• Cheers

Public service – ett omöjligt uppdrag?

Martin Wicklin presenterade ett inslag i SR av Freddy Ramel om den historiska utvecklingen av radiosändningar och Public service, som startade i början av 1920-talet med BBC som fick en särställning genom en s.k. Royal Charter som skulle garantera radions opartiskhet tillsammans med en styrelse Board of Governors som kontrollorgan. I Sverige fick vi snart därefter Radiotjänst som finansierades genom användarlicenser. BBC:s uppdrag formulerades av dess förste chef: BBC skulle ge public service och vara i allmänhetens tjänst genom att sprida information, upplysning och ge underhållning.

Den ständiga frågan handlar om kravet på opartiskhet. Är det en omöjlighet?

Min egen käpphäst är personalen som arbetar inom Public service. När BBC startade kan man ganska säkert utgå ifrån att de  som rekryterades hade en bakgrund i de samhällsbärande skikten med klassiska brittiska värderingar och knappast några med radikala eller revolutionära åsikter. Och samma gällde förstås också Radiotjänst i Sverige.  Så långt alltså allt gott och väl.

Men därefter har mycket förändrats. BBC angrips numera ofta för sin vänstervridning med politiskt korrekta vänsteridéer, woke och DEI ständigt på agendan. Vänsterns marsch in i institutionerna i samband med att 1968-vänstern gjorde sig bred lyfts offta upp i debatten. Det har sagts och det verkade ju också så att det var svängdörrar in i svensk Public service, d.v.s. SR och SVT.

Så vad anser du om svensk Public service ? och är kanske opartiskheten ett omöjligt uppdrag?

• Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?
  • Anonym (Sert)

Engelska tidningar skriver liknande saker som Sveriges PS, är de också indoktrinerande med vissa politiska åsikter?

• nihka
    Cheers skrev 2025-06-11 08:40:31 följande:
    Ja de har ju fått svenska folket att tänka rätt! Det är klart att förtroendet då är högt.
    Att utgå från att en hel nation är hjärntvättade för att de inte håller med dig är nog det sämsta argumentet jag har hört.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Sert) skrev 2025-06-11 09:15:33 följande:

Engelska tidningar skriver liknande saker som Sveriges PS, är de också indoktrinerande med vissa politiska åsikter?

Det stoppar inte där. Hela världen och bortom det!
  • Cheers
    nihka skrev 2025-06-11 09:26:50 följande:
    Att utgå från att en hel nation är hjärntvättade för att de inte håller med dig är nog det sämsta argumentet jag har hört.
    Nej, inte alls. Jag tror faktiskt att det ligger en hel del i påståendet att svenska folket är hjärntvättade av PS och av andra media också för den delen som t.ex. DN ("agendasättande" enl. Wolodarski) och Aftonbladet, bara som några exempel.

"Hjärntvättat" är naturligtvis ett starkt ord som jag anväder i polemiskt syfte för att tydligt visa vad jag menar. Påverkas då? Bättre så? (men det GÅR till och med  att totalt omprogrammera ett helt folk. Det visar erfarenheterna från historien).

Självklart påverkar media den allmänna opinionen i Sverige. Det vore ju helt verklighetsfrämmande att tro något annat och att folk inte påverkas av vad de läser, hör på radio eller ser på TV.

Massmedias enorma kraft att påverka opinionen inses av alla med makt, alltifrån Goebbels med sitt propagandaministerium till vanliga hyggliga svenska politiker. Varför skulle det annars vara så oerhört viktigt för PS att framhålla sin opartiskhet och objektivitet o.s.v.?

Jag är övertygad om att utifall svenska media inte hade dominerats av vänsterlutande, "progressiva" idéer så hade sådana idéer inte heller haft samma förankring hos svenska folket.

Att svenska folkets uppfattningar och åsikter  formas av sina medier är jag övertygad om. 

• nihka
    Cheers skrev 2025-06-11 09:54:48 följande:
    Nej, inte alls. Jag tror faktiskt att det ligger en hel del i påståendet att svenska folket är hjärntvättade av PS och av andra media också för den delen som t.ex. DN ("agendasättande" enl. Wolodarski) och Aftonbladet, bara som några exempel.

"Hjärntvättat" är naturligtvis ett starkt ord som jag anväder i polemiskt syfte för att tydligt visa vad jag menar. Påverkas då? Bättre så? (men det GÅR till och med  att totalt omprogrammera ett helt folk. Det visar erfarenheterna från historien).

Självklart påverkar media den allmänna opinionen i Sverige. Det vore ju helt verklighetsfrämmande att tro något annat och att folk inte påverkas av vad de läser, hör på radio eller ser på TV.

Massmedias enorma kraft att påverka opinionen inses av alla med makt, alltifrån Goebbels med sitt propagandaministerium till vanliga hyggliga svenska politiker. Varför skulle det annars vara så oerhört viktigt för PS att framhålla sin opartiskhet och objektivitet o.s.v.?

Jag är övertygad om att utifall svenska media inte hade dominerats av vänsterlutande, "progressiva" idéer så hade sådana idéer inte heller haft samma förankring hos svenska folket.

Att svenska folkets uppfattningar och åsikter  formas av sina medier är jag övertygad om. 

Det är bara så det känns för den som står långt ut på fascisthögerkanten i sin världsbild. Jag förstår att det måste vara jobbigt att känna sig så åtskild från samhället i stort, men det finns tröst i högerextrema sajter där misfits hänger och intalar varandra att det är resten av världen som är extrema.
  • Anonym (Sert)
    Cheers skrev 2025-06-11 09:54:48 följande:

Alltså, under en tid har jag läst DN, Svd och ETC. I många utrikespolitiska och inrikespolitiska frågor skriver de liknande saker när de rapporterar. De står ändå långt från varandra politiskt och är inte PS. I sina analyser tycker de dock olika.
  • Anonym (Sert)

Alltså, just nyhetsrapporteringens innehåll är likartat i DN, Svd och ETC. Jag läser också Aftonbladet någon gång. Inte heller där upptäcker jag avvikelser i innehållet i förhållande tilll det jag har läst om händelsen i andra tidningar. De flesta av dessa har egna reportrar på plats vid större händelser.

• Cheers
    nihka skrev 2025-06-11 10:43:58 följande:
    Det är bara så det känns för den som står långt ut på fascisthögerkanten i sin världsbild. Jag förstår att det måste vara jobbigt att känna sig så åtskild från samhället i stort, men det finns tröst i högerextrema sajter där misfits hänger och intalar varandra att det är resten av världen som är extrema.
    Nja, det där håller jag inte med om. Du låter vänstervriden.
  • Tukt
    Anonym (Sert) skrev 2025-06-11 13:57:27 följande:

Alltså, just nyhetsrapporteringens innehåll är likartat i DN, Svd och ETC. Jag läser också Aftonbladet någon gång. Inte heller där upptäcker jag avvikelser i innehållet i förhållande tilll det jag har läst om händelsen i andra tidningar. De flesta av dessa har egna reportrar på plats vid större händelser.

Jag lade upp DNs helsida bredvid ETC. Och i skrivande stund kunde jag hitta en artikel som behandlade samma ämne. Det var avtackningen av Johan Pehrson (L).
  • Padirac

Auktoritär  som i TAN (Traditionalist-Authoritarian-Nationalist)  går inte ihop med demokratiparagrafen, men liberal i GAL går bra ihop med demokratiparagrafen.

både gal och tan är vda begrepp, så det kan lika gärna betyda att PS inte låter nazister såt oemotsagda i direktsändning  .. hmm,,  just det hände väl...

Tow2Mater skrev 2025-06-11 01:03:23 följande:
    De har fällts en hel del i granskningsnämnden.

En tredjedel av SVT och SR:s fällningar i Granskningsnämnden som strider mot kravet på opartiskhet, rör politiska ämnen. Detta slås fast i en studie av Näringslivets medieinstitut. 

Enligt studien har nästan alla fällningar varit fall där public service vinklat åt GAL på en GAL-TAN-skala ? alltså Gröna, Alternativa och Liberala värderingar.

www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-svt-studie-visar-politiska-vinklingen/

Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?