• Cheers

Public service – ett omöjligt uppdrag?

Martin Wicklin presenterade ett inslag i SR av Freddy Ramel om den historiska utvecklingen av radiosändningar och Public service, som startade i början av 1920-talet med BBC som fick en särställning genom en s.k. Royal Charter som skulle garantera radions opartiskhet tillsammans med en styrelse Board of Governors som kontrollorgan. I Sverige fick vi snart därefter Radiotjänst som finansierades genom användarlicenser. BBC:s uppdrag formulerades av dess förste chef: BBC skulle ge public service och vara i allmänhetens tjänst genom att sprida information, upplysning och ge underhållning.

Den ständiga frågan handlar om kravet på opartiskhet. Är det en omöjlighet?

Min egen käpphäst är personalen som arbetar inom Public service. När BBC startade kan man ganska säkert utgå ifrån att de  som rekryterades hade en bakgrund i de samhällsbärande skikten med klassiska brittiska värderingar och knappast några med radikala eller revolutionära åsikter. Och samma gällde förstås också Radiotjänst i Sverige.  Så långt alltså allt gott och väl.

Men därefter har mycket förändrats. BBC angrips numera ofta för sin vänstervridning med politiskt korrekta vänsteridéer, woke och DEI ständigt på agendan. Vänsterns marsch in i institutionerna i samband med att 1968-vänstern gjorde sig bred lyfts offta upp i debatten. Det har sagts och det verkade ju också så att det var svängdörrar in i svensk Public service, d.v.s. SR och SVT.

Så vad anser du om svensk Public service ? och är kanske opartiskheten ett omöjligt uppdrag?

• Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?
  • Anonym (Yepp)
    Tow2Mater skrev 2025-06-08 21:01:43 följande:
    Du dribblar bort din egen poäng nu. Gore hade inget nytt, han var sittande demokraters representant. Efter flera år med dem borde republikanerna ha setts som de som ville komma med ny inriktning.

Jag diskuterar specifikt avseeende publik service d.v.s. SR och SVT (per TS definition). Vad som skrevs om Trump och Hillary var vet jag inget om. Men jag tittade specifikt på just SVT under denna period om just Gore-Bush valet.
    Jag tycker att PS gör ett bra jobb , verkligen! Undviker alla såpor på 4;an. 5:an osv.
    Jag skiter i vilken bonde som träffar någon som det ändå inte håller med, Robinson spelade ut sin roll för typ 40 år sedan för att inte tala om Fångarna på Fortet och allt skit som de gnider i nyllet på oss.
    Det jag faktiskt gillade var Min mamma, din Pappa där ungarna fick se sina päron live och hur de reagerade. Jag blev verkligen imponerad av barnen - mer än av deras föräldrar.
  • Tukt
    Tow2Mater skrev 2025-06-08 20:30:12 följande:
    Nå låt bli då. Det är specifikt mitt exempel som jag är intresserad av.
    Jag vet inte riktigt vad det är jag ska förklara. Det är väl mer det faktum att om man då har två politiska kandidater, så betyder inte det att man har ansvar att bevaka de båda exakt lika mycket. 
  • Tow2Mater
    Tecum skrev 2025-06-08 21:11:03 följande:
    Men du måste se till politiken OCH till personen. Bush drev traditionell politik och sågs som en kopia av farsan i Sverige. Kanske fel men journalister är också lata. Gore hade redan profilerat sig som miljökämpe och det är något som går hem här. Plus att demokraternas kandidat står högre i kurs rent allmänt då denne påstås ligga närmare svenska värderingar.

Varför är detta så intressant, det var 25 år sedan? Vad säger det om public service idag?
    Det är intressant för mig eftersom det var då jag verkligen insåg medias sk vänstervinkling. Men du kanske kallar det objektivt. Jag tycker inte det var objektivt.
  • Tow2Mater
    Tukt skrev 2025-06-08 21:32:48 följande:
    Jag vet inte riktigt vad det är jag ska förklara. Det är väl mer det faktum att om man då har två politiska kandidater, så betyder inte det att man har ansvar att bevaka de båda exakt lika mycket. 
    Nej jag förstår det inte kan vara exakt. Men det var mycket stor skevhet i bevakningen.
  • Tukt
    Tow2Mater skrev 2025-06-08 21:54:49 följande:
    Nej jag förstår det inte kan vara exakt. Men det var mycket stor skevhet i bevakningen.
    Skevheten är nödvändigtvis inte medias "fel", det beror ju mer på omständigheterna. Trump får exempelvis sjukt mycket utrymme i media. Men så säger han och gör saker hela tiden, som för de flesta är smått obegripliga.Vore konstigt att inte rapportera om det, bara för att det ska vara "rättvist".
  • Tow2Mater
    Tukt skrev 2025-06-08 22:55:02 följande:
    Skevheten är nödvändigtvis inte medias "fel", det beror ju mer på omständigheterna. Trump får exempelvis sjukt mycket utrymme i media. Men så säger han och gör saker hela tiden, som för de flesta är smått obegripliga.Vore konstigt att inte rapportera om det, bara för att det ska vara "rättvist".
    När fick Trump något slags positivt utrymme i svensk media? Vet en sak som sagts och det är att europa tvingas ta mer ansvar. Så det beror ju på hur saker vinklas också. Men nu läser jag en massa olika källor, så kan inte säga exakt hur SVT beter sig, om de rapporterar sakligt och brett, eller inte.
  • Tukt
    Tow2Mater skrev 2025-06-08 23:05:20 följande:
    När fick Trump något slags positivt utrymme i svensk media? Vet en sak som sagts och det är att europa tvingas ta mer ansvar. Så det beror ju på hur saker vinklas också. Men nu läser jag en massa olika källor, så kan inte säga exakt hur SVT beter sig, om de rapporterar sakligt och brett, eller inte.
    Media rapporterar ju det som sägs och det som händer. Ska man rapportera "positivt" om Trump, bara för att?
  • Tow2Mater
    Tukt skrev 2025-06-09 16:42:35 följande:
    Media rapporterar ju det som sägs och det som händer. Ska man rapportera "positivt" om Trump, bara för att?
    Media rapporterar sällan det som sägs och det som händer objektivt.

Som Mediegranskaren säger; Nästan alla artiklar är negativa. Eventuella tullar kan göra framtiden osäker. Ryssland kan tillåtas vinna kriget. Överlag är två tydliga teman ?oro? och ?risker?. Hade Harris vunnit hade temana sannolikt varit ?hopp? och ?möjligheter? istället.

https://www.mediegranskaren.se/komiskt-hur-nastan-alla-artiklar-om-trump-ar-negativa/

• Tukt
    Tow2Mater skrev 2025-06-09 18:42:28 följande:
    Media rapporterar sällan det som sägs och det som händer objektivt.

Som Mediegranskaren säger; Nästan alla artiklar är negativa. Eventuella tullar kan göra framtiden osäker. Ryssland kan tillåtas vinna kriget. Överlag är två tydliga teman ?oro? och ?risker?. Hade Harris vunnit hade temana sannolikt varit ?hopp? och ?möjligheter? istället.

https://www.mediegranskaren.se/komiskt-hur-nastan-alla-artiklar-om-trump-ar-negativa/

Det beror ju på om man ser det. Om man exempelvis gillar handelstullar på 50 procent och massmord på barn, då blir det ju en positiv rapportering.
  • Anonym (H)
    Tecum skrev 2025-06-08 20:49:33 följande:
    ... i vissas ögon...
    Ja
Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?