Snälla Killen skrev 2025-07-04 10:54:24 följande:
Det tackar jag isf för 🙂. Jag är medveten om att jag kan vara lite frispråkig ibland, nästintill lite provocerande. Jag beklagar det.
Tycker att det är mycket trevligare att bara "hänga i soffan" med gott sällskap faktiskt 🙂
Jag är dock väldigt snäll, innert inne 😇
Jag tänkte helt enkelt att det är ett allmänt känt fenomen att många kvinnor dras till bad boys (jag har bevittnat det själv) istället för att, ja gå till bättre tillgängliga alternativ...
Till det yttre så kan de vara attraktiva ja, men många gånger ser man ju enbart på vissa att det där är ju inte en vettig människa (och detsamma gäller såklart kvinnor).
Men vissa människor (oavsett kön) är ju uppenbarligen helt i avsaknad att kunna se igenom det yttre och attraheras mer av det än att kunna ha en känsla av av lm själva innehållet är något att ha eller inte...
Förstår du hur jag menar?
Nu gör jag som Queen i soffhänget och kommenterar något som inte är riktat till mig eftersom jag är nyfiken på att diskutera saken och framför allt utmana en stereotyp bild som jag tvivlar på att det finns belägg för. Jag ska försöka tänka mig för också och inte vara så lättprovocerad och dryg också som jag vet jag kan vara ibland - sorry.
"Jag tänkte helt enkelt att det är ett allmänt känt fenomen att många kvinnor dras till bad boys (jag har bevittnat det själv) istället för att, ja gå till bättre tillgängliga alternativ..."
Stort svek på den faktiskt. Det är en vanligt förekommande teori här inne, vilket bidrar till bekymret med confirmation bias, vilket helt enkelt innebär att när vi ser något som bekräftar en idé/åsikt vi redan har om världen så får den mycket mycket starkare effekt på oss.. Nu höftar jag siffrorna här men jag skulle tippa att en erfarenhet som bekräftar din befintliga bild behöver någonstans mellan 5-10 gånger på raken av erfarenheter som motsäger bilden för att man ska börja utmana sin föreställning.
Har nämnt det i andra trådar...det vi fokuserar på får mycket mycket större genomslag hos oss än det vi inte har i fokus. Finns olika sätt att testa det på. Självklart finns det människor som prioriterar vissa saker (egenskaper) över andra....men vad som får dem att göra det vet vi inte så mycket om. En människa som betraktas snygg signalerar så oerhört många olika saker som inte bara har att göra med att man drog en bra lott i genpoolen. Dessa sakerna uppfattar vi på ett undermedvetet plan.