• Anonym (Grymt_besviken)

Var finns de bra männen?

Efter att ha hängt på datingappar i några år nu och träffat män som jag verkligen trott det kunde bli något med, måste jag säga att jag bara blir besviken. Jag har blivit lurad om att de vill något seriöst, men sen har det visat sig att man bara dugt som sällskap för en kväll eller bara för sex en natt. 

När man fått deras nummer och sedan ringt har de ursäktat sig med olika saker för varför de inte kan eller vill träffas igen, eller bara sagt att jag var inte den de ville inleda något med.

Mina barn är utflugna sedan några år tillbaks och jag borde ju därför vara perfekt för män som inte vill att barn ska vara inblandade. Jag försöker hålla mig snygg och fräsch och ser vad andra, bland annat mina arbetskollegor, bra ut för min ålder (är 47). 

Jag blir däremot frekvent kontaktad av män som knappast matchar mig utseendemässigt eller som jag inte på något sätt finner attraktiva eller tilldragande personlighetsmässigt. För andra kvinnor verkar det vara så mycket lättare. De flesta av mina arbetskollegor lever med män som för dem är perfekta, snälla, omtänksamma och har personliga drag som tilltalar kvinnor.

Någon mer som upplever samma?

• Svar på tråden Var finns de bra männen?
  • Snälla Killen
    Jimmy75 skrev 2025-07-04 00:18:14 följande:
    Vilket resonemang då? Att man hellre är ensam än att kompromissa och nöja sig med en person som inte motsvarar det man vill ha i en partner? För mig är det en självklarhet och jag skulle heller inte vilja vara partnern som en kvinna "nöjde sig med" i brist på att hon hittade vad hon egentligen ville ha.
    Att vara okompromisslös och ständigt leta efter bästa möjliga verkar vara en bra strategi, om man vill fortsätta vara singel. Absolut...

Bättre att hänga på elitsinglar.com än här på FL isf 😉
    Snäll? Definiera snälla...
  • UngGubbeinorr
    Jimmy75 skrev 2025-07-04 00:18:14 följande:
    Vilket resonemang då? Att man hellre är ensam än att kompromissa och nöja sig med en person som inte motsvarar det man vill ha i en partner? För mig är det en självklarhet och jag skulle heller inte vilja vara partnern som en kvinna "nöjde sig med" i brist på att hon hittade vad hon egentligen ville ha.
    Finns ett problem med det resonemanget ihop med media, film, TV och soc.medier, som lätt skruvar upp "det man vill ha". 

Finns ca fem miljoner av manligt kön i Sverige. 
    Han ska vara singel, 50% bort.
    Han ska vara i rätt ålder, 85% bort. 
    Han ska bo i rätt region, 80% bort (kanske 97%).
    Han ska vara lång längd, men inte för lång, 70% bort. 
    Han ska ha ordnad ekonomi över.. 70% bort. 
    Han får inte ha fel etnicitet, 20-50% bort (ber på region). 
    Han ska ha någesånär rätt bmi, 50% bort. 

Sådär kan vi hålla på.. då har jag inte nämt utseende utöver bmi och längd. Lägg därtill hans vältalighet, charm, personlighet, intressen, alkoholvanor, matvanor osv.. Du ser, räkna lite.. fram med miniräknaren. Du hamnar mycket snabbt ned till noll, eller kanske några få beroende på region. Sedan funderar du på vad andra tycker.. å kanske inser att sådär 100.000 andra suktar efter samma. Blir lätt att du får leva ensam i resten av ditt liv. Liket hittas när grannarna känner en hemsk lukt i trapphuset.
  • Jimmy75
    UngGubbeinorr skrev 2025-07-04 01:14:57 följande:
    Finns ett problem med det resonemanget ihop med media, film, TV och soc.medier, som lätt skruvar upp "det man vill ha". 

Finns ca fem miljoner av manligt kön i Sverige. 
    Han ska vara singel, 50% bort.
    Han ska vara i rätt ålder, 85% bort. 
    Han ska bo i rätt region, 80% bort (kanske 97%).
    Han ska vara lång längd, men inte för lång, 70% bort. 
    Han ska ha ordnad ekonomi över.. 70% bort. 
    Han får inte ha fel etnicitet, 20-50% bort (ber på region). 
    Han ska ha någesånär rätt bmi, 50% bort. 

Sådär kan vi hålla på.. då har jag inte nämt utseende utöver bmi och längd. Lägg därtill hans vältalighet, charm, personlighet, intressen, alkoholvanor, matvanor osv.. Du ser, räkna lite.. fram med miniräknaren. Du hamnar mycket snabbt ned till noll, eller kanske några få beroende på region. Sedan funderar du på vad andra tycker.. å kanske inser att sådär 100.000 andra suktar efter samma. Blir lätt att du får leva ensam i resten av ditt liv. Liket hittas när grannarna känner en hemsk lukt i trapphuset.

Tja och det finns många problem med ditt resonemang. Förutom att du har tagit siffrorna rakt ut i luften så har du en bit kvar när det gäller förståelse för statistik och urval. Du förutsätter att de 85% som du tycker ska bort pga ålder ALLA är bland de som är singlar och sedan att ALLA 80% som ska bort pga fel region finns i den kvarvarande tillgängliga gruppen:

Sedan sov du nog på matten. Så länge du inte drar bort 100% från någonting kommer du inte ner på noll. Även med din hittepåstatistik här uppe så är det 2700 kvar efter man har gått igenom din lista.

100.000 suktar efter samma...apropå siffror tagna ur luften. Oavsett vilket så får du fortfarande förklara problemet med resonemanget. Jag konstaterade att både jag och uppenbarligen MINST en person till hellre är ensamma än att kompromissa med för oss viktiga egenskaper. Då spelar ovanstående ingen roll. Tja, då får vi helt enkelt vara ensamma ju 🤷🏻?♂️

"Liket hittas när grannar känner en hemsk lukt i trapphuset"??? Vill du förklara vad det har med saken att göra? Dvs vad det har att göra med att det finns människor som hellre är ensamma än lever med fel person.

Vad detta kokar ner till är att DU tycker det är ett problem för dig om alltför många resonerar så eftersom det även minskar dina options då.

• Jimmy75
    Snälla Killen skrev 2025-07-04 00:53:58 följande:
    Att vara okompromisslös och ständigt leta efter bästa möjliga verkar vara en bra strategi, om man vill fortsätta vara singel. Absolut...

Okompromisslös??? Du inser att det är raka motsatsen till kompromisslös - Med andra ord en person som absolut KAN tänka sig att kompromissa. Sedan springer du iväg med en sån där fantasi igen som säger mycket om hur du tänker....och närapå noll om vad som egentligen kommunicerades. Varken i mitt inlägg, eller i Queen81s inlägg hittar du något om att leta efter "den bästa möjliga". Det är ju exakt det alla som "nöjer sig" sysslar med - när de inte hittar det de söker så väljer de bästa möjliga alternativ av återstående.

Jag skriver att jag inte kommer kompromissa med de egenskaper som är viktiga för mig. Det betyder bara att om det inte är rätt match för mig så låter jag det vara. Det säger ingenting om bäst. Om jag hittar någon som matchar vad jag vill ha så letar jag ju inte vidare för att se om det finns någon ännu bättre. Det är ju helt befängt. Men av kommentarerna i den här tråden och flera andra liknande blir det tydligt att det är många andra som har exakt det tänket. Någon slags godtycklig kategorisering av vilka som är tillgängliga och sedan försöker få bästa möjliga i den gruppen. "En 4a kan inte få en 7a". Märkligt nog har det skitofta en tendens att koka ner till utseende också som verkar vara den överlägset viktigaste faktorn för vilka man kan välja ifrån.

Antingen passar personen mig och är då rätt, eller så gör hon det inte och är då fel för mig. Inget med bäst att göra.

• Snälla Killen
    Jimmy75 skrev 2025-07-04 03:00:21 följande:

Okompromisslös??? Du inser att det är raka motsatsen till kompromisslös - Med andra ord en person som absolut KAN tänka sig att kompromissa. Sedan springer du iväg med en sån där fantasi igen som säger mycket om hur du tänker....och närapå noll om vad som egentligen kommunicerades. Varken i mitt inlägg, eller i Queen81s inlägg hittar du något om att leta efter "den bästa möjliga". Det är ju exakt det alla som "nöjer sig" sysslar med - när de inte hittar det de söker så väljer de bästa möjliga alternativ av återstående.

Jag skriver att jag inte kommer kompromissa med de egenskaper som är viktiga för mig. Det betyder bara att om det inte är rätt match för mig så låter jag det vara. Det säger ingenting om bäst. Om jag hittar någon som matchar vad jag vill ha så letar jag ju inte vidare för att se om det finns någon ännu bättre. Det är ju helt befängt. Men av kommentarerna i den här tråden och flera andra liknande blir det tydligt att det är många andra som har exakt det tänket. Någon slags godtycklig kategorisering av vilka som är tillgängliga och sedan försöker få bästa möjliga i den gruppen. "En 4a kan inte få en 7a". Märkligt nog har det skitofta en tendens att koka ner till utseende också som verkar vara den överlägset viktigaste faktorn för vilka man kan välja ifrån.

Antingen passar personen mig och är då rätt, eller så gör hon det inte och är då fel för mig. Inget med bäst att göra.

Du hakar upp dig på ett enstaka ord... Varför så defensiv för?

Jag menar, typ 90% av det du säger är rent sunt förnuft och jag säger inte emot dig dig, men vad är det som är fel av mig att påstå att de som letar efter just de där 10-5% av gen-poolen har en tendens att leva sina liv som ständiga singlar?
  • Jimmy75
    Snälla Killen skrev 2025-07-04 03:12:40 följande:

Jag menar, typ 90% av det du säger är rent sunt förnuft och jag säger inte emot dig dig, men vad är det som är fel av mig att påstå att de som letar efter just de där 10-5% av gen-poolen har en tendens att leva sina liv som ständiga singlar?

Även om jag bara rakt av köper alla dessa procentsatser som kastas runt här så blir ju frågan den omvända. Varför måste det vara ett problem att vissa gör valet att hellre leva ensamma?

• Snälla Killen
    Jimmy75 skrev 2025-07-04 03:32:23 följande:

Även om jag bara rakt av köper alla dessa procentsatser som kastas runt här så blir ju frågan den omvända. Varför måste det vara ett problem att vissa gör valet att hellre leva ensamma?

Har aldrig haft ett problem med det heller... Men bättre att säga det från början istället för att låtsas om annat ^^
  • Anonym (Fred)
    Jimmy75 skrev 2025-07-04 03:32:23 följande:

Dåligt för samhällsutvecklingen. Om folk hade levt i stabila familjer skulle många av de problem som samhället har snart vara lösta.
  • Queen81
    Snälla Killen skrev 2025-07-03 23:14:08 följande:
    Med andra ord så låter du dig själv tilltalas av en man med vältaligt, vackert yttre och med ett genomruttet inre framför en man med lite skavanker på utsidan men utan en befläckad själ...

Verkligen inte konstigt att alltför många hamnar i klorna på stygga pojkar 🙃
    Nä, nu läste du nog mitt svar med ett par otroligt negativa glasögon, som designats för att matcha din åsikt. För det var verkligen inte det jag skrev.
    Jag skrev att jag inte bara nöjer mig och tar lite vem som helst som visar intresse för mig för att slippa vara ensam.

Men just nätdejting är sjukt ytligt för där är det ju utseendet som får en att stanna till och läsa presentationen. Men är inte presentationen nice så svajpar jag vänster.
    Mycket trevligare att träffa någon irl, på jobbet eller så. För där lär man ju känna en person. Det är fortfarande dock så att det för mig måste finnas en fysisk grundattraktion annars går det inte.
    Men är man en person med en härlig personlighet (vad som är en härlig personlighet är också en högst individuell åsikt) och ett alldagligt yttre så har man en större chans i verkliga livet än på dejtingsidor.

Men det fina i kråksången är att detta går both ways, kvinnor har alltså samma förutsättningar som män (även om jag gissar att män är något lite ytligare).

Fråga, hade du verkligen velat vara med en kvinna som "tog dig" för att hon inte hittade nån annan och ville slippa vara ensam? Eller som accepterade ditt utseende för att hon gillade ditt inre?

Som sista kommentar. Ytligt så är Channing Tatum den sexigaste man jag sett. Rent utseendemässigt. Men skulle han visa sig vara otrevlig, oförskämd, dryg, elak och tråkig så skulle hans utseende inte spela någon roll alls. Jo, kanske för ett snabbt ligg men i övrigt skulle jag inte ge honom en chans. Trots att han är väldigt snygg.
  • Queen81
    Snälla Killen skrev 2025-07-04 00:53:58 följande:

Hur tänkte du där? Att det är bättre än FL är väl ganska självklart eftersom FL inte är en dejtingsida?

För många år sedan dejtade jag dock en man härifrån i några månader men det bara blev så, jag är ju inte medlem här för att dejta utan för att diskutera med människor. Och jag är medlem här även när jag inte är singel.
Svar på tråden Var finns de bra männen?