• Anonym (TS)

Klassfråga att ha barn

Har det inte blivit en klassfråga idag att få barn? 

Maten har blivit dyrare, boenden har blivit dyrare och hur enkelt är det då att i en rimlig ålder bli gravid? 

Pratar vi storstäder så är det ju svårt att ens få en 2a i ett hyfsat område för under 3 miljoner. 

Köper man ett boende i ett mer socialt utsatt område så kan priset vara lägre. Men ofta har dessa bostadsområden högre månadsavgift. 

Påverkar detta människors val till att ha barn? 

• Svar på tråden Klassfråga att ha barn
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (J) skrev 2025-07-01 13:25:24 följande:
    Jag vet inte om jag håller med dig. Visst, om man har en klart stor risk att få barn med hemska diagnoser och symtom behöver man tänka sig för och kanske prata med någon läkare innan? Men de allra flesta människor i västvärlden skulle jag våga påstå övertänker och har katastroftankar i vad som kan hända om man skaffar barn. Det är inte så blodigt. Bara du är en vettig människa med vettiga värderingar så löser sig det mesta för ditt barn. Barnet behöver kärlek och vägledning, inte nödvändigtvis bo i dyra villor och åka utomlands två gånger per år. 
    Nej, övertänkande och katastroftankar är väl att ta i. Men man behöver ta med i beräkningen vad ett föräldraskap kan innebära. Är det t ex väldigt, väldigt viktigt att t ex jobba heltid så är man kanske inte i rätt fas i livet. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (J)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-01 13:29:18 följande:
    Nej, övertänkande och katastroftankar är väl att ta i. Men man behöver ta med i beräkningen vad ett föräldraskap kan innebära. Är det t ex väldigt, väldigt viktigt att t ex jobba heltid så är man kanske inte i rätt fas i livet. 
    Jag jobbade heltid när min äldsta var 1 år gammal. Mina föräldrar hjälpte mig mycket med hämtning och lämning. De tog hand om honom mycket under ett par år då jag saknade fast inkomst. Min son är stabil och känns lycklig och har dessutom en nära relation till mina föräldrar. Allt i livet behöver absolut inte vara ordnat innan man får barn. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (J) skrev 2025-07-01 13:38:06 följande:
    Jag jobbade heltid när min äldsta var 1 år gammal. Mina föräldrar hjälpte mig mycket med hämtning och lämning. De tog hand om honom mycket under ett par år då jag saknade fast inkomst. Min son är stabil och känns lycklig och har dessutom en nära relation till mina föräldrar. Allt i livet behöver absolut inte vara ordnat innan man får barn. 
    Ja, engagerade mor- och farföräldrar är ju en variabel i kalkylen. 
  • Anonym (de)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-01 13:04:33 följande:
    Nu blir det flera svar till dig pga att fl funkar dåligt på min mobil!

Det enkla svaret är att resten av livet inte automatiskt erbjuder smågrupper med tydlig struktur, auktoritet osv. Därför är det bra att människor med känslighet för brist på det ges verktyg redan i grundskolan. 

Medicin är väldigt långt ifrån enda behandlingen för personer med npf! 
    Fast resten av livet ser inte heller ut som skolan. Faktum är att många redan i gymnasiet är så pass symtomfria att de inte längre uppfyller diagnoskriterierna för NPF. 

Medicin är i dagsläget i princip den enda behandlingen som ges till personer med NPF. Plus att man får resurser i skolan att göra situationen rimligare där. Men jag anser att de resurserna att göra skolan rimligare borde finnas där som grund, inte vid diagnos. För då skulle färre ens behöva få diagnos. 
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-01 13:11:14 följande:

Är det verkligen ett problem så kan man titta på att inte se diagnosen som kronisk. Egentligen går sambandet mellan symtom och diagnos åt andra hållet: man harxen diagnos för att man uppfyller kriterierna alltså. Uppfyller man inte längre kriterierna så har man per definition inte diagnosen. Men det är inte alltid så tydligt då medicin och behandling kan göra människor symtomfria.

Verkligheten är inte alltid strukturerad mm. Som människa måste man ha verktyg för situationer som kan dyka upp.

Verkligheten är inte alltid så kaosartad som skolan är heller. Därför klarar många vuxenlivet utmärkt, medan skolan var katastrof. Då är det skolan som är problemet, inte individen. 

Att tvingas ta centralstimulantia som växande barn är ett övergrepp ifall orsaken är en ohållbar miljö som man är tvungen att vistas i. 
  • Anonym (de)
    Anonym (J) skrev 2025-07-01 13:11:26 följande:

Fattar inte hur den här tråden kom att handla om barn med npf-diagnoser? De flesta barn har ju inga diagnoser. Eller tänker ni att folk avstår från barn pga risken att få ett barn med npf-diagnos? 

Jag diskuterar inte NPF-diagnoser, utan skolan. Att vi har skapat en undermålig skola, som kräver att barn ges NPF-diagnoser för att klara av skolan.

Det skulle kunna få människor att avstå barn. Om man monterar ned allt i samhället som barn behöver, då blir det svårt att ha barn och svårt att vara barn i samhället. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (de) skrev 2025-07-01 13:46:32 följande:
    Fast resten av livet ser inte heller ut som skolan. Faktum är att många redan i gymnasiet är så pass symtomfria att de inte längre uppfyller diagnoskriterierna för NPF. 

Medicin är i dagsläget i princip den enda behandlingen som ges till personer med NPF. Plus att man får resurser i skolan att göra situationen rimligare där. Men jag anser att de resurserna att göra skolan rimligare borde finnas där som grund, inte vid diagnos. För då skulle färre ens behöva få diagnos. 
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-01 13:11:14 följande:

Är det verkligen ett problem så kan man titta på att inte se diagnosen som kronisk. Egentligen går sambandet mellan symtom och diagnos åt andra hållet: man harxen diagnos för att man uppfyller kriterierna alltså. Uppfyller man inte längre kriterierna så har man per definition inte diagnosen. Men det är inte alltid så tydligt då medicin och behandling kan göra människor symtomfria.

Verkligheten är inte alltid strukturerad mm. Som människa måste man ha verktyg för situationer som kan dyka upp.

Verkligheten är inte alltid så kaosartad som skolan är heller. Därför klarar många vuxenlivet utmärkt, medan skolan var katastrof. Då är det skolan som är problemet, inte individen. 

Att tvingas ta centralstimulantia som växande barn är ett övergrepp ifall orsaken är en ohållbar miljö som man är tvungen att vistas i. 
    Får man medicin som enda behandling så har man drabbats av stora brister som ofta orsakas av underfinansiering. Att lära en person med npf vikten av bl a struktur och rutiner är otroligt viktigt! 

Livet kan vara rätt kaosartat om man har otur. Vi har ju svart på vitt att gruppen med npf är överrepresenterade inom en rad negativa områden. 
  • Anonym (J)
    Anonym (de) skrev 2025-07-01 13:48:42 följande:
    Jag diskuterar inte NPF-diagnoser, utan skolan. Att vi har skapat en undermålig skola, som kräver att barn ges NPF-diagnoser för att klara av skolan.

Det skulle kunna få människor att avstå barn. Om man monterar ned allt i samhället som barn behöver, då blir det svårt att ha barn och svårt att vara barn i samhället. 
    Men varför får folk så många barn i Afrika då? Är skolorna bättre där? 
  • Anonym (de)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-01 13:55:23 följande:
    Får man medicin som enda behandling så har man drabbats av stora brister som ofta orsakas av underfinansiering. Att lära en person med npf vikten av bl a struktur och rutiner är otroligt viktigt! 

Livet kan vara rätt kaosartat om man har otur. Vi har ju svart på vitt att gruppen med npf är överrepresenterade inom en rad negativa områden. 
    Ja? Är det en nyhet för dig att systemen för både skolan och psykvården för barn är underfinansierad och felinriktad? Läser du inte tidigare och tar del av nyheter inom dessa frågor? 

Livet kan vara kaosartat. Men skolan ör en tvingande del av vardagen under nästan hela barnens uppväxt. Utan möjlighet att välja bort eller välja annat. I livet kan man välja jobb, man kan välja tillvaro i mycket högre grad än ett skolbarn kan. 

Alla som idag får diagnosen NPF har inte NPF, utan är offer för en skola i fritt fall. Och istället för att lösa skolan så försöker man medicinera bort individernas reaktioner. Det är där problemet egentligen ligger. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (de) skrev 2025-07-01 14:06:11 följande:
    Ja? Är det en nyhet för dig att systemen för både skolan och psykvården för barn är underfinansierad och felinriktad? Läser du inte tidigare och tar del av nyheter inom dessa frågor? 

Livet kan vara kaosartat. Men skolan ör en tvingande del av vardagen under nästan hela barnens uppväxt. Utan möjlighet att välja bort eller välja annat. I livet kan man välja jobb, man kan välja tillvaro i mycket högre grad än ett skolbarn kan. 

Alla som idag får diagnosen NPF har inte NPF, utan är offer för en skola i fritt fall. Och istället för att lösa skolan så försöker man medicinera bort individernas reaktioner. Det är där problemet egentligen ligger. 

Jag tycker att vården använder resurserna på ett dåligt sätt. Primärvården borde i högre utsträckning hjälpa personer som väntar på utredning eller har lindrigare symtom. I Sverige har vi ett system där folk dör i vårdkön innan de får en vård i världsklass. 

Om de har npf eller inte är en definitionsfråga. Jag har redan svarat utförligt hur jag ser på saken. Tycker att det är positivt att bof-diagnoserna har breddats. 

Svar på tråden Klassfråga att ha barn