Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-01 13:04:33 följande:
Nu blir det flera svar till dig pga att fl funkar dåligt på min mobil!
Det enkla svaret är att resten av livet inte automatiskt erbjuder smågrupper med tydlig struktur, auktoritet osv. Därför är det bra att människor med känslighet för brist på det ges verktyg redan i grundskolan.
Medicin är väldigt långt ifrån enda behandlingen för personer med npf!
Fast resten av livet ser inte heller ut som skolan. Faktum är att många redan i gymnasiet är så pass symtomfria att de inte längre uppfyller diagnoskriterierna för NPF.
Medicin är i dagsläget i princip den enda behandlingen som ges till personer med NPF. Plus att man får resurser i skolan att göra situationen rimligare där. Men jag anser att de resurserna att göra skolan rimligare borde finnas där som grund, inte vid diagnos. För då skulle färre ens behöva få diagnos.
Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-01 13:11:14 följande:
Är det verkligen ett problem så kan man titta på att inte se diagnosen som kronisk. Egentligen går sambandet mellan symtom och diagnos åt andra hållet: man harxen diagnos för att man uppfyller kriterierna alltså. Uppfyller man inte längre kriterierna så har man per definition inte diagnosen. Men det är inte alltid så tydligt då medicin och behandling kan göra människor symtomfria.
Verkligheten är inte alltid strukturerad mm. Som människa måste man ha verktyg för situationer som kan dyka upp.
Verkligheten är inte alltid så kaosartad som skolan är heller. Därför klarar många vuxenlivet utmärkt, medan skolan var katastrof. Då är det skolan som är problemet, inte individen.
Att tvingas ta centralstimulantia som växande barn är ett övergrepp ifall orsaken är en ohållbar miljö som man är tvungen att vistas i.