• Anonym (TS)

Klassfråga att ha barn

Har det inte blivit en klassfråga idag att få barn? 

Maten har blivit dyrare, boenden har blivit dyrare och hur enkelt är det då att i en rimlig ålder bli gravid? 

Pratar vi storstäder så är det ju svårt att ens få en 2a i ett hyfsat område för under 3 miljoner. 

Köper man ett boende i ett mer socialt utsatt område så kan priset vara lägre. Men ofta har dessa bostadsområden högre månadsavgift. 

Påverkar detta människors val till att ha barn? 

• Svar på tråden Klassfråga att ha barn
  • Postman
    Anonym (J) skrev 2025-07-01 18:01:13 följande:
    Precis. Kvinnor är helt enkelt inte så sugna på att få barn när de får bestämma själva över sina liv.
    Och då kommer det bli problem i Sverige med tiden. Då är välfärden hotad. Då får vi förlita oss på arbetskraftsinvandring istället. 
  • Postman
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-01 16:21:59 följande:

Jag tror inte att det stämmer. 
    Först och främst måste barn lära sig att lyda, sitta still och göra vad de blir tillsagda. Om inte barnen klarar detta. Hur skall en vuxen kunna undervisa 25 st barn samtidigt? 

Unga idag vill inte bli lärare för att för många barn kaosar. Jag vet flera som påbörjat lärarutbildningar som hoppat av efter praktiken, pga att eleverna är för jobbiga. 

Dels måste lärare få större mandat att hålla ordning . Dels måste föräldrar ansvara för den grundläggande uppfostran. 

Håller med. Det är stört hur många kaosbarn det finns i dagens skolor/klasser. Många gånger verkar föräldrarna lika kaosartade och de skulle också få en grundläggande uppfostra/utbildning i föräldraskap. 
  • Anonym (123)
    Anonym (de) skrev 2025-07-01 14:42:39 följande:
    Afrika är ju inte jämförbart på särskilt många punkter. Inte minst den allmänna synen eller tillgängligheten till barnbegränsning i form av preventivmedel, abort eller kontroll över sitt sexliv. 

I Sverige är många människor/kvinnor upplysta och styr sina egna liv. Samt att synen på barn är att det är en lyx eller ett en arbetsinsats som man kan unna sig eller välja bort. 

I många afrikanska länder bedrivs utbildning i familjeekonomi och företagsekonomi för kvinnor av internationella organisationer.

De får lära sig att starta egna små företag och tjäna pengar, så att deras försörjning på äldre dagar inte är beroende av att ha många barn som kan försörja föräldrarna. Tre barn = man har råd att ge dem bra kläder och annat, fler barn = alla barn har kanske inte tillräckligt med mat eller bra kläder. 

Detta verkar fungera bra, man har insett att man måste satsa på kvinnorna för att ändra familjeekonomin, ingen idé att satsa på att utbilda männen. 

• Anonym (123hjj)

Känns som det blivit en liten hönan och ägget-diskussion. 

Innan jag själv fick barn med diagnos (som inte är utåtagerande utan som fått allt kaos på insidan) så var jag också övertygad om att allt som krävdes var disciplin och uppfostran. 

Nu när jag har ett barn med diagnos så inser jag att det finns typ ingen uppfostran i världen som kan få bort det kaos som uppstår i det skolsystem som är idag. Och då menar jag inte kaoset som kommer från utåtagerande barn utan kaoset som kommer från pedagogiken i sig. 

En stor del i skolan är samarbete. Man ska samarbete i grupparbeten och man ska samarbeta med att man hjälper sin bänkkamrat. Allt detta samarbete skapar en ständig ljudström som i sin tur skapar kaos hos de barn som har diagnoser. 

För sådana som mitt barn kommer kaoset på insidan och han blir typ apatisk, faller ihop en i hög på golvet och gråter när han kommer hem och klarar till sist inte av att gå i skolan. 

För barn med utåtagerande adhd så gör kaoset att de inte kan sitta stilla, inte vara tysta och i värsta fall får utbrott och detta leder till ännu mer kaos. Så man kan väl säga att det systemskapade kaoset skapar ett ännu värre "barnskapat" kaos. 

Visst finns det barn som bara är ouppfostrade, men skulle tro det är förvånansvärt få och de problem som finns har absolut inte sin grund i det. 

Det är knappast en slump att diagnoserna ökade lavinartat i samband med att lgr11 kom. Det är en läroplan som i princip är utformad för att slå ut barn med diagnoser. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (123hjj) skrev 2025-07-01 19:29:17 följande:

Innan jag själv fick barn med diagnos (som inte är utåtagerande utan som fått allt kaos på insidan) så var jag också övertygad om att allt som krävdes var disciplin och uppfostran. 

Nu när jag har ett barn med diagnos så inser jag att det finns typ ingen uppfostran i världen som kan få bort det kaos som uppstår i det skolsystem som är idag. Och då menar jag inte kaoset som kommer från utåtagerande barn utan kaoset som kommer från pedagogiken i sig. 

En stor del i skolan är samarbete. Man ska samarbete i grupparbeten och man ska samarbeta med att man hjälper sin bänkkamrat. Allt detta samarbete skapar en ständig ljudström som i sin tur skapar kaos hos de barn som har diagnoser. 

För sådana som mitt barn kommer kaoset på insidan och han blir typ apatisk, faller ihop en i hög på golvet och gråter när han kommer hem och klarar till sist inte av att gå i skolan. 

För barn med utåtagerande adhd så gör kaoset att de inte kan sitta stilla, inte vara tysta och i värsta fall får utbrott och detta leder till ännu mer kaos. Så man kan väl säga att det systemskapade kaoset skapar ett ännu värre "barnskapat" kaos. 

Visst finns det barn som bara är ouppfostrade, men skulle tro det är förvånansvärt få och de problem som finns har absolut inte sin grund i det. 

Det är knappast en slump att diagnoserna ökade lavinartat i samband med att lgr11 kom. Det är en läroplan som i princip är utformad för att slå ut barn med diagnoser. 

Det är ju inte barnen med NPF som är ouppfostrade. Det är den stora massan barn som är det, och detta stör dem med NPF allra mest.
    Att samarbeta i grupparbeten gjorde vi redan på sjuttiotalet, det är inget nytt. Problemet är inte samarbete. Problemet är att barn i allmänhet idag inte får lära sig att uppföra sig. I detta ingår att inte skrika , att tala lågt så att man inte stör andra.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (123hjj) skrev 2025-07-01 19:29:17 följande:

En sak till. Frågan är om det är skolan barnen med NPF inte tål eller om det är Fritids? När jag gick i skolan på sjuttiotalet gick  alla barn hem och vilade när skolan var slut, Nu skall de vara i stora grupper på fritids med stoj och larm.
    Kanske ända till fem eller ännu längre. Självklart fixar inte många barn det. Min dotter orkade inte detta. Vi var tvungna att hämta henne senast 14:00 för att hon skulle orka med skolan. Så är det nog för många barn. Bäst vore kanske om en förälder kunde jobba 50% elller båda 75% , eller någon annan lösning. Vi hade hjälp av mormor och morfar. 
  • TvillingmammaVästgöte

Vi kanske helt enkelt inte kan arbeta så mycket som vi gör i allmänhet och  ha barn. Barn behöver tid och lugn och ro. De mår inte bra av att vara i stora barngrupper hela dagarna från späd ålder. 

• Anonym (Ppppp)
    Anonym (J) skrev 2025-07-01 18:01:13 följande:
    Precis. Kvinnor är helt enkelt inte så sugna på att få barn när de får bestämma själva över sina liv.
    Fast det stämmer ju inte. De flesta kvinnor har barn.
  • Anonym (Ppppp)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-02 01:22:09 följande:
    En sak till. Frågan är om det är skolan barnen med NPF inte tål eller om det är Fritids? När jag gick i skolan på sjuttiotalet gick  alla barn hem och vilade när skolan var slut, Nu skall de vara i stora grupper på fritids med stoj och larm.
    Kanske ända till fem eller ännu längre. Självklart fixar inte många barn det. Min dotter orkade inte detta. Vi var tvungna att hämta henne senast 14:00 för att hon skulle orka med skolan. Så är det nog för många barn. Bäst vore kanske om en förälder kunde jobba 50% elller båda 75% , eller någon annan lösning. Vi hade hjälp av mormor och morfar. 
    Helt rätt. När jag gick i skolan på 90-talet gick, cyklade eller bussades barn hem efter skolan. Bara några få med ensamstående eller pendlande föräldrar var tvungna att gå hela eftermiddagen på fritids.
    De barnen lekte vi aldrig med efter skolan, någon gång fick en följa med mig hem, annars var det fritids som gällde för dem.

Lite skillnad då var att man kunde gå hem ensam om det var okej för föräldrarna. Det var helt normalt att lågstadiebarn kunde åka buss eller gå hem själv eller med en kompis och fixa mellanmål och leka, så kom föräldrarna eller den ena efter några timmar. Andra hade föräldrar där ena jobbade deltid och många jobbade hemma med projekt eller egna företag.

Vad jag har sett på barn i min närhet så finns en fjärdeklassare som aldrig gått hem ensam och fixat mellanmål någonsin. Ett syskonpar jag känner 9 och 11 måste tydligen ha fritids för de bråkar så mycket med varandra hemma och måste dessutom gå över ett enda litet övergångsställe(!) på väg hem. 
    Är barn mindre kapabla idag undrar jag ibland? Blir de inte litade på i samma utsträckning? Får inte chansen att prova sina vingar?
  • Anonym (Rico)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-29 10:16:35 följande:
    Klassfråga att ha barn

Har det inte blivit en klassfråga idag att få barn? 

Maten har blivit dyrare, boenden har blivit dyrare och hur enkelt är det då att i en rimlig ålder bli gravid? 

Pratar vi storstäder så är det ju svårt att ens få en 2a i ett hyfsat område för under 3 miljoner. 

Köper man ett boende i ett mer socialt utsatt område så kan priset vara lägre. Men ofta har dessa bostadsområden högre månadsavgift. 

Påverkar detta människors val till att ha barn? 

Rätt billigt att ha barn faktiskt och livet med barn är fantastiskt! 

Att leva utan att skaffa barn är som att gå på restaurang utan att äta. Det är helt enkelt det viktigaste!
Svar på tråden Klassfråga att ha barn