TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-02 01:22:09 följande:
En sak till. Frågan är om det är skolan barnen med NPF inte tål eller om det är Fritids? När jag gick i skolan på sjuttiotalet gick alla barn hem och vilade när skolan var slut, Nu skall de vara i stora grupper på fritids med stoj och larm.
Kanske ända till fem eller ännu längre. Självklart fixar inte många barn det. Min dotter orkade inte detta. Vi var tvungna att hämta henne senast 14:00 för att hon skulle orka med skolan. Så är det nog för många barn. Bäst vore kanske om en förälder kunde jobba 50% elller båda 75% , eller någon annan lösning. Vi hade hjälp av mormor och morfar.
Helt rätt. När jag gick i skolan på 90-talet gick, cyklade eller bussades barn hem efter skolan. Bara några få med ensamstående eller pendlande föräldrar var tvungna att gå hela eftermiddagen på fritids.
De barnen lekte vi aldrig med efter skolan, någon gång fick en följa med mig hem, annars var det fritids som gällde för dem.
Lite skillnad då var att man kunde gå hem ensam om det var okej för föräldrarna. Det var helt normalt att lågstadiebarn kunde åka buss eller gå hem själv eller med en kompis och fixa mellanmål och leka, så kom föräldrarna eller den ena efter några timmar. Andra hade föräldrar där ena jobbade deltid och många jobbade hemma med projekt eller egna företag.
Vad jag har sett på barn i min närhet så finns en fjärdeklassare som aldrig gått hem ensam och fixat mellanmål någonsin. Ett syskonpar jag känner 9 och 11 måste tydligen ha fritids för de bråkar så mycket med varandra hemma och måste dessutom gå över ett enda litet övergångsställe(!) på väg hem.
Är barn mindre kapabla idag undrar jag ibland? Blir de inte litade på i samma utsträckning? Får inte chansen att prova sina vingar?