• Anonym (TS)

Klassfråga att ha barn

Har det inte blivit en klassfråga idag att få barn? 

Maten har blivit dyrare, boenden har blivit dyrare och hur enkelt är det då att i en rimlig ålder bli gravid? 

Pratar vi storstäder så är det ju svårt att ens få en 2a i ett hyfsat område för under 3 miljoner. 

Köper man ett boende i ett mer socialt utsatt område så kan priset vara lägre. Men ofta har dessa bostadsområden högre månadsavgift. 

Påverkar detta människors val till att ha barn? 

• Svar på tråden Klassfråga att ha barn
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (123hjj) skrev 2025-07-01 14:57:11 följande:

Sanning med modifikation skulle jag säga. Skolorna förväntas att ge väldigt mycket stöd inom befintlig budget och behöver bevisa hur mycket "extra" som behövs för de enskilda eleverna för att få något tillskott. 

Det är i alla fall vad jag fick höra från kommunen när jag ringde dit för att fråga vilka möjligheter sonens skola hade att få extra pengar för att hantera hans hemmasittande i den vanliga skolan. 

Svaret var att det finns inga extra pengar för det. Om han är så utåtagerande att han behöver en egen resurs på heltid så skulle skolan kunna få det efter de uttömt alla andra möjligheter, men extrapengar för att få möjlighet att lägga extra tid på en elev som inte klarar av att gå i skolan men är lugn och skötsam de få gånger han ändå lyckas ta sig dit finns inte. 

I de flesta länder får man ingen hjälp om barnen behöver extra stöd. Tex i Tyskland får föräldrarna själva betala för privat stödundervisning. 

Sverige är unikt i hur mycket skattepengar vi lägger på barnens utbildning. 

Lösningen kan inte vara att lägga ännu mer skattepengar på skolan.

• Anonym (de)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-01 14:51:09 följande:
    Så är det redan idag. Skolor med extra krävande elevunderlag får extra pengar av kommunen. 
    Det är verkligen ingen sanning i alla lägen.

Och resten av bristerna i skolan som jag nämnde, dem vill du inte diskutera? 
  • Anonym (de)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-01 15:39:01 följande:

I de flesta länder får man ingen hjälp om barnen behöver extra stöd. Tex i Tyskland får föräldrarna själva betala för privat stödundervisning. 

Sverige är unikt i hur mycket skattepengar vi lägger på barnens utbildning. 

Lösningen kan inte vara att lägga ännu mer skattepengar på skolan.

I många länder ser grunden i skolan bättre ut så att inte lika många har behov av extra hjälp. 

Och om man lägger pengarna på fel saker, i ett orimligt system, så spelar det ingen roll hur mycket skattepengar man lägger. Det blir dåligt i alla fall. 

Lösningen är inte att lägga ännu mer skattepengar. Lösningen är att organisera skolan så att den fungerar för fler barn, ger den utbildning som är tänkt samt att pengarna används klokt och riktas till där behoven finns.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (de) skrev 2025-07-01 15:44:26 följande:
    Det är verkligen ingen sanning i alla lägen.

Och resten av bristerna i skolan som jag nämnde, dem vill du inte diskutera? 

Jo ,jag håller med mycket av dem. 

Men det största problemet som jag ser det är att väldigt få vill bli lärare.

Och det beror främst på att dagens barn är så respektlösa, ouppfostrade och har ingen koncentrationsförmåga .

Jag har många unga i min närhet och de säger att de gärna hade velat bli lärare men inte som eleverna är idag. 

Vi måste börja med disciplin, ordning och reda. Innan vi fått till det kommer alla försök att förbättra skolan att misslyckas. 

• Anonym (de)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-01 14:54:13 följande:
    Nu går diskussionen runt runt. Vi får nog enas om att vi tycker olika.
    Absolut, om du har slut på argument så kan vi sätta punkt här. Eftersom fler börjar se det som jag ser, så kommer det nog att bli en förändring i hur man ser på NPF, vilka som ska ha diagnos och vad det egentligen är som är den bästa behandlingen. Och hur den branta ökningen av diagnoserna sammanfaller med allvarliga brister i skolan.
  • Anonym (de)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-01 15:48:35 följande:

Jo ,jag håller med mycket av dem. 

Men det största problemet som jag ser det är att väldigt få vill bli lärare.

Och det beror främst på att dagens barn är så respektlösa, ouppfostrade och har ingen koncentrationsförmåga .

Jag har många unga i min närhet och de säger att de gärna hade velat bli lärare men inte som eleverna är idag. 

Vi måste börja med disciplin, ordning och reda. Innan vi fått till det kommer alla försök att förbättra skolan att misslyckas. 

Om man organiserade skolan så att den blev rimlig för både lärare och elever så skulle fler vilja bli lärare. Och om man höjer kraven för att bli lärare, och ser till att lärarutbildningen håller hög nivå, så kommer det även att bli fler duktiga lärare som fokuserar på rätt saker i sin undervisning. 

Vi måste inte börja med disciplin och ordning. Vi måste börja med att ha en rimlig miljö och läroplan i skolan  så att barnen har en chans att hålla sig lugna och fokuserade och kan lära sig det det behöver för livet.  
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (de) skrev 2025-07-01 15:51:01 följande:
    Absolut, om du har slut på argument så kan vi sätta punkt här. Eftersom fler börjar se det som jag ser, så kommer det nog att bli en förändring i hur man ser på NPF, vilka som ska ha diagnos och vad det egentligen är som är den bästa behandlingen. Och hur den branta ökningen av diagnoserna sammanfaller med allvarliga brister i skolan.
    Nu skrev du inget nytt utan upprepade det du sagt tidigare. 
  • Anonym (de)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-01 15:55:40 följande:
    Nu skrev du inget nytt utan upprepade det du sagt tidigare. 
    Och inte heller du kom på nått nytt att säga, så vi kan lämna det därhän. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (de) skrev 2025-07-01 15:54:34 följande:
    Om man organiserade skolan så att den blev rimlig för både lärare och elever så skulle fler vilja bli lärare. Och om man höjer kraven för att bli lärare, och ser till att lärarutbildningen håller hög nivå, så kommer det även att bli fler duktiga lärare som fokuserar på rätt saker i sin undervisning. 

Vi måste inte börja med disciplin och ordning. Vi måste börja med att ha en rimlig miljö och läroplan i skolan  så att barnen har en chans att hålla sig lugna och fokuserade och kan lära sig det det behöver för livet.  

Jag tror inte att det stämmer. 
    Först och främst måste barn lära sig att lyda, sitta still och göra vad de blir tillsagda. Om inte barnen klarar detta. Hur skall en vuxen kunna undervisa 25 st barn samtidigt? 

Unga idag vill inte bli lärare för att för många barn kaosar. Jag vet flera som påbörjat lärarutbildningar som hoppat av efter praktiken, pga att eleverna är för jobbiga. 

Dels måste lärare få större mandat att hålla ordning . Dels måste föräldrar ansvara för den grundläggande uppfostran. 

• Anonym (J)
    Anonym (de) skrev 2025-07-01 14:42:39 följande:
    Afrika är ju inte jämförbart på särskilt många punkter. Inte minst den allmänna synen eller tillgängligheten till barnbegränsning i form av preventivmedel, abort eller kontroll över sitt sexliv. 

I Sverige är många människor/kvinnor upplysta och styr sina egna liv. Samt att synen på barn är att det är en lyx eller ett en arbetsinsats som man kan unna sig eller välja bort. 
    Precis. Kvinnor är helt enkelt inte så sugna på att få barn när de får bestämma själva över sina liv.
Svar på tråden Klassfråga att ha barn