• Anonym (AndraBarnet)

Bf Mars 2026 🌸

Hej,

Jag har precis plussat och om allt går bra så väntar jag den lille i början av Mars. Fler med bf i Mars som vill följas åt? 🤗

• Svar på tråden Bf Mars 2026 🌸
  • Liljekonvalj93

Är det förresten någon här i tråden som fått Utrogestan (progesteron) utskrivet? Eller som kanske har använt det förut under tidig graviditet?

Jag ska börja med dem idag och tänkte höra om någon har erfarenheter att dela med sig av. Biverkningar?  Något som kan vara bra att tänka på? 

• Liljekonvalj93
    Anonym (Marsbebis) skrev 2025-07-08 09:31:32 följande:

Jag hoppar också in I den här tråden :) 
    Är i vecka 4+5 med bf 12/3 -2026, detta är mitt 4:e barn och även det sista ;) Blir 40 i slutet av året så efter denna blir det inga fler :) 

Jag plussade väldigt tidigt (3+0) (Äl+8)
    Hade mensens första dag 5 Juni
    Ägglossning efter test 18 Juni
    och plussade 26 Juni, först med ett testa tidigt, tog sedan ett vanligt test (25mlu) som också visade svagt positivt. 

Nu blir man ju fundersam om det kan vara som vissa säger att det är tvillingar då man plussar så pass tidigt och har så högt hcg tidigt i graviditeten, även med tanke på min ålder 😅😅 Någon som har erfarenheter av detta? ;) 

Ska bli kul att få följa er andra också som har bf samma månad! 🤗 Önskar alla ett stort lycka till med era graviditeter och att vi förhoppningsvis klarar oss igenom -utan allt för jobbiga krämpor😅

Vilken intressant fråga! Jag kan dessvärre inte svara, men kanske kan du få göra ett tidigt ultraljud för att se om det finns två små rackare där inne? Alternativt om man kan ta ett blodprov och se hur höga hcg-nivåer du har? 

Stort lycka till till dig också! 

• Jassan123
    Liljekonvalj93 skrev 2025-07-08 17:45:33 följande:

Är det förresten någon här i tråden som fått Utrogestan (progesteron) utskrivet? Eller som kanske har använt det förut under tidig graviditet?

Jag ska börja med dem idag och tänkte höra om någon har erfarenheter att dela med sig av. Biverkningar?  Något som kan vara bra att tänka på? 

Har aldrig tagit utrogestan . Dock har jag cyklogest. Har inte haft några direkta biverkningar av progesteronet förutom svullen mage 😅
  • Anonym (Marsbebis)
    Karinnirak skrev 2025-07-08 14:20:38 följande:

Skönt att det inte bara är jag som vill testa många gånger och se att det stegrar 😅

Haha ja jag är test galen 😆😆🤣 Kan inte hålla mig från att börja tidigt, och nu tyckte jag det inte hände så mkt första veckan så ville se att det i varje fall blev ett tydligt plus 😆
  • Anonym (Marsbebis)
    Liljekonvalj93 skrev 2025-07-08 17:49:41 följande:

Vilken intressant fråga! Jag kan dessvärre inte svara, men kanske kan du få göra ett tidigt ultraljud för att se om det finns två små rackare där inne? Alternativt om man kan ta ett blodprov och se hur höga hcg-nivåer du har? 

Stort lycka till till dig också! 

Ja det verkar ju vara lite olika teorier om det där så man vet ju aldrig 😅 imorgon ska jag då ringa in och bekräfta graviditeten hos barnmorskan så då får man väl höra vad dom säger ;) 
  • Anonym (AndraBarnet)

Funderar en del på KUB/NIPT även om det är tidigt ännu. 

Med första barnet gjorde vi bara KUB som ingick, låg sannolikhet och minns inte att jag var orolig. Nu funderar jag lite på att göra även NIPT, även om det inte ingår, utifrån dels ålder (34 år, mannen 46) men även för att stilla oro med ev säkrare test. Verkar som att man kan göra nipt tidigare än kub också? 

Vad är er erfarenhet? Hur har ni valt att göra? 

• Karinnirak

Vi gjorde NIPT men inte KUB förra gången, kommer göra NIPT även denna gång då vi upplevde att det gav en trygghet. Vi gjorde det i 10+5. 

• Siripiri
    Liljekonvalj93 skrev 2025-07-08 17:45:33 följande:

Jag tar cyclogest, mest att det blir kladdigt där nere 😂 Hello trosskydd! Sen i början av graviditeten kanske det gav mig lite extra molvärk men jag vet faktiskt inte. Ladda upp med trosskydd är enda jag kan säga 😎 i övrigt tror jag inte du kommer märka av det så mycket, för progesterontillskottet har ju biverkningar som är som gravsymptom. 
  • Jassan123
    Anonym (AndraBarnet) skrev 2025-07-08 20:51:46 följande:

Funderar en del på KUB/NIPT även om det är tidigt ännu. 

Med första barnet gjorde vi bara KUB som ingick, låg sannolikhet och minns inte att jag var orolig. Nu funderar jag lite på att göra även NIPT, även om det inte ingår, utifrån dels ålder (34 år, mannen 46) men även för att stilla oro med ev säkrare test. Verkar som att man kan göra nipt tidigare än kub också? 

Vad är er erfarenhet? Hur har ni valt att göra? 

Har också funderingar kring KUB/NIPT . Om det går vägen så är det vårat första barn .
    Är så kkluven över vad vi ska göra . Inget kommer ingå för oss , vi får bekosta det själva om vi vill göra något av det . 
    Har hört dåligt om KUB , att de ofta oroar mer för att siffrorna är så osäkra ? 
  • Anonym (5e barnet)

Inatt mellan 2-5 hade världens växtvärk/ligamentsvärk trodde jag skulle dö. Asså fyfan vilken smärta det drar hugger krampar. Ingen ställning hjälpte. La på värme dyna som hjälpte lite. Sen har jag somnat.

Hände exakt likadant på 1 vecka sedan då var jag inne på gyn och allting såg bra ut. 

Kan det vara tvillingar elr är det för att jag är 4föderska.

Nu på toaletten såg jag att det fanns en brun fläck på bindan. Är orolig men så längde det onte är färskt är det ingen fara väl.
    Kam dela bilden här om ni inte äcklas

Svar på tråden Bf Mars 2026 🌸