• Tom Araya

Förbjuda religion?

I grunden respekterar jag varje individs rätt att ha sin egna religiösa tro eller ingen religiös tro alls.

Men jag avskyr samtidigt all religion. Det är ren nonsens påhittat av människor för att kontrollera och kuva människor.

En av de jag avskyr mer än andra är Islam.
    Hade Islam varit en politisk ideologi snarare än religion så hade den i många länder varit förbjuden eller i alla fall hade det brutit mot lag att uttrycka dess budskap offentligt.

Flertalet andra religioner är inte mycket bättre, även om Islam utmärker sig i sina uttryck av våldsamheter.

Tänk dig själv om Åkesson hade sagt följande:
    "Barn till Sverigedemokrater är per automatik Sverigedemokrater."
    "Dessa barn ska märkas som Sverigedemokrater genom att man skär av dem örsnibbarna."
    "De som inte är Sverigedemokrater får förslavas, våldtas eller dödas."
    "Straffet för att lämna Sverigedemokraterna är döden."

Detta kan låta väldigt provocerande för vissa, men mitt syfte är att upplysa och se på saken ur andra perspektiv.

• Svar på tråden Förbjuda religion?
  • Anonym (Men)
    ClumsySmurf skrev 2025-07-28 18:05:26 följande:
    Du har inte svarat på min andra och tredje fråga

Andra frågan:
    jag undrade om själva frågan ett bevis på att jag är emot och manipulativt försöker normalisera tanken på det?

Tredje frågan:
    om man ska förhindra normalisering av tanken att borttagandet av kvinnlig rösträtt är en valmöjlighet.

behövs det inte ett auktoritärt styre för att kunna begränsa folks tankar? 

m.youtube.com/watch=wathMXqw1-0
    Tar vi nu ditt exempel med "ska kvinnlig rösträtt förbjudas" så ligger ett auktoritärt tänkande redan i ditt huvud. Den enda anledningen till att ställa en sån fråga skulle då vara att bana väg för det tänkandet och normalisera ett tänk där avskaffandet av kvinnlig rösträtt är ett alternativ. Det finns inget sätt att argumentera i en sån tråd då frågeställningen innebär att man accepterar tanken att slopa rösträtten för kvinnor. Ja. det är manipulationer. Var inte naiv.

Ingen är förbjuden att ställa den sortens frågor. Man får räkna med att andra reagerar då man använder yttrandefriheten som ett medel för att begränsa yttrandefriheten.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Men) skrev 2025-07-29 00:41:32 följande:
    Tar vi nu ditt exempel med "ska kvinnlig rösträtt förbjudas" så ligger ett auktoritärt tänkande redan i ditt huvud. Den enda anledningen till att ställa en sån fråga skulle då vara att bana väg för det tänkandet och normalisera ett tänk där avskaffandet av kvinnlig rösträtt är ett alternativ. Det finns inget sätt att argumentera i en sån tråd då frågeställningen innebär att man accepterar tanken att slopa rösträtten för kvinnor. Ja. det är manipulationer. Var inte naiv.

Ingen är förbjuden att ställa den sortens frågor. Man får räkna med att andra reagerar då man använder yttrandefriheten som ett medel för att begränsa yttrandefriheten.
    Har du skrivit något i tråden du inte dragit ur röven?
  • Tom Araya
    Anonym (Men) skrev 2025-07-29 00:41:32 följande:

Det mest naturliga och vanligast förekommande skälet till att en sådan fråga ställs är att någon har väckt idén och yttrat den.

Exempel:
    Om Socialdemokraterna föreslog en ny skatt så skulle media eller organisationer eller andra partier ställa frågan "ska vi beskatta X"?
  • Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2025-07-29 02:09:51 följande:
    Det mest naturliga och vanligast förekommande skälet till att en sådan fråga ställs är att någon har väckt idén och yttrat den.

Exempel:
    Om Socialdemokraterna föreslog en ny skatt så skulle media eller organisationer eller andra partier ställa frågan "ska vi beskatta X"?
    Ja, du har funderat huruvida religion ska förbjudas. Därför har du ställt den. Jag poängterar då att det innebär ett införande av en auktoritär regim. Du låtsas som att det inte innebär det. En del av manipulationen för att få folk att acceptera ett auktoritärt tänkande.

Man kan jämföra med andra former av liknande funderingar såsom "ska vi slopa allmänna val?" Det får man också räkna med att folk reagerar på. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Men) skrev 2025-07-29 02:34:05 följande:
    Ja, du har funderat huruvida religion ska förbjudas. Därför har du ställt den. Jag poängterar då att det innebär ett införande av en auktoritär regim. Du låtsas som att det inte innebär det. En del av manipulationen för att få folk att acceptera ett auktoritärt tänkande.

Man kan jämföra med andra former av liknande funderingar såsom "ska vi slopa allmänna val?" Det får man också räkna med att folk reagerar på. 
    Du har hakat upp dej på "ska religion ska förbjudas?", den enda anledningen till att tjata om det skulle då vara att manipulativt bana väg för det tänkandet och normalisera ett tänk där avskaffandet av religionsfrihet är ett alternativ. 
  • Tom Araya
    Anonym (Men) skrev 2025-07-29 02:34:05 följande:

...eller försöker du att dölja det auktoritära i religion?
  • Trent
    Tom Araya skrev 2025-07-28 23:41:01 följande:
    Javisst kan jag göra det:

Grammatikalisk analys av "Förbjuda religion?"

🔹 1. Ordklass och satsdelar

Meningen består av två ord:

"Förbjuda" ? infinitivform av verbet förbjuda

"religion" ? substantiv i obestämd form, objekt till verbet

2. Satsens form

Detta är inte en fullständig sats eftersom det saknas subjekt.

Det är en elliptisk sats (en ofullständig mening där vissa delar är underförstådda).

Exempel på möjliga fullständiga satser:

"Ska vi förbjuda religion?" ? ja/nej-fråga

"Vill du förbjuda religion?" ? ja/nej-fråga

"Att förbjuda religion är fel." ? påstående

"Förbjuda religion vore dumt." ? påstående

Men i den korta formen:

"Förbjuda religion?"

...är subjektet och hjälpverb uteslutna, och den slutar med frågetecken, vilket gör att det grammatiskt betraktas som en fråga ? mer exakt: en elliptisk ja/nej-fråga.

Fråga eller påstående?

✅ Formellt:

En fråga, eftersom:

Den slutar med frågetecken

Den uttrycker en möjlig handling i infinitivform ? typiskt i frågor om förslag, idéer, planer

Den kan ses som en förkortad version av "Ska vi förbjuda religion?"

Semantiskt/funktionellt:

Den kan också fungera retoriskt ? alltså som ett ifrågasättande påstående, exempelvis:

"Förbjuda religion?! Det vore absurt!"

Alltså kan den användas både som:

En öppen fråga (när man faktiskt undrar över en idé)

En retorisk fråga/påstående (när man snarare kritiserar eller kommenterar idén)

Med tanke på svaret (som jag naturligtvis visste redan innan jag frågade AI) så känner jag mig inte särskilt dum, men det finns det kanske andra som borde... Skrattande
    Duktig! Om du nu vill att jag ska bry mig behöver du bara förklara varför vi ska bry oss om vad ai säger. 

Av uppenbara skäl kan du inte använda ai för detta.

(I detta sällskap kommer jag aldrig behöva känna mig dum.)
  • Tom Araya
    Trent skrev 2025-07-29 08:05:10 följande:
    Duktig! Om du nu vill att jag ska bry mig behöver du bara förklara varför vi ska bry oss om vad ai säger. 

Av uppenbara skäl kan du inte använda ai för detta.

(I detta sällskap kommer jag aldrig behöva känna mig dum.)
    Bryr du dig om vad andra säger överhuvudtaget?
  • ClumsySmurf
    Tom Araya skrev 2025-07-29 08:52:49 följande:
    Bryr du dig om vad andra säger överhuvudtaget?
    den personen brukar inte göra mer än att ordrapa något otrevligt
  • Anonym (Obestämd)
    Anonym (Men) skrev 2025-07-27 14:56:40 följande:
    Anonym (Obestämd) skrev 2025-07-27 09:10:46 följande:

Om du skriver att mitt inlägg är en form av manipulation, kan du åtminstone tala om exakt vad i det som är manipulation?  ( har man sagt A får man säga B) För det jag tycker du skriver är också ett sätt att begränsa yttrandefriheten, och sånt avskyr jag. Såvida det inte går över till olagligheter.

Men jag tycker inte religioner ska stå över yttrandefrihet i övriga fall, eller att man inte ska kunna diskutera för och nackdelar med ALLA religioner.

Kula att du vill veta mer. Jag har highligtat det manipulativa i skriften. Om vi ska bryta ner det. "En del av demokrati och yttrandefrihet är att kunna diskutera ämnen som upprör dig (och andra)."  Baerättar att jag tydligen ska bli upprörd över att något normalt diskuteras. Jag är inte upprörd, uttrycket används för att ge det jag säger en lägre tyngd. Jämför med ord som "hysteriskt" åt hållet hundvissla . Jag poängterar att ett auktoritärt styre förväntas avhandlas som ett normalt samtalsämne som alla ska prata normalt om. Som att det vore ett normalt alternativ. Det går inte att ha en normal debatt runt den här frågeställningen för då innebär det samtidigt att man accepterar idén med auktoritära styren och begränsande av människors frihet.

Nästa del  "Eller tycker du att ämnen som får diskuteras på familjeliv, endast ska få väljas ut av FL?" Du insinuerar att det är jag som ska begränsa friheter. Dvs projicera över det här auktoritära tänkande på mig. Du vet mycket väl att jag aldrig har lyft något sånt. I det här fallerar använda det för att skapa misstro i det jag skriver.

Du använder då två härskartekniker i det korta stycket för att kunna manipulera fram ett misstroende för det jag skriver. 

Resterande text verkar mest handla om att iklä den stackars trådstarten en form av victimhood mentality för att skapa sympatier för en absurd trådstart dvs normalisera. Det du skriver om att man inte behöver skriva i trådar gäller även dig. Men du riktar det till mig förstås för att ytterligare bana väg för ett absurt resonemang som jag riktar strålkastarljuset på. M a o släcka strålkastaren.

Jag inbillar mig i realiteten inte att du kommer att hämta något från den här texten. Så min första mening var aggressiv, jag låter den ändå stå kvar, kanske öppnar upp något. Du har kanske tröttnat halvvägs. Varsågod.

Alltigenom din egen text har du projicerat på mig det du själv säger att jag gör. Använder dig även av härskartekniker som att förminska det ts skriver, genom att använda dig av rasistkortet. Eller skriva att jag inte klarar av att ta till mig din text

Jag frågade dig de frågorna eftersom du skrev att du hatade såna här manipulativa trådar, och jag undrade då vad ditt alternativ var? Vad är du då ute efter om du inte vill låta bli att läsa dem, eller stänga ner såna trådar helt och hållet? Vad är din mening med att gå in i en tråd, bara för att skriva att du inte gillar dom?

Jag skriver i trådar för att argumentera för eller emot frågeställningar. Att jag svarar i en tråd innebär inte att jag automatiskt normaliserat eller godtagit frågeställningen. Eller är du här och skriver för att du normaliserat tanken på att förbjuda religion?

Jag skrev från första start att jag i bryr mig om religion, så länge den inte daltas med. Den ska varken sponsras eller förbjudas, skrev jag.
    Jag tycker det är lika viktigt att kunna diskutera allt som inte är olagligt, vare sig det gäller att förbjuda religion ( frågan är inte olaglig) som om man borde gå över till ett polygamt samhälle, tillåta droger, förbjuda otrohet eller vad som. 

Om ämnen provocerar någon behöver de inte läsa de trådarna. Eller åtminstone delta i diskussionen med motförslag, istället för att bara ägna sig åt påhopp mot trådstartaren.

Svar på tråden Förbjuda religion?