• Tom Araya

Förbjuda religion?

I grunden respekterar jag varje individs rätt att ha sin egna religiösa tro eller ingen religiös tro alls.

Men jag avskyr samtidigt all religion. Det är ren nonsens påhittat av människor för att kontrollera och kuva människor.

En av de jag avskyr mer än andra är Islam.
    Hade Islam varit en politisk ideologi snarare än religion så hade den i många länder varit förbjuden eller i alla fall hade det brutit mot lag att uttrycka dess budskap offentligt.

Flertalet andra religioner är inte mycket bättre, även om Islam utmärker sig i sina uttryck av våldsamheter.

Tänk dig själv om Åkesson hade sagt följande:
    "Barn till Sverigedemokrater är per automatik Sverigedemokrater."
    "Dessa barn ska märkas som Sverigedemokrater genom att man skär av dem örsnibbarna."
    "De som inte är Sverigedemokrater får förslavas, våldtas eller dödas."
    "Straffet för att lämna Sverigedemokraterna är döden."

Detta kan låta väldigt provocerande för vissa, men mitt syfte är att upplysa och se på saken ur andra perspektiv.

• Svar på tråden Förbjuda religion?
  • Anonym (O)
    Trent skrev 2025-07-26 08:06:58 följande:
    Så nu använder ts ett anonymt nick också. Otroligt illa dolt i detta fall.
    Jag kan lova dig att jag inte är ts.
    Varför tror du ens det? Vad är fel i det jag skrev? 
    Tror du på riktigt att religion aldrig skadar eller påtvingas andra?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Men) skrev 2025-07-27 14:56:40 följande:
    Anonym (Obestämd) skrev 2025-07-26 08:18:22 följande:
    En del av demokrati och yttrandefrihet är att kunna diskutera ämnen som upprör dig (och andra). Eller tycker du att ämnen som får diskuteras på familjeliv, endast ska få väljas ut av FL?

Jag tycker det är bra och intressant, att få höra vad andra tycker är för och nackdelar med religionsfrihet. Jag är också för att även provocerande ämnen ska få diskuteras. Om man ogillar det, är det väl bara att hålla sig borta från de trådarna? Som tur är tvingas man inte att svara i alla trådar.
    Anonym (Obestämd) skrev 2025-07-27 09:10:46 följande:

Om du skriver att mitt inlägg är en form av manipulation, kan du åtminstone tala om exakt vad i det som är manipulation?  ( har man sagt A får man säga B) För det jag tycker du skriver är också ett sätt att begränsa yttrandefriheten, och sånt avskyr jag. Såvida det inte går över till olagligheter.

Men jag tycker inte religioner ska stå över yttrandefrihet i övriga fall, eller att man inte ska kunna diskutera för och nackdelar med ALLA religioner.

Kula att du vill veta mer. Jag har highligtat det manipulativa i skriften. Om vi ska bryta ner det. "En del av demokrati och yttrandefrihet är att kunna diskutera ämnen som upprör dig (och andra)."  Baerättar att jag tydligen ska bli upprörd över att något normalt diskuteras. Jag är inte upprörd, uttrycket används för att ge det jag säger en lägre tyngd. Jämför med ord som "hysteriskt" åt hållet hundvissla . Jag poängterar att ett auktoritärt styre förväntas avhandlas som ett normalt samtalsämne som alla ska prata normalt om. Som att det vore ett normalt alternativ. Det går inte att ha en normal debatt runt den här frågeställningen för då innebär det samtidigt att man accepterar idén med auktoritära styren och begränsande av människors frihet.

Nästa del  "Eller tycker du att ämnen som får diskuteras på familjeliv, endast ska få väljas ut av FL?" Du insinuerar att det är jag som ska begränsa friheter. Dvs projicera över det här auktoritära tänkande på mig. Du vet mycket väl att jag aldrig har lyft något sånt. I det här fallerar använda det för att skapa misstro i det jag skriver.

Du använder då två härskartekniker i det korta stycket för att kunna manipulera fram ett misstroende för det jag skriver. 

Resterande text verkar mest handla om att iklä den stackars trådstarten en form av victimhood mentality för att skapa sympatier för en absurd trådstart dvs normalisera. Det du skriver om att man inte behöver skriva i trådar gäller även dig. Men du riktar det till mig förstås för att ytterligare bana väg för ett absurt resonemang som jag riktar strålkastarljuset på. M a o släcka strålkastaren.

Jag inbillar mig i realiteten inte att du kommer att hämta något från den här texten. Så min första mening var aggressiv, jag låter den ändå stå kvar, kanske öppnar upp något. Du har kanske tröttnat halvvägs. Varsågod.

Förstår inte riktigt vad du menar

om jag ställer provocerande frågor som t.e.x ska
    kvinnor ha rösträtt?
    ska aborträtten finnas?

Kan nog vara svårt att ställa frågorna utan att någon undrar om jag är dum i huvudet men kvinnor inte svara på det utan att de samtidigt accepterar idén med att bli utan rösträtt?

Även om jag inte argumenterar emot aborträtten, är själva frågan ett bevis på att jag är emot och manipulativt försöker normalisera tanken på det?
  • ClumsySmurf
    Tom Araya skrev 2025-07-23 23:04:10 följande:
    Trent skrev 2025-07-23 09:08:08 följande:
    Jag bytte namn till Storkuken igår så nu kommer alla alltid att använda mitt nya namn eftersom folk inte har något minne och hatar historia.
    Kan vi förvänta oss ett "storkukslugn" från din sida nu då? Skrattande
    Jag tror vi kan vi förvänta oss ett sånt där lugn man kan förvänta sej av någon som köpt en mycket större traktor än vad han egentligen behöver.
  • Anonym (Men)
    ClumsySmurf skrev 2025-07-27 16:39:26 följande:
    Förstår inte riktigt vad du menar

om jag ställer provocerande frågor som t.e.x ska
    kvinnor ha rösträtt?
    ska aborträtten finnas?

Kan nog vara svårt att ställa frågorna utan att någon undrar om jag är dum i huvudet men kvinnor inte svara på det utan att de samtidigt accepterar idén med att bli utan rösträtt?

Även om jag inte argumenterar emot aborträtten, är själva frågan ett bevis på att jag är emot och manipulativt försöker normalisera tanken på det?
    Ja, skulle någon ställa en fråga "ska kvinnor ha rösträtt" så vill man normalisera tanken att borttagandet av kvinnlig rösträtt är en valmöjlighet.
  • Anonym (O)
    EnAnonumius skrev 2025-07-26 19:58:28 följande:
    Okey, du har belägg för att TS propagerar för "auktoritärt styre"?
    Du vet citat och inläggsnummer som styrker ditt påstående.

Vad är det rasistiska med att säga att när man har stora brister i svenska språket, så har man också bristande kunskap om svensk lag.
    Sveriges Rikes Lag kanske finns som ljudbok på alla möjliga språkFlörtDrömmer

Aldrig hört talas om det iofs.

Många verkar inte ens veta att det är olagligt att skräpa ner och man kan få böter. Fast vad gör en bot när skiten man släpat till stranden är så jobbigt att bära tillbaka?
    Så tänker skräpet, alldeles oavsett härkomst.

Mycket märkligt med människor som inte förstår att i deras rätt till religion ingår inte att påtvinga den på andra, tex sina barn.
    Andras mänskliga rättigheter får inte tryckas ned bara för att andra ska få utöva sin rätt att tro.
    Tro på vad än man vill är självklart okej, men så fort ens egna religion blir ett tvång för andra så är det inte längre okej.
  • Anonym (O)

Oj jag skrev fel. Svea Rikes Lag heter den juGlad

• Tom Araya
    Anonym (Men) skrev 2025-07-26 19:14:12 följande:
    Så du startade tråden pga din rasism? Är det därför du propagerar för ett auktoritärt styre?
    Hur och var läste du in rasism i det jag skrev?
  • Tom Araya
    Lönnsirap skrev 2025-07-26 20:18:58 följande:
    Naturligtvis blir det problem när religion används som styrmedel, men min uppfattning är att religiös bildning också hjälper mot att luras in i extrema grupper, och att begränsas.

Så att tro att förbud kommer "rädda" folk ifrån att tro är att inte riktigt förstå att det också är något djupt mänskligt att söka svar i religion.

Redan religiösa människor hamnar inte plötsligt i en sekt, utan de har oftast sett vissa saker och fått visst skydd mot extremism.
    Du framför viktiga poäng man måste beakta och det var därför som trådstarten använder ordet "förbjuda" som en fråga snarare än som ett hävdande.
    Svaret på frågan är inte så självklart som vissa här vill hävda.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Men) skrev 2025-07-27 16:51:49 följande:
    Ja, skulle någon ställa en fråga "ska kvinnor ha rösträtt" så vill man normalisera tanken att borttagandet av kvinnlig rösträtt är en valmöjlighet.
    behövs det inte ett auktoritärt styre för att kunna begränsa folks tankar?
    du svarade bara på en fråga
Svar på tråden Förbjuda religion?