• Tom Araya

Förbjuda religion?

I grunden respekterar jag varje individs rätt att ha sin egna religiösa tro eller ingen religiös tro alls.

Men jag avskyr samtidigt all religion. Det är ren nonsens påhittat av människor för att kontrollera och kuva människor.

En av de jag avskyr mer än andra är Islam.
    Hade Islam varit en politisk ideologi snarare än religion så hade den i många länder varit förbjuden eller i alla fall hade det brutit mot lag att uttrycka dess budskap offentligt.

Flertalet andra religioner är inte mycket bättre, även om Islam utmärker sig i sina uttryck av våldsamheter.

Tänk dig själv om Åkesson hade sagt följande:
    "Barn till Sverigedemokrater är per automatik Sverigedemokrater."
    "Dessa barn ska märkas som Sverigedemokrater genom att man skär av dem örsnibbarna."
    "De som inte är Sverigedemokrater får förslavas, våldtas eller dödas."
    "Straffet för att lämna Sverigedemokraterna är döden."

Detta kan låta väldigt provocerande för vissa, men mitt syfte är att upplysa och se på saken ur andra perspektiv.

• Svar på tråden Förbjuda religion?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-09 09:31:17 följande:

Menar du om det finns något i Koranen som explicit förbjuder barnäktenskap? Nej det finns det inte och det finns det inte heller i den kristna bibeln.

Muhammed är muslimernas föredöme med haditherna och Koranen talar inte mot Muhammeds exempel med att ta ett barn som sin fru.

Barnäktenskap förekommer även i Bibeln och finns fortfarande i vissa kristna samhällen i Mellanöstern, Afrika och Sydamerika (och förekom tidigare i kristna Sverige). Varken Koranen eller Bibeln tar alltså uttryckligen avstånd från barnäktenskap; det är tolkningar och moderna lagar som idag avgör hur man ser på detta.

För kristna är Jesus föredöme och du finner inget beskrivet att han gifte sig eller hade intima umgängen med barn.

Ser du skillnaden?

Hur skulle Koranen kunna motsäga något i Haditherna, som tillkommit senare? Koranen nämner varken Muhammeds äktenskap med Aisha eller hennes ålder, utan fokuserar på principer snarare än detaljer. Menar du om det finns något i Koranen som explicit förbjuder barnäktenskap? Nej det finns det inte och det finns det inte heller i den kristna bibeln.

Om Gud är den allsmäktige skaparen så som han beskrivs i de abrahamistiska religionerna så låter han såklart inte sin profet stå emotsagd om han har fel.

Varför skulle en troende tro något annat? 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-08-15 17:11:57 följande:
    Muhammed är muslimernas föredöme med haditherna och Koranen talar inte mot Muhammeds exempel med att ta ett barn som sin fru.

Barnäktenskap förekommer även i Bibeln och finns fortfarande i vissa kristna samhällen i Mellanöstern, Afrika och Sydamerika (och förekom tidigare i kristna Sverige). Varken Koranen eller Bibeln tar alltså uttryckligen avstånd från barnäktenskap; det är tolkningar och moderna lagar som idag avgör hur man ser på detta.

För kristna är Jesus föredöme och du finner inget beskrivet att han gifte sig eller hade intima umgängen med barn.

Ser du skillnaden?Om Gud är den allsmäktige skaparen så som han beskrivs i de abrahamistiska religionerna så låter han såklart inte sin profet stå emotsagd om han har fel.

Varför skulle en troende tro något annat? 

Du förenklar kraftigt när du reducerar kristendomen till enbart Jesu person och islam till enbart Muhammeds exempel. Båda religionerna vilar på heliga texter, traditioner och tolkningar som formats under århundraden och båda rymmer inslag som i dag väcker moraliska och etiska frågor.

Det finns kristna som tolkar Bibeln som stöd för barnaga, kvinnlig underordning och hat mot homosexualitet, trots att Jesus aldrig uttryckligen förespråkade något av detta. På samma sätt finns det muslimer som tolkar Koranen och haditherna annorlunda, och som tar avstånd från handlingar Muhammed tillskrivs.

Vad tänker du till exempel om att Livets Ord, sekten där Ebba Busch växte upp, har predikat att föräldrar bör slå sina barn? Det är ett tydligt exempel på en kristen församling som bygger sin tro på mer än bara Jesu egna ord (fysiskt våld mot barn beskrivs i gamla testamentet).

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2025-08-15 21:28:39 följande:

Vad tänker du till exempel om att Livets Ord, sekten där Ebba Busch växte upp, har predikat att föräldrar bör slå sina barn? Det är ett tydligt exempel på en kristen församling som bygger sin tro på mer än bara Jesu egna ord (fysiskt våld mot barn beskrivs i gamla testamentet).

Du kan tydligen inte skriva om sekten Livets Ord utan att punktmarkera Ebba Busch.

Varför är det så viktigt för dig att vara så patetisk och punktmarkera en person på detta sättet?

Är det för att du är totalt inkompetent att kunna diskutera sekter i sig utan att svartmåla folk?

Skulle du hålla på med SAMMA punktmarkering om det handlade om politiker som tillhör det vänstra blocket, och växte upp i en sekt?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2025-08-16 04:23:18 följande:
    Du kan tydligen inte skriva om sekten Livets Ord utan att punktmarkera Ebba Busch.

Varför är det så viktigt för dig att vara så patetisk och punktmarkera en person på detta sättet?

Är det för att du är totalt inkompetent att kunna diskutera sekter i sig utan att svartmåla folk?

Skulle du hålla på med SAMMA punktmarkering om det handlade om politiker som tillhör det vänstra blocket, och växte upp i en sekt?

Som jag redan har förklarat i tråden tar jag Ebba Busch som exempel eftersom hon växte upp i Livets Ord, en sekt som tolkar Bibeln som att det är Guds vilja att föräldrar ska slå sina barn. Det blir mer konkret att diskutera religiös extremism när man kan koppla det till en person som många faktiskt känner till och kan relatera till och för balansens skull kan jag även nämna att Sveriges finansminister, moderaten  Elisabeth Svantesson, har samma bakgrund i Livets Ord.

Vad tänker du om att kristna sekter som Livets Ord predikat att föräldrar bör aga sina barn? Det är ett tydligt exempel på en kristen församling som inte enbart bygger sin tro på Jesu ord, utan också på gamla testamentets texter.

• Rataxes
    EnAnonumius skrev 2025-08-16 04:23:18 följande:

Jag skulle kunna gämföra med 2 välbekanta dyngspridande såssar, som vuxit upp i samma stad som en förtalsdömd socialdemokratisk tidigare riksdagsman och kommunpolitiker.
    Är det något sektliknande i just den staden och såssarna där? 
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2025-08-16 11:45:07 följande:
    Jag skulle kunna gämföra med 2 välbekanta dyngspridande såssar, som vuxit upp i samma stad som en förtalsdömd socialdemokratisk tidigare riksdagsman och kommunpolitiker.

Nu blandar du nog ihop Socialdemokraterna med Sverigedemokraterna. Såvitt jag vet är det bara två riksdagsledamöter som har dömts för förtal: den ena är Ebba Busch (KD) och den andra är Thoralf Alfsson (SD).

Fråga: De två dyngspridande personerna du nämner i ditt inlägg tillhörde dom en religiös sekt, eller syftade du på SD-sekten?

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-15 21:28:39 följande:

Du förenklar kraftigt när du reducerar kristendomen till enbart Jesu person och islam till enbart Muhammeds exempel. Båda religionerna vilar på heliga texter, traditioner och tolkningar som formats under århundraden och båda rymmer inslag som i dag väcker moraliska och etiska frågor.

Det finns kristna som tolkar Bibeln som stöd för barnaga, kvinnlig underordning och hat mot homosexualitet, trots att Jesus aldrig uttryckligen förespråkade något av detta. På samma sätt finns det muslimer som tolkar Koranen och haditherna annorlunda, och som tar avstånd från handlingar Muhammed tillskrivs.

Du måste kunna skilja på vad som enbart är en skildring av samtiden och vad som framställs som rättfärdigt handlande.

Du verkar vilja hävda att Guds profet har kunnat synda utan han någonsin får klarhet i att han har syndat. Det saknar helt grund i fallet Muhammed och Jesus.

En religions påbud och moral kan aldrig skilja sig från en tidsperiod till en annan utan är absolut för alla tider.

Livets ord är en annan variant (evangelisk, kommen ur Word of faith) av kristendom än vad Svenska kyrkan representerar (Lutheransk) och därmed tolkar man skrifterna annorlunda, precis som inom olika varianter av Islam och judendom.
    Livets ords försvar av barnafostran med aga kommer från GT (Mark 10:14). Man har alltså tillåtit sig att i vissa sammanhang tolka GT utan Jesus filter. Dock är inte NT väldigt tydligt emot detta, utan innehåller mer av en antydan åt det hållet.
  • RebeckaZ70
    Rataxes skrev 2025-08-16 11:45:07 följande:
    Haha Skrattande

Jag vet precis vilka du menar, Ockerbyaffären. Ja snacka om dåligt omdöme. Och de där två bröderna från Höganäs! Dyngspridare är snällt sagt. S-partiet i Höganäs var en följetong i HD på den tiden jag bodde i HBG.

Och så passar jag på att påminna om att S är det enda parti där deras förtretädare dömts för valfusk.
    Am Israel Chai
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-08-16 16:45:33 följande:
    Du måste kunna skilja på vad som enbart är en skildring av samtiden och vad som framställs som rättfärdigt handlande.

Du verkar vilja hävda att Guds profet har kunnat synda utan han någonsin får klarhet i att han har syndat. Det saknar helt grund i fallet Muhammed och Jesus.

En religions påbud och moral kan aldrig skilja sig från en tidsperiod till en annan utan är absolut för alla tider.

Livets ord är en annan variant (evangelisk, kommen ur Word of faith) av kristendom än vad Svenska kyrkan representerar (Lutheransk) och därmed tolkar man skrifterna annorlunda, precis som inom olika varianter av Islam och judendom.
    Livets ords försvar av barnafostran med aga kommer från GT (Mark 10:14). Man har alltså tillåtit sig att i vissa sammanhang tolka GT utan Jesus filter. Dock är inte NT väldigt tydligt emot detta, utan innehåller mer av en antydan åt det hållet.

Du säger ju emot dig själv. Du hävdar att religionens moral är absolut, men samtidigt erkänner du att olika riktningar inom kristendom tolkar skrifterna helt olika. Det visar ju precis att religion aldrig är statisk, den formas alltid av tolkning och kultur. Tidigare skulle kvinnan tiga i kyrkan, idag finns kvinnliga präster.

Att påstå att Muhammed eller Jesus aldrig kunde göra fel är i grunden bara ett påstående man förväntas tro på. Kristna är inte ens överens om vem Jesus var, och än mindre om hur Bibeln ska förstås. 

När du tar upp Livets Ord blir det ännu tydligare, de har själva valt att tolka Gamla testamentet utan "Jesu filter" och predikat barnaga. Det handlar alltså om en medveten predikan om att aga är Guds vilja, av en svensk kristen församling. Samma mekanism ser man i vissa muslimska grupper som plockar lösryckta hadither eller koranverser för att rättfärdiga sin agenda.

Din ditt påstående om absolut, evig moral har således inget med verkligheten att göra.

• KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2025-08-16 16:47:11 följande:
    Haha Skrattande

Jag vet precis vilka du menar, Ockerbyaffären. Ja snacka om dåligt omdöme. Och de där två bröderna från Höganäs! Dyngspridare är snällt sagt. S-partiet i Höganäs var en följetong i HD på den tiden jag bodde i HBG.

Och så passar jag på att påminna om att S är det enda parti där deras förtretädare dömts för valfusk.

Ockerbyaffären på 70-talet handlade om en lokalpolitiker, medan Rataxaes pratar om en riksdagsman. Jag tror att han har blandat ihop S med SD. Troligen syftade han på SD:s f.d. riksdagsman Thoralf Alfsson, som förutom KD-politikern Ebba Busch är riksdagsledamöter som blivit dömda för förtal.

Svar på tråden Förbjuda religion?