• Tom Araya

Förbjuda religion?

I grunden respekterar jag varje individs rätt att ha sin egna religiösa tro eller ingen religiös tro alls.

Men jag avskyr samtidigt all religion. Det är ren nonsens påhittat av människor för att kontrollera och kuva människor.

En av de jag avskyr mer än andra är Islam.
    Hade Islam varit en politisk ideologi snarare än religion så hade den i många länder varit förbjuden eller i alla fall hade det brutit mot lag att uttrycka dess budskap offentligt.

Flertalet andra religioner är inte mycket bättre, även om Islam utmärker sig i sina uttryck av våldsamheter.

Tänk dig själv om Åkesson hade sagt följande:
    "Barn till Sverigedemokrater är per automatik Sverigedemokrater."
    "Dessa barn ska märkas som Sverigedemokrater genom att man skär av dem örsnibbarna."
    "De som inte är Sverigedemokrater får förslavas, våldtas eller dödas."
    "Straffet för att lämna Sverigedemokraterna är döden."

Detta kan låta väldigt provocerande för vissa, men mitt syfte är att upplysa och se på saken ur andra perspektiv.

• Svar på tråden Förbjuda religion?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-17 12:23:54 följande:

Så enkelt är det inte. Om Jesus har tolkat GT åt alla kristna, hur förklarar du då församlingar som Livets Ord, som predikat att föräldrar ska prygla sina barn (något som har stöd i GT)?  Hur förklarar du fundamentalistiska kristna i USA som skjuter ihjäl personal på abortkliniker eller som öser ut sitt hat mot homosexuella? Har de också låtit Jesus tolka GT åt dem?

Att kalla sig kristen betyder inte automatiskt att man bortser från Gamla testamentet. Tvärtom finns många kristna sammanhang där GT fortfarande spelar en central roll och ofta står på egna ben. Det är därför vi ser så skilda tolkningar mellan olika riktningar, alltifrån mer liberala rörelser till väldigt bokstavstroende församlingar.

Om Jesus/NT säger att det de gör/säger är fel så gör de en fultolkning och enligt mig bär de då inte rätten att kall sig kristna.
  • ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-08-17 12:35:31 följande:

Det är inte meningsfullt att utveckla detta ytterligare. Jag har varit tydlig i mitt svar, och om du fortfarande inte har förstått kommer det sannolikt inte att hjälpa att fortsätta diskutera. Du får därför hålla dig till godo med det svar jag redan har gett.

När det gäller haditherna handlar det bland annat om min diskussion med Tom om Muhammeds äktenskap med Aisha. Jag hänvisar till det jag redan har skrivit tidigare i tråden

jag tycker inte att du har varit tydlig
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-08-17 20:58:46 följande:
    Om Jesus/NT säger att det de gör/säger är fel så gör de en fultolkning och enligt mig bär de då inte rätten att kall sig kristna.

Menar du att de som också utgår från Gamla testamentet inte kan räknas som kristna? Mycket i GT som barnaga, månggifte eller synen på homosexualitet, tas ju inte upp direkt i Nya testamentet. Församlingar som Livets Ord, som hämtat inspiration från GT när de exempelvis försvarat barnaga, bortser inte från NT, de har snarare valt att inkludera GT i sin trosförståelse. Om du inte anser att Livets Ord är en kristen församling, vad skulle du då kalla dem?

Tro är personligt, och därför bör man vara försiktig med att sätta sig själv till doms över vem som har den "rätta" tron och vem som inte har det.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2025-08-16 19:25:47 följande:

Där ser man! När du följde den här följetongen i HD för 50 år sedan, var jag fortfarande ett barn som var upptagen med att lära mig läsa. Jag får nog helt enkelt erkänna att äldst vet bäst!

Det skrevs om det både på 90-talet och 00-talet, S i Höganäs har alltid varit dysfunktionella. Sektvarning!
    KillBill skrev 2025-08-16 21:00:04 följande:

Vadå personpåhopp? Jag lägger mig platt och erkänner, det var verkligen enfaldigt av mig att bara granska händelser från det 21:a seklet. Nästa gång kommer jag inkludera hela 1900-talet också, så att jag inte missar flera decennier en till gång.. 

Du brukar ju själv vara snabb med att hänvisa till händelser på 1900-talet när det passa din egen agenda.
    Am Israel Chai
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-18 08:39:59 följande:

Menar du att de som också utgår från Gamla testamentet inte kan räknas som kristna? 

Jesus är såväl guds budbärare som människans tolkare av guds budskap (eller som troende tror; Guds son eller Gud själv i mänsklig form), det är från Jesus religionen fått sitt namn, eftersom det är han som är "frälsaren"= kristus.
    Det i GT som anses ha misstolkats eller som Jesus vill ge en annan infallsvinkel på finns i NT. Finns det inte i NT har Jesus inte haft något att tillägga och då gäller det som står i GT. Det är därför som Bibeln omfattar båda.
    För kristna handlar det således om vad Jesus säger och gör och vad han inte säger. 
    Jag anser inte att det finns utrymme för en kristen att tolka Bibelns budskap i motsats till Jesus tolkning, däremot i motsats till GT, om Jesus gjort det.
    Detta är lite förenklat, eftersom det finns några till än Jesus som har tillskrivits någon grad av vikt och som också tillfört sina uppfattningar av GT (Paulus är hyfsat viktigt exempel), men Jesus är absolut viktigast.

Jag känner bara till ett exempel på där Jesus i något är ifrågasatt av någon av de andra apostlarna och det är den senares uppfattning som upptagits i Bibeln som den riktiga kristna läran och det är omskärelsen. Jesus var och levde som en jude, d.v.s. att han exempelvis var omskuren och han förespråkade även detta, medan Paulus ansåg att det är nya regler som gäller för de kristna, inte judarnas regler rakt av.

Tro är personligt, och därför bör man vara försiktig med att sätta sig själv till doms över vem som har den "rätta" tron och vem som inte har det.

Min syn på religion är mer som på hockey (eller valfri annan sport), hur du spelar är personligt, men alla måste följa samma regler och där finns det en tydlig regelbok och en domare. Gillar du inte reglerna får du välja en annan sport.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-08-19 00:34:27 följande:
    Jesus är såväl guds budbärare som människans tolkare av guds budskap (eller som troende tror; Guds son eller Gud själv i mänsklig form), det är från Jesus religionen fått sitt namn, eftersom det är han som är "frälsaren"= kristus.
    Det i GT som anses ha misstolkats eller som Jesus vill ge en annan infallsvinkel på finns i NT. Finns det inte i NT har Jesus inte haft något att tillägga och då gäller det som står i GT. Det är därför som Bibeln omfattar båda.
    För kristna handlar det således om vad Jesus säger och gör och vad han inte säger. 
    Jag anser inte att det finns utrymme för en kristen att tolka Bibelns budskap i motsats till Jesus tolkning, däremot i motsats till GT, om Jesus gjort det.
    Detta är lite förenklat, eftersom det finns några till än Jesus som har tillskrivits någon grad av vikt och som också tillfört sina uppfattningar av GT (Paulus är hyfsat viktigt exempel), men Jesus är absolut viktigast.

Jag känner bara till ett exempel på där Jesus i något är ifrågasatt av någon av de andra apostlarna och det är den senares uppfattning som upptagits i Bibeln som den riktiga kristna läran och det är omskärelsen. Jesus var och levde som en jude, d.v.s. att han exempelvis var omskuren och han förespråkade även detta, medan Paulus ansåg att det är nya regler som gäller för de kristna, inte judarnas regler rakt av.

Min syn på religion är mer som på hockey (eller valfri annan sport), hur du spelar är personligt, men alla måste följa samma regler och där finns det en tydlig regelbok och en domare. Gillar du inte reglerna får du välja en annan sport.

Om jag förstår dig rätt menar du alltså att när Jesus inte explicit uttalat sig i en fråga som behandlas i Gamla testamentet, exempelvis månggifte, barnaga eller homosexualitet, så kan en kristen församling ändå predika utifrån Gamla testamentets texter i dessa frågor och fortfarande betraktas som en kristen församling? Har jag uppfattat dig rätt?

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-19 08:45:41 följande:

Om jag förstår dig rätt menar du alltså att när Jesus inte explicit uttalat sig i en fråga som behandlas i Gamla testamentet, exempelvis månggifte, barnaga eller homosexualitet, så kan en kristen församling ändå predika utifrån Gamla testamentets texter i dessa frågor och fortfarande betraktas som en kristen församling? Har jag uppfattat dig rätt?

Javisst är det så, även om det finns några till vid Jesus sida... Paulus e.t.c.
    GT gäller ju om inte NT säger något annat.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-08-19 12:21:24 följande:
    Javisst är det så, även om det finns några till vid Jesus sida... Paulus e.t.c.
    GT gäller ju om inte NT säger något annat.

Vi har ju diskuterat barnäktenskap tidigare något som förutom ibland vissa muslimska länder, även förekommer bland kristna i Mellanöstern, Afrika och Sydamerika. Jesus nämner inget om äktenskap med barn (och inte heller någon annan i NT), men som du vet finns det exempel på barnäktenskap i Gamla testamentet. Hur ser du på detta?

• Anonym (Men)

Det jag kan hämta efter att ha skummat igenom några inlägg verkar handla om att en tre-fyra personer inklusive ts använder frågeställningen om avskaffandet av religionsfrihet som en plattform för att berätta hur mycket de avskyr islam. 

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-19 12:52:42 följande:

Vi har ju diskuterat barnäktenskap tidigare något som förutom ibland vissa muslimska länder, även förekommer bland kristna i Mellanöstern, Afrika och Sydamerika. Jesus nämner inget om äktenskap med barn (och inte heller någon annan i NT), men som du vet finns det exempel på barnäktenskap i Gamla testamentet. Hur ser du på detta?

Men är GT's nämnande av barnäktenskap enbart en skildring av samtiden eller ett förespråkande (väsentlig skillnad). Beskrivs de som ägnar sig åt detta som goda exempel och föredömen för hur man ska leva som god kristen? Hur gjorde Jesus, Paulus (m.fl.) själva?

Frågar du mig så är det förstnämnda min uppfattning, medan jag inte hittar något exempel för det sistnämnda.
Svar på tråden Förbjuda religion?