• Tom Araya

Förbjuda religion?

I grunden respekterar jag varje individs rätt att ha sin egna religiösa tro eller ingen religiös tro alls.

Men jag avskyr samtidigt all religion. Det är ren nonsens påhittat av människor för att kontrollera och kuva människor.

En av de jag avskyr mer än andra är Islam.
    Hade Islam varit en politisk ideologi snarare än religion så hade den i många länder varit förbjuden eller i alla fall hade det brutit mot lag att uttrycka dess budskap offentligt.

Flertalet andra religioner är inte mycket bättre, även om Islam utmärker sig i sina uttryck av våldsamheter.

Tänk dig själv om Åkesson hade sagt följande:
    "Barn till Sverigedemokrater är per automatik Sverigedemokrater."
    "Dessa barn ska märkas som Sverigedemokrater genom att man skär av dem örsnibbarna."
    "De som inte är Sverigedemokrater får förslavas, våldtas eller dödas."
    "Straffet för att lämna Sverigedemokraterna är döden."

Detta kan låta väldigt provocerande för vissa, men mitt syfte är att upplysa och se på saken ur andra perspektiv.

• Svar på tråden Förbjuda religion?
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2025-08-16 21:26:17 följande:

Oavsett syftet med ditt inlägg så innehöll det ett personpåhopp.

Jaha och vad skulle det hjälpa? Du har ju lyckats och gräva fram "smutsigheter" på politiker och händelser när det har handlat om politik och politiker som tillhör den högra sidan,  utan problem, från "hela 1900-talet".
    Som exempel Ebba Busch uppväxt det klarade du av att hitta från 1900-talet utan problem.
    Fas så fort det handlar om politik, händelser och enskilda individer från den vänstra sidan så skall det heta  helt plötsligt att du bara har studerat från "det 21:a seklet". 🙄

Trovärdig? *knappast*

Fast då har man en sak till.
    När skall du svara på min fråga jag har ställt dig...

"Skulle du hålla på med SAMMA punktmarkering om det handlade om politiker som tillhör det vänstra blocket, och växte upp i en sekt? "

Även under 2000-talet finns exempel på att medlemmar i Livets Ord, i "Guds namn", har pryglat sina barn.

Självklart skulle jag kritisera vilken förälder som helst som slår sina barn, sprider hat mot homosexuella eller uppvisar sektliknande beteenden, oavsett deras politiska övertygelse.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-08-16 17:26:27 följande:
    Tom Araya skrev 2025-08-16 16:45:33 följande:
    Du måste kunna skilja på vad som enbart är en skildring av samtiden och vad som framställs som rättfärdigt handlande.

Du verkar vilja hävda att Guds profet har kunnat synda utan han någonsin får klarhet i att han har syndat. Det saknar helt grund i fallet Muhammed och Jesus.

En religions påbud och moral kan aldrig skilja sig från en tidsperiod till en annan utan är absolut för alla tider.

Livets ord är en annan variant (evangelisk, kommen ur Word of faith) av kristendom än vad Svenska kyrkan representerar (Lutheransk) och därmed tolkar man skrifterna annorlunda, precis som inom olika varianter av Islam och judendom.
    Livets ords försvar av barnafostran med aga kommer från GT (Mark 10:14). Man har alltså tillåtit sig att i vissa sammanhang tolka GT utan Jesus filter. Dock är inte NT väldigt tydligt emot detta, utan innehåller mer av en antydan åt det hållet.

Du säger ju emot dig själv. Du hävdar att religionens moral är absolut, men samtidigt erkänner du att olika riktningar inom kristendom tolkar skrifterna helt olika. Det visar ju precis att religion aldrig är statisk, den formas alltid av tolkning och kultur. Tidigare skulle kvinnan tiga i kyrkan, idag finns kvinnliga präster.

Att påstå att Muhammed eller Jesus aldrig kunde göra fel är i grunden bara ett påstående man förväntas tro på. Kristna är inte ens överens om vem Jesus var, och än mindre om hur Bibeln ska förstås. 

När du tar upp Livets Ord blir det ännu tydligare, de har själva valt att tolka Gamla testamentet utan "Jesu filter" och predikat barnaga. Det handlar alltså om en medveten predikan om att aga är Guds vilja, av en svensk kristen församling. Samma mekanism ser man i vissa muslimska grupper som plockar lösryckta hadither eller koranverser för att rättfärdiga sin agenda.

Din ditt påstående om absolut, evig moral har således inget med verkligheten att göra.

"Samma mekanism ser man i vissa muslimska grupper som plockar lösryckta hadither eller koranverser för att rättfärdiga sin agenda."

kan du utveckla?
    är det barnaga du syftar på?
    KillBill skrev 2025-08-16 21:21:05 följande:

Religion handlar i grunden mycket om tolkningen av gamla texter, och inom alla religioner finns ett brett spektrum av tolkningar, från strikt fundamentalism till mer liberala och inkluderande tolkningar.

Inom kristendomen har vi sett exempel på församlingar som i religionens namn inte bara uttryckt extrema åsikter, utan också utfört handlingar som är direkt skadliga, som att hota eller döda abortmotståndare, sprida hat mot homosexuella eller predika att föräldrar ska slå sina barn. Inom islam finns det många exempel på extremt hemska handlingar och restriktiva tolkningar, men det finns samtidigt församlingar som arbetar för inkludering, jämställdhet och öppenhet ? till exempel för LGBTQ+-personer och kvinnor som leder böner. Ett konkret exempel är en församling i Köpenhamn som praktiserar just detta.

Det viktiga är därför att inte fokusera på de gamla texterna, utan på de människor och församlingar som tolkar dem. Det är i dessa tolkningar som religioner formas i praktiken och där ser vi både goda och dåliga exempel, oavsett vilken religion det handlar om.

"Det viktiga är därför att inte fokusera på de gamla texterna, utan på de människor och församlingar som tolkar dem."

vad menar du med det?
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2025-08-16 21:50:29 följande:
    Även under 2000-talet finns exempel på att medlemmar i Livets Ord, i "Guds namn", har pryglat sina barn.

Självklart skulle jag kritisera vilken förälder som helst som slår sina barn, sprider hat mot homosexuella eller uppvisar sektliknande beteenden, oavsett deras politiska övertygelse.
    Jaha och? Varför punktmarkerar du inte dem?

Min fråga handlade INTE om att prygla barn och huruvida du tar avstånd från det. Du svarade ju inte alls på min fråga.
    Utan du svar ju på din egna fråga i stället från ditt inlägg #284...

Du har punktmarkerat EBBA Busch flertalet gånger i samband med att du nämner Livets ORD, att hon växte upp i den sekten.
    När man frågat om detta, så har du duckat och kommit med nämna en moderat för balansens skull (se inlägg #284).
    Knappast balanserat när du har nämnt två blåblocks politiker och NOLL rödblockspolitiker.

Då du är så  noggrann med att alltid "naimdroppa" Ebba när du nämner Livets ORD
    så ställer jag min frågat till dig en tredje gång.

Svar på min faktiska fråga jag ställer, i stället för att försöka smita undan min faktiska fråga med att svar på din egna fråga från något annat inlägg.

"Skulle du hålla på med SAMMA punktmarkering om det handlade om politiker som tillhör det vänstra blocket, och växte upp i en sekt?"
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KillBill
    ClumsySmurf skrev 2025-08-16 22:05:39 följande:
    "Samma mekanism ser man i vissa muslimska grupper som plockar lösryckta hadither eller koranverser för att rättfärdiga sin agenda."

kan du utveckla?

Vad får dig att tro att jag enbart syftar på barnaga med formuleringen "extremt hemska handlingar och restriktiva tolkningar"? Om du har följt nyhetsflödet de senaste åren vet du precis vad jag menar. Och om inte, en snabb googling på IS eller Iran borde räcka för att förstå vad jag menar.

"Det viktiga är därför att inte fokusera på de gamla texterna, utan på de människor och församlingar som tolkar dem."

vad menar du med det?

Jag syftar på diskussionen i tråden om att muslimer skulle följa Koranen slaviskt, medan kristna helt lämnat Gamla testamentets bud bakom sig. Så enkelt är det inte.

Det finns kristna grupper som i Guds namn motiverat våld, till exempel attacker mot abortkliniker, spridit hat mot homosexuella och förespråkat hård barnuppfostran med stöd i Bibeln, ofta direkt grundat i Gamla testamentet. Samtidigt finns muslimska gemenskaper som tolkar sin tro mer öppet och inkluderande, där man arbetar för jämställdhet, HBTQ+-rättigheter och till och med låter kvinnor leda böner, trots att detta inte uttryckligen stöds i Koranen.

Poängen är att religion inte bör bedömas enbart genom dess uråldriga texter. Både Bibeln och Koranen innehåller regler som i dag uppfattas som helt oacceptabla såsom stening, dödsstraff för homosexualitet, våld mot barn eller förföljelse av oliktänkande. Det avgörande är inte vad som står, utan hur det tolkas och tillämpas.

Tittar man på nutiden ser man att både islam och kristendomen rymmer ett brett spektrum, från hårdföra fundamentalister till liberala reformrörelser. Kristendomen har i stort sett genomgått en stark liberalisering, medan islam i många länder fortfarande domineras av fundamentalister. Men detta är inte något oföränderligt. För femtio år sedan var Iran betydligt mer sekulärt och liberalt än i dag, och framtiden kommer förhoppningsvis föra islam i en mer öppen och inkluderande riktning om de politiska och samhälleliga förutsättningarna förändras.

Religion handlar mer om de som tolkar texterna än om texterna i sig. 

• Anonym (O)
    EnAnonumius skrev 2025-08-16 21:26:17 följande:

Oavsett syftet med ditt inlägg så innehöll det ett personpåhopp.

Jaha och vad skulle det hjälpa? Du har ju lyckats och gräva fram "smutsigheter" på politiker och händelser när det har handlat om politik och politiker som tillhör den högra sidan,  utan problem, från "hela 1900-talet".
    Som exempel Ebba Busch uppväxt det klarade du av att hitta från 1900-talet utan problem.
    Fas så fort det handlar om politik, händelser och enskilda individer från den vänstra sidan så skall det heta  helt plötsligt att du bara har studerat från "det 21:a seklet". 🙄

Trovärdig? *knappast*

Fast då har man en sak till.
    När skall du svara på min fråga jag har ställt dig...

"Skulle du hålla på med SAMMA punktmarkering om det handlade om politiker som tillhör det vänstra blocket, och växte upp i en sekt? "

Har jag missat något eller är du verkligen proxykränkt å Ebbas vägnar?
    Annars ber jag om ursäkt om jag har rört ihop det.

Ebba är för övrigt uppvuxen och utbildad i en hemsk sekt under Ulf Ekmans dagar. Det är fakta.
    Heller inget konstigt eller fel att ta upp och referera till offentliga personer i diskussioner.
  • EnAnonumius
    Anonym (O) skrev 2025-08-17 11:06:19 följande:
    Har jag missat något eller är du verkligen proxykränkt å Ebbas vägnar?
    Annars ber jag om ursäkt om jag har rört ihop det.
    Knappast "proxykränkt" åt Ebbas vägnar.
    Anonym (O) skrev 2025-08-17 11:06:19 följande:
    Ebba är för övrigt uppvuxen och utbildad i en hemsk sekt under Ulf Ekmans dagar. Det är fakta.
    Heller inget konstigt eller fel att ta upp och referera till offentliga personer i diskussioner.

Du om du läser inlägget så har jag inte missat  att Ebba är uppväxt i sekten Livets Ord alls. 
    Det är knappast det mitt inlägg handlar om heller..

Så du har ju fått allt om bakfoten om vad som är syftet med mitt inlägg till KillBill.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-16 21:21:05 följande:

Religion handlar i grunden mycket om tolkningen av gamla texter, och inom alla religioner finns ett brett spektrum av tolkningar, från strikt fundamentalism till mer liberala och inkluderande tolkningar.

Inom kristendomen har vi sett exempel på församlingar som i religionens namn inte bara uttryckt extrema åsikter, utan också utfört handlingar som är direkt skadliga, som att hota eller döda abortmotståndare, sprida hat mot homosexuella eller predika att föräldrar ska slå sina barn. Inom islam finns det många exempel på extremt hemska handlingar och restriktiva tolkningar, men det finns samtidigt församlingar som arbetar för inkludering, jämställdhet och öppenhet ? till exempel för LGBTQ+-personer och kvinnor som leder böner. Ett konkret exempel är en församling i Köpenhamn som praktiserar just detta.

Det viktiga är därför att inte fokusera på de gamla texterna, utan på de människor och församlingar som tolkar dem. Det är i dessa tolkningar som religioner formas i praktiken och där ser vi både goda och dåliga exempel, oavsett vilken religion det handlar om.

Mmmm... fast det är inte du som ska tolka. För kristna så har har Jesus tolkat GT åt dem. Tror du inte på Jesus så är du inte kristen.
  • ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-08-17 10:51:22 följande:

kan du utveckla?

Vad får dig att tro att jag enbart syftar på barnaga med formuleringen "extremt hemska handlingar och restriktiva tolkningar"? Om du har följt nyhetsflödet de senaste åren vet du precis vad jag menar. Och om inte, en snabb googling på IS eller Iran borde räcka för att förstå vad jag menar.

[...]
    - kan du utveckla?
    - näe, googla själv

menar du med lösryckta hadither?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-08-17 12:06:48 följande:
    Mmmm... fast det är inte du som ska tolka. För kristna så har har Jesus tolkat GT åt dem. Tror du inte på Jesus så är du inte kristen.

Så enkelt är det inte. Om Jesus har tolkat GT åt alla kristna, hur förklarar du då församlingar som Livets Ord, som predikat att föräldrar ska prygla sina barn (något som har stöd i GT)?  Hur förklarar du fundamentalistiska kristna i USA som skjuter ihjäl personal på abortkliniker eller som öser ut sitt hat mot homosexuella? Har de också låtit Jesus tolka GT åt dem?

Att kalla sig kristen betyder inte automatiskt att man bortser från Gamla testamentet. Tvärtom finns många kristna sammanhang där GT fortfarande spelar en central roll och ofta står på egna ben. Det är därför vi ser så skilda tolkningar mellan olika riktningar, alltifrån mer liberala rörelser till väldigt bokstavstroende församlingar.

• KillBill
    ClumsySmurf skrev 2025-08-17 12:20:50 följande:
    - kan du utveckla?
    - näe, googla själv

menar du med lösryckta hadither?

Det är inte meningsfullt att utveckla detta ytterligare. Jag har varit tydlig i mitt svar, och om du fortfarande inte har förstått kommer det sannolikt inte att hjälpa att fortsätta diskutera. Du får därför hålla dig till godo med det svar jag redan har gett.

När det gäller haditherna handlar det bland annat om min diskussion med Tom om Muhammeds äktenskap med Aisha. Jag hänvisar till det jag redan har skrivit tidigare i tråden

Svar på tråden Förbjuda religion?