ClumsySmurf skrev 2025-08-16 22:05:39 följande:
"Samma mekanism ser man i vissa muslimska grupper som plockar lösryckta hadither eller koranverser för att rättfärdiga sin agenda."
kan du utveckla?
är det barnaga du syftar på?
Vad får dig att tro att jag enbart syftar på barnaga med formuleringen "extremt hemska handlingar och restriktiva tolkningar"? Om du har följt nyhetsflödet de senaste åren vet du precis vad jag menar. Och om inte, en snabb googling på IS eller Iran borde räcka för att förstå vad jag menar.
ClumsySmurf skrev 2025-08-16 22:05:39 följande:
"Det viktiga är därför att inte fokusera på de gamla texterna, utan på de människor och församlingar som tolkar dem."
vad menar du med det?
Jag syftar på diskussionen i tråden om att muslimer skulle följa Koranen slaviskt, medan kristna helt lämnat Gamla testamentets bud bakom sig. Så enkelt är det inte.
Det finns kristna grupper som i Guds namn motiverat våld, till exempel attacker mot abortkliniker, spridit hat mot homosexuella och förespråkat hård barnuppfostran med stöd i Bibeln, ofta direkt grundat i Gamla testamentet. Samtidigt finns muslimska gemenskaper som tolkar sin tro mer öppet och inkluderande, där man arbetar för jämställdhet, HBTQ+-rättigheter och till och med låter kvinnor leda böner, trots att detta inte uttryckligen stöds i Koranen.
Poängen är att religion inte bör bedömas enbart genom dess uråldriga texter. Både Bibeln och Koranen innehåller regler som i dag uppfattas som helt oacceptabla såsom stening, dödsstraff för homosexualitet, våld mot barn eller förföljelse av oliktänkande. Det avgörande är inte vad som står, utan hur det tolkas och tillämpas.
Tittar man på nutiden ser man att både islam och kristendomen rymmer ett brett spektrum, från hårdföra fundamentalister till liberala reformrörelser. Kristendomen har i stort sett genomgått en stark liberalisering, medan islam i många länder fortfarande domineras av fundamentalister. Men detta är inte något oföränderligt. För femtio år sedan var Iran betydligt mer sekulärt och liberalt än i dag, och framtiden kommer förhoppningsvis föra islam i en mer öppen och inkluderande riktning om de politiska och samhälleliga förutsättningarna förändras.
Religion handlar mer om de som tolkar texterna än om texterna i sig.