• Tom Araya

Förbjuda religion?

I grunden respekterar jag varje individs rätt att ha sin egna religiösa tro eller ingen religiös tro alls.

Men jag avskyr samtidigt all religion. Det är ren nonsens påhittat av människor för att kontrollera och kuva människor.

En av de jag avskyr mer än andra är Islam.
    Hade Islam varit en politisk ideologi snarare än religion så hade den i många länder varit förbjuden eller i alla fall hade det brutit mot lag att uttrycka dess budskap offentligt.

Flertalet andra religioner är inte mycket bättre, även om Islam utmärker sig i sina uttryck av våldsamheter.

Tänk dig själv om Åkesson hade sagt följande:
    "Barn till Sverigedemokrater är per automatik Sverigedemokrater."
    "Dessa barn ska märkas som Sverigedemokrater genom att man skär av dem örsnibbarna."
    "De som inte är Sverigedemokrater får förslavas, våldtas eller dödas."
    "Straffet för att lämna Sverigedemokraterna är döden."

Detta kan låta väldigt provocerande för vissa, men mitt syfte är att upplysa och se på saken ur andra perspektiv.

• Svar på tråden Förbjuda religion?
  • RebeckaZ70
    Tom Araya skrev 2025-08-19 18:12:51 följande:
    Lustigt att du skriver "avskaffandet av religionsfrihet" när ingen annan här har uttryckt sig så. Du har ingen åsikt om att exempelvis judar och muslimer avskaffat religionsfrihet för sina barn?
    Hur menar du att judar avskaffat religionsfrihet för sina barn?
    Am Israel Chai
  • FuckGoggleAskMe
    Tom Araya skrev 2025-08-20 01:11:21 följande:
    Vad är "normalreligiösa"?

Enligt min mening är troende på vad som är skrivet det som borde vara normalt och att tro på bara en del av det borde vara avvikande... bland de troende såklart.

Vad det gäller just Islam vill jag hävda att även de som inom Islam ses som "moderata" har extrema värderingar jämfört med våra västerländska/svenska. 
    "Svensson" däremot, är inte muslim alls.
    Jag tror du är väldigt naiv över vad muslimer verkligen står för och att dina "harmlösa Svenssonmuslimer" utgör en minoritet i Sverige och världen.

Med normalreligiösa menar jag kristna som tror på gud utan att rätta sig efter allt som står i bibeln och muslimer som tror på Allah och lever i jämställda förhållanden och inte bryr sig om alla påbud i koranen.

Men jag utgår från mina vänner och bekanta och folk jag träffat i Sverige och i andra länder, jag vet naturligtvis inte hur representativa de är, är möjligt att de är en minoritet. Jag är mycket medveten om värderingarna hos muslimer som följer Koranen, men vet förstås inte hur utbrett det är i Sverige.

Pratade nyligen med en ung kille (inte i Sverige) som började prata om hur viktigt det är att vara en god muslim. Från det han sa, och att han skakade hand med mig, var det tydligt att hans definition av en god muslim inte innebar att rätta sig efter de medeltida påbuden i koranen. Han hävdade tex att Allah tycker att alla religioner är bra och det verkade som att han såg sin fru som sin like; jag tror många har en hemsnickrad version av sin religion. Men han var kanske ännu ett undantag och tillhör en minoritet. 

• Tom Araya
    RebeckaZ70 skrev 2025-08-20 09:23:35 följande:
    Hur menar du att judar avskaffat religionsfrihet för sina barn?
    Barn till en judisk mor anses automatiskt vara judar, fostras som judar och är de av manligt kön så omskärs de som barn.
  • Tom Araya
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-08-20 10:18:39 följande:

Jag är mycket medveten om värderingarna hos muslimer som följer Koranen, men vet förstås inte hur utbrett det är i Sverige.

Att följa Koranen är mycket utbrett bland muslimer... jag skulle påstå att det är själva poängen och det som skiljer muslimer från icke-muslimer på ett väldigt grundläggande sätt. Skrattande
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-08-20 10:18:39 följande:

Pratade nyligen med en ung kille (inte i Sverige) som började prata om hur viktigt det är att vara en god muslim. Från det han sa, och att han skakade hand med mig, var det tydligt att hans definition av en god muslim inte innebar att rätta sig efter de medeltida påbuden i koranen. Han hävdade tex att Allah tycker att alla religioner är bra och det verkade som att han såg sin fru som sin like; jag tror många har en hemsnickrad version av sin religion. Men han var kanske ännu ett undantag och tillhör en minoritet. 

Den killen tillämpar definitivt en hemsnickrad variant.
    Såklart Allah inte likställer alla religioner och dess gudar... tvärtom, så går det helt emot många religioners budskap, inklusive de abrahamitiska.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-08-20 00:56:41 följande:
    Att snacka om olika tolkningar är väl dubbla måttstockar (eller fler) om något.

Jag menar att enbart Guds regelbok kan ha rätt, inte du som låtsas om att det inte står där. De som bara godtar en del av guds ord är inte troende inom den religionen, de är tvivlare, ifrågasättande och agnostiker, precis som jag och de flesta andra.

Det mest märkliga i ditt resonemang är att du, som inte ens tillhör dessa religioner, sätter dig till doms över vem som är en "riktig" muslim eller kristen. Du försöker alltså definiera bort miljontals troende bara för att deras sätt att tolka sin egen tradition inte råkar passa din föreställning.

När det gäller islam framställer du alla muslimer som bokstavstroende, trots att det helt enkelt inte stämmer. Men när det gäller kristendomen blundar du för exempel på fundamentalism som faktiskt existerar, till exempel barnäktenskap, våld mot barn och homosexuella, eller föreställningen att fläskkött är orent. Det är just detta jag menar med dubbla måttstockar.

Sanningen är att religion aldrig har varit en statisk regelbok. Tolkning har alltid varit en del av tron, och den sker inom traditionerna själva, inte av någon utomstående som kliver upp på höga hästar och låtsas veta bättre än de troende. Det finns både liberala och fundamentalistiska tolkningar i såväl islam som kristendomen, och att förneka det är att blunda för verkligheten.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-20 13:27:53 följande:

Det mest märkliga i ditt resonemang är att du, som inte ens tillhör dessa religioner, sätter dig till doms över vem som är en "riktig" muslim eller kristen. Du försöker alltså definiera bort miljontals troende bara för att deras sätt att tolka sin egen tradition inte råkar passa din föreställning.

När det gäller islam framställer du alla muslimer som bokstavstroende, trots att det helt enkelt inte stämmer. Men när det gäller kristendomen blundar du för exempel på fundamentalism som faktiskt existerar, till exempel barnäktenskap, våld mot barn och homosexuella, eller föreställningen att fläskkött är orent. Det är just detta jag menar med dubbla måttstockar.

Sanningen är att religion aldrig har varit en statisk regelbok. Tolkning har alltid varit en del av tron, och den sker inom traditionerna själva, inte av någon utomstående som kliver upp på höga hästar och låtsas veta bättre än de troende. Det finns både liberala och fundamentalistiska tolkningar i såväl islam som kristendomen, och att förneka det är att blunda för verkligheten.

Till skillnad från vad du och andra tycker, så har jag väldigt påtagliga referenser för min uppfattning, som jag och du och alla andra kan läsa. För problemet är när man börjar hitta på egna regler som inte står nedskrivna någonstans... de blir godtyckliga, kan inte kännas till och gälla alla o.s.v. Det är för mig obegripligt hur folk får för sig att en gud och religion med regler och påbud förmedlade via profeter/apostlar tycker att dessa inte ska gälla eller bara ibland och för vissa människor. Det blir en hittepåreligion som lika gärna kan heta något annat, men det är ju inte Kristendom eller Islam.

En amerikan såg Muay Thai (thaiboxning) och gillade sporten men ville ha andra regler. Med amerikanska regler heter det Kickboxing. Det är ärligt, medan att kalla sig Kristen och bara tro på och tillämpa 40% av Bibeln är ren falskhet och lögn.

Jo, det är exakt så den religiösa sanningen ser ut. 
    Den troende vet ingenting om sin religion annat än vad den kan läsa sig till, personen tror (det finns i ordet "troende"), inte vet.
    De enda vetenskap som finns för/om en religion är de texter religionen grundar sig på. Tror man inte på den så är man inte troende inom den religionen.
  • RebeckaZ70
    Tom Araya skrev 2025-08-20 12:43:42 följande:
    Barn till en judisk mor anses automatiskt vara judar, fostras som judar och är de av manligt kön så omskärs de som barn.
    Det finns ingenting som hindrar att man väljer en annan väg som född jude, det är inte som i Pakistan, förenat med dödsstraff att lämna islam.
    Sdan är det där med omskärelese utdaterat enligt mig, en sedvänja som gärna kunde dö ut. I synnerhet den kvinnliga omskärlesen som enligt haditherna är något hedervärt, medan den manliga är obligatorisk.

Barn till kristna döps in i församlingar, fostras som kristna, ser ingen skillnad mot mig, född in i en judisk familj, uppfostrad som judinna, men är idag agnostiker. 
    Am Israel Chai
  • Anonym (Men)
    RebeckaZ70 skrev 2025-08-20 16:23:34 följande:
    Det finns ingenting som hindrar att man väljer en annan väg som född jude, det är inte som i Pakistan, förenat med dödsstraff att lämna islam.
    Sdan är det där med omskärelese utdaterat enligt mig, en sedvänja som gärna kunde dö ut. I synnerhet den kvinnliga omskärlesen som enligt haditherna är något hedervärt, medan den manliga är obligatorisk.

Barn till kristna döps in i församlingar, fostras som kristna, ser ingen skillnad mot mig, född in i en judisk familj, uppfostrad som judinna, men är idag agnostiker. 
    Det finns ingenting som förhindrar någon att välja en annan religion i sverige. Jag avskyr det svartvita tänket ts försöker applicera. Det är ju människor vi pratar om. Människor är så olika, deras tolkningar och utövandet av sin religion är så olika.

Titeln på trådstarten är en ja eller nej fråga. Varför? Därför.
  • Anonym (Men)

Helt uppenbart.
  • Tom Araya
    RebeckaZ70 skrev 2025-08-20 16:23:34 följande:

Jag kanske inte borde skriva ett svar nu när humöret osar (av helt andra skäl), men å andra sidan kan det bli ett väldigt uppriktigt svar trots min respekt för dig som person och för judarnas sak att få existera och leva i fred.

Försök inte att hävda att du som judisk förälder för dina barn (särskilt söner) inte gjort oåterkalliga val i trosfrågor på ren religiös traditionsgrund. Detta är utan tvivel en allvarlig inskränkning i religionsfriheten.

Skitsnacket till försvar; att utsatta barn som vuxna kan välja en annan väg, är inte bättre i detta fall än om det argumentet skulle användas av personer som har misshandlat, förslavat eller våldtagit barn.

I just detta fall är judar inte ett dugg bättre än muslimer.

Kristna är möjligen något bättre i och med att man bland kristna inte ärver sin religiösa tillhörighet på samma sätt och ofta även låter bli att skära i pojkarna.
Svar på tråden Förbjuda religion?