KillBill skrev 2025-08-20 13:27:53 följande:
Det mest märkliga i ditt resonemang är att du, som inte ens tillhör dessa religioner, sätter dig till doms över vem som är en "riktig" muslim eller kristen. Du försöker alltså definiera bort miljontals troende bara för att deras sätt att tolka sin egen tradition inte råkar passa din föreställning.
När det gäller islam framställer du alla muslimer som bokstavstroende, trots att det helt enkelt inte stämmer. Men när det gäller kristendomen blundar du för exempel på fundamentalism som faktiskt existerar, till exempel barnäktenskap, våld mot barn och homosexuella, eller föreställningen att fläskkött är orent. Det är just detta jag menar med dubbla måttstockar.
Sanningen är att religion aldrig har varit en statisk regelbok. Tolkning har alltid varit en del av tron, och den sker inom traditionerna själva, inte av någon utomstående som kliver upp på höga hästar och låtsas veta bättre än de troende. Det finns både liberala och fundamentalistiska tolkningar i såväl islam som kristendomen, och att förneka det är att blunda för verkligheten.
Till skillnad från vad du och andra tycker, så har jag väldigt påtagliga referenser för min uppfattning, som jag och du och alla andra kan
läsa. För problemet är när man börjar hitta på egna regler som inte står nedskrivna någonstans... de blir godtyckliga, kan inte kännas till och gälla alla o.s.v. Det är för mig obegripligt hur folk får för sig att en gud och religion med regler och påbud förmedlade via profeter/apostlar tycker att dessa inte ska gälla eller bara ibland och för vissa människor. Det blir en hittepåreligion som lika gärna kan heta något annat, men det är ju inte Kristendom eller Islam.
En amerikan såg Muay Thai (thaiboxning) och gillade sporten men ville ha andra regler. Med amerikanska regler heter det Kickboxing. Det är ärligt, medan att kalla sig Kristen och bara tro på och tillämpa 40% av Bibeln är ren falskhet och lögn.
KillBill skrev 2025-08-20 13:27:53 följande:
Sanningen är att religion aldrig har varit en statisk regelbok. Tolkning har alltid varit en del av tron, och den sker inom traditionerna själva, inte av någon utomstående som kliver upp på höga hästar och låtsas veta bättre än de troende. Det finns både liberala och fundamentalistiska tolkningar i såväl islam som kristendomen, och att förneka det är att blunda för verkligheten.
Jo, det är exakt så den religiösa sanningen ser ut.
Den troende
vet ingenting om sin religion annat än vad den kan läsa sig till, personen
tror (det finns i ordet "troende"), inte vet.
De enda vetenskap som finns för/om en religion är de texter religionen grundar sig på. Tror man inte på den så är man inte troende inom den religionen.