• Tom Araya

Förbjuda religion?

I grunden respekterar jag varje individs rätt att ha sin egna religiösa tro eller ingen religiös tro alls.

Men jag avskyr samtidigt all religion. Det är ren nonsens påhittat av människor för att kontrollera och kuva människor.

En av de jag avskyr mer än andra är Islam.
    Hade Islam varit en politisk ideologi snarare än religion så hade den i många länder varit förbjuden eller i alla fall hade det brutit mot lag att uttrycka dess budskap offentligt.

Flertalet andra religioner är inte mycket bättre, även om Islam utmärker sig i sina uttryck av våldsamheter.

Tänk dig själv om Åkesson hade sagt följande:
    "Barn till Sverigedemokrater är per automatik Sverigedemokrater."
    "Dessa barn ska märkas som Sverigedemokrater genom att man skär av dem örsnibbarna."
    "De som inte är Sverigedemokrater får förslavas, våldtas eller dödas."
    "Straffet för att lämna Sverigedemokraterna är döden."

Detta kan låta väldigt provocerande för vissa, men mitt syfte är att upplysa och se på saken ur andra perspektiv.

• Svar på tråden Förbjuda religion?
  • Tom Araya
    Anonym (Men) skrev 2025-08-19 18:08:51 följande:

Det jag kan hämta efter att ha skummat igenom några inlägg verkar handla om att en tre-fyra personer inklusive ts använder frågeställningen om avskaffandet av religionsfrihet som en plattform för att berätta hur mycket de avskyr islam. 

Lustigt att du skriver "avskaffandet av religionsfrihet" när ingen annan här har uttryckt sig så. Du har ingen åsikt om att exempelvis judar och muslimer avskaffat religionsfrihet för sina barn?
  • Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2025-08-19 18:12:51 följande:
    Lustigt att du skriver "avskaffandet av religionsfrihet" när ingen annan här har uttryckt sig så. Du har ingen åsikt om att exempelvis judar och muslimer avskaffat religionsfrihet för sina barn?

Har du läst din egen trådstart "ska religion förbjudas"? och ja, andra i tråden sympatiserar med det. 

Handlar det om din avsky för muslimer OCH judar nu? 

Min åsikt borde vara självklar vid det här laget:
    -Nej

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-08-19 18:08:53 följande:
    Men är GT's nämnande av barnäktenskap enbart en skildring av samtiden eller ett förespråkande (väsentlig skillnad). Beskrivs de som ägnar sig åt detta som goda exempel och föredömen för hur man ska leva som god kristen? Hur gjorde Jesus, Paulus (m.fl.) själva?

Frågar du mig så är det förstnämnda min uppfattning, medan jag inte hittar något exempel för det sistnämnda.

Ja, visst är det en viktig skillnad mellan att skildra och förespråka. Samma sak gäller Koranen: den nämner i sig inte barnäktenskap som en regel eller uppmanar till det, utan det förekommer i skildringar i hadither som skrevs efter Muhammads död.

På samma sätt som det finns kristna som försöker rättfärdiga barnäktenskap med hänvisning till Bibeln, finns det muslimer som gör det med stöd av skildringar i haditherna.

Problemet ligger alltså inte i texterna eller religionerna i sig, utan hos de fundamentalister som, inom både islam och kristendom, använder tveksamma tolkningar av texter och skildringar i heliga skrifter för att motivera handlingar som barnäktenskap, våld mot kvinnor, barn och homosexuella dvs.  handlingar som är lika fel oavsett om det begås av kristna eller muslimer.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-19 18:34:26 följande:

Ja, visst är det en viktig skillnad mellan att skildra och förespråka. Samma sak gäller Koranen: den nämner i sig inte barnäktenskap som en regel eller uppmanar till det, utan det förekommer i skildringar i hadither som skrevs efter Muhammads död.

På samma sätt som det finns kristna som försöker rättfärdiga barnäktenskap med hänvisning till Bibeln, finns det muslimer som gör det med stöd av skildringar i haditherna.

Problemet ligger alltså inte i texterna eller religionerna i sig, utan hos de fundamentalister som, inom både islam och kristendom, använder tveksamma tolkningar av texter och skildringar i heliga skrifter för att motivera handlingar som barnäktenskap, våld mot kvinnor, barn och homosexuella dvs.  handlingar som är lika fel oavsett om det begås av kristna eller muslimer.

Du fortsätter upprepa samma mantra utan att begripa den väsentliga skillnaden, att Muhammed är ett föredöme för muslimer och han gifte sig med barn. Jesus eller Paulus eller någon annan av kristnas föredömen gjorde inte det, så detta förhållande existerar inte inom kristendom.

Jag vet vilka dina skäl är till att inte förstå detta, men alla jag kan komma på är väldigt osmickrande.
  • ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-08-19 18:34:26 följande:
    Tom Araya skrev 2025-08-19 18:08:53 följande:
    Men är GT's nämnande av barnäktenskap enbart en skildring av samtiden eller ett förespråkande (väsentlig skillnad). Beskrivs de som ägnar sig åt detta som goda exempel och föredömen för hur man ska leva som god kristen? Hur gjorde Jesus, Paulus (m.fl.) själva?

Frågar du mig så är det förstnämnda min uppfattning, medan jag inte hittar något exempel för det sistnämnda.

"Problemet ligger alltså inte i texterna eller religionerna i sig..."

Tror du ens på det själv?

Haditherna är en ganska stor del av islam, menar du med lösryckta hadither?

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-08-19 19:02:25 följande:
    Du fortsätter upprepa samma mantra utan att begripa den väsentliga skillnaden, att Muhammed är ett föredöme för muslimer och han gifte sig med barn. Jesus eller Paulus eller någon annan av kristnas föredömen gjorde inte det, så detta förhållande existerar inte inom kristendom.

Jag vet vilka dina skäl är till att inte förstå detta, men alla jag kan komma på är väldigt osmickrande.

Det är du som använder dubbla måttstockar. Jag vet inte varför, men det är inte särskilt vackert att se.

De flesta muslimer tolkar inte haditherna bokstavligt. Haditherna skrevs dessutom ned långt efter Muhammads död och deras trovärdighet har alltid varit omdiskuterad. Vissa fundamentalistiska grupper använder dem bokstavligt, men majoriteten av muslimer gör det inte.

Det är samma sak med Bibeln: fundamentalistiska kristna hittar stöd för barnäktenskap, månggifte och våld mot kvinnor, barn och homosexuella i Gamla testamentet (som också är en helig kristen skrift), även om de flesta kristna idag väljer att bortse från sådana texter.

PS. Visste du att det finns kristna som tolkar matlagarna i Gamla testamentet som fortsatt giltiga och därför konsekvent vägrar att äta fläskkött och skaldjur, eftersom sådan föda betraktas som oren? Det gäller bland annat Sjundedagsadventister, som bara i Sverige har ett par tusen medlemmar.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2025-08-19 19:02:25 följande:
    Jag vet inte vilka dina skäl är skulle det stå.
  • FuckGoggleAskMe

Normalreligiösa människor är inget problem. Extremister är däremot ett problem. Livets Ord har 6000 anhängare och har historiskt sett inte genomförd några våldsdåd.

Det finns 1,000,000 muslimer i Sverige och de flesta är harmlösa Svenssonmuslimer men det finns ett antal extremister och det är de som oroar mig, när man beaktar alla våldsdåd som utförts av islamistiska extremister.Dessutom finns det ett antal mullor i Sverige som förespråkar en föråldrad kvinnosyn och som är homofober, vilket de sprider vidare i församlingen. 

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-08-19 22:30:24 följande:

Det är du som använder dubbla måttstockar. Jag vet inte varför, men det är inte särskilt vackert att se.

De flesta muslimer tolkar inte haditherna bokstavligt. Haditherna skrevs dessutom ned långt efter Muhammads död och deras trovärdighet har alltid varit omdiskuterad. Vissa fundamentalistiska grupper använder dem bokstavligt, men majoriteten av muslimer gör det inte.

Det är samma sak med Bibeln: fundamentalistiska kristna hittar stöd för barnäktenskap, månggifte och våld mot kvinnor, barn och homosexuella i Gamla testamentet (som också är en helig kristen skrift), även om de flesta kristna idag väljer att bortse från sådana texter.

PS. Visste du att det finns kristna som tolkar matlagarna i Gamla testamentet som fortsatt giltiga och därför konsekvent vägrar att äta fläskkött och skaldjur, eftersom sådan föda betraktas som oren? Det gäller bland annat Sjundedagsadventister, som bara i Sverige har ett par tusen medlemmar.

Att snacka om olika tolkningar är väl dubbla måttstockar (eller fler) om något.

Jag menar att enbart Guds regelbok kan ha rätt, inte du som låtsas om att det inte står där. De som bara godtar en del av guds ord är inte troende inom den religionen, de är tvivlare, ifrågasättande och agnostiker, precis som jag och de flesta andra.
  • Tom Araya
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-08-20 00:00:00 följande:

Normalreligiösa människor är inget problem. Extremister är däremot ett problem. Livets Ord har 6000 anhängare och har historiskt sett inte genomförd några våldsdåd.

Det finns 1,000,000 muslimer i Sverige och de flesta är harmlösa Svenssonmuslimer men det finns ett antal extremister och det är de som oroar mig, när man beaktar alla våldsdåd som utförts av islamistiska extremister.Dessutom finns det ett antal mullor i Sverige som förespråkar en föråldrad kvinnosyn och som är homofober, vilket de sprider vidare i församlingen. 

Vad är "normalreligiösa"?

Enligt min mening är troende på vad som är skrivet det som borde vara normalt och att tro på bara en del av det borde vara avvikande... bland de troende såklart.

Vad det gäller just Islam vill jag hävda att även de som inom Islam ses som "moderata" har extrema värderingar jämfört med våra västerländska/svenska. 
    "Svensson" däremot, är inte muslim alls.
    Jag tror du är väldigt naiv över vad muslimer verkligen står för och att dina "harmlösa Svenssonmuslimer" utgör en minoritet i Sverige och världen.
Svar på tråden Förbjuda religion?