• Surkräm

Vad tänker ni om medelålders man som aldrig haft en flickvän?

Hej. Jag undrar vad ni skulle tänka om en man som nästan är 40 år och fortfarande inte haft sin första flickvän? Skulle ni tycka att det är skumt? Skulle ni kunna dejta en sådan kille?

• Svar på tråden Vad tänker ni om medelålders man som aldrig haft en flickvän?
  • Anonym (Moll)
    Anonym (TSKnas) skrev 2025-08-02 12:49:30 följande:
    Det är väl sunt att ha höga krav? Skulle du själv ta vem som helst?
    Det är ingen skillnad mellan nu eller "förr" anser jag i alla fall. Kvinnor valde bort socialt nedsatta män då också. Det var desto viktigare att ha rätt partner "förr" Vad vi ser nu (skillnaden) är att männen som har svårt att skaffa partner har hittat internet och en samhörighet i kvinnoföraktet. Har blivit en nedåtgående spiral för många.
  • Anonym (T)

Ja jag skulle tänkt att det måste finnas något i bakgrunden, anknytningssvårigheter, uppväxttrauma eller en diagnos. Men om vi funkade ihop , jag var singel och jag gillar och trivs med dig och blir förälskad så hade det inte spelat någon roll om du inte haft någon relation innan.

• Surkräm
    Anonym (D) skrev 2025-08-02 09:55:42 följande:

Kan så vara att tjejer har höga krav.

Har du lite knepigt att få till relationer rent socialt? Alltså att få till både manliga och kvinnliga vänner. Har det alltid varit så? Kanske att du har någon nedsättning inom Asberger eller har drag av det? I så fall behöver du leta efter någon kvinna/vänner som också har litte drag av det. Det blir lättare då.

Jag har alltid haft lite svårt socialt ja. När jag var liten var jag väldigt blyg och jag tycker till stor del om att vara ensam. Men inte hela tiden. Jag har säkert lite aspergerdrag och för höga poäng på internettester. 
    Anonym (Emma) skrev 2025-08-02 10:18:11 följande:

Har han ett bra arbete, en okej vänkrets och med det fungerar i samhället så är det helt okej för mig. 

min sambo hade de förutsättningarna, nu har vi varit tillsammans många år och har familj. (Jag själv har haft flertal relationer bakom mig) tycker man ska vara försiktig med att döma andra.

Om man har allt förutom en okej vänkrets då?
    Anonym (TSKnas) skrev 2025-08-02 12:49:30 följande:
    Det är väl sunt att ha höga krav? Skulle du själv ta vem som helst?
    Självklart skulle jag inte ta vem som helst. Men det viktiga är att det är någon man tycker om och att personen har ett ordnat liv.
  • Anonym (TSKnas)
    Surkräm skrev 2025-08-02 18:15:57 följande:
    Självklart skulle jag inte ta vem som helst. Men det viktiga är att det är någon man tycker om och att personen har ett ordnat liv.
    Och så är det ju för kvinnor också, så varför ens ta upp det? Om vi inte attraheras av någon, så är det ju så. Något annat vore totalt orimligt.
  • Bunny s

Jag hade tyckt att det var väldigt märkligt. Jag skulle tänka att han är för introvert för att ha träffat någon eller att det är något skumt med honom som gjort att kvinnor backat. Eller att han är djupt troende och att det ställt till det för honom. Det förstnämnda skulle jag dock ju märka snabbt och då hade vi ändå inte kommit någon vart. Hade han varit troende så hade vi inte heller kommit någon vart för att vi varit för olika. 
    Skulle allt istället handla om att han är en riktig charmör och inte haft en relation så hade jag tänkt att han är en player och inte velat binda sig och en sån kille skulle aldrig heller fånga mitt intresse. 

• Anonym (Relation)
    Anonym (Anna) skrev 2025-08-02 09:44:02 följande:

Min man var 36 när vi träffades och hade nyligen lämnat en karriär som gjorde att han aldrig befann sig på samma plats i världen någon längre tid. Av den anledningen hade han aldrig brytt sig om att försöka hitta en långvarig relation. Det är en fullt rimlig anledning för mig och något jag ryckte på axlarna åt. Det har inte heller medfört några större problem i vår relation (varit ihop 20 år nu). 

Kunde ha varit jag. Jag träffade min blivande fru när jag var 36, vi har nu varit gifta i 24 år. 
    För mig fanns det ingen anledning för en relation då mitt arbete under många år innebar att jag kunde åka till olika delar av världen inom 24 timmar så tror inte det hade fungerat så bra i en relation. 

• Anonym (Lina)

Har en manlig vän som är nästan 40 och har aldrig haft en tjej, tror till och med han kan vara oskuld. Han har bra jobb och bra utbildning och han har vänner och hobbies och vet hur man beter sig. Men han är väldigt blyg vilket gjort det svårt för honom. Han får dejter men det blir aldrig något mer än så. Han klagar inte offentligt men vet att han lider av det. Så jag tänker inte nödvändigtvis att han måste vara en dysfunktionell porrskadad typ som inte vet hur man behandlar kvinnor, utan att det är möjligt att han är ok ändå. Allt hänger på allt det övriga jag vet om honom.

• Anonym (D)

Man behöver inte ha tonvis med vänner, det är så olika med vad man trivs med. Men det klart att om killen inte har några vänner alls som han träffar, så kan man börja fundera om det finns sociala svårigheter, och kanske en diagnos också. Eller att han är deprimerad. 

Det viktiga är att bryta dödläget, exempelvis gå i terapi, kolla upp lite närmare om det stämmer med att man kan ha Asberger-drag och söka upp andra med de dragen i så fall (enklare att umgås då), 

Gå kurser i ämnen som man är ingresserad av, så att man träffar andra med liknande intressen, för att åtminstone prata med andra en gång i veckan.

Gå kurser i sådant som man inte är intresserad av, men som kan vara bra att lära sig (matlagning t.ex).

Gå med i en motionsgrupp/träningsgrupp som träffas en gång i veckan. 

Kolla upp i grupper på internet som handlar om området där du bor. osv. Bara man kommer igång med att umgås med folk på fritiden är det bra. 

• Anonym (H)
    567890 skrev 2025-08-02 14:27:34 följande:
    Hur vet du detta? Tror du att alla vi kvinnor här på FL har stora, långa män? Är det en gemensam nämnare för alla singelmän, att de är korta och små?

Bevisen finns ute på stan, bara ge dig ut och titta så ser du alla sorters män som har flickvän/fru vilket innebär att du måste börja hitta andra anledningar till att du är singel. Anledningar som kan innebära terapi och självrannsakelse istället för att vara martyr, klarar du det?
    Håller med, det är bara att titta runt.
  • Surkräm
    Bunny s skrev 2025-08-02 18:42:11 följande:

Jag hade tyckt att det var väldigt märkligt. Jag skulle tänka att han är för introvert för att ha träffat någon eller att det är något skumt med honom som gjort att kvinnor backat. Eller att han är djupt troende och att det ställt till det för honom. Det förstnämnda skulle jag dock ju märka snabbt och då hade vi ändå inte kommit någon vart. Hade han varit troende så hade vi inte heller kommit någon vart för att vi varit för olika. 
    Skulle allt istället handla om att han är en riktig charmör och inte haft en relation så hade jag tänkt att han är en player och inte velat binda sig och en sån kille skulle aldrig heller fånga mitt intresse. 

Jag är ganska introvert, och när jag var yngre sa folk till mig att jag var dålig på att läsa signaler. Jag är rädd för att ta det första steget många gånger och visat intresse. Men det är på grund av att många gånger när jag visat intresse för tjejer så har dom lagt benen på ryggen. Så det är en mix av allt. 
    Anonym (Lina) skrev 2025-08-02 19:03:42 följande:

Har en manlig vän som är nästan 40 och har aldrig haft en tjej, tror till och med han kan vara oskuld. Han har bra jobb och bra utbildning och han har vänner och hobbies och vet hur man beter sig. Men han är väldigt blyg vilket gjort det svårt för honom. Han får dejter men det blir aldrig något mer än så. Han klagar inte offentligt men vet att han lider av det. Så jag tänker inte nödvändigtvis att han måste vara en dysfunktionell porrskadad typ som inte vet hur man behandlar kvinnor, utan att det är möjligt att han är ok ändå. Allt hänger på allt det övriga jag vet om honom.

Har en bekant (runt 50 år) som är välbeställd med HÖG lön. Har ett jobb där han pratar offentligt inför människor och allt, normallång och inget avvikande utseende. Men han är EXTREMT introvert när det kommer till tjejer. Skulle inte förvåna mig om han är oskuld faktiskt. Jag är inte sådär introvert och inte oskuld (men jag känner mig som det för det var så länge sedan).
    Anonym (D) skrev 2025-08-02 20:20:36 följande:

Man behöver inte ha tonvis med vänner, det är så olika med vad man trivs med. Men det klart att om killen inte har några vänner alls som han träffar, så kan man börja fundera om det finns sociala svårigheter, och kanske en diagnos också. Eller att han är deprimerad. 

Det viktiga är att bryta dödläget, exempelvis gå i terapi, kolla upp lite närmare om det stämmer med att man kan ha Asberger-drag och söka upp andra med de dragen i så fall (enklare att umgås då), 

Gå kurser i ämnen som man är ingresserad av, så att man träffar andra med liknande intressen, för att åtminstone prata med andra en gång i veckan.

Gå kurser i sådant som man inte är intresserad av, men som kan vara bra att lära sig (matlagning t.ex).

Gå med i en motionsgrupp/träningsgrupp som träffas en gång i veckan. 

Kolla upp i grupper på internet som handlar om området där du bor. osv. Bara man kommer igång med att umgås med folk på fritiden är det bra. 

Vi män är erkänt dåliga på att hålla relationer vid liv. Många män blir helt ensamma vid skilsmässor för kompisarna tillhör egentligen bara kvinnan. Jag är en sådan man. Det värsta är att allt känns som typ för sent för mig, jag börjar bli till åren och har aldrig haft någon. Inte många vill ha en kille som mig.
Svar på tråden Vad tänker ni om medelålders man som aldrig haft en flickvän?