• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (Vego)
    Dexter dot com skrev 2025-08-16 14:57:27 följande:

Jag vill inte stödja djurplågeri utan köper från gårdsbutiker på gårdar där djuren haft det bra, ägg från grannens höns som går ute året runt och viltkött från jaktlaget. Kostar mer men smakar bättre och det känns bättre i hjärtat.

Att djuren ?haft det bra? ändrar inte det faktum att de dödas långt innan de själva skulle valt att dö. Ett liv som avslutas i förtid för att vi vill ha kött kan aldrig vara helt fritt från lidande. ?Ett bra liv? följs alltid av ett påtvingat slut.

Att betala mer för ?lyckligare kött? är ett sätt att stilla samvetet, inte att lösa problemet. Djurens lidande och död är inte en fråga om prisnivå. Att köpa från en gårdsbutik är mer en känsla för konsumenten än en verklig lösning för djuren.
  • Tecum

Rent dravel som bara är ett sätt att smita undan de verkliga problemen som är fossil förbränning. Plus maktutövning, att framställa sig själv som god och perfekt samtidigt som man skuldbelägger andra. En klassiker, det är ju SÅ lättare än att peka på Ryssland, Kina, USA och andra som pumpar ut fossil CO2 och inte ens försöker låtsas att de bryr sig. (Ok, Kina gör lite men de andra orkar inte ens hyckla längre, de bara drar på)

Kött är gott, nyttigt, miljövänligt då mängder av arter behöver de betade markerna, näringsrikt och nödvändigt då vi behöver högvärdiga livsmedel för att försörja jordens befolkning. Klimatförändringarna gör mycket åkermark obrukbar, då behövs det djur som kan äta gräs och andra vegetabilier och förädla dem till högvärdigt protein.
    För Sveriges del behövs kött för att klara självförsörjningen, vi har inte klimat och jordar för att odla alla vegetabilier vi skulle behöva. Missväxt är något som kommer att slå hårdare i framtiden, då behöver vi olika näringskällor för att slippa gå hungriga.

• Anonym (Vego)
    Anonym (Fredde) skrev 2025-08-16 15:23:42 följande:

Sluta predika om vad andra ska göra! Ät du dina linser och bönor och strunta i vad andra lagar för mat. 
    Märkligt att flertalet veganer har denna fundamentalistiska läggning som också sträcker sig långt in på politikens landamären.

Sluta gnälla över att någon ifrågasätter ditt köttätande! Att kalla det ?fundamentalism? när någon påpekar den brutala verkligheten är bara ett billigt försvar för att du inte vill känna skuld. Men faktum kvarstår: ditt ?vad jag lagar för mat? innebär att djur dödas, klimatet förstörs och kommande generationer får ta smällen för dina middagsval.

Det här är inte en privatsak. Det är som att säga: ?Sluta predika om rökning, låt mig bolma i fred i bussen.? Dina handlingar påverkar fler än dig själv. Skillnaden är att din biff orsakar global skada, inte bara din egen hälsa.

Och vet du vad? Om du tycker det är obehagligt när veganer ?predikar? kanske är det för att du innerst inne vet att de har rätt. Att stämpla engagemang som extremism är bara ett sätt att slippa se sig själv i spegeln. Det är inte vi som är fundamentalister. Det är du som är fundamentalistiskt fast i din egen bekvämlighet, redo att försvara den till varje pris ? även om priset är en förstörd planet.

• Anonym (Hahahaha)

Och jag har personligen varit i kontakt med wwf som säger att det där med att äta massa växtbaserat skit (soja) är mycket värre än att äta kött.

• Anonym (Vego)
    Tecum skrev 2025-08-16 15:28:26 följande:

Rent dravel som bara är ett sätt att smita undan de verkliga problemen som är fossil förbränning. Plus maktutövning, att framställa sig själv som god och perfekt samtidigt som man skuldbelägger andra. En klassiker, det är ju SÅ lättare än att peka på Ryssland, Kina, USA och andra som pumpar ut fossil CO2 och inte ens försöker låtsas att de bryr sig. (Ok, Kina gör lite men de andra orkar inte ens hyckla längre, de bara drar på)

Kött är gott, nyttigt, miljövänligt då mängder av arter behöver de betade markerna, näringsrikt och nödvändigt då vi behöver högvärdiga livsmedel för att försörja jordens befolkning. Klimatförändringarna gör mycket åkermark obrukbar, då behövs det djur som kan äta gräs och andra vegetabilier och förädla dem till högvärdigt protein.
    För Sveriges del behövs kött för att klara självförsörjningen, vi har inte klimat och jordar för att odla alla vegetabilier vi skulle behöva. Missväxt är något som kommer att slå hårdare i framtiden, då behöver vi olika näringskällor för att slippa gå hungriga.

Att peka finger mot Kina, Ryssland eller USA är den mest slitna ursäkten i boken. Ja, deras utsläpp är enorma, men betyder det att vi i Sverige kan frossa på kött som om vi vore oskyldiga? Det är som att säga: ?Jag kan slänga plast i havet, för industrin i Asien gör det ändå i större skala.? Ditt köttätande blir inte mindre destruktivt för att någon annan är ännu värre.

Ingen påstår sig vara perfekt. Men att stämpla alla som bryr sig om djur, klimat och rättvisa som ?maktfullkomliga godhetsapostlar? är bara ett sätt att slippa ta diskussionen på saklig nivå. Det är inte aktivisterna som är känsliga här, det är du som känner dig träffad.

Att gömma sig bakom betade marker är ett klassiskt köttindustrinarrativ. Ja, vissa marker behöver betande djur, men det är en bråkdel jämfört med den gigantiska köttproduktion som finns idag. Att hävda att masslakt av djur är en klimatlösning är lika logiskt som att påstå att rökning är hälsosamt eftersom det kan ?hålla vikten nere?.

Vi behöver inte djur för högvärdigt protein. Växtbaserade proteinkällor, bönor, linser, ärtor, spannmål, sojaprodukter täcker allt vi behöver. Till och med elitidrottare klarar sig på växtbaserad kost. Att låtsas som att vi dör utan djurprotein är 1950-talets bondromantik, inte vetenskap.

Så nej, kött är inte någon heroisk lösning på klimat, självförsörjning eller svält. Det är ett bekvämt sätt att fortsätta leva som vanligt, samtidigt som man pekar finger åt andra.

• Anonym (Hejsan)
    Anonym (Hahahaha) skrev 2025-08-16 15:32:53 följande:

Och jag har personligen varit i kontakt med wwf som säger att det där med att äta massa växtbaserat skit (soja) är mycket värre än att äta kött.

Men TS har väl inte sagt att vi borde byta köttet mot just sojaprodukter? Jag har varit vegetarian i ca 30 år och äter väldigt sällan sånt. 
  • BeBey

Tanken är bra, men du vet, jag också avskyr smak av bönor. 
    Det var en period när jag behövde att följa mjölkfritt diet medan jag ammade mitt barn och det var väldigt svårt i mening av mat. Jag kunde inte att hitta någon produkt där det fanns inget specifiska smaken av bönor. Yjak...

Därför ska jag äta som vanligt tills det finns möjligt att äta växtbaserad utan det vidriga smak av bönor. 

• Anonym (Hejsan)

Jag tror att en mer rimlig önskan än den TS har är att minska köttätandet till den nivå vi hade i Sverige under första halvan av 1900-talet. Det stora problemet är ju inte att det äts kött utan att det äts kött i så stora mängder. 

Jag är som sagt själv vegetarian sedan väldigt länge (primärt av miljöskäl) men har nog aldrig uppmanat någon annan att bli vegetarian - däremot att minska sin köttkonsumtion. Att ta fyra köttbullar istället för tio tex. Eller byta ut hälften av köttfärsen i pastasåsen mot linser. 

• Anonym (Vege)

Du begriper att du inte får någon att ändra sig på det här sättet va?
    Men ditt syfte är väl att framhäva din egen förträfflighet, egentligen. Men, vännen, du framstår verkligen inte som ett föredöme på det här sättet, bara som psykiskt sjuk.

• Anonym (Trötter)
    Anonym (Vego) skrev 2025-08-16 15:27:30 följande:
    Att djuren ?haft det bra? ändrar inte det faktum att de dödas långt innan de själva skulle valt att dö. Ett liv som avslutas i förtid för att vi vill ha kött kan aldrig vara helt fritt från lidande. ?Ett bra liv? följs alltid av ett påtvingat slut.

Att betala mer för ?lyckligare kött? är ett sätt att stilla samvetet, inte att lösa problemet. Djurens lidande och död är inte en fråga om prisnivå. Att köpa från en gårdsbutik är mer en känsla för konsumenten än en verklig lösning för djuren.
    Tamdjuren existerar ju av en anledning. I ditt scenario så skulle samtliga avlivas eller då "släppas ut" vilket ger samma resultat omedelbart.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!