• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (inget nytt)

Rökning och kött kommer aldrig vara likställt i "hur dåliga de är för mig"

Köttätandet kommer inte vara vad som dödar mig. Rökning hade kunnat.

• Anonym (Vego)
    Anonym (Manboy) skrev 2025-08-16 17:11:14 följande:

"Om Gud inte ville att man skall äta djur, varför gjorde Han dem av mat?"

Om allt som existerar automatiskt är menat att ätas, varför gav Gud oss då samvete, empati och valmöjligheten att avstå? Antingen finns moral, eller så är allt bara ?mat?. Ditt resonemang ignorerar hela poängen med fri vilja.
  • Anonym (Hejsan)
    Anonym (......) skrev 2025-08-16 17:05:37 följande:
    Är man vegan äter man ju inte mejeriprodukter. Nä, det är en mineral, som vi behöver och jag lite slarvit räknade in det till vitaminer eftersom jag inte visste att nån idiot skulle komma och märka ord.
    B12 och järn jobbar ihop och behöver varandra
    Anonym (Rune) skrev 2025-08-16 17:09:37 följande:
    Mejeriprodukter är uteslutet i TS resonemang eftersom det involverar den djurhållning TS protesterar emot.

Det TS pläderar för är att andra ska sluta kött, så ni slåss mot väderkvarnar här. 

Ni behöver inte undervisa mig i näringslära. Jag har varit vegetarian i ca 30 år och aldrig drabbats av någon brist annat än lätt järnbrist under graviditeter, då även köttätare ofta behöver järntillskott. 

• Anonym (Man 9)

Men varför va på maten , mat behöver man äta,
    Ta bort de som inte behövs alls i samhället  först!

• Anonym (Delad syn)

Jag har delad syn på detta.

Å ena sidan kämpar jag åtminstone för att minska att äta kött och försöker att hitta olika alternativ.

Men ibland behöver min kropp kött.

Men försöker också hitta alternativa sätt. T.ex lokalproducerat, vilt direkt från jägare osv.

Jag vet att jag är en del av problemet och jobbar för bättre alternativ men man måste ju lära sig också. Inte bara börja bli radikal vegan på en dag. 

Dock kommer jag nog inte bli vegan utan kanske vegetarian. Fisk och ost tycker jag fortfarande för mycket om.

Så känner jag över det hela.

Men ärligt så gör jag det för djuren I första hand i så fall och inte klimatet.

• Anonym (Fredde)
    Anonym (Vego) skrev 2025-08-16 15:30:34 följande:

Sluta gnälla över att någon ifrågasätter ditt köttätande! Att kalla det ?fundamentalism? när någon påpekar den brutala verkligheten är bara ett billigt försvar för att du inte vill känna skuld. Men faktum kvarstår: ditt ?vad jag lagar för mat? innebär att djur dödas, klimatet förstörs och kommande generationer får ta smällen för dina middagsval.

Det här är inte en privatsak. Det är som att säga: ?Sluta predika om rökning, låt mig bolma i fred i bussen.? Dina handlingar påverkar fler än dig själv. Skillnaden är att din biff orsakar global skada, inte bara din egen hälsa.

Och vet du vad? Om du tycker det är obehagligt när veganer ?predikar? kanske är det för att du innerst inne vet att de har rätt. Att stämpla engagemang som extremism är bara ett sätt att slippa se sig själv i spegeln. Det är inte vi som är fundamentalister. Det är du som är fundamentalistiskt fast i din egen bekvämlighet, redo att försvara den till varje pris ? även om priset är en förstörd planet.

Predikan igen med fundamentalistaktivism!!!! Du kan inte öppna truten eller ta fram tangentbordet innan flosklerna sprutar ur dig,
  • Anonym (ännu en)
    Anonym (Delad syn) skrev 2025-08-16 17:53:04 följande:

Jag har delad syn på detta.

Å ena sidan kämpar jag åtminstone för att minska att äta kött och försöker att hitta olika alternativ.

Men ibland behöver min kropp kött.

Men försöker också hitta alternativa sätt. T.ex lokalproducerat, vilt direkt från jägare osv.

Jag vet att jag är en del av problemet och jobbar för bättre alternativ men man måste ju lära sig också. Inte bara börja bli radikal vegan på en dag. 

Dock kommer jag nog inte bli vegan utan kanske vegetarian. Fisk och ost tycker jag fortfarande för mycket om.

Så känner jag över det hela.

Men ärligt så gör jag det för djuren I första hand i så fall och inte klimatet.

Samma här. Vill göra det för djurens skull. Särskilt när det nyligen stod om hemska djurplågeriförhållanden på bondgårdarna. Rent ut sagt vidrigt, och jag kan inte stå för sånt.
  • Anonym (-)

You will own nothing and you will eat ze bugs.

• Anonym (ansvarig som faan)

Nu ska jag säga något som TS kommer gå i taket över:

Jag är småbonde. Jag har djur, som när det är dags slaktas, äts och säljs detaljer av.

Godast kött får man från en ko som är 8 år gammal, fått ett par kalvar och gått ute varje sommar. Som Anton Svensson sa.

Men att det skulle vara ett problem att hålla djur som jag gör, att det skulle vara djurplåger, eller att det skulle förstöra planeten, det är bara inte sant. Köttindustrin, den storskaliga, där köttdjur står i minimala stallar, pumpas fulla med antibiotika och tillväxthormon, det är problem. Att gödslet från djuren inte tas om hand och används är ett problem. Att regnskogar skövlas för att göra plats för djur och monokulturella odlinga är problem. 

Så, ät gärna kött. Efterfråga gärna alla styckdetaljer från era butiker, efterfråga svenskt kött. Drick svensk mjölk, ät svensk ost. Köp gärna svensk djurmat som innehåller kött. Se er omkring i lokalsamhället, finns det bönder runt omkring? Kan ni gå hip några familjer kan ni även få billigt kött direkt från bönderna, ni kanske till och med får hälsa på djuret först. Om inte, har ni råd att köpa köttlådor? Och honung, se er om efter biodlare! 

Änglamarken håller på att dö ut, och den räddas inte av att slut äta kött. Tvärt om.

• Anonym (Rune)
    Anonym (Hejsan) skrev 2025-08-16 17:48:22 följande:
    Mejeriprodukter är uteslutet i TS resonemang eftersom det involverar den djurhållning TS protesterar emot.

Det TS pläderar för är att andra ska sluta kött, så ni slåss mot väderkvarnar här. 

Två saker:

- TS säger åt andra att sluta äta kött för att djurhållning är dåligt ur miljösynpunkt och dessutom moraliskt förkastligt.

- Mejeriprodukter kommer från exakt samma djurhållning som TS föraktar och att dessutom ta det negativa med djurhållning för "mejeriprodukter" men sedan avfärda köttet på samma mjölkgivande djur som förr eller senare måste gå till slakt ...

.
    Anonym (Hejsan) skrev 2025-08-16 17:48:22 följande:

Jag har varit vegetarian i ca 30 år och aldrig drabbats av någon brist annat än lätt järnbrist under graviditeter, 

Eftersom du äter animalier i form av mejeriprodukter.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!