• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (Nej)

Om nu problemet med kött är industrialiseringen av köttproduktionen så är det ju faktiskt inte mycket bättre med grönsakssidan. Eftersom man speedat upp växtcykeln samt utarmat näringshalterna i jorden (därav behovet av konstgödsel sam fasen inte är miljövänligt) så har även näringsinnehållet i grönsaker minskat. Eftersom folk kräver att alla grönsaker ska finnas tillgängliga året runt så fraktas omogna grönsaker och frukter runt jorden. När de inte fått mogna på plats på tex trädet eller busken så smakar de annorlunda och näringsvärdet är sämre. 

När jag var i Portugal för ett par år sedan och drack apelsinjuice trodde jag på allvar att man haft i socker i juicen för den var så söt. Sen köpte jag ett nät med apelsiner och gjorde egen juice som var precis lika söt. Dessa apelsiner hade ju fått mogna på trädet. 

• Anonym (Rune)
    Anonym (Nej) skrev 2025-08-21 06:51:04 följande:

Om nu problemet med kött är industrialiseringen av köttproduktionen så är det ju faktiskt inte mycket bättre med grönsakssidan. Eftersom man speedat upp växtcykeln samt utarmat näringshalterna i jorden (därav behovet av konstgödsel sam fasen inte är miljövänligt) så har även näringsinnehållet i grönsaker minskat. Eftersom folk kräver att alla grönsaker ska finnas tillgängliga året runt så fraktas omogna grönsaker och frukter runt jorden. När de inte fått mogna på plats på tex trädet eller busken så smakar de annorlunda och näringsvärdet är sämre. 

När jag var i Portugal för ett par år sedan och drack apelsinjuice trodde jag på allvar att man haft i socker i juicen för den var så söt. Sen köpte jag ett nät med apelsiner och gjorde egen juice som var precis lika söt. Dessa apelsiner hade ju fått mogna på trädet. 

Matproduktion i stor skala kommer att påverka miljön oavsett om vi talar ärtor & morötter eller om kossor och höns.

Det finns inget "Alternativ Noll" där vi kan mätta befolkningen och inte påverka vår omgivning.
  • Anonym (AB)
    Anonym (Rune) skrev 2025-08-21 13:37:19 följande:
    Matproduktion i stor skala kommer att påverka miljön oavsett om vi talar ärtor & morötter eller om kossor och höns.

Det finns inget "Alternativ Noll" där vi kan mätta befolkningen och inte påverka vår omgivning.
    Precis det jag försökte framhärda i mitt tidigare inlägg. Veggo-folk tror att det blir mindre med ko-pruttar och utsläpp om folk slutar äta kött, men det kommer inte att göra någon positiv skillnad alls. Det kan ju t o m bli värre... inget som vi vet idag och förhoppningsvis slipper få veta i framtiden.
  • Anonym (Rune)
    Anonym (Vego) skrev 2025-08-19 20:15:19 följande:

Det stämmer att nitrit i processat kött kan vara skadligt, men forskningen visar att sambandet mellan rött kött och cancer inte bara handlar om tillsatser. Även färskt, obearbetat kött utan nitrit är kopplat till ökad risk, eftersom andra faktorer spelar in, som till exempel hemjärn och kemiska föreningar som bildas när köttet tillagas på hög värme. Det är alltså inte så enkelt som att enbart peka på nitrit.

Även om vi inte tar hänsyn till att den ökade risken för cancer är minimal(*) och att det krävs massor av rött kött per dag för att få denna litet förhöjda risk så är problemet med cancer enkelt löst ...

... vi äter vitt kött istället. Fågel.

Eller fisk och skaldjur.

- - 

(*)100 gram rött kött om dagen varje dag , året om ger en beräknad ökning för risken för att få tjocktarmscancer någon gång mellan åren 50-80 från 3,0% (utan rött kött) till 3,3% med 100 gram rött kött om dagen.

För kost under 100 gram rött kött per dag syns inget samband med cancer.
  • Anonym (Rune)
    Anonym (AB) skrev 2025-08-21 13:47:44 följande:
    Precis det jag försökte framhärda i mitt tidigare inlägg. Veggo-folk tror att det blir mindre med ko-pruttar och utsläpp om folk slutar äta kött, men det kommer inte att göra någon positiv skillnad alls. Det kan ju t o m bli värre... inget som vi vet idag och förhoppningsvis slipper få veta i framtiden.
    Det finns animalieproduktion som är miljövänligare än viss växtproduktion så vi kan välja de smartaste varianterna från bägge.
  • klyban
    Anonym (Nej) skrev 2025-08-21 06:51:04 följande:

Håller väl med om det generellt.
    Men konstgödsel/gödsel är nödvändigt även förr.
    Annars blev det så att man fick ta jorden ur bruk, och även kanske odla som man egentligen inte ville ha, och bara för marken är ursugen av vissa näringsämnen och gröda.

Anonym (Rune) skrev 2025-08-21 13:50:58 följande:
    Även om vi inte tar hänsyn till att den ökade risken för cancer är minimal(*) och att det krävs massor av rött kött per dag för att få denna litet förhöjda risk så är problemet med cancer enkelt löst ...

Eller fisk och skaldjur.

- - 

(*)100 gram rött kött om dagen varje dag , året om ger en beräknad ökning för risken för att få tjocktarmscancer någon gång mellan åren 50-80 från 3,0% (utan rött kött) till 3,3% med 100 gram rött kött om dagen.

Jag är mycket tveksam på på påståendet om att rött kött kan ge cancer som jag sade till vego också.
    Jag misstänker att det är nitriter som är problemet där.

Det tråkiga i det hela är att det är hopplöst svårt och veta och pga vi är kontaminerade av massa olika ämnen från massor av olika ingredienser.
    Och det är också här matforskningen är hopplös svår att reda ut.
    Och sen på detta olika kroppstyper som är olika anpassade för livsmedel, där det för den ena är okey, andra inte.

Anonym (Rune) skrev 2025-08-21 14:00:54 följande:
    Det finns animalieproduktion som är miljövänligare än viss växtproduktion så vi kan välja de smartaste varianterna från bägge.

Sen kan man ha en varierad kost och där vegetariskt ingår också.
    Och det är så jag äter och gör både maträtter med kött och en del utan.
    Fast det är en övervikt mot kött.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Nej)
    klyban skrev 2025-08-21 14:47:22 följande:

Annars blev det så att man fick ta jorden ur bruk, och även kanske odla som man egentligen inte ville ha, och bara för marken är ursugen av vissa näringsämnen och gröda.

Att odla i cykler, med olika grödor som kräver olika saker från marken samt att låta mark ligga i träda (och vara betesmark och därmed gödslas naturligt) är det vettiga sättet att odla på. Tyvärr görs inte det längre då det generellt ger lägre skördar än att använda konstgödsel. 
  • Anonym (Hej)

Man har ökad risk för cancer av champinjoner också. Inte bara kött.

• Anonym (ansvarig som faan)
    klyban skrev 2025-08-21 14:47:22 följande:

Håller väl med om det generellt.

Anonym (Rune) skrev 2025-08-21 13:50:58 följande:

Eller fisk och skaldjur.

- - 

Jag är mycket tveksam på på påståendet om att rött kött kan ge cancer som jag sade till vego också.
    Jag misstänker att det är nitriter som är problemet där.

Det tråkiga i det hela är att det är hopplöst svårt och veta och pga vi är kontaminerade av massa olika ämnen från massor av olika ingredienser.
    Och det är också här matforskningen är hopplös svår att reda ut.
    Och sen på detta olika kroppstyper som är olika anpassade för livsmedel, där det för den ena är okey, andra inte.

Sen kan man ha en varierad kost och där vegetariskt ingår också.
    Och det är så jag äter och gör både maträtter med kött och en del utan.
    Fast det är en övervikt mot kött.

Du blandar ihop konstgödsel med att gödsla. Ingen använde konstgödsel före 1800-talet, då i liten skala. Naturgödsel har används i tiotusen år eller mer.
    Anonym (Nej) skrev 2025-08-21 15:21:37 följande:
    Att odla i cykler, med olika grödor som kräver olika saker från marken samt att låta mark ligga i träda (och vara betesmark och därmed gödslas naturligt) är det vettiga sättet att odla på. Tyvärr görs inte det längre då det generellt ger lägre skördar än att använda konstgödsel. 

Jag odlar så, men jag har ju ingen storskalig produktion som ska ge vinst nödvändigtvis.
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)

För min del är det varken klimat eller andra miljöfrågor, och inte heller djurplågeri, som får mig att välja vego. Snarare är det främst att jag inte vill vara en del i efterfrågan på uppfödning och dödande + konsumtion av kännande varelser - som jag var när jag åt animalier. (Slutade äta kött/fisk för ganksa många år sen och slutade sedan med mejeriprodukter och ägg med). Oavsett om djuren i produktionen plågas eller inte så dödas de.

Dvs Djurrätt (som är TOTALT bortglömt idag) när "Aalla bara pratar om klimatet" och inte djurskydd.

Jag står  ganska långt till höger politiskt och är djurrättsaktiv, dock ej miljöaktiv.

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!