• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (d)
    Agda90 skrev 2025-08-19 14:07:28 följande:

Kommer inte att sluta äta kött. Det är bra näring och innehåller livsviktigt b12.

Du som skrev inlägget. Knapra du på dina morötter och njut. Men glöm inte att din ekologiska mat gödslas med koskit, benmjöl, fiskmjöl och blodmjöl.

Nåja, du vet inte var ts hämtar sin mat.
  • Anonym (d)
    Anonym (J) skrev 2025-08-19 14:58:05 följande:

Alla som läser din inlägg äter kanske extra mycket kött till middag bara för att reta dig.

Och hur menar du att det ska förmedlas till ts?
  • klyban
    Hornper skrev 2025-08-18 23:20:13 följande:
    Det är riktigt att tolerans för laktos började utvecklas hos människor i norra Europa för 4000 - 5000 år sedan, men det får man nog ändå räkna till iaf yngre stenåldern. Laktostolerans är nära kopplat till boskapsskötsel, där mjölkprodukter var en viktig beståndsdel i dieten. Således kan inte just laktostolerans anföras som ett argument för att veganism skulle vara något ursprungligt naturligt.. 

Däremot är det korrekt att hög konsumtion av rött kött är förenat med hälsorisker, t.ex. ökad förekomst av cancer i tjocktarmen. Detta är klart belagt i undersökningar från Argentina och Uruguay, länder med den högsta köttkonsumtionen i världen. Processade charkuterier förefaller vara särskilt skadliga.

Det här med köttdiet och hälsa är dock komplicerat. För att återgå till exemplet med traditionellt levande inuiter, så har flera undersökningar visat att sådana individer har förbluffande fina värden vad gäller t.ex. blodtryck och blodfetter, trots en diet som i princip bara bestått av kött och fett. Men givetvis har det då rört sig om fisk och jagat vilt, knappast hamburgare eller prickig korv.
    Neanderthal-människans diet bestod av kött till 80-90 %. De första moderna människorna (Cro Magnon) åt en mer varierad kost, och var mindre beroende av jaktbyten. Det kan ha varit en faktor som ledde till att neanderthalarna konkurrerades ut och försvann.

Jag är helt överens med dig i din slutkläm:
    1. Köttkonsumtion (inom vissa gränser och under vissa förutsättningar) är naturligt även för den idag levande människan.
    2. Hållbarhet och etik är centralt vid all djurhållning, och onödigt lidande måste undvikas så långt det bara går.

Det här med rött kött och cancer känner jag som att det inte är korrekt, jag tror det är nitrit som är den stora boven.
    Och mig veterligen har vi ingen forskning där folk ätit bara rött kött, men inga nitriter.
    Och om så och därför, så är den matforskningen inte fungerande och pga en variabel är med som inte kan vara det och för nitrit är cancerframkallande.(Eller ja, metaboliten av nitrit är cancerframkallande.)

Matforskning är rätt medioker och pga vi äter så mycket olika saker, så är det svårt att härleda det till just en sak.

Och även finns det så mycket matforskning som påstår olika saker, att det är faktiskt så att man nästa kan påstå vad som helst med den forskningen.
    Så rör sällan sådan forskning.

Men visst vet om att vissa saker kan skapa problem för hälsan, en är att äta endast vegetariskt och B12 brist.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban

Här är en intressant sak man kan anamma själv, och en massa andra saker man göra.
    drawdown.org/solutions

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (J)

Det behöver inte förmedlas till TS.
    Bara ett lite extra kött.

Anonym (d) skrev 2025-08-19 15:45:43 följande:
    Och hur menar du att det ska förmedlas till ts?
  • Anonym (J)

Jag tog lite extra kött efter att jag läste TS inlägg.
    Fanatiska veganer får mig alltid att vilja äta kött.

• Anonym (d)

Jag gillar inte kött, så enkelt att låta bli .

• Anonym (J)

Jag åt 2 bitar grillade revben och 2 bitar grillade kycklingbröst.
    Tanken av TS sura gröna ansikte gjorde mig extra hungrig.

Imorgon ska vi grilla spädgris och jag ska tänka på TS.

• Anonym (Vego)
    klyban skrev 2025-08-19 15:45:44 följande:

Det här med rött kött och cancer känner jag som att det inte är korrekt, jag tror det är nitrit som är den stora boven.
    Och mig veterligen har vi ingen forskning där folk ätit bara rött kött, men inga nitriter.
    Och om så och därför, så är den matforskningen inte fungerande och pga en variabel är med som inte kan vara det och för nitrit är cancerframkallande.(Eller ja, metaboliten av nitrit är cancerframkallande.)

Matforskning är rätt medioker och pga vi äter så mycket olika saker, så är det svårt att härleda det till just en sak.

Och även finns det så mycket matforskning som påstår olika saker, att det är faktiskt så att man nästa kan påstå vad som helst med den forskningen.
    Så rör sällan sådan forskning.

Men visst vet om att vissa saker kan skapa problem för hälsan, en är att äta endast vegetariskt och B12 brist.

Det stämmer att nitrit i processat kött kan vara skadligt, men forskningen visar att sambandet mellan rött kött och cancer inte bara handlar om tillsatser. Även färskt, obearbetat kött utan nitrit är kopplat till ökad risk, eftersom andra faktorer spelar in, som till exempel hemjärn och kemiska föreningar som bildas när köttet tillagas på hög värme. Det är alltså inte så enkelt som att enbart peka på nitrit.

Man kan förstås inte låta människor äta bara rött kött i kontrollerade studier under flera decennier, men det betyder inte att forskningen är värdelös. Genom stora populationsstudier och metaanalyser, där man justerar för andra faktorer, ser man tydliga samband. Det är just därför WHO:s cancerorgan klassat processat kött som cancerframkallande och rött kött som troligen cancerframkallande. Det är alltså inte enstaka studier som drar slutsatserna, utan en helhet av samlad evidens.

Visst kan enskilda studier ge olika resultat, men det innebär inte att ?man kan påstå vad som helst? med kostforskning. Tvärtom blir bilden tydligare när man väger ihop resultaten från många olika studier och metoder.

Och visst, en strikt vegetarisk kost kan leda till B12-brist om man inte tar tillskott, men det är enkelt att förebygga och har inget med frågan om kött och cancer att göra. Det ena problemet utesluter inte det andra.

• klyban
    Anonym (Vego) skrev 2025-08-19 20:15:19 följande:

Det stämmer att nitrit i processat kött kan vara skadligt, men forskningen visar att sambandet mellan rött kött och cancer inte bara handlar om tillsatser. Även färskt, obearbetat kött utan nitrit är kopplat till ökad risk, eftersom andra faktorer spelar in, som till exempel hemjärn och kemiska föreningar som bildas när köttet tillagas på hög värme. Det är alltså inte så enkelt som att enbart peka på nitrit.

Man kan förstås inte låta människor äta bara rött kött i kontrollerade studier under flera decennier, men det betyder inte att forskningen är värdelös. Genom stora populationsstudier och metaanalyser, där man justerar för andra faktorer, ser man tydliga samband. Det är just därför WHO:s cancerorgan klassat processat kött som cancerframkallande och rött kött som troligen cancerframkallande. Det är alltså inte enstaka studier som drar slutsatserna, utan en helhet av samlad evidens.

Visst kan enskilda studier ge olika resultat, men det innebär inte att ?man kan påstå vad som helst? med kostforskning. Tvärtom blir bilden tydligare när man väger ihop resultaten från många olika studier och metoder.

Och visst, en strikt vegetarisk kost kan leda till B12-brist om man inte tar tillskott, men det är enkelt att förebygga och har inget med frågan om kött och cancer att göra. Det ena problemet utesluter inte det andra.

Jag tror inte på dig om du inte ger en forskning där en person har ätit kött, men inte charkuterier med nitrit.
    Innan en sådan forskning kommer, så är den forskningen rätt menlös och för den är kontaminerad av nitrit och nitrit vet vi om att dess metaboliter är cancerframkallande.

Och det är just därför den forskningen går mot värdelös, och tyvärr så med all matforskning, den är kontaminerad med tusentals olika saker samtidigt.

Ojdå, du får helt enkelt dyka ned i matforskningen, för som sagt vad, man kan påstå precis vad man vill med dessa.
    Och komiskt nog är påståenden ofta köpta av ett företag som säljer just sån mat, eller för attackera sina konkurrenter och att de istället ska rikta blickarna till just deras produkter.

Och ja, jag vet att vegetarianism är en fallerad diet och pga det krävs tillägg.
    Och rätt talande att du inte svarade mitt inlägg där vi gick över detta.
    Och varför du drar in kött och cancer är dock en gåta som ser mycket svårlöst ut och i andan om fallerad diet och B-12 tvång för de som helt hoppar dessa livsmedel som har B-12.
    Vad som inte utesluter det ena eller det andra, vad är det för något?
    Ingen heller sagt det är svårt att förbygga, så vad den halmgubben är argument för är hopplöst svårt att förstå.

Och du glömde även berätta vad som jag är frälst i, ja förutom saklighet och fakta då.
    För en sak jag inte är, det är att ha en till det närmste religiöst bemöta någon diet.
    Och för mig får du äta precis vad du vill, men när du börjar predika, ja, det är där jag kommer in.
    För det finns inget värre när någon predikat jag äter minsann rätt och ni andra är hemska som inte gör det samma.
    Och som sagt vad, detta är inte bara förpassat till vegetarianism, utan sker i andra dieter också och de är jag på också.

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!