• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (H)
    Anonym (ansvarig som faan) skrev 2025-08-16 19:50:11 följande:

Nu ska jag säga något som TS kommer gå i taket över:

Jag är småbonde. Jag har djur, som när det är dags slaktas, äts och säljs detaljer av.

Godast kött får man från en ko som är 8 år gammal, fått ett par kalvar och gått ute varje sommar. Som Anton Svensson sa.

Men att det skulle vara ett problem att hålla djur som jag gör, att det skulle vara djurplåger, eller att det skulle förstöra planeten, det är bara inte sant. Köttindustrin, den storskaliga, där köttdjur står i minimala stallar, pumpas fulla med antibiotika och tillväxthormon, det är problem. Att gödslet från djuren inte tas om hand och används är ett problem. Att regnskogar skövlas för att göra plats för djur och monokulturella odlinga är problem. 

Så, ät gärna kött. Efterfråga gärna alla styckdetaljer från era butiker, efterfråga svenskt kött. Drick svensk mjölk, ät svensk ost. Köp gärna svensk djurmat som innehåller kött. Se er omkring i lokalsamhället, finns det bönder runt omkring? Kan ni gå hip några familjer kan ni även få billigt kött direkt från bönderna, ni kanske till och med får hälsa på djuret först. Om inte, har ni råd att köpa köttlådor? Och honung, se er om efter biodlare! 

Änglamarken håller på att dö ut, och den räddas inte av att slut äta kött. Tvärt om.

Intressant.
  • Anonym (Rune)
    Anonym (Vego) skrev 2025-08-16 17:38:57 följande:
    Om folk blir köttsugna av en ?aggressiv vegan?, blir de då också sugna på att börja röka när någon säger att rökning är farligt? Eller är det bara ett bekvämt sätt att låtsas vara rebell, fast man egentligen bara följer sin vana?
    Nikotin är ett gift och onaturligt för oss.

Vi är skapta för att äta animalier.
  • happishistoria

Kött från landgående djur äter jag inte, men är inte insekter ganska starkt på ingång som mat?

• Anonym (TT)

https://svensktkott.se/om-kott/klimat-och-hallbarhet/kan-kott-vara-hallbart/

Produktionen av animaliska livsmedel har ofta större klimatpåverkan än vegetabiliska livsmedel, om man jämför beräkningar på produktnivå. Det är dock stor skillnad mellan olika animaliska livsmedel och dessutom hur och var de producerats.  Klimatutsläppen varierar mycket mellan olika köttslag, produktionsformer och ursprung. En bra tumregel är att titta efter märket Kött från Sverige när du köper kött. Då får du kött som är producerat både med hänsyn till djuren och naturen. 

I jämförelser mellan köttslag kommer nötköttet ofta ut sämst vad gäller klimatpåverkan. Det är dock en sanning med modifikation. Ur ett globalt perspektiv har nötkött högre belastning på färskvatten, markanvändning och biologisk mångfald. Men läget är det motsatta i Sverige. Här gynnar uppfödningen av nötkreatur den biologiska mångfalden genom att öppna landskap bevaras där arter kan frodas. Detsamma gäller för lammköttet.  

Många svenska gräsmarker är inte helt lämpade för enbart växtodling. Därför är betande nötkreatur och får ett bra sätt att använda de markytorna för att konvertera gräs till kött. När gräset växer fångar det också koldioxid från atmosfären, som sedan binds ner i rötterna och jorden (mullen). 

Griskött har betydligt lägre klimatpåverkan än nöt- och lammkött. Grisarnas styrka är att kunna omvandla de rester som blir över när mat till människor produceras eller när kvalitén av spannmål eller växtodling inte håller för oss människor ? då minskar matsvinnet. Att göra foder till grisarna från matrester, biprodukter eller av skördar som på grund av för mycket regn, torka, skadeangrepp eller annat fått en sämre kvalitet är klimatsmart och bra ur många miljöaspekter och minskar köttets klimatpåverkan avsevärt.  

• Anonym (Rasism)
    Anonym (ansvarig som faan) skrev 2025-08-16 19:50:11 följande:

Nu ska jag säga något som TS kommer gå i taket över:

Jag är småbonde. Jag har djur, som när det är dags slaktas, äts och säljs detaljer av.

Godast kött får man från en ko som är 8 år gammal, fått ett par kalvar och gått ute varje sommar. Som Anton Svensson sa.

Men att det skulle vara ett problem att hålla djur som jag gör, att det skulle vara djurplåger, eller att det skulle förstöra planeten, det är bara inte sant. Köttindustrin, den storskaliga, där köttdjur står i minimala stallar, pumpas fulla med antibiotika och tillväxthormon, det är problem. Att gödslet från djuren inte tas om hand och används är ett problem. Att regnskogar skövlas för att göra plats för djur och monokulturella odlinga är problem. 

Så, ät gärna kött. Efterfråga gärna alla styckdetaljer från era butiker, efterfråga svenskt kött. Drick svensk mjölk, ät svensk ost. Köp gärna svensk djurmat som innehåller kött. Se er omkring i lokalsamhället, finns det bönder runt omkring? Kan ni gå hip några familjer kan ni även få billigt kött direkt från bönderna, ni kanske till och med får hälsa på djuret först. Om inte, har ni råd att köpa köttlådor? Och honung, se er om efter biodlare! 

Änglamarken håller på att dö ut, och den räddas inte av att slut äta kött. Tvärt om.

Jag gissar att med TS extrema syn på saker så kommer hen att mena att det är "rasism" att bara äta/ dricka svenskproducerat
  • Anonym (TT)
    Anonym (Vego) skrev 2025-08-16 15:27:30 följande:
    Att djuren ?haft det bra? ändrar inte det faktum att de dödas långt innan de själva skulle valt att dö. Ett liv som avslutas i förtid för att vi vill ha kött kan aldrig vara helt fritt från lidande. ?Ett bra liv? följs alltid av ett påtvingat slut.

Att betala mer för ?lyckligare kött? är ett sätt att stilla samvetet, inte att lösa problemet. Djurens lidande och död är inte en fråga om prisnivå. Att köpa från en gårdsbutik är mer en känsla för konsumenten än en verklig lösning för djuren.

Innan de själva skulle valt att dö? Djur är inte intelligenta nog att fundera på sådant. I naturen dör de flesta djur när de blir uppätna av andra djur, inte av ålderdom. Har inget emot att döda djur för att äta. 

Människan skiljer sig från andra djur genom en kombination av unika egenskaper, främst förmågan till komplext språk, abstrakt tänkande, avancerad verktygsanvändning och kulturell utveckling. Medan djur också kan lösa problem och kommunicera, saknar de de sofistikerade nivåerna av kognition och symboliskt tänkande som kännetecknar mänsklig civilisation

• Anonym (Vego)
    Anonym (TT) skrev 2025-08-16 21:13:01 följande:

Innan de själva skulle valt att dö? Djur är inte intelligenta nog att fundera på sådant. I naturen dör de flesta djur när de blir uppätna av andra djur, inte av ålderdom. Har inget emot att döda djur för att äta. 

Människan skiljer sig från andra djur genom en kombination av unika egenskaper, främst förmågan till komplext språk, abstrakt tänkande, avancerad verktygsanvändning och kulturell utveckling. Medan djur också kan lösa problem och kommunicera, saknar de de sofistikerade nivåerna av kognition och symboliskt tänkande som kännetecknar mänsklig civilisation

Det stämmer att djur inte kan fundera på något sånt. Men de kan känna smärta, rädsla och stress. Det är lidandet vi bör undvika, inte deras förmåga att filosofera. Intelligens avgör inte rätt till liv. Spädbarn och personer med svåra funktionsnedsättningar är inte mindre värda för att de saknar ?abstrakt tänkande?. Att vi kan tänka abstrakt gör oss inte berättigade att utnyttja andra arter. Snarare borde det ge oss ett större ansvar att välja empatiskt. Rovdjur måste döda för att överleva ? det måste inte vi. Skillnaden är att vi har ett val, och med val kommer ansvar.
  • Anonym (M)

Det skulle inte alls förvåna mig om du själv ägnar dig åt någon form av planetförstörande aktivitet TS. Kan du med handen på hjärtat säga att du aldrig tar flyget för att åka på semesterresor? Att du inte shoppar onödiga saker som du egentligen inte behöver? Inte förbrukar kläder på ett sätt som leder till onödiga utsläpp? Aldrig tar bilen i onödan utan alltid åker kollektivt? Inte tar onödigt långa duschar eller slösar på energi? Osv osv.

De flesta har någon svaghet. Vad som är intressant är nettoeffekten. Ditt resonemang är väldigt enkelspårigt och färgat av dina åsikter om köttätande. 

• Anonym (Heme iron)

Min kropp mår mycket bättre av animaliskt järn än av vegdito så nej, jag kommer inte att sluta äta detta, oavsett hur det påverkar miljön. Min egen hälsa prioriteras först. 

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!