• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (Hejsan)
    BeBey skrev 2025-08-16 15:47:13 följande:

Tanken är bra, men du vet, jag också avskyr smak av bönor. 
    Det var en period när jag behövde att följa mjölkfritt diet medan jag ammade mitt barn och det var väldigt svårt i mening av mat. Jag kunde inte att hitta någon produkt där det fanns inget specifiska smaken av bönor. Yjak...

Därför ska jag äta som vanligt tills det finns möjligt att äta växtbaserad utan det vidriga smak av bönor. 

Varför åt du bönor för att du åt mjölkfritt? 

Var det typ sojamjölk du drack? Det smakar ju helt annorlunda än tex gula ärtor eller kidneybönor (soja är ju en speciell böna på lite olika sätt). Havreprodukter hade kanske varit ett lämpligare alternativ för dig. 

Du och flera andra verkar tro att vegetariskt är samma sak som något med soja i. Själv var jag vegetarian i säkert tio år innan alla de där sojaprodukterna dök upp i någon större omfattning. De är helt onödiga så bara låt bli dem om ni inte gillar det. 

Frågar ni mig är fejk-köttet det sämsta som hänt den vegetariska matlagningen. De har gjort att många som blir vegetarianer idag (och inte har med sig sån matlagning hemifrån) inte lär sig laga mat utan de lever på hel- och halvfabrikat med lågt näringsinnehåll och onödiga tillsatser.  Och detta ger den vegetariska maten ett befogat dåligt rykte. 

Mitt ena barn äter vegetariskt i skolan men funderar på att sluta med det eftersom den maten är så dålig, med just en massa, inte särskilt goda, sojaprodukter. 

• Anonym (Hejsan)

TS, vi behöver gödsel för odling av grönsaker , djur kan äta sånt som odlas på marker som inte duger för grödor som vi människor äter och köttkonsumtion på en rimlig nivå har varit hållbart under MYCKET lång tid. Det är dagens stora köttkonsumtion som är problemet - inte köttätandet i sig. 

Att äta tex fårkött från djur som betat i hagar som inte duger för odling är energieffektivt och bra för biologisk mångfald. 

• Hornper
    Anonym (Vego) skrev 2025-08-16 14:50:18 följande:
    Sluta ät kött - ni är en del av problemet! Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

Har det hänt att du trakasserat lantbrukare för att föra fram dina åsikter?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (......)

Omg, säg att du lider av vitaminbrister utan att säga det... 

• Anonym (Hejsan)
    Anonym (......) skrev 2025-08-16 16:40:05 följande:

Omg, säg att du lider av vitaminbrister utan att säga det... 

Vilka vitaminer skulle man lida brist av pga att man inte äter kött, menar du? 
  • Anonym (......)
    Anonym (Hejsan) skrev 2025-08-16 16:49:28 följande:
    Vilka vitaminer skulle man lida brist av pga att man inte äter kött, menar du? 
    b12 är ju det främsta då det endast finns i kött. Sen finns inte biotillgängligt järn i grönsaker. 
  • Anonym (Hejsan)
    Anonym (......) skrev 2025-08-16 16:52:17 följande:
    b12 är ju det främsta då det endast finns i kött. Sen finns inte biotillgängligt järn i grönsaker. 
    B12 finns i mejeriprodukter. Järn räknas inte som ett vitamin. 
  • Anonym (H)

Folk får göra som dom vill.

• Anonym (Hej)
    Anonym (Hejsan) skrev 2025-08-16 16:57:24 följande:
    B12 finns i mejeriprodukter. Järn räknas inte som ett vitamin. 
    Vegetarianer/veganer lider utav hjärnbrist, och det kan dom inte få i sig via kosten.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!