• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-12 19:11:39 följande:
    Ord föll bort i mitt svar. Det skulle ha stått att i sakfrågan är jag helt enkelt för vegetabiliebaserade livsmedel och icke dödande, icke våld också gentemot djur. Svårare än så är det inte. Och du kan tycka annorlunda.

Men sen har jag tvingats bemöta olika påståenden utöver det
    Jo det har vi fattat. Vi är många som inte håller med. Så kan det va. Är inte det som drar igång disskution eftersom du ständigt kommer märkliga påståenden. 

Det är väldigt förbryllande. Ingen gör försöker få dig att ändra kost. Men vi har våra skäl att äta kött och det får du bara acceptera och sluta komma med din ständiga argument om att är emot att djur ska dö. 

I miljöfrågan så är det ju så att det är bättre för vår planet att vi äter kött. Du kan fördjupa dig i ämnet själv. 

Jag utgår inte ifrån dig utan ifrån alla. 

Sen får du välja bort kött om du vill. Ingen här kommer försöka övertala dig att ändra din kost så du får därmed respektera att du inte kan ändra på våran åsikt. 

Du respekterar inte andras val. Du utgår ifrån att du har rätt och du vill ändra andras kosthållning. Därav respekterar du inte oss köttätare. 
  • Anonym (Nej)
    Aniiee skrev 2025-10-10 17:28:09 följande:
    Och jag bara hade en tanke utifrån ett stycke av allt du skrev...

Jag är inte ett dugg säker på att denna rapport bygger på saklig grund. 28 av de 32 författarna är pro-vegan- eller anti-köttlobbyister. Ingen av dem verkar ha en bakgrund i agrikultur (men där kan jag ha missat något).

En stor miss i rapporten är idén de har om att betesmarker bara helt enkelt kommer/kan konverteras till jordbruksmark över allt i alla länder är bara rätt och slätt fel, så jag undrar om de är okunskap på tapeten där.

Sedan säger rapporten även att över 50% av utsläppen kommer minska av den gröna omställningen i jordbruket, inte av om vi börjar äta enligt deras kostråd. Vad de övriga knappa 50% kommer från har jag inte hunnit undersöka, men det verkar inte vara kostråden i sig. Det ställer kostråden i väldigt osäker dager.
    Och där tappade ju den rapporten all trovärdighet. 
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-12 18:54:09 följande:
    En nackdel för ett djur kan ju vara tex att dödas. Sedan finns det bönder som inte föder upp djur och därmed inte slaktar några.SeDan finns också många exempel på personer som fått negativa hälsoeffekter av mycket animalier tex kött o mejeriprodukter

Jo, jag har direkt beskyllts för det i tråden. Det har tidigare påståtts här direkt att en kost utan kött eller utan animalier medför mer miljöbelastning. Så jag bemötte det.

Nej. Kolla igen vad det faktiskt står. Vad jag skrev var att jag inte hade skrivit att de vet .Däremot förnekade jag inte heller att vissa av dem vet, Jag är till och med säker på att en del av dem vet. Men vad spelar det för roll om de vet eller inte.? Vad är skillnaden? Dödas man blir man ju lika dökr var3 sig man visste det eller inte.

Nej. Det går att komma ifrån slakt och fiske om man inte utför det och det går att avstå från det och från att efterfråga det konsument. Det har inte ett dyft med mig att göra

Miljarder landdjur och  biljoner vattendjur.Det är fakta.
    Dock lever inte fiskarna 4h överför vattnet :whoco5: 
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-12 20:16:42 följande:
    Nej för du svarar väldigt skevt. 

Vi har fattat att du är emot att djur dödas. Det det du tuggar och tuggar här. 

Vi är många som väljer att äta kött och det har mängder med fördelar. Alla gör som de själva vill med den saken och detta har jag skrivit innan. 

Du måste inte äta djur. Vill man så får man. Jag har aldrig påstått att du inte får tycka som du vill men jag tycker att dina argument för att vända andra är märkliga.

Finns ett annat namn för när man försöker omvända folk och predika, och det är att se mat som religion och alla som inte följer denna användare är hemska.
    Och där de tex inte kan vara djurvänner, hur man kommer fram till så tokiga saker.

Men enligt användaren får ingen göra som de vill och om det inte är vegansk kost, tydligen kom människor på menyn också, så du hänger med vilken låg nivå det är där.

Teresse7 skrev 2025-10-12 20:43:14 följande:
    Jo det har vi fattat. Vi är många som inte håller med. Så kan det va. Är inte det som drar igång disskution eftersom du ständigt kommer märkliga påståenden. 

Det är väldigt förbryllande. Ingen gör försöker få dig att ändra kost. Men vi har våra skäl att äta kött och det får du bara acceptera och sluta komma med din ständiga argument om att är emot att djur ska dö. 

I miljöfrågan så är det ju så att det är bättre för vår planet att vi äter kött. Du kan fördjupa dig i ämnet själv. 

Jag utgår inte ifrån dig utan ifrån alla. 

Sen får du välja bort kött om du vill. Ingen här kommer försöka övertala dig att ändra din kost så du får därmed respektera att du inte kan ändra på våran åsikt. 

Du respekterar inte andras val. Du utgår ifrån att du har rätt och du vill ändra andras kosthållning. Därav respekterar du inte oss köttätare. 

Och dock ändå menar användaren på att det är bara hen som har rätt, rätt komiskt faktiskt.

Anonym (Nej) skrev 2025-10-12 20:55:03 följande:

Det och att den är betydelselös pga att den inte är en rekommendation av Livsmedelsverket som det påstods när denna kom.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Nej)
    klyban skrev 2025-10-13 12:09:50 följande:
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-12 20:55:03 följande:

Det och att den är betydelselös pga att den inte är en rekommendation av Livsmedelsverket som det påstods när denna kom.

För mig, personligen, har eventuella lögner om rekommendationer från Livsmedelsverket mindre betydelse än att den är skriven av anti-animalieanhängare. Även om det varit sant att Livsmedelsverket rekommenderade enligt rapporten så hade den haft noll trovärdighet just pga vilka som ligger bakom den. 

Nu struntar jag personligen i Livsmedelsverkets rekommendationer generellt och äter så som jag gillar och mår bra av.
  • klyban
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-13 12:42:50 följande:
    För mig, personligen, har eventuella lögner om rekommendationer från Livsmedelsverket mindre betydelse än att den är skriven av anti-animalieanhängare. Även om det varit sant att Livsmedelsverket rekommenderade enligt rapporten så hade den haft noll trovärdighet just pga vilka som ligger bakom den. 

Nu struntar jag personligen i Livsmedelsverkets rekommendationer generellt och äter så som jag gillar och mår bra av.

Nu är inte rapporten i Livsmedelsverket för användning.

Varför man skulle strunta i deras råd är lite konstigt faktiskt, och med tanke på praktiskt taget allt är korrekt.

Men sure, genom åren har det förekommit fel, men dessa rättar ju de till.
    Och denna rapport/forskning är ju inte ens en rekommendation av Livsmedelsverket, så behandla den som detta att den inte är.

Och ställer mig också frågande om den ens någonsin kommer göra heller.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Så)

Hade inte människor ätit kött hade mänskligheten dött ut för tusentals år sedan. På stenåldern fanns näst intill bara kött att äta. Kanske lite bär och någon rot, men det överlever man knappast på. Så det är helt enkelt naturens lag.

• Anonym (Nej)
    klyban skrev 2025-10-13 13:06:41 följande:

Nu är inte rapporten i Livsmedelsverket för användning.

Varför man skulle strunta i deras råd är lite konstigt faktiskt, och med tanke på praktiskt taget allt är korrekt.

Men sure, genom åren har det förekommit fel, men dessa rättar ju de till.
    Och denna rapport/forskning är ju inte ens en rekommendation av Livsmedelsverket, så behandla den som detta att den inte är.

Och ställer mig också frågande om den ens någonsin kommer göra heller.

Läste du egentligen vad det var jag skrev eller tolkar du min text som faan läser bibeln?

Jag struntar i om den är kopplad till Livsmedelsverket eller inte, om den används av dem eller inte. Det är totalt irrelevant. Jag skakade på huvudet när jag läste rubrikerna om den och när det nu kom fram att den är till största del skriven (och sponsrad) av anti-animalieanhängare så skakar jag ännu mer på huvudet. 

Ja, jag struntar i Livsmedelsverkets rekommendationer eftersom de inte funkar för mig och den matproblematik jag har i bakgrunden. Antingen så äter jag som jag vill och lever, eller så äter jag enligt Livsmedelsverkets rekommendationer och svälter då jag gillar alldeles för få grönsaker, bönor (yick!) etc för att överleva på vegetarisk kost flera dagar i veckan. 

Vad andra gör skiter jag fullständigt i, men som reformerad matfobiker är jag glad över att jag redan ändrat min kost så pass som jag gjort, att dra den flera steg längre med alla konstiga konsistenser och smaker det medför plus panikångestattacker etc.... tack, men nej tack. 

Nu fick du en förklaring till varför JAG struntar i Livsmedelsverket och deras rekommendationer. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-13 16:18:25 följande:
    Läste du egentligen vad det var jag skrev eller tolkar du min text som faan läser bibeln?

Jag struntar i om den är kopplad till Livsmedelsverket eller inte, om den används av dem eller inte. Det är totalt irrelevant. Jag skakade på huvudet när jag läste rubrikerna om den och när det nu kom fram att den är till största del skriven (och sponsrad) av anti-animalieanhängare så skakar jag ännu mer på huvudet. 

Ja, jag struntar i Livsmedelsverkets rekommendationer eftersom de inte funkar för mig och den matproblematik jag har i bakgrunden. Antingen så äter jag som jag vill och lever, eller så äter jag enligt Livsmedelsverkets rekommendationer och svälter då jag gillar alldeles för få grönsaker, bönor (yick!) etc för att överleva på vegetarisk kost flera dagar i veckan. 

Vad andra gör skiter jag fullständigt i, men som reformerad matfobiker är jag glad över att jag redan ändrat min kost så pass som jag gjort, att dra den flera steg längre med alla konstiga konsistenser och smaker det medför plus panikångestattacker etc.... tack, men nej tack. 

Nu fick du en förklaring till varför JAG struntar i Livsmedelsverket och deras rekommendationer. 
    Man får hoppas att du föds till köttkreatur i ditt nästa liv.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (d) skrev 2025-10-13 16:28:28 följande:
    Man får hoppas att du föds till köttkreatur i ditt nästa liv.
    Varför då? För att jag äter det jag kan äta för att kunna äta med någon form av glädje istället för att få ångestattacker av att försöka få i mig något jag inte klarar av varken konsistens eller smak av? 

Shit vilken empatisk människa du är *inte*
  • Anonym (d)
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-13 16:45:29 följande:
    Varför då? För att jag äter det jag kan äta för att kunna äta med någon form av glädje istället för att få ångestattacker av att försöka få i mig något jag inte klarar av varken konsistens eller smak av? 

Shit vilken empatisk människa du är *inte*
    Jag har milsvid myckt mer empati för djurens liv än för en kräsen människa.

Du är den sista som ska pipa om empati.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!