• Anonym (Pingu)

Vad tycker ni om att köpa sex?

Jag har kommit till en punkt i livet där jag inser att jag aldrig kommer att få ha sex eller hitta en flickvän. Jag har försökt hela livet man har insett att min asperger och utseende gör att det är omöjligt, jag har blivit för långt upp i åren nu också. 

Vad tycker ni om en man som mig som köper sex? Som verkligen försökt vara en bra människa men inte lyckas få till det? Som mår sjukt dåligt av att aldrig få uppleva närhet? Jag vill också känna hur det känns.

• Svar på tråden Vad tycker ni om att köpa sex?
  • Anonym (!)

Det du upplever om du köper sex är inte närhet eller intimitet. Du köper dig ett varmt hål, varken mer eller mindre, och personligen tycker jag det är smaklöst att köpa sex.
    Sex eller intimitet är inte någon mänsklig rättighet utan ett privilegium mellan två individer. Det du upplever är inte samma enligt mig, och det for mig faktiskt en smula sorgsen att du tror det är det.

• Anonym (.)
    Anonym (Luke) skrev 2025-08-23 16:49:36 följande:
    De flesta människor som säljer sex är inte slavar under människohandel så nej.
    Sårbar situation kan man ha även utan att vara slav under människohandel.
  • Anonym (Julk)
    Anonym (Luke) skrev 2025-08-23 16:49:36 följande:
    De flesta människor som säljer sex är inte slavar under människohandel så nej.
    Tror du verkligen att slav under människohandel är den enda sårbara situationen i sammanhanget?
  • Anonym (Luke)
    Anonym (Julk) skrev 2025-08-23 17:10:22 följande:
    Tror du verkligen att slav under människohandel är den enda sårbara situationen i sammanhanget?
    Den enda situationen där det inte finns något val och där det är utnyttjande.

Om en människa säljer sex vanligtvis är det ett val vederbörande gör. 
  • Anonym (Om du gör det)
    Anonym (!) skrev 2025-08-23 16:54:55 följande:

Det du upplever om du köper sex är inte närhet eller intimitet. Du köper dig ett varmt hål, varken mer eller mindre, och personligen tycker jag det är smaklöst att köpa sex.
    Sex eller intimitet är inte någon mänsklig rättighet utan ett privilegium mellan två individer. Det du upplever är inte samma enligt mig, och det for mig faktiskt en smula sorgsen att du tror det är det.

Närhet får man. 
    Precis det är ett privilegium med att få ha bra sex. 
  • Anonym (Om du gör det)
    Anonym (!) skrev 2025-08-23 16:54:55 följande:

Det är då ett privilegium för att få ha sex med honom.
    Det ska handla om utsatta kvinnor som säljer sex men de har samtidigt något privilegium. 

För de flesta personer är sex inget privilegium. 
    Privilegium innebär att det är få personer som får tillgång till något , inte att en utsatt trafficking-offer har privilegium till sex. 
  • Anonym (Ja)

Bryr mig inte, se till att inte åka fast bara 

• Anonym (.)
    Anonym (Luke) skrev 2025-08-23 17:56:30 följande:
    Den enda situationen där det inte finns något val och där det är utnyttjande.

Om en människa säljer sex vanligtvis är det ett val vederbörande gör. 
    Man kan fortfarande utnyttja någons sårbara situation även om det var personens val att låta någon utnyttja situationen.
  • Anonym (mansperson)
    Anonym (Julk) skrev 2025-08-23 16:48:44 följande:
    Bara en idiot reducerar problematiken enbart till en moralfråga.
    Håller med dig i sak, om att det förstås inte bara är en fråga om moral.

Men jag tycker ändå att personen du citerar har rätt angående moraliserandet. Alla kommentarer om att det är äckligt, vidrigt, förkastligt osv är ju precis det - moraliserande. Då är det bättre med diskussioner om utsatthet osv även om man kan ha olika åsikter om det.
  • Anonym (mansperson)
    Anonym (.) skrev 2025-08-23 18:09:22 följande:
    Man kan fortfarande utnyttja någons sårbara situation även om det var personens val att låta någon utnyttja situationen.
    Vad innebär det att vara sårbar?

Att vara en övre medelålders man som aldrig lyckats attrahera kvinnor och aldrig ens haft sex är också en sårbar situation. Självmordsrisken är betydligt högre bland sådana män än unga kvinnor som säljer sex, vilket kanske kunde vara en grov måttstock på sårbarhet. Så förutsatt att det inte är något traffickingoffer är det frågan om vem som utnyttjar vem - är det den ensamma och desperata mannen som utnyttjar en kanske lite instabil yngre tjej som inte ser någon annan utväg än att sälja sex, eller är det en yngre kvinnlig professionell sexarbetare som utnyttjar en ensam och eländig äldre mans längtan efter närhet genom att ta tusentals kronor betalt för en kvarts arbete?

Förstår om detta perspektiv upprör, men det tillhör liksom den feministiska grundsynen att kvinnor alltid är underordnade i förhållande till män och förtryckta av män, och att män alltid har makten och är överordnade. Verkligheten är mer komplex än så, och i fråga om TS (om han nu är på det sätt som han utger sig för att vara) potentiella sexköp tycker jag det är en svårare fråga, särskilt om han undviker uppenbara offer för trafficking osv.
Svar på tråden Vad tycker ni om att köpa sex?