• Anonym (Pingu)

Vad tycker ni om att köpa sex?

Jag har kommit till en punkt i livet där jag inser att jag aldrig kommer att få ha sex eller hitta en flickvän. Jag har försökt hela livet man har insett att min asperger och utseende gör att det är omöjligt, jag har blivit för långt upp i åren nu också. 

Vad tycker ni om en man som mig som köper sex? Som verkligen försökt vara en bra människa men inte lyckas få till det? Som mår sjukt dåligt av att aldrig få uppleva närhet? Jag vill också känna hur det känns.

• Svar på tråden Vad tycker ni om att köpa sex?
  • Anonym (OptimusPrime)

Moralpanikens Sverige. Detta är en fråga som jag och min fru diskuterar ibland och är helt eniga. Det borde vara lagligt att köpa sex. Alla säljer vi våra kroppar på något sätt. 

Majoriteten av befolkningen skriker sig hesa om det minsann absolut inte finns någon som säljer sin kropp frivilligt. Vilket såklart är skitsnack. Finns dokumentärer och intervjuer med kvinnor som berättar om sin verksamhet i Sverige och trivs hur bra som helst med sin livstil. Lyssna på P3 dokumentär om Sexköpslagen till exempel. 

Ute i Europa finns det lagliga bordeller där allt är frid och fröjd. Jag känner en som besökt bordeller både i Tyskland och Holland. Sverige går ju miste om skatteintäkter deluxe samtidigt som de tvingar folk att gå till sjaskiga thai-massage där någon tjänar stora svarta pengar och utnyttjar människor. 

Hitta någon som har en seriös verksamhet som jobbar för sig själv och ingen annan. Eller åk till Tyskland etc. 

• Mayjel

Jag tycker det låter helskumt och har alltid tyckt det.

Kommer aldrig förstå hur någon kan vilja ha sex med en person som, med största sannolikhet, inte vill ha sex tillbaka utan enbart gör det för pengar.

Hur kan man vilja ligga med någon som rentav kanske äcklas av en? Hade jag gjort så mot någon så skulle jag känna att jag ofredade den människan. Skulle känna mig påträngande, äcklig och nästan som om man begick ett övergrepp.

Sex betyder absolut noll om det inte finns något äkta samtycke från bådas håll. I annat fall kan man lika gärna köpa en upplåsbar docka, om det bara handlar om att "snoppen måste få sitt". Det finns mer avancerade alternativ där också, ex. naturtrogna dockor i realistiskt material.

Helt känslolösa dessutom, så man slipper ofreda, äckla eller traumatisera en riktig människa. 

• Anonym (mansperson)
    Anonym (OptimusPrime) skrev 2025-08-23 22:38:09 följande:

Moralpanikens Sverige. Detta är en fråga som jag och min fru diskuterar ibland och är helt eniga. Det borde vara lagligt att köpa sex. Alla säljer vi våra kroppar på något sätt. 

Majoriteten av befolkningen skriker sig hesa om det minsann absolut inte finns någon som säljer sin kropp frivilligt. Vilket såklart är skitsnack. Finns dokumentärer och intervjuer med kvinnor som berättar om sin verksamhet i Sverige och trivs hur bra som helst med sin livstil. Lyssna på P3 dokumentär om Sexköpslagen till exempel. 

Ute i Europa finns det lagliga bordeller där allt är frid och fröjd. Jag känner en som besökt bordeller både i Tyskland och Holland. Sverige går ju miste om skatteintäkter deluxe samtidigt som de tvingar folk att gå till sjaskiga thai-massage där någon tjänar stora svarta pengar och utnyttjar människor. 

Hitta någon som har en seriös verksamhet som jobbar för sig själv och ingen annan. Eller åk till Tyskland etc. 

Jag förespråkar vår nuvarande lagstiftning för att jag tror det är det minst dåliga, inte av moraliska skäl utan av rent pragmatiska skäl.

Men jag tycker du har rätt angående moralpaniken. Prostitution, liksom abort och droger (tidigare också migrationsfrågor), är någonting som i princip inte går att diskutera i Sverige då det finns ett sorts konsensusnarrativ. När det gäller prostitution är det att allt sexköp innebär utnyttjande av utsatta människor, vilket är moraliskt förkastligt. Man ser det här i tråden, totalt onyanserade åsikter om hur fruktansvärt det är att köpa sex, hur utsatta alla som säljer sex är osv, när det som du säger finns gott om belägg för att det ofta inte alls är så.

Med det sagt är det väl inte särskilt lätt att veta hur det står till med saken bara för att man själv är bordellbesökare. Jag har aldrig köpt sex, men jag skulle ju gissa att man inte får särskilt bra inblick i de prostituerades villkor bara för att man köper sex på en bordell i Tyskland. Dessutom tror jag att många som köper sex behöver intala sig själv att allt går helt rätt till och att det inte skapar något lidande, så jag kan inte säga att jag litar på din väns bedömning om att allt är frid och fröjd.

Som sagt tror jag fortfarande att Sveriges modell (som inte är unik för Sverige) är bäst därför att det minskar efterfrågan på sexköp, och därmed minskar också antalet utsatta människor som mer eller mindre ofrivilligt säljer sex. Som jag förstår det finns det vetenskapligt stöd för den effekten, och jag tror att det minimerar det totala lidandet.
  • Anonym (mansperson)
    Mayjel skrev 2025-08-23 22:47:09 följande:

Sex betyder absolut noll om det inte finns något äkta samtycke från bådas håll. I annat fall kan man lika gärna köpa en upplåsbar docka, om det bara handlar om att "snoppen måste få sitt". Det finns mer avancerade alternativ där också, ex. naturtrogna dockor i realistiskt material. 

Människor är olika. Det är inte alla som tycker som du även om det verkar svårt för dig och många andra att förstå. För min del håller jag med dig, jag skulle inte heller vilja ha sex med någon som inte väljer det själv, men alla tycker inte samma sak som du och jag, och det gör dem inte till dåliga människor.
  • Mayjel
    Anonym (mansperson) skrev 2025-08-23 22:53:38 följande:
    Människor är olika. Det är inte alla som tycker som du även om det verkar svårt för dig och många andra att förstå. För min del håller jag med dig, jag skulle inte heller vilja ha sex med någon som inte väljer det själv, men alla tycker inte samma sak som du och jag, och det gör dem inte till dåliga människor.
    Jag håller inte med dig i din sista mening. Det är ett dåligt, kallt och avhumaniserande beteende att sexuellt utnyttja andra människor, oavsett om det sker med "samtycke" eller inte. 
  • Anonym (Man42)

Köpa och sälja sex är moraliskt fel.

Köpa och sälja sex är inte nyttigt för samhällskroppen.

Köpa och sälja sex borde inte vara olagligt (möjligtvis olagligt men utan att resurser läggs på att jaga säljare eller köpare).

Prostitution i Sverige är i allra högsta grad en stor industri. Inte bara i storstäderna. En enkel google sökning ger ändlösa resultat. 

Om ts har så mycket initiativ att han tänker resa utomlands för att köpa sex så kan han få sex i Sverige med kvinnor (kanske inte med lika vackra kvinnor) utan att köpa. Så enkelt är det nämligen med låga krav. Jag har sett arbetslösa alkolister med kvinnor (och inte en utan flera, folk som är riktigt otrevliga etc). Så minsta lilla intativ varje dag i ett enda år hade lett till resultat. Men TS har inte detta och kommer (likt resten av sitt liv) inte hitta någon att ha sex med.

• Anonym (Blä)
    Anonym (Pingu) skrev 2025-08-23 13:57:32 följande:
    Vad tycker ni om att köpa sex?

Jag har kommit till en punkt i livet där jag inser att jag aldrig kommer att få ha sex eller hitta en flickvän. Jag har försökt hela livet man har insett att min asperger och utseende gör att det är omöjligt, jag har blivit för långt upp i åren nu också. 

Vad tycker ni om en man som mig som köper sex? Som verkligen försökt vara en bra människa men inte lyckas få till det? Som mår sjukt dåligt av att aldrig få uppleva närhet? Jag vill också känna hur det känns.

Skulle du känna dig mer lyckad av att få uppleva närhet som du köpt? att behöva betala för något. det finns överviktiga och underviktiga med förhållanden, det finns människor som saknar kroppsdelar som har förhållanden, det finns människor som är skalliga eller mer ludna med förhållanden, det finns förståndshandikappade med förhållanden. Hur lyckas alla andra men inte du? Är du så hopplös? Sluta leta ursäkter. Ta ansvar för ditt liv så kanske du lyckas få sex helt gratis, med en partner som vill ha sex med dig.
  • Anonym (Blä)
    Anonym (mansperson) skrev 2025-08-23 22:53:38 följande:
    att köpa sex, och anse att sin egen njutning är viktigare än en annan människas livsöde är dock indikator på att vara just en dålig människa, och att vara en människa med ganska egoistisk och dålig syn på sina medmänniskor. Inte en person jag skulle vilja ha med på varken släktmiddag eller i bekantskapskretsen direkt.
  • Anonym (Lilja)

En av de saker som jag är mest stolt över med Sverige är sexköpslagen. 

En man som köpt sex är man jag inte vill ha i min närhet. Skulle jag ha en relation med en man där det visar sig att han köpt sex så är det tack och hej. Min föredetta man köpte sex och han är som sagt min föredetta man. Inte nog med att han var otrogen han betalade för att utnyttja andra människor. 

• Anonym (Luke)
    Anonym (Pashto) skrev 2025-08-23 22:12:35 följande:
    Jag tror att du medvetet blundar för problematiken inom prostitution. Det är ganska vanligt. Handlar om att du försöker hantera saken kognitivt. Det är svårt att behandla andra människor illa och samtidigt lyckas bibehålla en bild av sig själv som en godhjärtad person. Då behöver du hitta på ursäkter.
    Jag har aldrig köpt sex och jag kommer inte att göra det heller så du är uppenbarligen ute och cyklar.

Jag har empati och kan således känna det här ur TS perspektiv. Man ska inte vara man och gå igenom ett liv utan att ha sex. Föds inget bra av det. Bättre att TS köper en prostituerad än att han blir som de där prästerna som ger sig på barn eller fullbordar en våldtäkt.
Svar på tråden Vad tycker ni om att köpa sex?