• Anonym (Inget offer)

Sjukt trött på alla offerkoftor!

Jag måste bara få säga det: jag är så jävla trött på alla offerkoftor. Det känns som att vi lever i en tid där det är trendigare att spela hjälplös än att faktiskt ta ansvar för sitt eget liv. Alla vill vara ?utsatta? för något, alla vill ha sin egen lilla diagnos på verkligheten som gör att just de inte behöver anstränga sig, kämpa, eller ens försöka. Och nej, jag pratar inte om människor som på riktigt har det svårt ? utan om alla som gjort det till sin livsstil att gnälla, peka finger och skylla på omständigheter.

Det är som att vi kollektivt börjat tävla i vem som har det mest synd om sig. Har du inte blivit trampad på? Ingen har förstått dig? Chefen var dum? Du fick inte den respons du ville ha på sociala medier? Perfekt, då är du genast berättigad till att skrika ut ditt lidande och kräva applåder för din "styrka" i att? ja, fortsätta gnälla.

Men vet du vad? Livet är hårt för alla. Det är ingen konspiration. Alla får skit någon gång. Alla stöter på motgångar. Skillnaden mellan människor är inte om de möter problem ? utan om de väljer att resa sig och ta itu med dem eller om de tar på sig offerkoftan och gör det till sin identitet. Och jag orkar inte höra fler vuxna människor gömma sig bakom en ständig ursäkt för varför de inte lyckas.

Offerkoftan är bekväm. Den värmer. Den gör att man slipper agera. Man får sympatier, man får klick, man får en kram i kommentarsfältet. Men på riktigt: hur länge ska man orka sitta där och tycka synd om sig själv? När ska man byta kofta mot ryggrad?

Det är provocerande att säga, men ibland är sanningen enkel: du är inte ett offer för allt. Du är bara lat. Du är bekväm. Och du vill ha cred utan att göra jobbet. Sluta skylla på samhället, vädret, barndomen, kollegorna eller "energin i rummet". Börja ta ansvar för dig själv.

Och nej, det här betyder inte att man inte får må dåligt, eller att man inte kan behöva hjälp ibland. Men skillnaden är att vissa använder sina motgångar som bensin för att ta sig framåt, medan andra bygger en hel bostad i sitt eget elände och vill att resten av världen ska flytta in där och mata dem med förståelse.

Jag är trött på offerkoftor. Riv sönder den, kasta den på elden och kliv fram. Livet kommer alltid vara orättvist ? frågan är om du tänker vara den som reser dig eller den som sitter kvar och kramar din kofta tills den stinker självömkan.

• Svar på tråden Sjukt trött på alla offerkoftor!
  • Anonym (Jessica)

Men har man blivit uppvuxen med ts snack som tex SKÄRP DIG, RYCK UPP DIG, KLEN DU ÄR, LATA UNGBALLE, då är det inte så jäkla lätt att vara stark. 

• Anonym (Jessica)

Så oförstående föräldrar är såklart något som inte är bra för barn och ungdomar. Det sabbar dem. 

Precis som för mkt daltande också gör det 

• Anonym (Mx)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:07:16 följande:
    Biter man ihop blir man till slut utmattad. Det har jag gjort.
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:08:09 följande:
    Den kanske inte vet vad den ska göra? vart den ska börja? Ångesten och ledsamheten kanske är för stor står man ens har energi att bry sig om sig själv som att laga riktig mat eller ta den där promenaden? 

Jag tror inte det handlar om att bita ihop eller inte bita ihop. Jag tror det handlar om vad man lägger fokus på. Om man mest tänker på sig själv vad man känner, upplever, tycker, vad man behöver etc så blir man tillslut upptagen med sitt mående till 100%.

Om man däremot lägger sitt fokus på andra och hjälper till, fixar, planerar för andra så fastnar man inte på samma sätt i sina egna tankar/mående. Dessutom känns det även bra och man växer av att hjälpa.

Jag är övertygad om att man förlorar stort i längden om man går och ältar sitt eget mående, sin situation, sina problem etc

• Anonym (62956578)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:04:29 följande:

Det folk behöver nu för tiden är mer EMPATI och FÖRSTÅELSE, av andra. Därför söker man den där uppmärksamheten du talar om. 

Vi får ju inte den i dagens samhälle. Idag sitter alla intryckta med näsan in i en mobil halva dagarna. Och vad står på mobilen? Jo, ta dig själv först! Bry dig bara om dig själv? Släpp alla dom är dumma! Wäwäwä. Hur blir samhället då?

Det får såklart vara en balans på allt , om folk blir totalt obrydda , slutar hålla upp dörren, slutar bry sig, tro att folk är maskiner så kommer hela samhället rasa 

Det är just det här som är aningen stötande. Någon har problem, flyttar sitt problem över på andra att ansvara över samtidigt som denne förväntar sig empati trots att den har en helt empatilös inställning själv. Människorna som då sympatiserar med offerkoftan kan ofta vara ganska empatilösa själva då de också väljer att gå på offerkoftans linje och flyttar ansvaret för offerkoftans mående över på andra.

Hålla upp dörrar är en helt annan sak, har ingenting med empati eller offerkofta att göra. Handlar om respekt och allmänt hyfs. Hur man uppför sig helt enkelt.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Mx) skrev 2025-08-27 17:17:53 följande:
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:08:09 följande:
    Den kanske inte vet vad den ska göra? vart den ska börja? Ångesten och ledsamheten kanske är för stor står man ens har energi att bry sig om sig själv som att laga riktig mat eller ta den där promenaden? 

Jag tror inte det handlar om att bita ihop eller inte bita ihop. Jag tror det handlar om vad man lägger fokus på. Om man mest tänker på sig själv vad man känner, upplever, tycker, vad man behöver etc så blir man tillslut upptagen med sitt mående till 100%.

Om man däremot lägger sitt fokus på andra och hjälper till, fixar, planerar för andra så fastnar man inte på samma sätt i sina egna tankar/mående. Dessutom känns det även bra och man växer av att hjälpa.

Jag är övertygad om att man förlorar stort i längden om man går och ältar sitt eget mående, sin situation, sina problem etc

Ja jo tjena, det är ju det enda jag gjort, fokuserat på andra och aldrig mig själv. Körde på, tvingade mig trots man stod med panikångest och grät och skakade tills kl 3 på natten. Men tvingades mig ändå, man är ju klen annars? Eller hur?

Vad hände? tror du. Drog rakt in i väggen. Ångesten var ju et tecknet på utmattning men det visste man ju inte då.

Man ska visst känna efter. 

• Anonym (Jessica)
    Anonym (62956578) skrev 2025-08-27 17:19:37 följande:
    Det är just det här som är aningen stötande. Någon har problem, flyttar sitt problem över på andra att ansvara över samtidigt som denne förväntar sig empati trots att den har en helt empatilös inställning själv. Människorna som då sympatiserar med offerkoftan kan ofta vara ganska empatilösa själva då de också väljer att gå på offerkoftans linje och flyttar ansvaret för offerkoftans mående över på andra.

Hålla upp dörrar är en helt annan sak, har ingenting med empati eller offerkofta att göra. Handlar om respekt och allmänt hyfs. Hur man uppför sig helt enkelt.

Vad pratar du om nu? Förstår inte vad du menar. 

Om man har problem, så vad? Lägger man över det på andra? 

Mensr du mig så nej, jag har för mkt empati, så pass att det blivit ett problem och jag får öva på att sluta bry mig och tycka synd om allt och alla. 

• Anonym (S)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:07:16 följande:
    Biter man ihop blir man till slut utmattad. Det har jag gjort.
    Jag tycker att det är mer utmattande att vältra sig i det istället för att bita ihop och gå vidare. Det som har varit och det som inte går att ändra på är som det är och det är ingen idé att fokusera på det. 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:19:55 följande:

Ja jo tjena, det är ju det enda jag gjort, fokuserat på andra och aldrig mig själv. Körde på, tvingade mig trots man stod med panikångest och grät och skakade tills kl 3 på natten. Men tvingades mig ändå, man är ju klen annars? Eller hur?

Vad hände? tror du. Drog rakt in i väggen. Ångesten var ju et tecknet på utmattning men det visste man ju inte då.

Man ska visst känna efter. 

Jag pratar i allmänna termer. Inte om man totalt förnekar sig själv som individ, får panikångest och går in i väggen. Det hoppas jag du förstår.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (62956578) skrev 2025-08-27 17:19:37 följande:

Det sistnämnda drog jag som exempel för att visa hur obrytt samhället är idag. Men det försökte jag förklara .
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (S) skrev 2025-08-27 17:21:40 följande:
    Jag tycker att det är mer utmattande att vältra sig i det istället för att bita ihop och gå vidare. Det som har varit och det som inte går att ändra på är som det är och det är ingen idé att fokusera på det. 
    Bita ihop är nog det värsta du kan säga till en människa. 
Svar på tråden Sjukt trött på alla offerkoftor!