Anonym (Amen) skrev 2025-08-27 21:21:51 följande:
Lönnsirap skrev 2025-08-27 20:58:44 följande:
Precis som det inte är omgivningens ansvar att lindra in befogad kritisk, är det inte alltid så att man behöver tycka något om hur andra gör.
Exempelvis förväntas man uppföra sig på jobbet, utifrån att det är ens uppdrag och staten har våldsmonopolet, vilket gör att det är straffbart att hämnas. Hela rättsväsendet hanterar folk som försöker slingra sig och likaså har trygghetssystemen förväntningar på människor för att ha rätt till olika ersättningar, bidrag och positioner i samhället.
Just nu lever vi i en tid där människor lyfter fram saker som man tidigare dolt. Saker som inte kunnat diskuteras, eller berättas lyfts fram. Naturligtvis kommer vi diskutera det vi ser, och sätta det i ett sammanhang. Och exempelvis benämna att vissa har den så kallade offerkoftan, medan andra hanterar saker på ett sätt som förefaller mer konstruktivt.
Naturligtvis är man fri att kritisera och ifrågasätta hur folk gör och lever i sina egna tankar. Likaså kan man försöka skapa opinion för att göra annorlunda i samhället. Men det är rätt uppenbart i tråden att det inte finns någon perfekt definition av offerkoftan där vi är överens.
Jag har exempelvis senaste 30 åren stört mig på idioter, men jag har knappast några ambitioner om att dessa kommer försvinna i från samhället utifrån att det inte är en fast egenskap.
Jo det behövs. Om omvärlden förväntar sig att jag ska bemöta dom annorlunda för 758 olika ursäkter. alla individer har bagage på gott och ont, men det är inte samhället som ska anpassas till 758 olika unika lösningar. Utan att det finns en rättvis grund som alla 758 får anpassa sig till.
de med offerkofta lever inte bara i sina tankar, de sprider sin dynga. De startar trådar på flashback/familjeliv om hur kvinnor är kräsna, hur kvinnor borde regleras på appr, hur kvinnor borde begränsas med vilka män de väljer osv. dessa män (inte alla män) vill att andra ska anpassas för att passa dom och deras agenda. Klockren offerkofta-mentalitet. allt fel är någon annans.
eller så förpestar de sin omgivning med att älta samma gnäll som de senaste 17 åren/17 månaderna. har en kollega som klagar på jobbet i princip varje dag. Dålig ledare. Tråkiga arbetsuppgifter osv. denna kollega har flera val: söka nytt jobb, söka studier, säga upp sig och leva på akassa efter karens eller bara acceptera läget. vad blir bättre av att klaga? Och vem orkar lyssna på en sådan kollega? Och sen få höra av kollegan att det är synd om denne för att denne känner sig utanför på jobbet? Ja för att ingen längre orkar höra gnället.
ska vi bara nicka och hålla med? För att det är ju faktiskt synd om kollegan? Det är en kollega som skapat sitt eget utanförskap som den nu klagar på. skulle säga att detta också är klockren offerkofta mentalitet.
hur ska vi hantera dessa tafatta människor? vilken strategi fungerar? Och vilken strategi tror du kan hjälpa dessa människor? Att försöka förklara eget ansvar? Eller klappa medhårs och säga jajamän kvinnorna är kräsna/jajamän jobbet suger faktiskt?
jag är så jävla trött på alla offerkoftor... det känns som...alla vill vara "utsatta"...alla vill ha sin egen lilla diagnos...offermentalitet....
TS är inte trött på någon/några som under någon månader gnällt hål i öronen på honom, han känner sej trött på alla
det påminner det mer om någon som bara ville gnälla av sej med en offerspya än någon som ville ge konstruktiv kritik och då får räkna med att det landar snett och att man själv får kritik och att det man skriver väldigt lätt kan vändas mot en själv.
men du tycker inte att TS har fel eller ska behöva tänka till
startar trådar på flashback/familjeliv....förpestar de sin omgivning...vad blir bättre av att klaga,..Ja för att ingen längre orkar höra gnället.
och detta skriver du efter du förklarat för Jessica att hur hon reagerar ligger på hennes ansvar och att det är den som blir/är irriterad behöver ta ansvar för vad som triggar sin irritation.
likt TS verkar du sakna självinsikt om din egna offerkofta och kanske behöver ta en paus från internet.
Anonym (Amen) skrev 2025-08-27 18:27:37 följande:
Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:01:21 följande:
Vet du. Jag har blivit enbart trampad på av mina föräldrar, försummad. Och råkade jag spilla mjölk fick jag en utskällning. När jag hade så svåra tvångstankar som utlöstes av en halsfluss (PANDAS) att jag inte kom ur sängen , blev jag nedsliten på golvet i armarna och skriken åt hur lat jag var. Jag fick blåmärken.
På det en fysisk misshandel av ett ex. Två våldtäktsförsök, av två fd killkompisar till ett annat ex, som jag aldrig trodde skulle tänka tanken / ens närma sig mig.
Jag är känslig, och har svårt för när någon är irriterad mot mig eller säger ifrån.
Tänk ett steg längre innan du yttrar dig om att man inte tål något. Det kan ligga MYCKET bakom som du inte har en jävla aning om. Du vet INGENTING om vad folk gått eller går igenom.
först av allt, jag beklagar verkligen din barndom och dina trauman! Men om du vet med dig att du fortfarande är känslig, så har du inte läkt, du har inte bearbetat, du har inte hunnit bli tillräckligt stark och trygg i dig själv. Och den resan måste du göra för dig själv. Det är ditt ansvar. Det är inte omgivningens ansvar att visa särskild hänsyn till just dig. det är ditt ansvar att inte reagera om någon är irriterad, precis som det är den som blir/är irriterad behöver ta ansvar för vad som triggar sin irritation.
så jag tycker inte ts har fel eller ska behöva tänka till. men som sagt, det betyder inte att det är lätt eller enkelt för dig att jobba på. och du kommer alltid ha ditt bagage, men hur du väljer att reagera och agera är dina beslut och ditt ansvar oavsett bagage
missbrukar