• Anonym (Inget offer)

Sjukt trött på alla offerkoftor!

Jag måste bara få säga det: jag är så jävla trött på alla offerkoftor. Det känns som att vi lever i en tid där det är trendigare att spela hjälplös än att faktiskt ta ansvar för sitt eget liv. Alla vill vara ?utsatta? för något, alla vill ha sin egen lilla diagnos på verkligheten som gör att just de inte behöver anstränga sig, kämpa, eller ens försöka. Och nej, jag pratar inte om människor som på riktigt har det svårt ? utan om alla som gjort det till sin livsstil att gnälla, peka finger och skylla på omständigheter.

Det är som att vi kollektivt börjat tävla i vem som har det mest synd om sig. Har du inte blivit trampad på? Ingen har förstått dig? Chefen var dum? Du fick inte den respons du ville ha på sociala medier? Perfekt, då är du genast berättigad till att skrika ut ditt lidande och kräva applåder för din "styrka" i att? ja, fortsätta gnälla.

Men vet du vad? Livet är hårt för alla. Det är ingen konspiration. Alla får skit någon gång. Alla stöter på motgångar. Skillnaden mellan människor är inte om de möter problem ? utan om de väljer att resa sig och ta itu med dem eller om de tar på sig offerkoftan och gör det till sin identitet. Och jag orkar inte höra fler vuxna människor gömma sig bakom en ständig ursäkt för varför de inte lyckas.

Offerkoftan är bekväm. Den värmer. Den gör att man slipper agera. Man får sympatier, man får klick, man får en kram i kommentarsfältet. Men på riktigt: hur länge ska man orka sitta där och tycka synd om sig själv? När ska man byta kofta mot ryggrad?

Det är provocerande att säga, men ibland är sanningen enkel: du är inte ett offer för allt. Du är bara lat. Du är bekväm. Och du vill ha cred utan att göra jobbet. Sluta skylla på samhället, vädret, barndomen, kollegorna eller "energin i rummet". Börja ta ansvar för dig själv.

Och nej, det här betyder inte att man inte får må dåligt, eller att man inte kan behöva hjälp ibland. Men skillnaden är att vissa använder sina motgångar som bensin för att ta sig framåt, medan andra bygger en hel bostad i sitt eget elände och vill att resten av världen ska flytta in där och mata dem med förståelse.

Jag är trött på offerkoftor. Riv sönder den, kasta den på elden och kliv fram. Livet kommer alltid vara orättvist ? frågan är om du tänker vara den som reser dig eller den som sitter kvar och kramar din kofta tills den stinker självömkan.

• Svar på tråden Sjukt trött på alla offerkoftor!
  • Anonym (Klockrent2)
    happishistoria skrev 2025-08-27 14:55:21 följande:

Vad är en offerkofta för något? Aldrig hört eller sett förut. Tänkte direkt på en kofta som offras för något ändamål. Låter nästan lite rituellt.

Man säger offerkofta om en människa som ständigt är / sätter sig själv i en offer-roll. Det är andras fel att deras liv inte blev som de hade tänkt sig. Det är andras fel att de mår dåligt och inte känner någon lycka i livet. De ser inte sitt eget ansvar i det som händer dem, eller inte händer dem, och varför deras liv blivit som det blivit.

Även du har väl i ditt liv stött på människor som ofta tycker synd om sig själva?
  • Anonym (62956578)
    Lönnsirap skrev 2025-08-27 14:51:40 följande:
    Det är inte det att jag inte fattar vad TS och andra menar med begreppet. Snarare är det just den oerhört förenklingen  människor livssituationer, där åskådarna sorterar in människor i offerkofttor och mer "värdigt" lidande.

Och att prata om det hela som att människor överhuvudtaget helt kan undvika ansvar.

I min värld är det en tankevurpa där många klarar mycket ansvar i vissa delar, under vissa perioder och OCKSÅ kan hamna i situationer där de har svårt att ta sig vidare.

Och mängden människor som helt hamnat i passivt liv är inte något jag noterat. Snarare är de högljudda, utifrån att de har tid att dela med sig av sitt lidande.

Folk vaknar inte varje morgon tacksamma och fyllda av glädje, och rätt självklart kan man inte vänta sig detta av någon. Därmed inte sagt att ens attityder och sätt att möta motgångar inte har betydelse. 

När människor berättar om sig själva är man naturligtvis fri att kategorisera dem utifrån kategorier man tycker är lämpliga. 

Personligen tycker jag inte att just min tolkning hurvida någon verkar ha en offerkofta är den viktigaste kategorin att välja.

Offermentalitet ligger ju i sitt egna psykologiska spektrum. Nej, det behöver ju inte handla om passivitet utan människor med offerkofta låter ju gärna sitt mående spilla ut över allmänheten. De som flyttar sitt mående över på andras axlar att fixa det på något sätt. Ofta i kombination med en hel del ilska och underliggande aggressivitet om man läser mellan raderna. De som försöker hitta syndabockar för deras eget mående.

Det är väl det som irriterar. Skulle omgivningen tycka synd om dylika aggressiva människor så förstärker man även personens dåliga mående. Kan ibland se en slags negativ symbios mellan offerkoftan och människor som tycker synd om offerkoftan. Fruktansvärt söndrande. Inte bara för offerkoftan utan även för den omedvetna syndabocken (eventuellt en grupp människor) som offerkoftan utsett.

Det handlar inte om ovärdigt eller värdigt lidande egentligen. Det handlar om sättet att hantera sitt lidande. Flyttar man saken från sig och flyttar sitt lidande över på andra att lösa så är det ett tecken på en manipulativt lagd människa inom det narcissistiska spektrumet. 

• happishistoria
    Anonym (Klockrent2) skrev 2025-08-27 15:13:54 följande:
    Man säger offerkofta om en människa som ständigt är / sätter sig själv i en offer-roll. Det är andras fel att deras liv inte blev som de hade tänkt sig. Det är andras fel att de mår dåligt och inte känner någon lycka i livet. De ser inte sitt eget ansvar i det som händer dem, eller inte händer dem, och varför deras liv blivit som det blivit.

Även du har väl i ditt liv stött på människor som ofta tycker synd om sig själva?
    Jaha, tack för förklaringen! Njae, inte vad jag kan dra mig till minnes rakt av så här, men det var ordet som var helt obekant.

• Aniiee

En del sant i det. Men jag märker också ibland att andra (försöker) tvingar på vissa männskor "offerkoftan" enbart för att de pratar om sina problem, särskilt om problemen kommer ur samhällets olika system, som funkar sisådär ibland. Ibladn sitter inte offerkoftan på den som talar, utna i handen på den som lyssnar.

Det är lite bootstrap fallacy över det hela ibland.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Mx)

Kanske ett av dom bästa inläggen på Familjeliv någonsin.

• ClumsySmurf

den som är trött på alla offerkoftor och att alla vill vara "utsatta" för något verkar själv ha ett behov av att vara "utsatt" av något.

• Anonym (Mx)
    ClumsySmurf skrev 2025-08-27 16:25:38 följande:

den som är trött på alla offerkoftor och att alla vill vara "utsatta" för något verkar själv ha ett behov av att vara "utsatt" av något.

Vad är dom som är trötta på dom som är trötta på dom som är offerkoftor då (du)?
  • Tukt

En smula ironiskt att själv ta på sig en offerkofta för att gnälla på offerkoftor. 
    Svart bälte i självinsikt.

• Tukt

En smula ironiskt att själv ta på sig en offerkofta för att gnälla på offerkoftor. 

• Anonym (Mx)
    Tukt skrev 2025-08-27 16:50:16 följande:

Jag anser att det är dubbelsvart bälte att gnälla på dom som gnäller på dom som gnäller.
Svar på tråden Sjukt trött på alla offerkoftor!