• Anonym (Inget offer)

Sjukt trött på alla offerkoftor!

Jag måste bara få säga det: jag är så jävla trött på alla offerkoftor. Det känns som att vi lever i en tid där det är trendigare att spela hjälplös än att faktiskt ta ansvar för sitt eget liv. Alla vill vara ?utsatta? för något, alla vill ha sin egen lilla diagnos på verkligheten som gör att just de inte behöver anstränga sig, kämpa, eller ens försöka. Och nej, jag pratar inte om människor som på riktigt har det svårt ? utan om alla som gjort det till sin livsstil att gnälla, peka finger och skylla på omständigheter.

Det är som att vi kollektivt börjat tävla i vem som har det mest synd om sig. Har du inte blivit trampad på? Ingen har förstått dig? Chefen var dum? Du fick inte den respons du ville ha på sociala medier? Perfekt, då är du genast berättigad till att skrika ut ditt lidande och kräva applåder för din "styrka" i att? ja, fortsätta gnälla.

Men vet du vad? Livet är hårt för alla. Det är ingen konspiration. Alla får skit någon gång. Alla stöter på motgångar. Skillnaden mellan människor är inte om de möter problem ? utan om de väljer att resa sig och ta itu med dem eller om de tar på sig offerkoftan och gör det till sin identitet. Och jag orkar inte höra fler vuxna människor gömma sig bakom en ständig ursäkt för varför de inte lyckas.

Offerkoftan är bekväm. Den värmer. Den gör att man slipper agera. Man får sympatier, man får klick, man får en kram i kommentarsfältet. Men på riktigt: hur länge ska man orka sitta där och tycka synd om sig själv? När ska man byta kofta mot ryggrad?

Det är provocerande att säga, men ibland är sanningen enkel: du är inte ett offer för allt. Du är bara lat. Du är bekväm. Och du vill ha cred utan att göra jobbet. Sluta skylla på samhället, vädret, barndomen, kollegorna eller "energin i rummet". Börja ta ansvar för dig själv.

Och nej, det här betyder inte att man inte får må dåligt, eller att man inte kan behöva hjälp ibland. Men skillnaden är att vissa använder sina motgångar som bensin för att ta sig framåt, medan andra bygger en hel bostad i sitt eget elände och vill att resten av världen ska flytta in där och mata dem med förståelse.

Jag är trött på offerkoftor. Riv sönder den, kasta den på elden och kliv fram. Livet kommer alltid vara orättvist ? frågan är om du tänker vara den som reser dig eller den som sitter kvar och kramar din kofta tills den stinker självömkan.

• Svar på tråden Sjukt trött på alla offerkoftor!
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (C) skrev 2025-08-27 17:31:02 följande:
    Tror inte heller att TS menar dom.
    Det får man tänka på när man skapar sådana trådar med det innehållet. Vill inte ens läsa inlägget en gång till, får rysningar. Stackars människor som mått dåligt för något på riktigt och inte bara gnäller för att en katt skitit i rabatten eller för det var lång kö i affären.
  • Anonym (62956578)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:29:57 följande:
    Tro vad du vill. Jag är ganska så utredd inom psyk (utan diagnos) och där fick jag höra att jag har för mkt empati. Så lägg av. du känner inte mig och kan inte veta hur jag funkar efter några få inlägg på ett forum .

Nej, jag känner inte dig. Du förmedlar däremot en bild av att (ditt?) dåliga mående ska föreställas vara samhällets ansvar. Att människor på något magiskt sätt ska förstå att du mår dåligt och då på något sätt fixa det. Du berättar också hur oempatiska andra människor är och symboliskt pratar om att hålla upp dörren för andra. Du verkar vara omedveten om hur pass orimlig din förväntan är på andra utan berättar det för att ansvaret för ditt mående ska läggas över på andra, andra människor gör dig besviken tydligen, det är inte rimligt. 

Dina (orimliga) förväntningar på andra uppfylls inte. Det är otroligt oempatiskt.

• Anonym (62956578)
    Anonym (C) skrev 2025-08-27 17:31:02 följande:
    Tror inte heller att TS menar dom.
    Enbart gnäll kvalificerar inte in någon i offerkofta.
  • Anonym (Poppy)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:22:47 följande:
    Bita ihop är nog det värsta du kan säga till en människa. 

Det beror på situationen. Ibland finns faktiskt inget annat att göra än att bita ihop - alternativt ge upp och gå och dö någonstans, men det alternativet bortser jag ifrån. 

Men kan man göra något åt situationen ska man givetvis göra det i första hand. Man ska be om hjälp, ändra taktik, ge upp saker som inte är livsnödvändiga etc. 

Men i vissa situationer skulle jag säga att man ska bita ihop även om det finns en enklare väg ut. Man har kanske ett riktigt pissigt jobb men om man biter ihop och gör det klart har man en fin merit som ger en bättre jobb senare. Man måste göra något för att rädda sin hälsa. Ja, det finns så klart massa olika exempel. 

• ClumsySmurf
    Anonym (Inget offer) skrev 2025-08-26 23:02:12 följande:

Jag måste bara få säga det: jag är så jävla trött på alla offerkoftor. 
    [...]

Lagbok för konflikträdda svenskar

Finns det något svenskare än att skriva en ilsken insändare i stället för att säga ifrån direkt?
    ---
    Ris på sociala medier

Att klagomålen i dag till stor del har flyttat ut i sociala medier ser Teglund som farligt.

- "Dagens ris" rensades från rasism, hat och personangrepp, och blev en harmlös ventil, men på Facebook frodas sådant på ett annat sätt. Det som får mest spridning är när folk klagar på varandra.

[...]
    ? Jag biter ihop och ältar i oändlighet efter att ha blivit kränkt. Till slut kommer jag på något fyndigt och vill nästan försätta mig i samma situation igen så att jag får säga det.

Hatar högljudda ungar

Samtidigt irriterar sig Lars Teglund mycket på sin omvärld, och håller ofta med risen. Som den om bristande hårhygien.

- Någon måtta får det vara med frisyrerna. Att få hår i maten är ju äckligt. Men jag är själv en dålig människa som tränger mig i kön, så jag tror att folk stör sig på mig hela tiden.

Det finns massor av ris som han skulle vilja dela ut, och mest av allt avskyr han högljudda ungar.

- Jag har ofta tänkt att jag ska gripa tag i armen på något skrikande barn och säga: "Nu springer du inte förbi här en gång till!" Jag tänkte bli mellanstadielärare, men så for vi ut till en skola och träffade barnen, som var så jävla jobbiga. Skrek och höll inte käften. Då frågade någon: "Men Lars, gillar du ens barn?" Då insåg jag att jag måste hoppa av.

www.svd.se/a/6nAPGQ/lagbok-for-konfliktradda-svenskar

• Anonym (Poppy)
    Anonym (62956578) skrev 2025-08-27 17:52:16 följande:
    Enbart gnäll kvalificerar inte in någon i offerkofta.

Håller med. I viss mån behöver vi gnälla. Alla blir vi ju utsatta för orättvisor i större eller mindre omfattning. Att gnälla är att be om andras sympatier och förståelse, och det behöver man om man råkat illa ut.

Offerkofta blir man om man bara gnäller, utan att försöka förbättra sin situation. I perioder kan man behöva göra först det ena (gnälla), sen båda (gnälla och förbättra) och sen till sist lämnar man gnället bakom sig, ser framåt och går vidare. 

• Anonym (Amen)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:01:21 följande:

Vet du. Jag har blivit enbart trampad på av mina föräldrar, försummad. Och råkade jag spilla mjölk fick jag en utskällning. När jag hade så svåra tvångstankar som utlöstes av en halsfluss (PANDAS) att jag inte kom ur sängen , blev jag nedsliten på golvet i armarna och skriken åt hur lat jag var. Jag fick blåmärken. 

På det en fysisk misshandel av ett ex. Två våldtäktsförsök, av två fd killkompisar till ett annat ex, som jag aldrig trodde skulle tänka tanken / ens närma sig mig. 

Jag är känslig, och har svårt för när någon är irriterad mot mig eller säger ifrån.

Tänk ett steg längre innan du yttrar dig om att man inte tål något. Det kan ligga MYCKET bakom som du inte har en jävla aning om. Du vet INGENTING om vad folk gått eller går igenom. 

först av allt, jag beklagar verkligen din barndom och dina trauman! Men om du vet med dig att du fortfarande är känslig, så har du inte läkt, du har inte bearbetat, du har inte hunnit bli tillräckligt stark och trygg i dig själv. Och den resan måste du göra för dig själv. Det är ditt ansvar. Det är inte omgivningens ansvar att visa särskild hänsyn till just dig. det är ditt ansvar att inte reagera om någon är irriterad, precis som det är den som blir/är irriterad behöver ta ansvar för vad som triggar sin irritation. 

så jag tycker inte ts har fel eller ska behöva tänka till. men som sagt, det betyder inte att det är lätt eller enkelt för dig att jobba på. och du kommer alltid ha ditt bagage, men hur du väljer att reagera och agera är dina beslut och ditt ansvar oavsett bagage

• Anonym (Amen)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:28:36 följande:
    Då kan man tänka sig för innan man snackar på det viset för det lär vara många som blir ledsna.  
    Vad bra om de blir ledsna, då känner de något. De reagerar. Då kan de välja att därefter agera. antingen genom att 1) göra saker som de mår bra av eller 2) beklaga sig (och genom beklaga sig och leta ursäkter bevisa poängen i ts inlägg)
  • ClumsySmurf
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-27 17:47:33 följande:
    Det får man tänka på när man skapar sådana trådar med det innehållet. Vill inte ens läsa inlägget en gång till, får rysningar. Stackars människor som mått dåligt för något på riktigt och inte bara gnäller för att en katt skitit i rabatten eller för det var lång kö i affären.
     om du har problem med att TS har problem med att folk har problem gör du ju TS problem till ditt problem och det kan bli ditt problem att det var för lång kö i affären för någon som TS stört sej på.
  • Anonym (Poppy)
    Anonym (Amen) skrev 2025-08-27 18:27:37 följande:

först av allt, jag beklagar verkligen din barndom och dina trauman! Men om du vet med dig att du fortfarande är känslig, så har du inte läkt, du har inte bearbetat, du har inte hunnit bli tillräckligt stark och trygg i dig själv. Och den resan måste du göra för dig själv. Det är ditt ansvar. Det är inte omgivningens ansvar att visa särskild hänsyn till just dig. det är ditt ansvar att inte reagera om någon är irriterad, precis som det är den som blir/är irriterad behöver ta ansvar för vad som triggar sin irritation. 

så jag tycker inte ts har fel eller ska behöva tänka till. men som sagt, det betyder inte att det är lätt eller enkelt för dig att jobba på. och du kommer alltid ha ditt bagage, men hur du väljer att reagera och agera är dina beslut och ditt ansvar oavsett bagage

Håller med. Jag har läst inlägg från Jessica tidigare och hennes berättelse berör och upprör. Men jag håller med dig. Trots att det är fullt begripligt varför Jessica tar illa upp för vissa saker så är det något som har med hennes upplevelser och känslor att göra och något hon idag själv behöver ta ansvar för.

Jag har en ofrivilligt barnlös på jobbet som berättade för oss att prat om barn ibland gjorde henne ledsen, men att vi andra fick prata om det om vi ville. Vi skulle bara veta att om hon tex bytte fikabord så var hon inte sur, utan bara gjorde det hon behövde för att må bra. Det tycker jag var ett jättebra sätt att berätta om sin svårighet utan att lägga ansvaret för den på andra. 

Svar på tråden Sjukt trött på alla offerkoftor!