• Anonym (Inget offer)

Sjukt trött på alla offerkoftor!

Jag måste bara få säga det: jag är så jävla trött på alla offerkoftor. Det känns som att vi lever i en tid där det är trendigare att spela hjälplös än att faktiskt ta ansvar för sitt eget liv. Alla vill vara ?utsatta? för något, alla vill ha sin egen lilla diagnos på verkligheten som gör att just de inte behöver anstränga sig, kämpa, eller ens försöka. Och nej, jag pratar inte om människor som på riktigt har det svårt ? utan om alla som gjort det till sin livsstil att gnälla, peka finger och skylla på omständigheter.

Det är som att vi kollektivt börjat tävla i vem som har det mest synd om sig. Har du inte blivit trampad på? Ingen har förstått dig? Chefen var dum? Du fick inte den respons du ville ha på sociala medier? Perfekt, då är du genast berättigad till att skrika ut ditt lidande och kräva applåder för din "styrka" i att? ja, fortsätta gnälla.

Men vet du vad? Livet är hårt för alla. Det är ingen konspiration. Alla får skit någon gång. Alla stöter på motgångar. Skillnaden mellan människor är inte om de möter problem ? utan om de väljer att resa sig och ta itu med dem eller om de tar på sig offerkoftan och gör det till sin identitet. Och jag orkar inte höra fler vuxna människor gömma sig bakom en ständig ursäkt för varför de inte lyckas.

Offerkoftan är bekväm. Den värmer. Den gör att man slipper agera. Man får sympatier, man får klick, man får en kram i kommentarsfältet. Men på riktigt: hur länge ska man orka sitta där och tycka synd om sig själv? När ska man byta kofta mot ryggrad?

Det är provocerande att säga, men ibland är sanningen enkel: du är inte ett offer för allt. Du är bara lat. Du är bekväm. Och du vill ha cred utan att göra jobbet. Sluta skylla på samhället, vädret, barndomen, kollegorna eller "energin i rummet". Börja ta ansvar för dig själv.

Och nej, det här betyder inte att man inte får må dåligt, eller att man inte kan behöva hjälp ibland. Men skillnaden är att vissa använder sina motgångar som bensin för att ta sig framåt, medan andra bygger en hel bostad i sitt eget elände och vill att resten av världen ska flytta in där och mata dem med förståelse.

Jag är trött på offerkoftor. Riv sönder den, kasta den på elden och kliv fram. Livet kommer alltid vara orättvist ? frågan är om du tänker vara den som reser dig eller den som sitter kvar och kramar din kofta tills den stinker självömkan.

• Svar på tråden Sjukt trött på alla offerkoftor!
  • Lönnsirap

Utifrån att diskussionen fortsatt vill jag påpeka att det är rätt märkligt att folk ska gå in och lägga sig i hur människor hanterar sina trauman och svårigheter med lösa antaganden om att folk kan botas..... Så väldigt obildat och faktiskt empati-löst att gå in och tycka och dömma andra utifrån vilka föreställningar man själv har. 

Vanligtvis krävs en viss flexibilitet i hur man hanterar vardagen för att klara sig bra och "vara stark". I praktiken betyder det att oavsett vilken favorit-strategi man har, så kan det finnas goda skäl att välja annorlunda ibland.

Och mig veterligen brukar det inte ge en inre styrka att hålla på och trycka ner andra och hålla på och dömma andra. Inte heller verkar samhällen vara framgångsrika av att folk inte hjälper varandra. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (62956578)
    Anonym (Poppy) skrev 2025-08-27 18:22:24 följande:

Håller med. I viss mån behöver vi gnälla. Alla blir vi ju utsatta för orättvisor i större eller mindre omfattning. Att gnälla är att be om andras sympatier och förståelse, och det behöver man om man råkat illa ut.

Offerkofta blir man om man bara gnäller, utan att försöka förbättra sin situation. I perioder kan man behöva göra först det ena (gnälla), sen båda (gnälla och förbättra) och sen till sist lämnar man gnället bakom sig, ser framåt och går vidare. 

Skulle våga påstå att offerkofta även innefattar orimliga förväntningar på andra människor och att andra människor ska tjäna denne för annars kallar offerkoftan dom för oempatiska. En slags självberättigande attityd.
  • Lönnsirap
    Anonym (Klockrent2) skrev 2025-08-27 19:24:34 följande:
    Döma stavas med ett m.
    Toppen! Då slipper jag själv skriva rättelse, och alla som kom ihåg den stavningsregeln slipper provoceras.
  • Anonym (62956578)
    Lönnsirap skrev 2025-08-27 19:30:37 följande:
    Toppen! Då slipper jag själv skriva rättelse, och alla som kom ihåg den stavningsregeln slipper provoceras.
    Ramm, lamm, damm
    skämt åsido. Det är ganska naturligt att irritera sig på människor som orättvist lägger ansvaret för sitt mående över på andra, oftast helt omedvetna människor. Det är en form av empatilöshet. Att då sympatisera med den empatilösheten är också en form av empatilöshet.

Människor som enbart gnäller behöver inte vara offerkoftor. Gnäll kan vara rimligt ibland.
  • Anonym (Mx)
    ClumsySmurf skrev 2025-08-27 17:38:11 följande:
    Anonym (Mx) skrev 2025-08-27 16:57:08 följande:
    Tukt skrev 2025-08-27 16:50:16 följande:

En smula ironiskt att själv ta på sig en offerkofta för att gnälla på offerkoftor. 
    Svart bälte i självinsikt.

Jag anser att det är dubbelsvart bälte att gnälla på dom som gnäller på dom som gnäller.

Kan det inte vara den som menar att ett inlägg med ett konstaterande är gnäll och dessutom håller med TS som gnäller att det är jobbigt att alla gnäller som har svart bälte i att slå sej själv?

Men den som gnäller på personen du beskriver måste ju ändå ligga en nivå över då?
  • Anonym (Amen)
    Lönnsirap skrev 2025-08-27 19:06:47 följande:

Utifrån att diskussionen fortsatt vill jag påpeka att det är rätt märkligt att folk ska gå in och lägga sig i hur människor hanterar sina trauman och svårigheter med lösa antaganden om att folk kan botas..... Så väldigt obildat och faktiskt empati-löst att gå in och tycka och dömma andra utifrån vilka föreställningar man själv har. 

Vanligtvis krävs en viss flexibilitet i hur man hanterar vardagen för att klara sig bra och "vara stark". I praktiken betyder det att oavsett vilken favorit-strategi man har, så kan det finnas goda skäl att välja annorlunda ibland.

Och mig veterligen brukar det inte ge en inre styrka att hålla på och trycka ner andra och hålla på och dömma andra. Inte heller verkar samhällen vara framgångsrika av att folk inte hjälper varandra. 

Det är väl inte alls märkligt att folk lägger sig i, när de som bör hantera trauman och svårigheter faktiskt inte hanterar dom. Om du inte kan ta kritik till följd av en tuff uppväxt, så måste du ändå kunna ta befogad kritik om du exempelvis gör något fel på jobbet, om du kör mot trafikregler, eller bryter mot sociala normer som att trängas i kö osv. Det är inte omgivningens ansvar att linda in befogad kritik för att vissa inte är mottagliga. men likväl ska de som ger kritik inte ge grundlös kritik eller kritisera med härskartekniker. 

vi kan inte ha massa om och men. Som att du får bara snatta om du är fattig men inte rik, du får bara skära penisar av män om du blivit våldtagen, du får bara vara otrogen om du är full eller andra absurda situationer för att ha en ursäkt till att göra orimliga ageranden.

på vilket sätt blir ett samhälle mer framgångsrikt om vi ger alla massa björntjänster hit och dit? Istället för att faktiskt lära oss att vi är kapabla till så otroligt mycket mer än vad vi tror? och börja tro på oss själva och vår egen kapacitet? Nej det betyder inte att en förlamad kan börja gå bara genom viljestyrka, men genom viljestyrka kan man lära sig att acceptera att man är rullstolsbunden och frigöra tid till att göra saker som berikar livet istället för att lägga tid på tänk om, tänk att, om bara etc. som troligen bara sänker livslusten

• Anonym (Amen)
    Anonym (Poppy) skrev 2025-08-27 18:53:35 följande:

Håller med. Jag har läst inlägg från Jessica tidigare och hennes berättelse berör och upprör. Men jag håller med dig. Trots att det är fullt begripligt varför Jessica tar illa upp för vissa saker så är det något som har med hennes upplevelser och känslor att göra och något hon idag själv behöver ta ansvar för.

Jag har en ofrivilligt barnlös på jobbet som berättade för oss att prat om barn ibland gjorde henne ledsen, men att vi andra fick prata om det om vi ville. Vi skulle bara veta att om hon tex bytte fikabord så var hon inte sur, utan bara gjorde det hon behövde för att må bra. Det tycker jag var ett jättebra sätt att berätta om sin svårighet utan att lägga ansvaret för den på andra. 

Det är ett jättebra sätt!!! Då kan alla försöka sitt bästa, både kollegan som kan gå undan när/om det blir för mycket bebisprat, precis som kollegorna vet om och kan försöka prata mindre om bebisar i hennes närhet för att ändå visa hänsyn. men samtidigt känna att man kan annonsera en graviditet och vara glad för det utan att bli kallad okänslig eller att det ska bli en otrevlig stämning på jobbet.
  • Anonym (62956578)
    Anonym (Amen) skrev 2025-08-27 20:13:28 följande:
    Det är ett jättebra sätt!!! Då kan alla försöka sitt bästa, både kollegan som kan gå undan när/om det blir för mycket bebisprat, precis som kollegorna vet om och kan försöka prata mindre om bebisar i hennes närhet för att ändå visa hänsyn. men samtidigt känna att man kan annonsera en graviditet och vara glad för det utan att bli kallad okänslig eller att det ska bli en otrevlig stämning på jobbet.
    Föredömligt!
  • Lönnsirap
    Anonym (Amen) skrev 2025-08-27 20:08:44 följande:

Det är väl inte alls märkligt att folk lägger sig i, när de som bör hantera trauman och svårigheter faktiskt inte hanterar dom. Om du inte kan ta kritik till följd av en tuff uppväxt, så måste du ändå kunna ta befogad kritik om du exempelvis gör något fel på jobbet, om du kör mot trafikregler, eller bryter mot sociala normer som att trängas i kö osv. Det är inte omgivningens ansvar att linda in befogad kritik för att vissa inte är mottagliga. men likväl ska de som ger kritik inte ge grundlös kritik eller kritisera med härskartekniker. 

vi kan inte ha massa om och men. Som att du får bara snatta om du är fattig men inte rik, du får bara skära penisar av män om du blivit våldtagen, du får bara vara otrogen om du är full eller andra absurda situationer för att ha en ursäkt till att göra orimliga ageranden.

på vilket sätt blir ett samhälle mer framgångsrikt om vi ger alla massa björntjänster hit och dit? Istället för att faktiskt lära oss att vi är kapabla till så otroligt mycket mer än vad vi tror? och börja tro på oss själva och vår egen kapacitet? Nej det betyder inte att en förlamad kan börja gå bara genom viljestyrka, men genom viljestyrka kan man lära sig att acceptera att man är rullstolsbunden och frigöra tid till att göra saker som berikar livet istället för att lägga tid på tänk om, tänk att, om bara etc. som troligen bara sänker livslusten

Precis som det inte är omgivningens ansvar att lindra in befogad kritisk, är det inte alltid så att man behöver tycka något om hur andra gör.

Exempelvis förväntas man uppföra sig på jobbet, utifrån att det är ens uppdrag och staten har våldsmonopolet, vilket gör att det är straffbart att hämnas. Hela rättsväsendet hanterar folk som försöker slingra sig och likaså har trygghetssystemen förväntningar på människor för att ha rätt till olika ersättningar, bidrag och positioner i samhället.

Just nu lever vi i en tid där människor lyfter fram saker som man tidigare dolt. Saker som inte kunnat diskuteras, eller berättas lyfts fram. Naturligtvis kommer vi diskutera det vi ser, och sätta det i ett sammanhang. Och exempelvis benämna att vissa har den så kallade offerkoftan, medan andra hanterar saker på ett sätt som förefaller mer konstruktivt. 

Naturligtvis är man fri att kritisera och ifrågasätta hur folk gör och lever i sina egna tankar. Likaså kan man försöka skapa opinion för att göra annorlunda i samhället. Men det är rätt uppenbart i tråden att det inte finns någon perfekt definition av offerkoftan där vi är överens.

Jag har exempelvis senaste 30 åren stört mig på idioter, men jag har knappast några ambitioner om att dessa kommer försvinna i från samhället utifrån att det inte är en fast egenskap.
Svar på tråden Sjukt trött på alla offerkoftor!