• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-10-29 13:54:18 följande:

Det stora problemet för de flesta palestinska araber är enligt opinionsundersökningar att det bor judar i området, de tycker Israels mark borde tillhöra dem. En hel del är emot Hamas och kan tänka sig ett litet Israel som granne, men de är en minoritet. 

Förr kunde du skriva någorlunda sanningsenliga kommentarer men nu bara svammel. Ditt svammel här är djupt vilseledande och reducerar mångfacetterat förtryck, folkmord, etnisk rensning och markstöld till en fördomsfull antisemitisk klyscha. Att påstå att palestiniernas främsta problem skulle vara att det bor judar i området är inte bara historielöst, det är en medveten förvrängning av verkligheten.

Konflikten handlar inte om etnicitet eller religion, utan om ockupation, kolonisation och systematisk berövning av rättigheter.
    Palestiniernas kamp har i över 75 år handlat om att återfå mark som beslagtagits, hem som rivits, och frihet som förnekats. Att reducera detta till ett "hat mot judar" ignorerar grunderna i internationell rätt, FN-resolutioner och vittnesmål från oberoende organisationer som Amnesty International och Human Rights Watch, som fastslagit att Israel bedriver apartheid.

Vidare är det grovt förenklat att beskrivapalestinska åsikter som om de formades i ett vakuum. När människor lever under ständig ockupation, förtryck, terror, blockad, militär kontroll och etnisk diskriminering, är ilskan och misstron mot ockupationsmakten Israel inte märklig,  den är förståelig. Att tala om en "minoritet" som kan acceptera ett "litet Israel" är dessutom ett klassiskt sionidtisk retoriskt knep som osynliggör den stora grupp palestinier som vill leva i fred, men med lika rättigheter och ett slut på fördrivningen.

Sanningen är att det palestinska folket inte motsätter sig judars närvaro, utan motsätter sig en stat som byggts på deras fragmenterade ruiner och ännu idag håller dem inlåsta bakom murar, checkpoints och apartheidlagar.
  • Tom Araya
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-29 12:52:38 följande:
    Bravo. Jag tror att du har börjat närma dig sanningen.

Låt mig sammanfatta det du skrev...Muslimer, kristna och judar levde sida vid sida. Judarna var skyddade av muslimer och kunde fritt utöva sin religion medans de inte kunde göra det i Europa. Precis som du skriver, i den  muslimska Spanien upplevde judar tom sin gyllene tid..de hade det så bra med muslimer. Sedan kom sionisterna, började kolonisera muslimska områden,  kräva att judar, som bestod av 10% av befolkningen, ska skapa ett land endast för judar i ett område där muslimer av 90% av befolkningen och då började oroligheterna. INGEN skulle acceptera det och det gjorde inte muslimska palestinier heller. 
    När kom "sionisterna" till Spanien?

Israel är det enda landet i världen där Islam/muslimer fått backa för judar/judendom. Exemplen på motsatsen är oerhört många fler.

Palestinas historia vad det gäller religiös dominans:

Sammanfattning över religiös dominans i Palestina:

PeriodDominerande religion

Före 1000 f.Kr.

Polyteism (kanaaneisk)

1000 f.Kr.?600 f.Kr.

Judendom

300 f.Kr.?300 e.Kr.

Judendom ? Kristendom

400?630 e.Kr.

Kristendom

638?1099 e.Kr.

Islam

1099?1187 e.Kr.

Kristendom (korsfararna)

1187?1917 e.Kr.

Islam

1917?1948

Islam (muslimsk majoritet)

1948?nutid

Judendom (Israel) / Islam (Palestina)

• Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-29 14:45:25 följande:
    Om jag fick en krona varje gång sionister slänger ur sig falska anklagelser om antisemitism skulle jag vara rik nog att köpa dig en faktakurs om Israels hemska brott mot mänskligheten. 😄

Det där argumentet är ett klassiskt sionistisk avledningsförsök. Att påpeka Israels övergrepp mot palestinierna handlar inte om att "ha en annan måttstock" utan om att reagera på ett av världens mest dokumenterade och pågående folkrättsbrott, där västvärlden är direkt medansvarig genom sin tystnad och sitt stöd.

Det är dessutom en märklig logik: som om man måste skriva lika mycket om varje orättvisa i världen för att ha rätt att tala om någon alls. Ingen kräver att den som engagerar sig i kvinnors rättigheter i Iran ska skriva lika ofta om Sudan eller Haiti. Israel begår folkmord, etnisk rensning och terroriserar dagligen oskyldiga palestinier för att tvinga de att fly och kunna roffa deras land. Varje normal människa höjer sin röst mot dessa avskyvärda hanflingar.

Så nej, det finns inget "annat måttband" här. Det som finns är en dubbelmoral hos dem som av bekvämlighet försöker tysta eller misstänkliggöra kritik mot en stat som systematiskt bryter mot mänskliga rättigheter medan världen tittar bort.
    Du klagade på Israel med argumentet "Nej, att ifrågasätta en stats existens när den grundats på kolonisering, etnisk rensning eller markstöld handlar inte om att förneka en befolknings mänskliga existens eller självbestämande. Det handlar om att kräva rättvisa, erkännande av historiska brott och upprättelse för de människor som berövats sin frihet, sitt land och sin historia." vilket är ett argument som passar långt bättre in på Mexico, Peru och Argentina än på Israel. Likväl har du inte ett knyst att säga om dessa länder.

Tror du verkligen att vi inte ser hur du slingrar dig?
  • Tyra myra
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-10-29 13:54:18 följande:

Tja vissa i tråden tror ju att araber och judar levt fredligt sida vid sida förut och att det var ett misstag att Israel skapades eftersom det varit bättre med ett land för judar och araber tillsammans. Då kan det vara lämpligt med en påminnelse om att judarna alltid förföljts.

Du kan ju hoppa i listan till tidigt 1800-tal om du tycker den äldre infon är irrelevant, så ser du att antisemitismen frodats länge i området och att det finns en anledning till varför Israel bildades som en fristad. 

Det stora problemet för de flesta judar är att de inte får leva i fred utan attacker från grannarna. En liten grupp extremister vill utöka landområdet. 

Det stora problemet för de flesta palestinska araber är enligt opinionsundersökningar att det bor judar i området, de tycker Israels mark borde tillhöra dem. En hel del är emot Hamas och kan tänka sig ett litet Israel som granne, men de är en minoritet. 

Vet inte hur du kommit in på svensk inrikespolitik, jag har inte skrivit något om det. 

Lilla Sveriges inflytande i Mellanöstern är ytterst begränsat. Ett självständigt Palestina låter bra, men hur ska det konkret genomföras att åstadkomma en demokratisk, fredlig stat? 

Detta ursäktar inte att palestinier fördrivs från sina hem och inte har samma rättigheter som judar i Israel.   En Judisk stat där Araber bott i tusentals år kan inte fungera smärtfritt, När man sen successivt utökar territoriet med judiska bosättningar på västbanken behövs inte mycket insikt för att förstå att det blir konflikter.

Antisemitismen lever kvar överallt i Världen och nu konkurrerar den med Anti Islamismen. Som tur är verkar konflikten mellan de olika kristna riktningarna ha lugnat ner sig men vi i den kristna världen har inte mycket att hyvas över där.  Med ex, vår historia av korståg, 30 åriga kriget och problemen i Nord Irland. 

Det hela handlar om folk som vill förtrycka varandra och vi är inte oskyldiga.

På det stora hela tycker i alla fall jag att vi borde sluta välja sia i dessa konflikter och istället göra allt vi kan för att de ska kunna leva och bo där de känner att de har sina rötter. Med andra ord Judar som bott i Sverige i många generationer har självklart lika djupa rötter i vårt samhälle som alla andra andra av oss. Detsamma gäller alla andra familjer som någon gång i invandrat till Sverige. 

Dessa ändlösa diskussioner kring vem som har störst skuld till konflikten i mellanöstern gynnar ingen utan späder bara på den rasism och antisemitismen i vårt land. 

Det är upp till världssamfundet att reda ut den röra man skapat i Mellanöstern.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-10-29 16:11:55 följande:
    Du klagade på Israel med argumentet "Nej, att ifrågasätta en stats existens när den grundats på kolonisering, etnisk rensning eller markstöld handlar inte om att förneka en befolknings mänskliga existens eller självbestämande. Det handlar om att kräva rättvisa, erkännande av historiska brott och upprättelse för de människor som berövats sin frihet, sitt land och sin historia." vilket är ett argument som passar långt bättre in på Mexico, Peru och Argentina än på Israel. Likväl har du inte ett knyst att säga om dessa länder.

Tror du verkligen att vi inte ser hur du slingrar dig?
    Slingrar jag mig? 😄 Ja, du avslöjade mi👏 😄

Det där argumentet är ett klassiskt sionistisk avledningsförsök. 

Det är en märklig logik du har: som om man måste skriva lika mycket om varje orättvisa i världen för att ha rätt att tala om Israel alls. Ingen kräver att den som engagerar sig i kvinnors rättigheter i Iran ska skriva lika ofta om Sudan eller Haiti. Israel begår folkmord, etnisk rensning och terroriserar dagligen oskyldiga palestinier för att tvinga de att fly och kunna roffa deras land. Varje normal människa höjer sin röst mot dessa avskyvärda hanflingar.

Så nej, jag slingrar mig inte. Jag använder skarp argumentation och fakta som får sionister att tappa förståndet och histeriskt spy falska anklagelser om antisemitism. Det som finns är en dubbelmoral hos dem som av bekvämlighet försöker tysta eller misstänkliggöra kritik mot en stat som systematiskt bryter mot mänskliga rättigheter medan världen tittar bort.
  • Tom Araya
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-29 13:17:49 följande:
    Tack för att du motvilligt inser att sionister är samma extremister som islamister.

Sionism är dock inte en neutral "önskan om ett land", utan ett extremt nationalistiskt och kolonialt projekt som, i sin praktiska form, har inneburit markstöld, etnisk rensning, folkmord, ockupation och systematisk diskriminering av ett annat folk, palestinierna.

Att beskriva sionister som "nöjda" är en grov förvrängning av verkligheten när Israels politik i över sju decennier präglats av territoriell expansion, bosättningar på ockuperad mark och avsaknad av respekt för internationell rätt.

Att tala om "islamister" som ett kollektiv med ett gemensamt, globalt expansionsprojekt är högerextrem propaganda. Muslimer har inte som sionister kommit till ett kristet land och krävt halva landet för att skapa ett muslimskt land. Sionisterna gjorde det i Palestina. 
    Det är ett missförstånd att Islamism bara omfattar extrema tolkningar av Islam, när det i själva verket bara är en politisk del av Islam.
    Sionism är att verka för en judisk stat och judiska/israeliska intressen, så det skiljer sig där inte mycket från Islamism heller.
    Men som i alla religiösa och ideologiska rörelser så finns det där mindre men mer extrema falanger.
    Men jag blir inte förvånad över att antisemiter uppfattar sionism som något annat. Extremister brukar uppfatta det mesta annorlunda och mer konspiratoriskt än vi andra.
  • Tom Araya
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-29 13:31:58 följande:
    Judarna i Irak hade levt i fred i århundraden tills 1940-talet när sionistisk kolonisering växte och hotade arabernas existens. 
    Kan du beskriva mer om hur "sionistisk kolonialisering" drabbade Irak på 40-talet?

Jag kan beskriva hur judarna fördrevs från Juda (Palestina) ca 500 f.kr. medan Mesopotamien (Irak) Islamiserades under perioden 630-650 e.kr, från att tidigare ha varit kristet och zoroaistiskt och att många andra länder gick samma väg.

Kopierad text:

Periodvisa våldshandlingar och diskriminering långt före sionismen

Historiker (t.ex. Norman Stillman, The Jews of Arab Lands) och Abbas Shiblak noterar flera våldsvågor mot judar i Irak långt före 1900-talet:
    -1828 Bagdad: flera judar dödades under pogromer.
    -1839 (Mashhad, Persien ? påverkan på regionen): tvingad konversion av judar, oro i hela området.
    -1890-talet: ökade trakasserier under osmansk stagnation.

Farhud 1941 ? vändpunkten

Det största och mest väldokumenterade våldet mot judar i Irak inträffade 1941 under pogromen Farhud i Bagdad:

• nattuw
    Tyra myra skrev 2025-10-28 12:00:37 följande:
    Jag utgår från alla staters rätt att existera. Nu existerar staten Israel och har därmed rätt att existera. Därför är det försent. Det bästa hade nog varit om den aldrig existerat.  Utan Palestina hade blivit en enad stat. 
    Så du beklagar att det är för sent att skapa ett "from the river to the sea" där judar inte kunnat leva. Du är iallafall ärligare än många av de i tråden som delar din uppfattning.
  • Anonym (Antiextremist)
    Tom Araya skrev 2025-10-29 16:04:39 följande:
    När kom "sionisterna" till Spanien?

Israel är det enda landet i världen där Islam/muslimer fått backa för judar/judendom. Exemplen på motsatsen är oerhört många fler.

Palestinas historia vad det gäller religiös dominans:

Sammanfattning över religiös dominans i Palestina:
    Jag sammanfattade det som du skrev och jag höll med dig. Det var dina ord att judarna upplevde sin gyllene tid i den muslimska Spanien, vilket visar att du och jag är överens om att judar och muslimer levde i fred. Men nu vill du säga emot dig själv? Igen? 😄 Sanning och sionistisk propaganda ligger i krig med varandra i ditt huvud 😄 

Du själv skrev att judarna var skyddade av muslimer och kunde fritt utöva sin religion medans de inte kunde göra det i Europa. Jag höll med.

Precis som du skriver, i den  muslimska Spanien upplevde judar tom sin gyllene tid..de hade det så bra med muslimer. Jag höll med.

Sedan kom sionisterna, började kolonisera muslimska områden,  kräva att judar, som bestod av 10% av befolkningen, ska skapa ett land endast för judar i ett område där muslimer av 90% av befolkningen och då började oroligheterna. Jag höll med. Oron spred sig bland muslimer i andra länder när de insåg att sionisterna hade en kolonialistisk agenda.

Jag höll med dig i det du skrev men nu håller inte du med det du skrev? Liiiiite förvirat reaktion från dig 😄 
  • Anonym (Antiextremist)
    Tom Araya skrev 2025-10-29 17:22:32 följande:
    Det är ett missförstånd att Islamism bara omfattar extrema tolkningar av Islam, när det i själva verket bara är en politisk del av Islam.
    Sionism är att verka för en judisk stat och judiska/israeliska intressen, så det skiljer sig där inte mycket från Islamism heller.
    Men som i alla religiösa och ideologiska rörelser så finns det där mindre men mer extrema falanger.
    Men jag blir inte förvånad över att antisemiter uppfattar sionism som något annat. Extremister brukar uppfatta det mesta annorlunda och mer konspiratoriskt än vi andra.
    Det du skriver är en paradoxal retorisk strategi där någon uttrycker väldigt extrema, hatfyllda åsikter om andra grupper och samtidigt anklagar en motpart för att hysa samma fientliga åsikter mot "det egna folket".

Ett sammanfattande namn inom psykologi för sådant beteende är projektion, alltså att man tillskriver andra sina egna negativa extrema känslor, åsikter eller beteenden.

När sådana påståenden riktas mot grupper kan det också hamna inom ramen för hets mot folkgrupp och hatbrott, särskilt om de åsikter som projiceras tillbaka handlar om etnicitet, trosuppfattning eller annan gruppidentitet.

Det är onödigt att bemöta det eftersom personen i fråga har oftast redan sagt emot sig själv. 👍