• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • FuckGoggleAskMe
    Tyra myra skrev 2025-10-29 16:44:37 följande:
    Detta ursäktar inte att palestinier fördrivs från sina hem och inte har samma rättigheter som judar i Israel.   En Judisk stat där Araber bott i tusentals år kan inte fungera smärtfritt, När man sen successivt utökar territoriet med judiska bosättningar på västbanken behövs inte mycket insikt för att förstå att det blir konflikter.

Antisemitismen lever kvar överallt i Världen och nu konkurrerar den med Anti Islamismen. Som tur är verkar konflikten mellan de olika kristna riktningarna ha lugnat ner sig men vi i den kristna världen har inte mycket att hyvas över där.  Med ex, vår historia av korståg, 30 åriga kriget och problemen i Nord Irland. 

Det hela handlar om folk som vill förtrycka varandra och vi är inte oskyldiga.

På det stora hela tycker i alla fall jag att vi borde sluta välja sia i dessa konflikter och istället göra allt vi kan för att de ska kunna leva och bo där de känner att de har sina rötter. Med andra ord Judar som bott i Sverige i många generationer har självklart lika djupa rötter i vårt samhälle som alla andra andra av oss. Detsamma gäller alla andra familjer som någon gång i invandrat till Sverige. 

Dessa ändlösa diskussioner kring vem som har störst skuld till konflikten i mellanöstern gynnar ingen utan späder bara på den rasism och antisemitismen i vårt land. 

Det är upp till världssamfundet att reda ut den röra man skapat i Mellanöstern.

Hur relevant är korstågen på 1200-talet och trettioåriga kriget på 1600-talet? Många muslimer strider i dag mot andra muslimer, kristna och judar av religiösa orsaker. 

I Israel har judiska, arabiska, kristna och drusiska israeliska medborgare samma rättigheter. Palestinier på Västbanken som då varken bor i Israel eller är israeliska medborgare, har inte samma rättigheter. Varför skulle de? I alla länder medför medborgarskap vissa rättigheter som inte andra har. 

Nya judiska bosättningar på Västbanken är en annan fråga, ja det är problematiskt. 

Ja en del palestinier fördrevs antagligen från sina hem. Många flydde landet självmant eller på uppmaning av arabiska ledare, så de inte var i vägen när arabiska grannländerna anföll Israel och de skulle då återvända när Israel hade besegrats. Många palestinier arrenderade mark av rika araber som bodde utomlands och som sen sålde sin mark dyrt till judar, eller av ottomanska staten vars ägande övergick till israeliska staten. Många arrenden sades upp av de nya ägarna. I många fall fanns inga papper på arrendet. 

Google AI sammanfattning:

Yes, Arabs were asked to stay in the territory that became Israel in 1948, and around 150,000 chose to do so. They were offered equal citizenship, but many left due to a combination of factors, including pleas from some Arab leaders for them to leave temporarily, fear of the fighting, and some instances of forced expulsion by Zionist forces. 

The offer to stay: Upon declaring independence, the new Israeli government offered Arab neighbors equal citizenship. Approximately 150,000 Arabs did stay and were granted citizenship.

Reasons for leaving:

Calls to leave: Some Arab leaders encouraged Palestinians to leave temporarily, expecting a swift victory for Arab armies that would allow them to return to their homes later.

Fear: The chaos and violence of the war caused fear, and many fled because they believed they were in danger.

Expulsions: In some cases, Zionist forces forcibly expelled Palestinians, particularly from areas deemed strategically important.

Pressure from Arab forces: Some Arab leaders or commanders ordered the evacuation of certain areas to use them as military positions, or pressured residents to leave by labeling them as "traitors" if they stayed and collaborated with the Israeli forces, according to Quora users.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-10-29 20:44:42 följande:

I Israel har judiska, arabiska, kristna och drusiska israeliska medborgare samma rättigheter. Palestinier på Västbanken som då varken bor i Israel eller är israeliska medborgare, har inte samma rättigheter. Varför skulle de? I alla länder medför medborgarskap vissa rättigheter som inte andra har. 

Nya judiska bosättningar på Västbanken är en annan fråga, ja det är problematiskt. 

Att hävda att judiska, arabiska, kristna och drusiska israeliska medborgare har samma rättigheter är en grov förvrängning av verkligheten. Det är en sionistisk retorisk fasad, propaganda som döljer ett djupt rotat system av apartheid, ojämlikhet, diskriminering och politisk marginalisering.

Inom den israeliska staten existerar en apartheid med juridisk och social ordning där medborgarskapets värde avgörs av etnicitet. Den judiska identiteten står över alla andra, vilket tydligt framgår i den så kallade "Nation-state law" från 2018. Den lagen definierar Israel som "det judiska folkets nationalstat" endast för judar och fastslår att enbart judar har rätt till nationellt självbestämmande. Så mycket för "lika rättigheter".

Samtidigt lever palestinska medborgare i Israel, nära 20 procent av befolkningen, under systematiska begränsningar: markkonfiskeringar, diskriminering på bostadsmarknaden, underfinansierade skolor och bristande representation i beslutsfattande organ. I praktiken är de andra klassens medborgare.

Den kristna och drusiska minoriteten lyfts ofta fram som exempel på "mångfald" men deras rättigheter existerar inom ramar som aldrig tillåter verklig jämlikhet med den judiska majoriteten. Att vissa får tjänstgöra i armén eller inneha en symbolisk politisk roll förändrar inte det faktum att systemet i grunden gynnar en etnisk grupp framför alla andra.

Påståendet om "samma rättigheter" är därför inte bara missvisande, det är ett försök att legitimera ett system av apartheid som i praktiken särskiljer människor på grund av etnicitet och religion. Att blunda för det är att acceptera apartheid under ett annat namn.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-10-29 20:44:42 följande:

Ja en del palestinier fördrevs antagligen från sina hem. 

Palestinier i de ockuperade områdena borde ha fulla mänskliga rättigheter som rörelsefrihet, likhet inför lagen, skydd mot godtyckliga gripanden och frihet från diskriminering, vilket ockupationen i praktiken ofta förhindrar. De bör ha rätten till självbestämmande, skydd mot tvångsförflyttningar, rätt till tillgång till resurser och skydd mot våld från både militär och bosättare. Internationell rätt och mänskliga rättighetsprinciper utgör grunden för dessa rättigheter, och det internationella samfundet erkänner ockupationen som olaglig med krav på att palestiniernas rättigheter måste respekteras och skyddas.

Specifikt bör palestinier i ockuperade områden:
    Ha samma rättigheter inför lagen som israeliska medborgare, utan åtskillnad mellan civil och militär lagstiftning.

Ha full rörelsefrihet utan fysiska hinder som murar, checkpoints och diskriminerande vägspärrar.

Skyddas från våld, övervåld, godtyckliga arresteringar och olagliga frihetsberövanden.

Ha rätt att bo kvar i sina hem utan risk för tvångsförflyttningar på grund av bosättningspolitik.

Ha tillgång till naturresurser och ekonomiska möjligheter utan diskriminering.

Respektera rätten till politisk självbestämmande och hinder mot ockupationsmaktens kontroll.

Mänskliga rättigheter som yttrandefrihet, rätten till en rättvis rättegång, och skydd mot kollektiv bestraffning utgör också grundläggande rättigheter som palestinier bör ha i de ockuperade områdena.

Den israelska ockupationen begränsar i princip alla dessa rättigheter nästan totalt genom en apartheidliknande tillämpning. Detta inkluderar olaglig ockupation, utbyggnad av olagliga bosättningar, husförstörelse och tvångsförflyttningar av palestinier, samt begränsningar av deras rörelsefrihet genom murar, vägspärrar och militär kontroll. Palestinier lever under strikt militär lagstiftning medan israeliska bosättare i samma områden omfattas av civil lag, vilket skapar en juridisk diskriminering. Det förekommer också regelbundet våld från fanatiska israeliska bosättare och militära övergrepp mot palestinska civila såsom godtyckliga gripanden, tvångsomhändertaganden och dödande. Dessutom utgör Israels blockad av Gazaremsan ett kollektivt straff som hindrar den grundläggande mänskliga rätten till liv, hälsa och försörjning.

Internationella organ som FN och Internationella domstolen har bedömt att Israels ockupation och bosättningspolitik är olagliga och att handlingarna kan utgöra krigsbrott och apartheidbrott. 
  • Tom Araya
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-29 20:28:10 följande:
    Jag sammanfattade det som du skrev och jag höll med dig. Det var dina ord att judarna upplevde sin gyllene tid i den muslimska Spanien, vilket visar att du och jag är överens om att judar och muslimer levde i fred. 
    Du vill mena på att exemplet Spanien (som muslimerna förövrigt erövrade genom krig) representerar förhållandet mellan judar och muslimer över hela världen?
    Sedan kom sionisterna, började kolonisera muslimska områden,  kräva att judar, som bestod av 10% av befolkningen, ska skapa ett land endast för judar i ett område där muslimer av 90% av befolkningen och då började oroligheterna. Jag höll med. Oron spred sig bland muslimer i andra länder när de insåg att sionisterna hade en kolonialistisk agenda.
    Jag frågar åter igen, när kom sionisterna till Spanien och förstörde relationen mellan muslimer och judar, som du hela tiden hävdar.

Lite kul blir det när du här bortser från att muslimerna utgör "kolonisterna" i det spanska sammanhanget.
  • Anonym (Antiextremist)
    Tom Araya skrev 2025-10-29 21:12:46 följande:
    Du vill mena på att exemplet Spanien (som muslimerna förövrigt erövrade genom krig) representerar förhållandet mellan judar och muslimer över hela världen?
    Sedan kom sionisterna, började kolonisera muslimska områden,  kräva att judar, som bestod av 10% av befolkningen, ska skapa ett land endast för judar i ett område där muslimer av 90% av befolkningen och då började oroligheterna. Jag höll med. Oron spred sig bland muslimer i andra länder när de insåg att sionisterna hade en kolonialistisk agenda.
    Jag frågar åter igen, när kom sionisterna till Spanien och förstörde relationen mellan muslimer och judar, som du hela tiden hävdar.
    Men DET ÄR DINA ORD, INTE MINA 😄 Det är tragi-komik att du inte verkar förstå. Jag sammanfattade det som du skrev och jag höll med dig. Det var dina ord att judarna upplevde sin gyllene tid i den muslimska Spanien, vilket visar att du och jag är överens om att judar och muslimer levde i fred. Men nu vill du säga emot dig själv? Igen? 😄 

Du själv skrev att judarna var skyddade av muslimer och kunde fritt utöva sin religion medans de inte kunde göra det i Europa. Jag höll med.

Precis som du skriver, i den  muslimska Spanien upplevde judar tom sin gyllene tid..de hade det så bra med muslimer. Jag höll med.

Jag höll med dig i det du skrev men nu håller inte du med det du skrev? Liiiiite förvirat rea
  • Anonym (Antiextremist)
    Tom Araya skrev 2025-10-29 17:43:07 följande:

Det största och mest väldokumenterade våldet mot judar i Irak inträffade 1941 under pogromen Farhud i Bagdad:

Det största våldet någonsin inträffade under Förintelsen. Netanyahu påstår nu att Hitler inte ville utrota judar. Vad tycker du om det?

Det är svårt att ens greppa vad man hör när Israels premiärminister påstår att Hitler inte ville utrota palestinier. Att en ledare, som bär ett så tungt historiskt och moraliskt ansvar, uttalar något som helt förvränger ett av mänsklighetens mörkaste kapitel är chockerande. Hur kan man ens närma sig Förintelsen med sådan historisk lättvindighet?

Det finns tusen sidor dokumentation, vittnesmål och forskning som visar exakt vad Hitler ville, vad han gjorde och vad hans ideologi byggde på. Han behövde ingen yttre inspiration, ingen annan. Vilken normal människa kan tro att en mufti från lilla Palestina skulle påverka Hitlers planer? Att försöka skriva om detta är inte bara farligt, det är en skymf mot minnet av sex miljoner mördade judar och mot själva sanningen. Det visar att sionister inte bryr sig om judar, försvarar Hitler och att de använder antisemitsmen som ett verktyg för att försvara de hemska krigsbrotten som begås mot palestinier idag.

Det som händer här är mer än ett politiskt spel. Det är ett försök att flytta skulden, att manipulera historien för att försvara dagens våld. Och det väcker en djup oro: om sionister är villiga att förvränga det förflutna om Förintelsen på det här sättet, vad säger det om respekten för sanningen och fakta i nuet?

• Tom Araya
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-29 21:28:10 följande:
    Men DET ÄR DINA ORD, INTE MINA 😄 Det är tragi-komik att du inte verkar förstå. Jag sammanfattade det som du skrev och jag höll med dig. Det var dina ord att judarna upplevde sin gyllene tid i den muslimska Spanien, vilket visar att du och jag är överens om att judar och muslimer levde i fred. Men nu vill du säga emot dig själv? Igen? 😄 

Du själv skrev att judarna var skyddade av muslimer och kunde fritt utöva sin religion medans de inte kunde göra det i Europa. Jag höll med.

Precis som du skriver, i den  muslimska Spanien upplevde judar tom sin gyllene tid..de hade det så bra med muslimer. Jag höll med.

Jag höll med dig i det du skrev men nu håller inte du med det du skrev? Liiiiite förvirat rea
    Stopp och belägg här!

Det var du som valde ut Spanien som specifikt exempel ur mitt inlägg som beskriver hur förhållandet var mellan judar och muslimer vid flera olika tidpunkter och platser i världen. Helhetsbilden ser annorlunda ut.

Det är också du som hela tiden hävdar att det är sionism och inget annat som förstör relationerna mellan judar och muslimer.

Det är utgångspunkten för min fråga till dig om när sionism kom till Spanien och förstörde de goda relationerna.
    Stå nu för det och svara på frågan.

Det tragikomiska i sammanhanget är att Spanien blev muslimskt p.g.a. muslimernas erövring och kolonialisering av ett tidigare kristet land samt att allt du beskyller Israel för har begåtts av muslimer mot kristna, judar och andra troende i ett antal länder runtom i världen, men som du blundar för.
  • Anonym (F U)

Den israeliska gruppen Ad Kan infiltrerar den organisation (ISM) som organiserade Gretas Medelhavs-kryssning, nyligen.

www.hstoday.us/subject-matter-areas/counterterrorism/undercover-investigation-exposes-hamas-links-to-european-aid-networks-and-flotilla-operations/

Filmar allt inifrån. Har nu lagt ut en del på nätet.

Kopplingarna till Hamas och Muslimska Brödraskapet. Hatet mot Israel. De medvetna lögnerna för att gynna "palestina". Och så vidare. Allt på film.

Filmen här (facebook/insta - insta har bättre textning)

www.facebook.com/watch/
    www.instagram.com/reels/DPbarvdDg8B/

AD Kans hemsida här där de exponerar en rad andra liknande fall.
    www.adkan.org.il/

-
    Deras sida om ISM specifik här
    www.adkan.org.il/files/researches/pdf//ISM.pdf

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-29 21:32:18 följande:
    Det största våldet någonsin inträffade under Förintelsen. Netanyahu påstår nu att Hitler inte ville utrota judar. Vad tycker du om det?

Det är svårt att ens greppa vad man hör när Israels premiärminister påstår att Hitler inte ville utrota palestinier. Att en ledare, som bär ett så tungt historiskt och moraliskt ansvar, uttalar något som helt förvränger ett av mänsklighetens mörkaste kapitel är chockerande. Hur kan man ens närma sig Förintelsen med sådan historisk lättvindighet?

Det finns tusen sidor dokumentation, vittnesmål och forskning som visar exakt vad Hitler ville, vad han gjorde och vad hans ideologi byggde på. Han behövde ingen yttre inspiration, ingen annan. Vilken normal människa kan tro att en mufti från lilla Palestina skulle påverka Hitlers planer? Att försöka skriva om detta är inte bara farligt, det är en skymf mot minnet av sex miljoner mördade judar och mot själva sanningen. Det visar att sionister inte bryr sig om judar, försvarar Hitler och att de använder antisemitsmen som ett verktyg för att försvara de hemska krigsbrotten som begås mot palestinier idag.

Det som händer här är mer än ett politiskt spel. Det är ett försök att flytta skulden, att manipulera historien för att försvara dagens våld. Och det väcker en djup oro: om sionister är villiga att förvränga det förflutna om Förintelsen på det här sättet, vad säger det om respekten för sanningen och fakta i nuet?

Han säger AT THE TIME ville Hitler inte utrota judarna, vilket nog är svårt att exakt verifiera, och Hitler var säkert kapabel att själv komma på den slutgiltiga lösningen även om det skedde ungefär då han träffade stormuftin.

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-10-29 22:37:40 följande:

Han säger AT THE TIME ville Hitler inte utrota judarna, vilket nog är svårt att exakt verifiera, och Hitler var säkert kapabel att själv komma på den slutgiltiga lösningen även om det skedde ungefär då han träffade stormuftin.

Vad säger det här om Netanyahu när han "försvarar" Hitler på det här sättet och förminskar Hitlers roll när det gäller Förintelsen?