Anonym (Antiextremist) skrev 2026-01-18 14:06:06 följande:
Jag chockas av dina otroligt inteligensbefriade kommentarer. Det är anmärkningsvärt hur du lyckas förvanska historien och samtidigt lägga skulden för palestiniernas tragedi på offren själva. Att påstå att deras problem "inte är Israel utan statslösheten" är ett cirkelresonemang av sällsynt cynisk sionistisk sort, eftersom just Israel och dess politik sedan 1948 är den främsta orsaken till att miljontals palestinier blev och fortfarande är statslösa och hundratusentals mördades.
Din jämförelse med de baltiska flyktingarna faller platt. Det fanns ingen baltisk stat som nekade dem att återvända, och ingen ockupationsmakt och fanatiska bosättare som fortsatte att beslagta deras hem och jord när de flydde. Palestinierna däremot fördrevs i en organiserad etnisk rensning, och den israeliska staten har systematiskt hindrat deras återvändande, i strid med FN-resolution 194.
Att Jordanien tillfälligt gav medborgarskap åt vissa palestinier, men inte alla, förändrar inte grundfakta: Israel förvägrade dem hem, rättigheter och framtid. Att sedan skylla statslösheten på arabstaterna är lika absurt som att skylla Förintelsen på länderna som tog emot judiska flyktingar.
Att tala om palestiniernas situation som en ren "administrativ" fråga om medborgarskap är ett sätt att förminska ett 75-årigt kolonialt förtryck till något byråkratiskt. Det är inte statslösheten som skapade ockupationen, murarna och blockaden, utan ockupationen som skapade statslösheten.
"Fanns ingen ockupationsmakt"!? Sovjetunionen ockuperade Estland och utplånade landet från kartan. Exakt hur långt ut i det kommunistapologetiska träsket befinner du dig egentligen?
Min intelligens är det inget fel på tack. Jag har i ett antal inlägg påpekat att du inte är ointelligent, det vore klädsamt om du avhöll dig från dylika ad hominem-kommentarer.