• Anonym (Force)

Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?

Igår blev Charlie Kirk mördad. Hur tror ni det kommer att förändra samhället?

• Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?
  • longwalkhome
    Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-09-24 09:32:29 följande:

Jag tar mig friheten att göra som ni gör och inte svara på något du tog upp, så återkommer jag med svar på det senare. 

Skulle du istället för att ropa ?jamen durååå!?, försöka möta något av mina argument? 

Jag kollar vad Trump gör inte endast på vad han säger. Speciellt inte vinklade citat utan kontext. 

Känner du till någon bra eller vettig saklig handling han har gjort? 

Jag besvarade ditt påstående att Trump inte gillar politiskt våld.

Du har ju inga argument. Du bara pladdrar på om hur bra han är. Nu har jag visserligen bara läst ditt inlägg ovan så du kanske tidigare i tråden har utförliga argument och exempel på det Trump gör som är bra. Då får du gärna tala om var det står att läsa. Visa mig dina "rimliga poäng".

Det Trump har gjort bra är det han - ironiskt nog - motarbetar idag. Påskyndandet av C-19 vaccinet under pandemin. Han såg till att det rullades ut i expressfart och hade världens tillfälle att ta cred för det men har säkert redan glömt av det. Hans ambition till världsfred är förstås ur ett förenklat perspektiv beundransvärd även om det stannar vid just vilja. Det börjar sakta gå upp för honom inte var så enkelt som att förhandla om ett kvarter på Manhattan.

I övrigt har jag svårt att se någon realistiskt hållbar politik och framtidsplan med någon byter åsikt snabbare än han hinner säga Acetaminophen.
  • Anonym (Varför)
    Tow2Mater skrev 2025-09-23 19:57:24 följande:
    Så du tror de fåtal 'klipp' du sett ska ge dig en bild av vad det var?

Det var en underbar genuin minnesstund, mer än 5 timmar lång. Men det var inte en cermoni for sorg och ett avslut, utan det var tvärtom en ceremoni som Charlie hade velat - Turning Point och ny fortsättning. 
    Ah jag ser att du fortfarande håller på och trollar Tow2Mater.. Det var säkert en fin ceremoni. Mindre smakfullt var det när Trump stövlade in och börja prata om hur han inte är lika förlåtande som Erika, in fact- han avskyr sina motståndare vilket då i detta fall handlar om hälften av Amerikas befolkning. Samt då lägger till att han har en viktig announcement om autism... Baserad på hitte på fakta. Snyggt att ta detta på en begravning. Verkligen. Men "Mr jag har kan inte diskutera saker nyanserat" har nog en åsikt ;) 
  • Tow2Mater
    Anonym (Varför) skrev 2025-09-24 16:54:45 följande:
    Ah jag ser att du fortfarande håller på och trollar Tow2Mater.. Det var säkert en fin ceremoni. Mindre smakfullt var det när Trump stövlade in och börja prata om hur han inte är lika förlåtande som Erika, in fact- han avskyr sina motståndare vilket då i detta fall handlar om hälften av Amerikas befolkning. Samt då lägger till att han har en viktig announcement om autism... Baserad på hitte på fakta. Snyggt att ta detta på en begravning. Verkligen. Men "Mr jag har kan inte diskutera saker nyanserat" har nog en åsikt ;) 
    Vadå trollar?? 

Jag såg cermonin. Hela 5+ timmarna av den. 

Trump borde dock talat före Erika, för inget kunde slå hennes tal. Men de avslutade dock tillsammans.
  • Anonym (Varför)
    Tow2Mater skrev 2025-09-24 22:18:39 följande:
    Vadå trollar?? 

Jag såg cermonin. Hela 5+ timmarna av den. 

Trump borde dock talat före Erika, för inget kunde slå hennes tal. Men de avslutade dock tillsammans.
    Ja såklart du gjorde... Vad är din poäng? "Det var en fin ceremoni jag såg hela och du såg klipp av den därav har du fel? Det enda du vill bidra till tråden är att du älskar CK och Trump och alla vi andra har fel. Det bidrar inte till en nyanserad diskussion om läget i Amerika. För vi alla har fel och allt är ju bara "dumheter" enligt dig. Som sagt, troll.
  • Tow2Mater
    Anonym (Varför) skrev 2025-09-24 23:24:44 följande:
    Ja såklart du gjorde... Vad är din poäng? "Det var en fin ceremoni jag såg hela och du såg klipp av den därav har du fel? Det enda du vill bidra till tråden är att du älskar CK och Trump och alla vi andra har fel. Det bidrar inte till en nyanserad diskussion om läget i Amerika. För vi alla har fel och allt är ju bara "dumheter" enligt dig. Som sagt, troll.
    Min poäng är att det var en kommentar till en annan skribent (och inte till dig!) som verkar basera sin syn på cermonin på några enstaka klipp hon sett. 

Om du inte gillar det jag skriver kan du scrolla förbi. Du behöver inte kalla skribenter du inte gillar för troll. Specielt inte inte under din dubbelanonyma fega gömma.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hmmm) skrev 2025-09-23 16:27:42 följande:
    Så demokraterna har tvingats tidningar att avskeda journalister som varit kritiska? Eller talkshowprogramledare som kritiserat dem? 
    än värre: 
    Google also admitted the following to the House Judiciary Committee:  The Biden Administration pressured Google to censor Americans and remove content that did not violate YouTube's policies.

judiciary.house.gov/media/press-releases/google-admits-censorship-under-biden-promises-end-bans-youtube-accounts

https://washingtonreporter.news/p/editorial-censorship-the-biden-administration
    Next time a progressive pretends to be for free speech, Issa cautioned, show them our report and remind them of the countless times the left demanded conservatives be censored, silenced, and de-platformed. 

he silver lining to Congressman Jordan?s investigation and other reveals like the Twitter files show that tech platforms often resisted Democratic demands. Even Yoel Roth, Twitter?s former head of site integrity who was fired and is no friend of conservatives, often
    pushed back on demands from the Biden administration to censor conservatives.

https://washingtonreporter.news/p/editorial-censorship-the-biden-administration
  • Ofiltreratsamtall3
    longwalkhome skrev 2025-09-24 09:23:32 följande:
    Ehhhm...pratar vi om samma Trump som den 6:e januari uppmanade hela sin rörelse att "Fight like hell" och sedan direkt efter stormningen twittrade "Så går det när man fuskar i ett val"?

Eller Trump som på Kirks minnesceremoni utbrast "I HATE MY OPPONENT". Detta direkt efter att Kirks fru uppmanat folk att avstå från uppvigling.

Eller Trump som utryckligen sagt att han endast accepterar valresultat där han själv vinner? 

Jag skulle behandla hans påstådda vilja till politisk respekt och samexistens med extrem försiktighet.

Istället för att projicera så kan du väl med egna ord beskriva på ett nyanserat sätt varför du lägger din röst på Trump? Gör det gärna efter att ha lyssnat igenom Trumps alla katastrofala utlåtanden. Börja med hans färska tal i FN. Din ledare är en brutalt förvirrad, pladdrande pajas och att försvara honom och det han säger i detta läge när demensen syns från rymden kommer inte åldras väl. Resten av världen tvingas hantera honom som en 8-åring med maskingevär och det är en diplomatisk utmaning av historiska proportioner.

6:e Januari har blivit så blåst ur proportion av media. Trump säger dumma saker, det ger jag. Men han uppmanade inte till våld. ? fight like hell ? kan tolkas som ? slås ? om man vill vinkla det så. Roliga med media är att dom nämner aldrig vad han sa efter det. ? Fridfullt och patriotiskt gå till huvudstaden ?. Sen är det klart att det fans några få rötägg. 6 Jan var var ett stort misstag och skulle inte ha hänt, men det är mycket överspelat För politiska poäng.

Jag förstår inte Trumps motståndares upphängning på allt han Säger. Det är som att han aldrig får skämta eller uttrycka sig klumpigt, man tar vartenda ord till punkt och pricka och har aldrig förmågan att läsa något mellan raderna eller tänka ? Hmm det låter inte som hela historian ?. Ingen klagade ju över den förra som knappt kunde säga en mening. Men det visar mycket också när motståndare endast fokuserar på person istället för sak. Han borde inte ha sagt att han hatar sina motståndare. Men i det sammanhanget sörjde han Charlie, och det ända han tänkte om sina motståndare var att dom dödar sånna som Charlie och han. Igen, när Biden kallar republikaner för deplorabols, rasister, onda faschister och dåliga människor, så bryr sig ingen. 

• Ofiltreratsamtall3
    longwalkhome skrev 2025-09-24 10:13:08 följande:
    Jag besvarade ditt påstående att Trump inte gillar politiskt våld.

Du har ju inga argument. Du bara pladdrar på om hur bra han är. Nu har jag visserligen bara läst ditt inlägg ovan så du kanske tidigare i tråden har utförliga argument och exempel på det Trump gör som är bra. Då får du gärna tala om var det står att läsa. Visa mig dina "rimliga poäng".

Det Trump har gjort bra är det han - ironiskt nog - motarbetar idag. Påskyndandet av C-19 vaccinet under pandemin. Han såg till att det rullades ut i expressfart och hade världens tillfälle att ta cred för det men har säkert redan glömt av det. Hans ambition till världsfred är förstås ur ett förenklat perspektiv beundransvärd även om det stannar vid just vilja. Det börjar sakta gå upp för honom inte var så enkelt som att förhandla om ett kvarter på Manhattan.

I övrigt har jag svårt att se någon realistiskt hållbar politik och framtidsplan med någon byter åsikt snabbare än han hinner säga Acetaminophen.

Nog för att jag stöttar Trump, han är bra för USA och den dekadenta politiska världen, han får saker att ske. Men vad som motiverar mig är att diskutera för sanning, och det stör mig hur missvisande, fulvinklat och sanningslöst folk och speciellt mainstreammedia talar om honom och höger åsikter i allmänhet. 

Trump är för sunt förnufft och vill ? vanligt folk ? ska få det bättre och få deras röst hörd, och han vill att USA ska bli starkt, precis som alla ledare som bryr sig om sitt land borde. Oavset vad ni och media säger, Trump är verkligen inte en elittist.

Tänk att han knappt hunnit börja sin period. 

Mat har blivit billigare, boende, energi, drivmedel. 

Han stoppar Woke trams och DEI. 

Jag stöttar det Vance sa på EU mötet, och det Trump sa till Storbritannien och EU under UN mötet. UK håller på att gå under i demokratiska rättigheter. 

Att han får Nato att stepa up. 

Som du nämnde att hon jobbar för fred, även om han är väl stor i käften. Israel Palestina, Iran och att han faktiskt pratar med Pute, även om det lämnar mycket att önska. alls andras lösning verkar ju vara ett evighetskrig. 

• Anonym (Varför)
    Tow2Mater skrev 2025-09-25 00:11:50 följande:
    Min poäng är att det var en kommentar till en annan skribent (och inte till dig!) som verkar basera sin syn på cermonin på några enstaka klipp hon sett. 

Om du inte gillar det jag skriver kan du scrolla förbi. Du behöver inte kalla skribenter du inte gillar för troll. Specielt inte inte under din dubbelanonyma fega gömma.
    Och jag drog samma slutsats som den skribenten och kommenterade specifikt att "ceremonin var fin men Trump var osmaklig" vilket du ger svar på att "Trump borde ha talat före Erika" istället för att kommenterar hur en president uppenbarligen endast är president för halva sitt land och såg till att ceremonin blev ett Trump rally när han tog luft. Vad bryr jag mig om vilken ordning Trump/Erika talade - det har noll betydelse? Du kan väl istället get ett svar hur du anser att Trumps beteende är försvarbart? Eller som du skrev till en annan skribent som tog upp punkter som är helt valida och du kommenterade......"dumheter". Ditt beteende blir ju därav tröttsam för du är så enormt färgad.

Du kan väl också ge din input till att Trump sprider missinformation kring autism och skrämmer upp halva landet. 

Och så slutklämmen... du kan kalla mig hur feg som helst, men faktum är inte bryr mig tillräckligt om att hänga på familjeliv för att fixa och agera från ett nick som du tycker är valid. Jag tror inte här forumet betyder lika mycket för mig som det uppenbarligen gör för dig. 
  • longwalkhome
    Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-09-25 07:34:50 följande:

6:e Januari har blivit så blåst ur proportion av media. Trump säger dumma saker, det ger jag. Men han uppmanade inte till våld. ? fight like hell ? kan tolkas som ? slås ? om man vill vinkla det så. Roliga med media är att dom nämner aldrig vad han sa efter det. ? Fridfullt och patriotiskt gå till huvudstaden ?. Sen är det klart att det fans några få rötägg. 6 Jan var var ett stort misstag och skulle inte ha hänt, men det är mycket överspelat För politiska poäng.

Jag förstår inte Trumps motståndares upphängning på allt han Säger. Det är som att han aldrig får skämta eller uttrycka sig klumpigt, man tar vartenda ord till punkt och pricka och har aldrig förmågan att läsa något mellan raderna eller tänka ? Hmm det låter inte som hela historian ?. Ingen klagade ju över den förra som knappt kunde säga en mening. Men det visar mycket också när motståndare endast fokuserar på person istället för sak. Han borde inte ha sagt att han hatar sina motståndare. Men i det sammanhanget sörjde han Charlie, och det ända han tänkte om sina motståndare var att dom dödar sånna som Charlie och han. Igen, när Biden kallar republikaner för deplorabols, rasister, onda faschister och dåliga människor, så bryr sig ingen. 

Please! Det är naturligtvis ytterst få som går på den förklaringen. Trump visste precis vad han ville, hur han skulle säga det och när. Det är möjligt att han inte riktigt hade kunnat förutse effekterna men han gjorde inte ett skit när stormningen påbörjades och det dröjde LÄNGE innan han vidtog åtgärder. 
    Till och med hans egna barn fick gå in och uppmana honom. Allt finns dokumenterat. När han sedan till slut inser det oundvikliga så vidtar han åtgärder och avslutar med "These are the things and events that happen when a sacred landslide election victory is so unceremoniously & viciously stripped away from great patriots who have been badly & unfairly treated for so long. Go home with love & in peace. Remember this day forever!"
    Låter det som en ångerfull president? Angående hans retorik så går det lite djupare än att uttrycka sig klumpigt eller skämta. Nu har det dock  gått så långt så det inte längre går att läsa mellan raderna. Under hans förra mandatperiod kunde man ana vad han ville men nu säger han, kort och gott, ingenting. I bästa fall läser han felfritt upp det han blir tillsagd. I värsta fall släpper han tråden och börjar prata fritt vilket sker allt oftare. Han lider av demens (alt sviterna av en stroke), kan inte hålla en tråd och pratar om helt oväsentliga ämnen. Han får allt svårare att uttala ord, kastar om meningar ("it can only good happen") och vill helst bara återvända till golfbanan eller TVn. Om du kliver bort från Fox News som effektivt sopar alla dessa klipp under mattan så får du hela sanningen. Det är inte Trumps fel att det är så här - men det sätter spår.
    Ang Bidens uttlåtanden så håller jag med. Dels skulle han klivit av tidigare pga sin hälsa och det var fel av honom att säga som han gjorde. Ni republikaner har för övrigt haft presidenter genom tiderna som jag respekterar djupt. Politik är intressant och demokrati nödvändigt i ett civiliserat samhälle. Tyvärr är Trump raka motsatsen. Kom ihåg att INGEN tjänar på en diktatur. Det lindas in i löften som är musik för väljarnas öron men sedan kommer baksmällan. Diktatorn tar allt och folket får brödsmulorna. Så har det alltid varit och så kommer det förbli. 
    Eller för att citera Trump själv som på ålderns (och demensens) höst alldeles nyligen sa
    "Smart people don't like me"
Svar på tråden Samhället efter Charlie Kirk. Vad händer nu?