Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-13 14:18:33 följande:
Jag har inte sagt att jag inte kan tänka mig att dela med mig, bara att jag inte vill ha gemensam ekonomi. Som någon var inne på, en partner som är en hejare på att fixa grejor eller steppar upp på annat vis, för att underlätta min vardag hade jag delat mycket mer med (eftersom jag måste jobba en del för mina pengar) än en som gör 50/50 av alla arbetsuppgifter samtidigt som den ska ta del av 50/50 av min inkomst. Det hade ju bara gjort mitt liv jobbigare och försvagat min ekonomi.
Den där "någon" här..
Vet ju inte hur gammal du är, anar dock att du närmar dig livet 2.0. Men jag anar också, i vad du skriver, lite av den rosa drömmen som unga har. För mig som singel med utflugna barn sedan länge, så handlar det inte längre om att bilda familj med alla tunga ansvar. Snarare att man är två vuxna självständiga individer som råkar trivas i varandras sällskap, kanske för att upptäcka många år senare att man fortfarande gör det, trivs. Livet kan faktiskt leka igen, precis som före perioden av barn och familjeliv. På väg att fylla 50? Deppigt? Näe inte ett dugg, när man är 25 är man fullt vuxen och från 25 till 50 är det 25 år, men surprise, det är även 25 år från 50 till 75. Vid 50 har man alltså inte ens levt halva sitt vuxna liv. Lek, ha kul, umgås.. ta det inte så jävla allvarligt. Detta är skrivet helt unisex, är precis lika mycket män som än i övre medelåldern jagar den rosa drömmen, istället för att bara umgås och trivas ihop. Den sorten kan bli en mindre trevlig erfarenhet när korthuset rasar och den andre lämnar av någon orsak.
Häng inte upp dig på din inkomst, skapa inte hjärnspöken där du tror att män inte skulle gilla dig på grund av det. De flesta kvinnor har inte en tanke om vad de skulle bidra med i ett förhållande. Minns en tjej på jobbet som drömde iväg, han skulle vara rik, hon skulle inte behöva jobba osv.. Men vad bidrar du med i ett sådant förhållande, din kropp? Kommer inte glömma hennes min av den frågan. Jag kunde sagt fitta, men nån hyfs har jag. Men hela frågeställningen är ju bara fel, är ju inget affärsförhållande det handlar om. Ingen tänker ju så om sina vänner, med dem umgås man och hjälper dem för att man vill, inte för att man förväntar sig nåt tillbaks. Jag har vänner både på hög nivå i några av landets största företag, samtidigt med vänner inom hemtjänst och jordbruk. Finns kompletta idioter på hög nivå, samtidigt med genier på fabriksgolvet.