• Anonym (Kvinna)

Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?

Tjänar 170,000kr brutto varje månad, kvinna, 40+. Hade jag varit man hade det nog gynnat mig i dejtinglivet. Men som kvinna, vad säger ni män- är det positivt med en kvinna som tjänar mycket eller avskräckande? 

• Svar på tråden Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?
  • Anonym (E)

Någon som börjar diskutera ekonomi och hur mycket man tjänar i dejtingstadiet är inge  jag fortsätter dejta

• Anonym (Yconoma)
    UngGubbeinorr skrev 2025-10-13 16:15:40 följande:
    Häng inte upp dig på din inkomst, skapa inte hjärnspöken där du tror att män inte skulle gilla dig på grund av det. 
    Det är inte hjärnspöken utan forskning och fakta att män i högre grad ballar ur när kvinnan tjänar mer. Hon löper större risk att bli misshandlad i en sådan relation, och även andra risker. 

Läs själv, i synnerhet bulan på kurvan strax under mannens lön indikerar att kvinnor troligen hämmar sig själva för att inte glida över mannens lön, eftersom de vet att det kan bli problem.

theconversation.com/a-shocking-finding-that-will-change-the-way-you-think-about-gender-pay-158052
  • Tecum
    Anonym (Yconoma) skrev 2025-10-13 20:06:10 följande:
    Det är inte hjärnspöken utan forskning och fakta att män i högre grad ballar ur när kvinnan tjänar mer. Hon löper större risk att bli misshandlad i en sådan relation, och även andra risker. 

Läs själv, i synnerhet bulan på kurvan strax under mannens lön indikerar att kvinnor troligen hämmar sig själva för att inte glida över mannens lön, eftersom de vet att det kan bli problem.

theconversation.com/a-shocking-finding-that-will-change-the-way-you-think-about-gender-pay-158052
    Undersökningen är från Australien och kan inte direkt översättas till svenska förhållanden. Australien är lite av ett macholand där man ser på manlighet på ett annat sätt än vi.
    Våld i nära relationer borde vara mer vanligt i relationer där det är brist på pengar, i synnerhet om det är missbruk inblandat. Alltså fler saker att bråka om.

Om kvinnan tjänar mer än mannen är hon inte beroende av honom och kan lämna direkt om han tar till våld. Det har också en hämmande effekt på kontrollerande män, de vill ha en svagare partner. Medan vanliga normala män i Sverige bara ser det som positivt om kvinnan tjänat bra och de har inget behov av att bli försörjda.
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Yconoma) skrev 2025-10-13 20:06:10 följande:

Man känner sig själv genom andra. Idag prenummererar alla på sin egen världsbild. 

Jodå, jag kan tänka mig att det finns några få män, närmast psykopater, som känner sig förminskade av att kvinnan har mer ekonomisk makt. Lättstötta muskelberg med ömma tår helt utan storkukslugn. Borde vara mycket oattraktiva, men är tyvärr inte det. Psykopati är till stor del ärftligt, man kan fundera varför den genen överlevt evolutionen. Grandios, beslutsam, bossig, åstadkommande, initiativrik..
  • Core

Ser inte varför man skulle bry sig om det i fråga om attraktion?

Däremot skulle jag aldrig leva ett liv där jag tog emot allmosor, jag försörjer mig själv. Det i sin tur skulle kanske göra att jag inte ser att jag skulle vilja dela ett liv med en person med så hög lön eftersom vi de facto skulle leva två olika liv med största sannolikhet.

Men svårt att säga på förhand också, det finns säkert folk med så hög lön som kan tänka sig att bo i vanliga områden och inte har ett stort behov av dyra resor etc, så vad vet jag.

Men som sagt, i fråga om attraktivitet är det helt obetydligt, jag förstår knappt frågan, sedan när ligger det i pengar?

• Anonym (Yen)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-13 14:36:23 följande:
    Alla har ju 24 timmar på en dag. Om jag lägger 10 timmar av dygnet på att jobba och min partner 8 och vi delar lika på alla pengar (med utgångspunkt att jag tjänar ca 3 ggr så mycket som en vanlig lön) så är det väl min tid som plötsligt är mindre värd? Om jag konsekvent lägger mer tid på jobbet för att ge oss båda mer pengar, är det då inte rimligt att min partner också lägger 2 timmar på något varje dag som gynnar oss båda?
    Det omvända är ju att vi båda ska dela 50/50 på alla arbetsuppgifter och inte ha gemensam ekonomi. Det betyder ju då att jag har 2 timmar mindre per dag att lägga på hem och hus, men har mer pengar, jag köper därför in 2 timmar värt av tjänster per dag (nu gör jag inte det utan för at illustrera ett exempel) för att min respektive inte sk abehöva göra mitt jobb också eller lägga mer av sin tid. 
    I båda exemplen är bådas tid precis lika mycket värda, eller det tycker du inte?

Alternativet är väl att min tid plötsligt är mindre värd som ska jobba mer för att bibehålla den höga lönen, som båda ska ha tillgång till, men min partner förväntas inte hjälpa till lite extra med det han kan? 
    Fatta att du på allvar sitter och räknar och kalkylerar på sånt här ...

Med din tilltänkta partner som motpart i ekvationen.
  • Deacon
    Anonym (Yen) skrev 2025-10-13 23:26:10 följande:
    Fatta att du på allvar sitter och räknar och kalkylerar på sånt här ...

Med din tilltänkta partner som motpart i ekvationen.
    Visst är det, men det är inte särskilt attraktivt med en partner som upplevs som snål i synnerhet om man vet om att den personen inte på något sätt behöver snåla. Man brukar vara generös mot den man håller kär....

För att svara på trådstarten så är hennes intjäning av minimal betydelse för min del om jag ska bedöma hennes attraktivitet. Finnas många andra saker som i min värld är viktigare än att hon drar in en massa pengar som hon sen, likt Smaug i Hobitten, håller benhårt fast i nästan uteslutande för egen räkning. 

Drar själv in en bra lön varje månad och självklart tar jag ett större ekonomiskt ansvar än henne om jag är ute på äventyr med någon. Annars blir det ofta inte så många utflykter då hon inte har råd att hålla jämna steg med mina önskemål. 
  • Anonym (U)

Min partner hade aldrig behövt jobba om jag tjänat så
    mkt. Vi har vart ihop i 25 år sen vi var 17, tom då
    levde vi på en ynka lön. Vi har alltid delat på dvs all inkomst är gemensam. 

• Anonym (U)

Men som svar på frågan oavsett om man delar ekonomi eller ej. Nej inte oattraktivt

• Anonym (Nej)

Pengar i sig är inget som attraherar nej. Annat än för oseriösa gigolos som sol och vårar kvinnor för ekonomin. 

Svar på tråden Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?