Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-12 22:39:37 följande:
Man är säkert hemmablind men jag tror jag lever ganska normalt. Skillnaden är kanske att jag skulle kunna bränna på mycket mer om jag ville. Gillar att ha en sund balans mellan konsumtion (helst på upplevelser) och sparande.
Tror nog det är viktigare med mannens energinivå och inställning till livet. Att leva aktivt kan antingen kosta pengar (att man köper alla tjänster) eller i tid (att man planerar och förbereder själv). En man med engagemang kan absolut kompensera för en lägre nivå av inkomst.
Jag förväntar mig en likasinnad på det viset. Jag tycker man får anpassa till den nivån som alla är bekväma men men jag anser inte att man ska ha gemensam ekonomi. Det verkar fruktansvärt.
Det finns en stor spännvid mellan, fri tillgång till dina konton och du bestämmer enväldigt.
Ta detta med tid vs. pengar. Ni har hus och trädgård, överrens om att ni ska betala 50/50. Du vill hyra in städ och trädgårstjänster för få mer tid tillsammans. Han kan ekonomiskt inte prioritera det om han ska betala 50%.
Hur gör ni?
Du hyr in till din häft av städning och trädgård. Han tar resten själv, dvs inte mer tid tillsammans.
Ni hyr inte in. Ni behöver båda städa och klippa gräs
Du hyr in och betalar allt. Du betlar mera och ni får tid tillsammans.
Finns många sätta att göra detta. En att ni ser vissa kostnader som gemensamma, bostad, mat, heminredning, städ, gemensam semester, gemensam fritid. Ni betalar till dessa i förhållande till inkomst, kanske genom att sätta av pengar till ett gemensamt konto varje månad.. Tjänar du dubbelt, betalar du dubbelt.
Övrigt, sparande, kläder, hobby, pension, barn, egen bil, egna resor betalar var och en själv