• Anonym (Kvinna)

Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?

Tjänar 170,000kr brutto varje månad, kvinna, 40+. Hade jag varit man hade det nog gynnat mig i dejtinglivet. Men som kvinna, vad säger ni män- är det positivt med en kvinna som tjänar mycket eller avskräckande? 

• Svar på tråden Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?
  • Studentpappa
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-14 09:24:32 följande:
    Jag menar att det är enklare om mannen tjänar 170 000 kr och kvinnan 40 000 kr än tvärtom.
    Det är ju också mycket vanligare. 
    Det är inte ovanligt med texframgångsrika företagsledare som är gifta med en kvinnlig akademiker med normalinkomst, tex en lärare. Jag känner en sådan företagsledare och han har inte bara en hög inkomst utan också en enorm förmögenhet. Han och läraren som han lever med verkar väldigt lyckliga och lever på en mycket hög nivå i kronor räknat. 

Männen vill oftare dela med sig och kvinnorna har mer sällan något emot det.
    Inte många kvinnor vill vara beroende av en man, man vill ha en egen inkomst så att man känner självrespekt och kan försörja sig själv, vid behov. Men de flesta kvinnor har inget emot om mannen betalar mer för de gemensamma utgiftera. 
    Så är det säkert, men om nu han inte delat med sig tror inte jag hon stannat heller. Sen är dom kanske en kärnfamilj med egna barn? TS är ju separerad och det gör det ännu svårare skulle jag tro. Har man byggt livet ihop och klättrat under tiden blir delandet mer självklart.

Särbo eller dela med sig på något vis är väl det som funkar gissar jag på då jag aldrig testat livet som separerad.
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-14 09:27:17 följande:

Det mest vettiga är nog särbo. Att kombinera två familjer blir heller sällan lyckat. Bättre för barnen att bo i sär. 

Jag är dessutom van vid att ha det såhär. Jag sköter mitt och han sköter sitt. Skiter det sig så tar vi hand om varandra men hade inte orkat att någon la sig i om mina naglar ska fixas eller inte eller om jag verkligen ska på den där weekenden med mina väninnor för han tycker att det är ?hans tur? att åka iväg på något och pengar inte finns till båda. Eller jag tycker att jag vill ha ny bil men han tycker den gamla duger. vill jag kunna bestämma själv, 

Det tror jag också, jag har få runt mig som fått en ny familj att fungera. Känns mest att man flyttar ihop för en bättre ekonomi/logistik, kvinnan vill tillbaka till ett hus och mannen vill ha hjälp med barnen. 

Lite fördomsfullt kanske men stämmer i min vardag.
    Ride it like you stole it
  • TvillingmammaVästgöte
    Studentpappa skrev 2025-10-14 09:42:17 följande:
    Så är det säkert, men om nu han inte delat med sig tror inte jag hon stannat heller. Sen är dom kanske en kärnfamilj med egna barn? TS är ju separerad och det gör det ännu svårare skulle jag tro. Har man byggt livet ihop och klättrat under tiden blir delandet mer självklart.

Särbo eller dela med sig på något vis är väl det som funkar gissar jag på då jag aldrig testat livet som separerad.
    Nej , de är inte kärnfamilj, familjen jag känner. Det går bra ändå. Han delar självklart med sig, eftersom han har råd. 
    Det är ju otroligt snålt att inte dela med sig, om man har råd.
  • Anonym (Kvinna)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-14 09:52:48 följande:
    Nej , de är inte kärnfamilj, familjen jag känner. Det går bra ändå. Han delar självklart med sig, eftersom han har råd. 
    Det är ju otroligt snålt att inte dela med sig, om man har råd.

Nu landar det nog i att det endast särboskap hade blivit aktuellt. Annat verkar bli för komplicerat. Då är det inte så mycket att orda om längre tänker jag, eftersom gemsam ekonomi inte kan bli en tvist. 

Som en annan skrev med god ekonomi, man får ju såklart dela med sig om man vill ha med någon på sina aktiviteter och den inte har råd. Men annars gällande det vanliga, där är det väl upp till var och en att styra sina inkomster/ utgifter- nu tänker jag särboskap. 

Förmodligen hade det blivit svårt att leva med någon som inte iaf hade en högre inkomst än medel. jag har en hög sparkvot och det vill jag fortsätta med för att slippa jobba efter 60. Då har jag plötsligt inte råd att betala för någon annan också i det vardagliga. 

• Anonym (Ö)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-14 09:29:49 följande:

Men annars är det väl just bristen på den typen av funderingar att kvinnor ofta går i de klassiska fällorna: mindre avsättning till pension pga deltid, mer vabb, mer hemma med barnen, mindre karriär och mindre kapital som följ. Sen skiljs man eller blir pensionär och kan knappa försörja sig själv. 

Tråkigt och kanske oromantiskt att tänka på men så viktigt 

Ser inte min situation som en kvinnofälla. Har dessutom jobbat halvtid i många år och därmed kunnat ha mkt tid med våra 4 barn - vilket för mig är en mycket viktig investering. Men självklart sätts det in extra pengar till min pension varje månad, min man för över del av sin pension som är tillåtet och vi äger 2 fastigheter tillsammans. Blir jag ensam klarar jag mig rätt bra. Kommer aldrig ångra mitt val
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Ö) skrev 2025-10-14 10:13:54 följande:
    Ser inte min situation som en kvinnofälla. Har dessutom jobbat halvtid i många år och därmed kunnat ha mkt tid med våra 4 barn - vilket för mig är en mycket viktig investering. Men självklart sätts det in extra pengar till min pension varje månad, min man för över del av sin pension som är tillåtet och vi äger 2 fastigheter tillsammans. Blir jag ensam klarar jag mig rätt bra. Kommer aldrig ångra mitt val
    En kvinnofälla är när pensionen inte kompenseras. När kvinnan köper alla konsumptionsprylar och mannen köper tillgångarna (i sitt namn). Vid separation går man barskrapad från boet. Ännu värre får man det då om man jobbar deltid och inte gjort lönekarriär.
    Nu får du ju extra pensionsavsättning och deläger fastigheterna. Du verkar ha räknat på att du klarar dig på din deltidsinkomst vid en seperation. Det betyder ju faktiskt att du tänkt på allt detta sk oattraktiva och smaklösa som din egen ekonomi och hur den skulle se ut om du blev ensam. Tycker det verkar otroligt dumt att inte tänka på det. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Studentpappa skrev 2025-10-14 09:42:17 följande:

Absolut håller jag med dig. 

Särbo eller dela med sig , det är alternativen om man tjänar som den mest välavlönade procenten i landet. 

Varför man inte vill dela med sig är svårt för mig att förstå. Men jag tror att pengarna på något sätt påverkar många personer på ett negativt sätt . De tror att pengar är viktigast i livet. Man brukar säga att makt korrumperar , det är nog samma med extrema löner. Det skall nog vara en extremt välfungerande och emotionellt stabil människa med stor ödmjukhet för att klara av att tjäna så mycket pengar som vi talar om i denna tråd, utan att man påverkas negativt, personlighetsmässigt..

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-14 11:15:20 följande:
    En kvinnofälla är när pensionen inte kompenseras. När kvinnan köper alla konsumptionsprylar och mannen köper tillgångarna (i sitt namn). Vid separation går man barskrapad från boet. Ännu värre får man det då om man jobbar deltid och inte gjort lönekarriär.
    Nu får du ju extra pensionsavsättning och deläger fastigheterna. Du verkar ha räknat på att du klarar dig på din deltidsinkomst vid en seperation. Det betyder ju faktiskt att du tänkt på allt detta sk oattraktiva och smaklösa som din egen ekonomi och hur den skulle se ut om du blev ensam. Tycker det verkar otroligt dumt att inte tänka på det. 
     Om man är gift delar man på alla tillgångar .
  • TvillingmammaVästgöte

De flesta kan ju också gå upp  till heltid vid separation, eller hur?

För många är en relation väldigt viktigt. 

För andra är pengar det viktigaste.

Man får välja själv vad som är viktigt i livet. an kan ju välja både och förstås, jag har både pengar och en fin relation.

Så jag inser att jag är väldigt lyckligt lottad

• TvillingmammaVästgöte

Men jag har ju ändå valt och alltid prioriterat , till viss del, min familj och min relation. 

Om jag valt annorlunda hade jag kunnat tjäna betydligt mer än jag gör. Men jag tjänar tillräckligt tycker jag. Livet är mer än pengar, så länge man har tillräckligt. 

Men många har aldrig nog med pengar av någon anledning .

Det måste väl vara något annat som fattas tror jag, för pengar ger ingen lycka. OM man har tillräckligt.

Svar på tråden Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?