Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-12 14:14:37 följande:
Jag är som sagt 40+ så både jag och mannen jag ev skulle träffa har ju haft våra liv innan. Även på en mer genomsnittlig inkomst har man antagligen ägt hus och därmed kanske gjort en liten bostadskarriär. Dvs jag räknar med att de flesta 40+ har någon form av kapital. Skulle gemensamtboende komma på tal tänker jag mig ett helt normalt boende där båda äger 50%, stoppar in samma kontantinsats och delar 50/50 på räkningarna. 
Ser hellre att nivån anpassas den genomsnittliga lönen än att jag ska betala för oss båda. Dvs mina pengar är mina och vs. Vill jag bjuda på resor och dylikt så gör jag det gärna, älskar att uppleva, men det väljer jag själv. Så mina pengar kan vara ett plus för den andre men ingenting som någon kommer ha direkt tillgång till. 

hade man träffats som 20 åring hade det nog varit en annan sak. Då bygger man ju upp livet ihop. Nu har man redan gjort mycket av sin resa och förväntar mig nog att man till mans inte behöver sin partner för sin ekonomi. 

Var inte säker på att alla 40+ har kapital och bostadskarriär.  En skiljsmässa kan tex utplåna mycket 
50/50 är bra i teorin men funkar sämre i praktiken om skillnaden är stor. Ni måste då välja bostad, mat, resor, heminredning mm efter hans nivå. I praktiken kommer du betala mera. Varianten blir att du styr helt då du har makten via pengar. Nej, ingen skidresa, sol på Maldiverna. Nej, inte tacofredag utan hummer osv.