• Anonym (Kvinna)

Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?

Tjänar 170,000kr brutto varje månad, kvinna, 40+. Hade jag varit man hade det nog gynnat mig i dejtinglivet. Men som kvinna, vad säger ni män- är det positivt med en kvinna som tjänar mycket eller avskräckande? 

• Svar på tråden Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?
  • Anonym (An On Ym)
    Anonym (Likamycket) skrev 2025-10-12 14:11:16 följande:
    Är OnlyFans verkligen ett problem för män i dagens läge? Män gillar väl kvinnor som gillar att knulla?
    Män gillar kvinnor som gillar att knulla med just dem, inte prostituerade som lägger upp sig för kreti och pleti.
  • Anonym (H)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-12 14:14:37 följande:

Jag är som sagt 40+ så både jag och mannen jag ev skulle träffa har ju haft våra liv innan. Även på en mer genomsnittlig inkomst har man antagligen ägt hus och därmed kanske gjort en liten bostadskarriär. Dvs jag räknar med att de flesta 40+ har någon form av kapital. Skulle gemensamtboende komma på tal tänker jag mig ett helt normalt boende där båda äger 50%, stoppar in samma kontantinsats och delar 50/50 på räkningarna. 

Ser hellre att nivån anpassas den genomsnittliga lönen än att jag ska betala för oss båda. Dvs mina pengar är mina och vs. Vill jag bjuda på resor och dylikt så gör jag det gärna, älskar att uppleva, men det väljer jag själv. Så mina pengar kan vara ett plus för den andre men ingenting som någon kommer ha direkt tillgång till. 

hade man träffats som 20 åring hade det nog varit en annan sak. Då bygger man ju upp livet ihop. Nu har man redan gjort mycket av sin resa och förväntar mig nog att man till mans inte behöver sin partner för sin ekonomi. 

Var inte säker på att alla 40+ har kapital och bostadskarriär.  En skiljsmässa kan tex utplåna mycket 

50/50 är bra i teorin men funkar sämre i praktiken om skillnaden är stor. Ni måste då välja bostad, mat, resor, heminredning mm efter hans nivå. I praktiken kommer du betala mera. Varianten blir att du styr helt då du har makten via pengar. Nej, ingen skidresa, sol på Maldiverna. Nej, inte tacofredag utan hummer osv.
  • Anonym (Problem)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-12 14:14:37 följande:

Ser hellre att nivån anpassas den genomsnittliga lönen än att jag ska betala för oss båda. Dvs mina pengar är mina och vs. Vill jag bjuda på resor och dylikt så gör jag det gärna, älskar att uppleva, men det väljer jag själv. Så mina pengar kan vara ett plus för den andre men ingenting som någon kommer ha direkt tillgång till. 

Det är här problemet uppstår eftersom du skissar på ett ojämlikt förhållande där du ensam och enväldigt bestämmer hur och när pengarna skall användas.

Över längre perioder är det svårt att hålla ihop ojämlika relationer.

Jag vill varmt rekommendera att du skaffar en man som tjänar minst lika mycket som du själv.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Problem) skrev 2025-10-12 15:16:41 följande:

Det är här problemet uppstår eftersom du skissar på ett ojämlikt förhållande där du ensam och enväldigt bestämmer hur och när pengarna skall användas.

Jag vill varmt rekommendera att du skaffar en man som tjänar minst lika mycket som du själv.

Fast det är ju mina pengar och jag har aldrig levt i en relation med gemensam ekonomi och det var vi båda överens om. Förstår inte utgångspunkten ?jag ensam enväldigt bestämmer?- fast varför skulle jag inte det? 
  • Tom Araya

Jag har olika tankar om det.

1. Detta kan tyda på en viss intellektuell nivå, som jag finner attraktivt.

2. Hon befinner sig på en ekonomisk nivå jag aldrig kan nå upp till och det kan orsaka friktion i ett förhållande. Alltså kan det vara avskräckande.

• Postman

Att träffa en man är nog inget problem, det kommer finnas gott om villiga män. Det nog mer din egna inställning dom styr, hur ser du på att ha en relation med en man som tjänar mindre. Vad jag har läst så vill kvinnor oftast ha män som är på samma nivå eller bättre. 

• TvillingmammaVästgöte

Det lä ju bli väldigt svårt att hitta en man som tjänar så mycket. Visst finns det sådana män, med de inkomsterma, men de är sällan singlar.
  • TvillingmammaVästgöte

Det lä ju bli väldigt svårt att hitta en man som tjänar så mycket. Visst finns det sådana män, med de inkomsterma, men de är sällan singlar.
  • Anonym (Problem)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-12 15:39:14 följande:
    Fast det är ju mina pengar och jag har aldrig levt i en relation med gemensam ekonomi och det var vi båda överens om. Förstår inte utgångspunkten ?jag ensam enväldigt bestämmer?- fast varför skulle jag inte det? 
    Om du inte förstår problemet med inställningen "Jag bestämmer enväldigt" så kan det bli utmaningar i en relation är min uppfattning.
  • TvillingmammaVästgöte

Du får väl låtsas att du tjänar en normal lön på kanske 50 000 och spara resten av pengarna. Tala inte om vad du har för lön. Har man inte gemensam ekonomin är det ju en privatsak.
    Man kan ju inte leva på helt olika nivå i en relation, särskilt inte som sambos, men även som särbos kan det bli problem om ni vill gå på olika restauranger tex.

Svar på tråden Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?