• Anonym (Kvinna)

Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?

Tjänar 170,000kr brutto varje månad, kvinna, 40+. Hade jag varit man hade det nog gynnat mig i dejtinglivet. Men som kvinna, vad säger ni män- är det positivt med en kvinna som tjänar mycket eller avskräckande? 

• Svar på tråden Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?
  • TvillingmammaVästgöte
    Studentpappa skrev 2025-10-14 09:48:20 följande:
    Det tror jag också, jag har få runt mig som fått en ny familj att fungera. Känns mest att man flyttar ihop för en bättre ekonomi/logistik, kvinnan vill tillbaka till ett hus och mannen vill ha hjälp med barnen. 

Lite fördomsfullt kanske men stämmer i min vardag.
    Det finns de som får det att fungera, men de är nog få. Det måste vara två generösa personer som båda vill ge mer än de tar . Då fungerar relationer. Och det handlar inte bara om pengar .
  • TvillingmammaVästgöte

Svenska män verkar dock vilja ha en kvinna med god inkomst. Läste en artikel nyligen om att Sverige skiljer sig från andra länder. I de flesta länder, visar studier, att barnen får det bättre om mamman blir arbetslös, då har hon mer tid  till barnomsorg och läxläsning.

Men inte i Sverige , om mamman blir arbetslös blir det oftast skilsmässa och barnen far illa.

Svenska män vill inte försörja sin familj? Extremt oattraktivt, tycker jag. 

Och en väg mot ekonomisk undergång för hela landet. En massa egoister som prioriterar sin egen plånbok framför att ge nästa generation maximalt goda förutsättningar.

• Anonym (Yen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-14 11:36:54 följande:

Men jag tror att pengarna på något sätt påverkar många personer på ett negativt sätt . 

Pengar kan förhäxa folk.

jag känner en kille som är miljardär och som fortfarande kan gå över lik i affärer för en halv miljon till.

Jag känner vanligt folk som splittrat hela släkten för 200000.

Och egentligen är det inte pengarna i sig utan kärleken till pengarna som är giftet.

Bara idén om att sitta och mäta den person man antas älska i "avkastning" och "timlön" ...

Och detta dessutom  i en situation när det inte behövs - rent ekonomiskt.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Yen) skrev 2025-10-14 12:42:25 följande:
    Pengar kan förhäxa folk.

jag känner en kille som är miljardär och som fortfarande kan gå över lik i affärer för en halv miljon till.

Jag känner vanligt folk som splittrat hela släkten för 200000.

Och egentligen är det inte pengarna i sig utan kärleken till pengarna som är giftet.

Bara idén om att sitta och mäta den person man antas älska i "avkastning" och "timlön" ...

Och detta dessutom  i en situation när det inte behövs - rent ekonomiskt.

Nu antar jag att jag är den som mäter den jag älskar i timlön?? Men samtidigt i en relation så ska väl även tid isf vara jämlikt om pengarna ska vara det? Obetalt hushållsarbete som merparterna av kvinnorna fortfarande gör mest av är väl heller inget man borde utsätta någon man älskar för? Trots det gör majoriteten av män just det.
    Så om jag ska dela mina pengar som endast finns för att jag jobbar mycket utan att kunna förvänta att min partner kanske kan hjälpa till mer hemma, så är det väl heller inte rättvist? Varför är min fritid mindre värd? varför är det bara pengar som ska delas men inte den fria tid som finns till förfogande? Kan man ju isf vända argumentet och säga att det är otroligt sniket och kallhjärtat att inte vilja göra lite mer hemma när jag tjänar pengar åt min partner via timmarna på jobbet. 
  • Anonym (Kvinna)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-14 11:38:48 följande:
     Om man är gift delar man på alla tillgångar .
    Absolut men har du företag kan du komma runt det. Många idag är dessutom inte gifta utan lever som
    sambo hela sina liv. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-14 12:54:10 följande:
    Nu antar jag att jag är den som mäter den jag älskar i timlön?? Men samtidigt i en relation så ska väl även tid isf vara jämlikt om pengarna ska vara det? Obetalt hushållsarbete som merparterna av kvinnorna fortfarande gör mest av är väl heller inget man borde utsätta någon man älskar för? Trots det gör majoriteten av män just det.
    Så om jag ska dela mina pengar som endast finns för att jag jobbar mycket utan att kunna förvänta att min partner kanske kan hjälpa till mer hemma, så är det väl heller inte rättvist? Varför är min fritid mindre värd? varför är det bara pengar som ska delas men inte den fria tid som finns till förfogande? Kan man ju isf vända argumentet och säga att det är otroligt sniket och kallhjärtat att inte vilja göra lite mer hemma när jag tjänar pengar åt min partner via timmarna på jobbet. 

Du vill ju inte dela med dig ? 

Allt är ju dessutom väldigt hypotetiskt eftersom du inte ens har en partner.

• Anonym (Kvinna)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-14 13:00:49 följande:

Du vill ju inte dela med dig ? 

Allt är ju dessutom väldigt hypotetiskt eftersom du inte ens har en partner.

Nu har vi ju varit runt denna några gånger?. när jag skriver att jag inte vill dela med mig och ist betala mer för inköpta tjänster så jag kan köpa tillbaks lite tid utan att belasta min ev partner är det fel- då är det synd om honom som måste lägga tiden när jag inte gör det (i scenariot att han antagligen jobbar mindre). 

När jag ist ger exempel på att jag skulle dela men med motkravet att jag hade förväntat mig att den andre la mer tid på markservice. Mina pengar finns ju endast om jag har det jobbet jag har, dvs jobbar mer än normalt. Så är det också egoistiskt och sniket. 

Att jag ist ska jobba alla de timmar jag gör, dela med mig fritt av inkomst och på så vis både ha mindre att röra mig med och mindre fritid verkar för alla här vara det mest rimliga och generösa valet. Det tycker jag verkar konstigt. 

Är det verkligen så ni resonerar. Ni städar, plockar, handlar utan någon som helst förväntan på motprestation? Eller det är bara för att det är pengar som det handlar om, då ska man vara frikostig för det är ju bara peeengar (helvetet på jorden verkar det också vara).  vad det krävs av en för att skaffa dem verkar inte vara en del av ekvationen. 

• MonsieurM
    Somliga på detta forum verkar finna det ganska enkelt att vara generösa med andra människors kapital? 

TS, jag tycker du gör helt rätt. Givet där du är i livet är det logiskt att säkerställa att du och dina barn får det så bra som möjligt i första hand. Du ska inte dela dina, säkert väl förtjänade, pengar det är bara dumt. Det kluriga kommer vara att lista ut om eventuella framtida partners har samma inställning till pengar och liknande resurser som du, eftersom ämnet är lite tabu. 
  • Studentpappa
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-14 13:16:01 följande:

Nu har vi ju varit runt denna några gånger?. när jag skriver att jag inte vill dela med mig och ist betala mer för inköpta tjänster så jag kan köpa tillbaks lite tid utan att belasta min ev partner är det fel- då är det synd om honom som måste lägga tiden när jag inte gör det (i scenariot att han antagligen jobbar mindre). 

När jag ist ger exempel på att jag skulle dela men med motkravet att jag hade förväntat mig att den andre la mer tid på markservice. Mina pengar finns ju endast om jag har det jobbet jag har, dvs jobbar mer än normalt. Så är det också egoistiskt och sniket. 

Att jag ist ska jobba alla de timmar jag gör, dela med mig fritt av inkomst och på så vis både ha mindre att röra mig med och mindre fritid verkar för alla här vara det mest rimliga och generösa valet. Det tycker jag verkar konstigt. 

Är det verkligen så ni resonerar. Ni städar, plockar, handlar utan någon som helst förväntan på motprestation? Eller det är bara för att det är pengar som det handlar om, då ska man vara frikostig för det är ju bara peeengar (helvetet på jorden verkar det också vara).  vad det krävs av en för att skaffa dem verkar inte vara en del av ekvationen. 

Nu lever ju inte jag i en bonusfamiljs-relation, men ja jag delar min lön helt med barnens mamma. Vi delar dock på överskottet så vi har egna pengar men lika mycket varje månad. Jag tjänar inte som dig men iaf närmre 80tkr/mån och hon rätt mycket mindre då hon jobbar deltid som lärare. 

Men, skulle hon pilla sig i naveln på sin lediga tid så blåser jag såklart av dealen. Likväl om det tar slut och jag hamnar i en ny relation så skulle jag antagligen inte göra lika igen utan då skulle jag inte blanda ihop ekonomin på samma sätt. 
    Ride it like you stole it
  • TvillingmammaVästgöte
    MonsieurM skrev 2025-10-14 13:16:27 följande:
    Somliga på detta forum verkar finna det ganska enkelt att vara generösa med andra människors kapital? 
    TS, jag tycker du gör helt rätt. Givet där du är i livet är det logiskt att säkerställa att du och dina barn får det så bra som möjligt i första hand. Du ska inte dela dina, säkert väl förtjänade, pengar det är bara dumt. Det kluriga kommer vara att lista ut om eventuella framtida partners har samma inställning till pengar och liknande resurser som du, eftersom ämnet är lite tabu. 
    Eventuella framtida partners är väl nyckelorden här.

Ni som tänker så här , att pengar är viktigare än relationer är nog ofta singlar.
    Och det är väl bra så, eller hur?
    Ni kan ju alltid skaffa en KK, om det är sex ni vill ha. 
Svar på tråden Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?