Studentpappa skrev 2025-10-14 09:14:02 följande:
Tror du skillnaden är enklare om det är tvärtom? Det tror inte jag, tjänar någon 170tkr/mån i en relation så måste du dela med dig eller sänka din standard till den som tjänar minst. Tjänar båda liknande finns inget problem.

Eller tror du många kvinnor går med på att äta burkravioli medans mannen mumsar oxfilé, och hon får åka finlandskryss en gång per år med sina barn och han åker till Karibien två ggr per år med sina? Jag tror få skulle vara intresserade av det.
Jag menar att det är enklare om mannen tjänar 170 000 kr och kvinnan 40 000 kr än tvärtom.
Det är ju också mycket vanligare. 
Det är inte ovanligt med texframgångsrika företagsledare som är gifta med en kvinnlig akademiker med normalinkomst, tex en lärare. Jag känner en sådan företagsledare och han har inte bara en hög inkomst utan också en enorm förmögenhet. Han och läraren som han lever med verkar väldigt lyckliga och lever på en mycket hög nivå i kronor räknat. 
Männen vill oftare dela med sig och kvinnorna har mer sällan något emot det.
Inte många kvinnor vill vara beroende av en man, man vill ha en egen inkomst så att man känner självrespekt och kan försörja sig själv, vid behov. Men de flesta kvinnor har inget emot om mannen betalar mer för de gemensamma utgiftera.