• Anonym (Kvinna)

Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?

Tjänar 170,000kr brutto varje månad, kvinna, 40+. Hade jag varit man hade det nog gynnat mig i dejtinglivet. Men som kvinna, vad säger ni män- är det positivt med en kvinna som tjänar mycket eller avskräckande? 

• Svar på tråden Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?
  • Studentpappa
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-13 19:45:58 följande:

Du skriver fru så antar att ni har några år på nacken, kanske barn ihop? Det tror jag är annorlunda. 

Nu pratar vi om en ny relation 40+. Båda har kanske barn sedan tidigare. Man behöver kanske sära på sina ekonomier bara för en sådan sak. Man har liksom inte växt upp ihop och varit igenom de där hundåren tillsammans med föräldraledigheter och knapp ekonomi. Gör man den resan ihop så är det mycket mer naturligt att man har gemensam ekonomi. Nu talar vi ist om en vuxen person som klarar sig bra utan mig (alternativet hade jag inte dejtat). Så att jag är med i bilden borde inte göra någon skillnad för den personens ekonomi egentligen. 

Fast mest troligt är ett särboskap. Sambo än mindre giftemål känns som ett sämre alternativ. 

Det jag kan tänka mig blir en vattendelare i ett sådant läge, är att det blir väldigt ojämnt att hänga med i svängarna. Även om mannen tjänar ok så beroende på hur du bor och lever har han inte råd med ditt liv.

Men lever du "normalt" och mest fyller på kontot spelar det väl ingen roll, du nämner väl knappast din lön innan relationen är riktigt seriös?

Ett fd kompispar till oss skiljde sig för ett antal är sedan. Hon var rätt statuskåt och hittade snabbt en ny med eget företag som går bra. Hon flyttade snabbt in och fick tillgång till ett helt annat liv pga hans pengar. Exakt hur dom lägger upp det har jag ingen aning om då jag är kompis med mannen. Men hon kan inte bidra med mycket monetärt, då jag vet vad hon jobbar med. Han tar några miljoner om år i utdelning utöver sin lön, och hon tjänar max 40tkr/mån. Ska dom kunna leva ihop i hans stora villa vid havet krävs ju att han är givmild. 

Så äter du på lyxkrog tre ggr i veckan och dejtar en snickare får du nog vara beredd att öppna plånboken. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (Kvinna)
    Studentpappa skrev 2025-10-14 05:50:04 följande:

Det jag kan tänka mig blir en vattendelare i ett sådant läge, är att det blir väldigt ojämnt att hänga med i svängarna. Även om mannen tjänar ok så beroende på hur du bor och lever har han inte råd med ditt liv.

Men lever du "normalt" och mest fyller på kontot spelar det väl ingen roll, du nämner väl knappast din lön innan relationen är riktigt seriös?

Ett fd kompispar till oss skiljde sig för ett antal är sedan. Hon var rätt statuskåt och hittade snabbt en ny med eget företag som går bra. Hon flyttade snabbt in och fick tillgång till ett helt annat liv pga hans pengar. Exakt hur dom lägger upp det har jag ingen aning om då jag är kompis med mannen. Men hon kan inte bidra med mycket monetärt, då jag vet vad hon jobbar med. Han tar några miljoner om år i utdelning utöver sin lön, och hon tjänar max 40tkr/mån. Ska dom kunna leva ihop i hans stora villa vid havet krävs ju att han är givmild. 

Så äter du på lyxkrog tre ggr i veckan och dejtar en snickare får du nog vara beredd att öppna plånboken. 

Jag lever förhållandevis normalt. Köper inte dyra väskor eller kläder. investerar hellre i fastigheter och börsen som bygger värde. Min största last är resor och att jag gillar en ny bil. Jag har som sagt barn och dessa bjuds frikostigt på resor, det är något jag älskar. Självklart gillar jag ett schysst hotel men primärt är det resan som är intressant, enklare B&B funkar utmärkt också. 

• Studentpappa
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-14 06:43:38 följande:

Jag lever förhållandevis normalt. Köper inte dyra väskor eller kläder. investerar hellre i fastigheter och börsen som bygger värde. Min största last är resor och att jag gillar en ny bil. Jag har som sagt barn och dessa bjuds frikostigt på resor, det är något jag älskar. Självklart gillar jag ett schysst hotel men primärt är det resan som är intressant, enklare B&B funkar utmärkt också. 

Det förstår jag, men i en ny relation med en man som också har barn och en normal lön kommer ju skillnaden sannolikt bli stor. Ni reser dyrt och ofta och han kanske har råd med en vecka vartannat år på Mallis. 

Som särbo kanske inget problem, men ska ni bo ihop lär det bli svårt om ni drar till värmen tre ggr per år medan han med barn får vara hemma. 
  • Anonym (Yconoma)
    Tecum skrev 2025-10-13 20:59:44 följande:
    Undersökningen är från Australien och kan inte direkt översättas till svenska förhållanden. Australien är lite av ett macholand där man ser på manlighet på ett annat sätt än vi.
    Våld i nära relationer borde vara mer vanligt i relationer där det är brist på pengar, i synnerhet om det är missbruk inblandat. Alltså fler saker att bråka om.

Om kvinnan tjänar mer än mannen är hon inte beroende av honom och kan lämna direkt om han tar till våld. Det har också en hämmande effekt på kontrollerande män, de vill ha en svagare partner. Medan vanliga normala män i Sverige bara ser det som positivt om kvinnan tjänat bra och de har inget behov av att bli försörjda.
    Det finns studier på det från Sverige, USA, Tanzania också..och fler på väg.

Att kvinnan tjänar mer är relativt och här handlar det oftare om att hon fortfarande tjänar lite och han då nästan inget. 

Sverige:

"First, as a descriptive exercise, I demonstrate that an increase in a woman?s share of the total realised household income is associated with an increase in the risk that she visits a hospital for assault-related injuries, but only for couples where the woman earns more than her husband. Further analysis reveals that these couples are primarily ones where the husband earns a low income and is more likely to be unemployed.

Second, accounting for the endogeneity of realised earnings, I show that increasing potential relative earnings in favour of the woman increases the probability that she visits a hospital for injuries caused by assault. A one standard deviation increase in potential relative earnings increases the risk of a hospital visit for assault-related injuries by 16.6% compared to the mean. This effect is driven by women with low income, of non-Nordic descent, with low education level, and who are in relatively new marriages. Thus, the estimated increase in hospital visits for assault is primarily found among women with low baseline bargaining power."

www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0047272724001476
  • TvillingmammaVästgöte
    Studentpappa skrev 2025-10-14 07:32:05 följande:
    Det förstår jag, men i en ny relation med en man som också har barn och en normal lön kommer ju skillnaden sannolikt bli stor. Ni reser dyrt och ofta och han kanske har råd med en vecka vartannat år på Mallis. 

Som särbo kanske inget problem, men ska ni bo ihop lär det bli svårt om ni drar till värmen tre ggr per år medan han med barn får vara hemma. 

Så det är helt enkelt svårt som kvinna att leva tillsammans med en man som tjänar mycket mindre,  om man inte vill dela med sig.
    Och även om man vill dela med sig är det svårt eftersom många män vill försörja sig själva. 
    Och en man som tjänar liknande är svårt att hitta för dessa män är oftast redan i relationer.

Så man kan nog sammanfatta . En extremhög inkomst gör inte en kvinna mindre sexuellt attraktiv, men gör det svårare för henne att leva i en seriös relation . 

Vi pratar ju om en extremt hög inkomst, om det nu är sant. Färre än 1% tjänar så mycket i Sverige.

• Anonym (Ö)

Har man dessa ekonomiska funderingar innan man ens stött på sin kärlek, tycker jag det känns väldigt ekonomiskt fixerat - vilket för mig redan här känns oattraktivt. Nu är jag kvinna, men har en man som tjänar liknande ts. Vi har sedan vi flyttade ihop, gemensam ekonomi - och bara för att jag kan, skulle jag aldrig köpa lyxgrejer. Pengar för mig är inte så viktigt och har aldrig varit

• Studentpappa
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-10-14 07:47:32 följande:

Så det är helt enkelt svårt som kvinna att leva tillsammans med en man som tjänar mycket mindre,  om man inte vill dela med sig.
    Och även om man vill dela med sig är det svårt eftersom många män vill försörja sig själva. 
    Och en man som tjänar liknande är svårt att hitta för dessa män är oftast redan i relationer.

Så man kan nog sammanfatta . En extremhög inkomst gör inte en kvinna mindre sexuellt attraktiv, men gör det svårare för henne att leva i en seriös relation . 

Vi pratar ju om en extremt hög inkomst, om det nu är sant. Färre än 1% tjänar så mycket i Sverige.

Tror du skillnaden är enklare om det är tvärtom? Det tror inte jag, tjänar någon 170tkr/mån i en relation så måste du dela med dig eller sänka din standard till den som tjänar minst. Tjänar båda liknande finns inget problem.

Eller tror du många kvinnor går med på att äta burkravioli medans mannen mumsar oxfilé, och hon får åka finlandskryss en gång per år med sina barn och han åker till Karibien två ggr per år med sina? Jag tror få skulle vara intresserade av det.
  • TvillingmammaVästgöte
    Studentpappa skrev 2025-10-14 09:14:02 följande:
    Tror du skillnaden är enklare om det är tvärtom? Det tror inte jag, tjänar någon 170tkr/mån i en relation så måste du dela med dig eller sänka din standard till den som tjänar minst. Tjänar båda liknande finns inget problem.

Eller tror du många kvinnor går med på att äta burkravioli medans mannen mumsar oxfilé, och hon får åka finlandskryss en gång per år med sina barn och han åker till Karibien två ggr per år med sina? Jag tror få skulle vara intresserade av det.
    Jag menar att det är enklare om mannen tjänar 170 000 kr och kvinnan 40 000 kr än tvärtom.
    Det är ju också mycket vanligare. 
    Det är inte ovanligt med texframgångsrika företagsledare som är gifta med en kvinnlig akademiker med normalinkomst, tex en lärare. Jag känner en sådan företagsledare och han har inte bara en hög inkomst utan också en enorm förmögenhet. Han och läraren som han lever med verkar väldigt lyckliga och lever på en mycket hög nivå i kronor räknat. 

Männen vill oftare dela med sig och kvinnorna har mer sällan något emot det.
    Inte många kvinnor vill vara beroende av en man, man vill ha en egen inkomst så att man känner självrespekt och kan försörja sig själv, vid behov. Men de flesta kvinnor har inget emot om mannen betalar mer för de gemensamma utgiftera. 
  • Anonym (Kvinna)
    Studentpappa skrev 2025-10-14 07:32:05 följande:

Det mest vettiga är nog särbo. Att kombinera två familjer blir heller sällan lyckat. Bättre för barnen att bo i sär. 

Jag är dessutom van vid att ha det såhär. Jag sköter mitt och han sköter sitt. Skiter det sig så tar vi hand om varandra men hade inte orkat att någon la sig i om mina naglar ska fixas eller inte eller om jag verkligen ska på den där weekenden med mina väninnor för han tycker att det är ?hans tur? att åka iväg på något och pengar inte finns till båda. Eller jag tycker att jag vill ha ny bil men han tycker den gamla duger. vill jag kunna bestämma själv, 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Ö) skrev 2025-10-14 09:05:00 följande:

Har man dessa ekonomiska funderingar innan man ens stött på sin kärlek, tycker jag det känns väldigt ekonomiskt fixerat - vilket för mig redan här känns oattraktivt. Nu är jag kvinna, men har en man som tjänar liknande ts. Vi har sedan vi flyttade ihop, gemensam ekonomi - och bara för att jag kan, skulle jag aldrig köpa lyxgrejer. Pengar för mig är inte så viktigt och har aldrig varit

Men annars är det väl just bristen på den typen av funderingar att kvinnor ofta går i de klassiska fällorna: mindre avsättning till pension pga deltid, mer vabb, mer hemma med barnen, mindre karriär och mindre kapital som följ. Sen skiljs man eller blir pensionär och kan knappa försörja sig själv. 

Tråkigt och kanske oromantiskt att tänka på men så viktigt 

Svar på tråden Kvinna med hög inkomst- attraktivt eller oattraktivt?