• Anonym (Småbarnsmamma)

Chefen tar inte hänsyn till att jag har småbarn

Behöver bara ventilera lite och kanske höra om fler har det likadant.

Jag jobbar inom vården (ska inte säga exakt var, men det är skiftjobb med mycket kvällar och helger). Jag har två små barn hemma, den yngsta är bara 2 år, och jag har försökt prata med min chef om att få lite mer "normala" tider ? eller åtminstone slippa varenda helgkväll. Men det känns som att det bara går in genom ena örat och ut genom det andra.

Jag har sagt att jag gärna tar fler tidiga pass och till och med extra vardagar om jag kan få vara ledig vissa helger, men nej. ?Alla måste ta sitt ansvar? får jag bara höra. Men det känns inte riktigt rättvist när vissa kollegor utan barn kan byta bort sina kvällar hur som helst, medan jag inte får något gehör alls.

Det blir så himla tufft hemma. Partnern jobbar också oregelbundet, så ibland går det veckor när vi knappt ses ordentligt. Barnen frågar varför jag alltid ska jobba på kvällarna. Det gör ont i hjärtat. 

Är det någon som har lyckats få chefen att visa lite mer förståelse för familjelivet? Hur gjorde ni?
    Börjar faktiskt fundera på att byta jobb helt, men samtidigt trivs jag med själva arbetet och kollegorna. Det är tiderna som knäcker mig.

/Trött småbarnsförälder som bara vill få ihop livspusslet

• Svar på tråden Chefen tar inte hänsyn till att jag har småbarn
  • Anonym (what)
    Anonym (Småbarnsmamma) skrev 2025-10-15 14:16:35 följande:

Jag jobbar inom vården (ska inte säga exakt var, men det är skiftjobb med mycket kvällar och helger). Jag har två små barn hemma, den yngsta är bara 2 år, och jag har försökt prata med min chef om att få lite mer "normala" tider ? eller åtminstone slippa varenda helgkväll. Men det känns som att det bara går in genom ena örat och ut genom det andra.

Jag har sagt att jag gärna tar fler tidiga pass och till och med extra vardagar om jag kan få vara ledig vissa helger, men nej. ?Alla måste ta sitt ansvar? får jag bara höra. Men det känns inte riktigt rättvist när vissa kollegor utan barn kan byta bort sina kvällar hur som helst, medan jag inte får något gehör alls.

Det blir så himla tufft hemma. Partnern jobbar också oregelbundet, så ibland går det veckor när vi knappt ses ordentligt. Barnen frågar varför jag alltid ska jobba på kvällarna. Det gör ont i hjärtat. 

Är det någon som har lyckats få chefen att visa lite mer förståelse för familjelivet? Hur gjorde ni?
    Börjar faktiskt fundera på att byta jobb helt, men samtidigt trivs jag med själva arbetet och kollegorna. Det är tiderna som knäcker mig.

Om det är skiftjobb så kan du väl inte välja att inte jobba skiften?

Slippa varenda helgkväll? Varför ska just du slippa de passen?

Att du och partnern går omlott låter som att det blir ganska bra för era barn? Många föräldrar gör ju det för att få rimliga tider för barnen.

Om det är skift så jobbar du väl inte alltid på kvällarna? 

Alla jobb passar inte när man har småbarn, man måste kunna se sitt eget ansvar där och välja en tjänst som har arbetstider man vill ha. 
  • Anonym (Byt jobb)

Byt jobb då. Det är klart att arbetsgivaren inte kan anpassa schemat efter dina önskemål. Du är anställd på vissa premisser. Alternativt så får du gå ner i tid, då får du ju mer ledighet.

• Anonym (Småbarnsmamma)
    Anonym (what) skrev 2025-10-15 14:22:12 följande:
    Om det är skiftjobb så kan du väl inte välja att inte jobba skiften?

Slippa varenda helgkväll? Varför ska just du slippa de passen?

Att du och partnern går omlott låter som att det blir ganska bra för era barn? Många föräldrar gör ju det för att få rimliga tider för barnen.

Om det är skift så jobbar du väl inte alltid på kvällarna? 

Alla jobb passar inte när man har småbarn, man måste kunna se sitt eget ansvar där och välja en tjänst som har arbetstider man vill ha. 

Jag förstår hur du menar, och jag vet att skiftjobb innebär obekväma tider, det är ju liksom en del av paketet. Men det jag reagerar på är att det inte finns någon flexibilitet alls. Jag ber inte om att aldrig jobba kvällar eller helger, men just nu känns det som att jag får ta betydligt fler än flera andra, trots att jag försökt hitta lösningar.

Och ja, att gå omlott kan funka till viss del, men det blir också väldigt slitsamt i längden när man aldrig får tid tillsammans som familj. Barnen mår ju också bra av att ha båda föräldrarna hemma ibland, inte bara en i taget.

Jag tycker inte det är orimligt att en chef försöker ta lite hänsyn när det finns små barn inblandade, speciellt när det faktiskt går att pussla med schemat. Jag har kollegor som får igenom önskemål hela tiden, så det känns lite godtyckligt.

Jag tar absolut mitt ansvar, men det vore skönt om arbetsgivaren också kunde visa lite förståelse för livssituationen. Det handlar inte om att "slippa", utan om att försöka få ihop ett fungerande liv för hela familjen.

• Anonym (A)

Om du har möjlighet sök jobb på t.ex. vårdcentral eller annat dag jobb.

• Anonym (Småbarnsmamma)
    Anonym (Byt jobb) skrev 2025-10-15 14:22:32 följande:

Byt jobb då. Det är klart att arbetsgivaren inte kan anpassa schemat efter dina önskemål. Du är anställd på vissa premisser. Alternativt så får du gå ner i tid, då får du ju mer ledighet.

Jo, jag fattar att arbetsgivaren inte kan anpassa sig efter alla, men det är inte som att jag kräver något orimligt. Jag vill bara ha lite balans, inte att schemat ska byggas helt efter mig.

Att byta jobb låter ju enkelt i teorin, men i praktiken är det inte bara att knäppa med fingrarna. Jag trivs ju med själva jobbet, kollegorna och arbetsuppgifterna. Det är tiderna som är problemet, och de har dessutom blivit sämre sen vi fick ny chef. Tidigare gick det faktiskt att prata om lösningar, men nu är det bara tvärnej till allt.

Och att gå ner i tid finns inte på kartan, tyvärr. Dels för att ekonomin inte skulle gå ihop, dels för att det inte är det som är problemet, jag vill jobba, men på ett sätt som inte sliter sönder familjelivet totalt.

Jag tycker faktiskt att det borde gå att visa lite mer förståelse. Vi är människor, inte bara schemarader.

• Anonym (?)

Men hur tänkte du nu?

Du har ju själv valt det jobb du har? Ingen har tvingat dig att jobba där? Nu har du också valt att skaffa barn. Du har dessutom gjort valet att skaffa barn med en man som också jobbar skift. Och nu vill du att jobbet ska anpassa sig efter de val du gjort i livet?

Du får väl göra som många andra som jobbar skift och byta med en kollega om schemat inte passar? Alternativt får du eller din man byta jobb. Varför ska någon som kanske valt att leva sitt liv utan barn, eller någon som inte kan få barn, jobba mer obekväma tider än dig?

• Anonym (what)
    Anonym (Småbarnsmamma) skrev 2025-10-15 14:27:08 följande:

Jo, jag fattar att arbetsgivaren inte kan anpassa sig efter alla, men det är inte som att jag kräver något orimligt. Jag vill bara ha lite balans, inte att schemat ska byggas helt efter mig.

Att byta jobb låter ju enkelt i teorin, men i praktiken är det inte bara att knäppa med fingrarna. Jag trivs ju med själva jobbet, kollegorna och arbetsuppgifterna. Det är tiderna som är problemet, och de har dessutom blivit sämre sen vi fick ny chef. Tidigare gick det faktiskt att prata om lösningar, men nu är det bara tvärnej till allt.

Och att gå ner i tid finns inte på kartan, tyvärr. Dels för att ekonomin inte skulle gå ihop, dels för att det inte är det som är problemet, jag vill jobba, men på ett sätt som inte sliter sönder familjelivet totalt.

Jag tycker faktiskt att det borde gå att visa lite mer förståelse. Vi är människor, inte bara schemarader.

Det är väl nu det är balans? Alla jobbar skift och delar på alla sorters pass?

Du är en människa, det innebär även eget ansvar. Byta jobb kan vara ett sätt att ta det ansvaret.
  • Attans1765

Kan det vara så att dina kollegor byter pass med varandra och det är därför det känns som de får byta hur de vill? 
    Vet att jag fick lösa någon annan som tog mitt pass om jag ville byta bara för att jag ville och inte var sjuk. 

• Anonym (Småbarnsmamma)
    Anonym (?) skrev 2025-10-15 14:41:09 följande:

Men hur tänkte du nu?

Du har ju själv valt det jobb du har? Ingen har tvingat dig att jobba där? Nu har du också valt att skaffa barn. Du har dessutom gjort valet att skaffa barn med en man som också jobbar skift. Och nu vill du att jobbet ska anpassa sig efter de val du gjort i livet?

Du får väl göra som många andra som jobbar skift och byta med en kollega om schemat inte passar? Alternativt får du eller din man byta jobb. Varför ska någon som kanske valt att leva sitt liv utan barn, eller någon som inte kan få barn, jobba mer obekväma tider än dig?

Alltså, jag vet att jag valt mitt jobb, och jag vet att jag valt att skaffa barn, tack, jag är fullt medveten om det. Men bara för det betyder det väl inte att man ska behöva köra sig själv i botten för att få ihop livet?

Det handlar inte om att jag tycker att jag är "viktigare" än någon utan barn, utan om att arbetsgivaren borde kunna visa lite mänsklighet. Det är faktiskt möjligt att planera ett schema med lite hänsyn, utan att hela verksamheten rasar. Det har funkat förut, tills den nya chefen kom och allt plötsligt blev stenhårt.

Och ja, jag försöker byta pass med kollegor, men det går inte alltid ihop. Alla vill inte ta fler kvällar och helger, vilket jag förstår. Men då borde chefen kunna hjälpa till att lösa det ibland i stället för att bara säga ?det är ditt problem?.

Jag vill inte bli särbehandlad, jag vill bara ha ett jobb och ett familjeliv som går att kombinera utan att känna att man måste välja bort sina barn för att vara en ?duktig? anställd.

• EpicF
    Anonym (Småbarnsmamma) skrev 2025-10-15 14:16:35 följande:

Skift är att jobba dag, kväll och helg. Kan man inte det sä får man söka sig dagjobb. 

Till viss del kan få endel anpassningar när man har barn, men det är inte inom alla verksamheter detta går. 

Om du inte får gehör av din chef och det inte passar att jobba skift sä får du söka dig vidare. Du kan inte bara förvänta dig att slippa undan kvällar och helger.
Svar på tråden Chefen tar inte hänsyn till att jag har småbarn