• Anonym (Småbarnsmamma)

Chefen tar inte hänsyn till att jag har småbarn

Behöver bara ventilera lite och kanske höra om fler har det likadant.

Jag jobbar inom vården (ska inte säga exakt var, men det är skiftjobb med mycket kvällar och helger). Jag har två små barn hemma, den yngsta är bara 2 år, och jag har försökt prata med min chef om att få lite mer "normala" tider ? eller åtminstone slippa varenda helgkväll. Men det känns som att det bara går in genom ena örat och ut genom det andra.

Jag har sagt att jag gärna tar fler tidiga pass och till och med extra vardagar om jag kan få vara ledig vissa helger, men nej. ?Alla måste ta sitt ansvar? får jag bara höra. Men det känns inte riktigt rättvist när vissa kollegor utan barn kan byta bort sina kvällar hur som helst, medan jag inte får något gehör alls.

Det blir så himla tufft hemma. Partnern jobbar också oregelbundet, så ibland går det veckor när vi knappt ses ordentligt. Barnen frågar varför jag alltid ska jobba på kvällarna. Det gör ont i hjärtat. 

Är det någon som har lyckats få chefen att visa lite mer förståelse för familjelivet? Hur gjorde ni?
    Börjar faktiskt fundera på att byta jobb helt, men samtidigt trivs jag med själva arbetet och kollegorna. Det är tiderna som knäcker mig.

/Trött småbarnsförälder som bara vill få ihop livspusslet

• Svar på tråden Chefen tar inte hänsyn till att jag har småbarn
  • EpicF
    Anonym (Ninni) skrev 2025-10-16 07:47:51 följande:

Har du pratat med facket? Det finns direktiv om att arbetsgivare ska underlätta för föräldrar. 

Ts har en rättighet att gå ner i tid, men det vill hon inte pga ekonomin. 
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2025-10-16 07:57:02 följande:
    I den mån det går och utan att det påverkar verksamheten. Några exempel som tas upp i direktiven är flexibla arbetstider, möjlighet till att vabba/vara föräldraledig, om övertid är ett krav och möjligheten till att jobba hemma. 

Har man valt ett jobb med skift inom vården är det ju väldigt svårt att lösa de flesta av dessa. Det finns många fina dokument som inte fungerar mot den typen av yrken där man måste vara på plats hela sitt pass och arbetet måste rulla på dygnet runt. Det fungerar ju inte heller om det drabbar någon annan negativt, typ att de utan barn ska ta alla obekväma pass.
    Det som fungerar inom vården är att man som förälder går ner i tid och är partiellt föräldraledig. Men det vill inte ts pga ekonomin. 
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2025-10-16 07:57:02 följande:
    I den mån det går och utan att det påverkar verksamheten. Några exempel som tas upp i direktiven är flexibla arbetstider, möjlighet till att vabba/vara föräldraledig, om övertid är ett krav och möjligheten till att jobba hemma. 

Har man valt ett jobb med skift inom vården är det ju väldigt svårt att lösa de flesta av dessa. Det finns många fina dokument som inte fungerar mot den typen av yrken där man måste vara på plats hela sitt pass och arbetet måste rulla på dygnet runt. Det fungerar ju inte heller om det drabbar någon annan negativt, typ att de utan barn ska ta alla obekväma pass.
    Det som fungerar inom vården är att man som förälder går ner i tid och är partiellt föräldraledig. Men det vill inte ts pga ekonomin.
  • EpicF
    Anonym (Ninni) skrev 2025-10-16 08:04:45 följande:
    Så är det absolut. Men om jag förstod TS rätt fanns det kolkegor som fick byta pass, nen TS tillåts inte göra det. 
    Det verkar som att dessa byter med andra kollegor.
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2025-10-16 08:35:08 följande:
    Om det är så att kollegorna inte bytt sinsemellan utan fått ett bättre grundschema efter sina önskemål så är det givetvis fel. TS har inte svarat på den frågan, trots att jag och flera andra frågat. Ibland kan ju saker upplevas orättvisa fast de kanske inte är det.
    Uteblivet svar är förmodligen för att de har bytt sinsemellan...
  • EpicF
    Anonym (T) skrev 2025-10-16 09:50:35 följande:

Varför byter du inte till antingen bara natt eller dagtid med varannan helg på samma arbetsplats?

Ts fick inte jobba enbart dag eftersom hon har skiftarbete, med dag, kväll och helg. 

Så ska hon jobba bara dag så får hon söka nytt jobb
  • Anonym (Gg)

Jobbar själv inom vården och här får vi byta med varandra. Chefen ändrar inte i schemat bara för att vi vill ha det på ett annat sätt. Handlar det om sjukskrivnimg och liknande så är det givet att det blir ändringar i schemat men inte pga sitt vanliga privatliv. 

I mina ögon borde ena föräldern kunna gå ner i tid om båda arbetar heltid. Jobbar man dessutom skift så får man ju ob tillägg. Om man ändå inte klarar det ekonomiskt så har man helt enkelt för mycket utgifter av någon anledning. 

Jobbade 80 % som ensamstående för ett par år sedan och det var inga problem. 

• Anonym (T)
    EpicF skrev 2025-10-16 12:17:05 följande:
    Ts fick inte jobba enbart dag eftersom hon har skiftarbete, med dag, kväll och helg. 

Så ska hon jobba bara dag så får hon söka nytt jobb
    Om hon börjar på timmar på dagtid på den arbetsplats hon har så dyker det upp en fast tjänst förr eller senare. Eller bara meddelar
    Men då blir det inget obtillägg förutom varannan helg. Kanske lite att skon klämmer där också om ekonomin är en stor del i det hela.

Nu har jag inte jobbat just skift inom vården, om inte dag, kväll och varannan helg räknas som det? Inga delade turer sen jag var tonåring då kommunen slutade med det. Andra kommuner har inte haft det. Dag kväll och varannan helg ser jag som ett normalt schema i vården.
    Oavsett, hur mycket skift man än arbetar så är det osannolikt att ts jobbar varje helg som skrivs i ts. Borde vara ledig en del vardagar också.
  • Anonym (T)

Skickade för tidigt.

Ska vara Eller bara meddelar sitt intresse att jobba tex 7.30-16.30 och varannan helg där hon jobbar nu. Finns alltid de som hellre önskar arbeta tex 13.00-22.00 på heltid.

• Anonym (Gg)

Har en mamma på mitt arbete som bara jobbar helger. Hon tycker det är jättebra då det blir mer tid med barnen. Hade själv valt detsamma framför dagtid måndag-fredag om det funkar med ens privatliv i övrigt.

Svar på tråden Chefen tar inte hänsyn till att jag har småbarn