• Anonym (Småbarnsmamma)

Chefen tar inte hänsyn till att jag har småbarn

Behöver bara ventilera lite och kanske höra om fler har det likadant.

Jag jobbar inom vården (ska inte säga exakt var, men det är skiftjobb med mycket kvällar och helger). Jag har två små barn hemma, den yngsta är bara 2 år, och jag har försökt prata med min chef om att få lite mer "normala" tider ? eller åtminstone slippa varenda helgkväll. Men det känns som att det bara går in genom ena örat och ut genom det andra.

Jag har sagt att jag gärna tar fler tidiga pass och till och med extra vardagar om jag kan få vara ledig vissa helger, men nej. ?Alla måste ta sitt ansvar? får jag bara höra. Men det känns inte riktigt rättvist när vissa kollegor utan barn kan byta bort sina kvällar hur som helst, medan jag inte får något gehör alls.

Det blir så himla tufft hemma. Partnern jobbar också oregelbundet, så ibland går det veckor när vi knappt ses ordentligt. Barnen frågar varför jag alltid ska jobba på kvällarna. Det gör ont i hjärtat. 

Är det någon som har lyckats få chefen att visa lite mer förståelse för familjelivet? Hur gjorde ni?
    Börjar faktiskt fundera på att byta jobb helt, men samtidigt trivs jag med själva arbetet och kollegorna. Det är tiderna som knäcker mig.

/Trött småbarnsförälder som bara vill få ihop livspusslet

• Svar på tråden Chefen tar inte hänsyn till att jag har småbarn
  • Anonym (Småbarnsmamma)
    Anonym (what) skrev 2025-10-15 14:42:14 följande:
    Det är väl nu det är balans? Alla jobbar skift och delar på alla sorters pass?

Du är en människa, det innebär även eget ansvar. Byta jobb kan vara ett sätt att ta det ansvaret.

Jo, jag fattar grejen med att alla ska dela på passen, och det är rätt i teorin. Men i praktiken blir det inte särskilt ?balanserat? när vissa alltid lyckas få igenom sina önskemål medan andra (som jag) bara får höra ?det går inte?.

Och att ?bara byta jobb? låter så himla enkelt när man säger det, men verkligheten är inte så svartvit. Det är inte direkt så att det kryllar av jobb inom mitt yrke med bättre tider ? och när man dessutom har barn, räkningar och ett schema att få ihop med en partner som också jobbar skift, så är det inte bara att knalla iväg och börja om nån annanstans.

Jag tar ansvar, jag försöker verkligen hitta lösningar, men det hade varit skönt om arbetsgivaren kunde möta en halvvägs istället för att allt ansvar alltid ska landa på en själv. Det är lätt att säga ?byt jobb? när man inte står mitt i det.

• Anonym (J)

Gör lite statistik. Jobbar du mer helger än andra eller känns det bara så?
    Ta med statistiken till schemaläggaren.

• Anonym (?)
    Anonym (Småbarnsmamma) skrev 2025-10-15 14:47:08 följande:

Alltså, jag vet att jag valt mitt jobb, och jag vet att jag valt att skaffa barn, tack, jag är fullt medveten om det. Men bara för det betyder det väl inte att man ska behöva köra sig själv i botten för att få ihop livet?

Det handlar inte om att jag tycker att jag är "viktigare" än någon utan barn, utan om att arbetsgivaren borde kunna visa lite mänsklighet. Det är faktiskt möjligt att planera ett schema med lite hänsyn, utan att hela verksamheten rasar. Det har funkat förut, tills den nya chefen kom och allt plötsligt blev stenhårt.

Och ja, jag försöker byta pass med kollegor, men det går inte alltid ihop. Alla vill inte ta fler kvällar och helger, vilket jag förstår. Men då borde chefen kunna hjälpa till att lösa det ibland i stället för att bara säga ?det är ditt problem?.

Jag vill inte bli särbehandlad, jag vill bara ha ett jobb och ett familjeliv som går att kombinera utan att känna att man måste välja bort sina barn för att vara en ?duktig? anställd.

Fast det är ju visst särbehandling du vill ha? I ditt jobb går det ju inte att göra så att du jobbar mindre kvällar/helger utan att någon annan får ta fler. 

Det kan ju vara så att några av dina kollegor inte tyckte schemat funkade så bra med den gamla chefen och det är därför det blivit hårdare nu. Alla gillar inte att tvingas till sämre tider på grund av någon annans val. 

I slutändan ÄR ju detta ditt problem! Du har rätt till att gå ner i tid men väljer att inte göra det. Att tillåta det är den enda skyldigheten din chef och dina kollegor har för att lösa din situation.
  • Anonym (Småbarnsmamma)
    EpicF skrev 2025-10-15 14:51:26 följande:
    Skift är att jobba dag, kväll och helg. Kan man inte det sä får man söka sig dagjobb. 

Till viss del kan få endel anpassningar när man har barn, men det är inte inom alla verksamheter detta går. 

Om du inte får gehör av din chef och det inte passar att jobba skift sä får du söka dig vidare. Du kan inte bara förvänta dig att slippa undan kvällar och helger.

Jag förstår hur du menar, och jag är fullt medveten om att skift innebär kvällar och helger, det var jag inställd på redan när jag började. Det jag reagerar på är snarare bristen på flexibilitet just nu. Jag har jobbat skift länge, och tidigare gick det faktiskt att hitta en balans, men nu är det helt låst oavsett hur man försöker.

Jag ber inte om att slippa undan allt obekvämt, bara om lite förståelse och möjlighet att pussla när livet med småbarn kör ihop sig. Jag vet att det inte alltid går, men ibland känns det som att chefen inte ens vill försöka.

Och ja, jag vet att man kan söka sig vidare, men det är inte alltid så lätt som det låter. Det finns inte hur många alternativ som helst, och jag trivs med både kollegor och själva jobbet. Jag vill ju egentligen bara att det ska fungera bättre där jag är.

• EpicF
    Anonym (Småbarnsmamma) skrev 2025-10-15 14:47:08 följande:

Alltså, jag vet att jag valt mitt jobb, och jag vet att jag valt att skaffa barn, tack, jag är fullt medveten om det. Men bara för det betyder det väl inte att man ska behöva köra sig själv i botten för att få ihop livet?

Det handlar inte om att jag tycker att jag är "viktigare" än någon utan barn, utan om att arbetsgivaren borde kunna visa lite mänsklighet. Det är faktiskt möjligt att planera ett schema med lite hänsyn, utan att hela verksamheten rasar. Det har funkat förut, tills den nya chefen kom och allt plötsligt blev stenhårt.

Och ja, jag försöker byta pass med kollegor, men det går inte alltid ihop. Alla vill inte ta fler kvällar och helger, vilket jag förstår. Men då borde chefen kunna hjälpa till att lösa det ibland i stället för att bara säga ?det är ditt problem?.

Jag vill inte bli särbehandlad, jag vill bara ha ett jobb och ett familjeliv som går att kombinera utan att känna att man måste välja bort sina barn för att vara en ?duktig? anställd.

Det du behör är faktiskt särbehandling. 

Passar inte skift så får du byta jobb. 

Självklart vill inte alla kollegor byta till kvällsjobb, de flesta vill inte jobba mer helg eb nödvändigt. 

Detr inte alltid skiftjobb går ihop med familjelivet och då får man antigen acceptera det eller byta jobb. 

En viss anpassning kan oftast göra, men det ska inte gp ut över dina kollegor. 
  • Anonym (Småbarnsmamma)
    Anonym (?) skrev 2025-10-15 14:56:46 följande:
    Fast det är ju visst särbehandling du vill ha? I ditt jobb går det ju inte att göra så att du jobbar mindre kvällar/helger utan att någon annan får ta fler. 

Det kan ju vara så att några av dina kollegor inte tyckte schemat funkade så bra med den gamla chefen och det är därför det blivit hårdare nu. Alla gillar inte att tvingas till sämre tider på grund av någon annans val. 

I slutändan ÄR ju detta ditt problem! Du har rätt till att gå ner i tid men väljer att inte göra det. Att tillåta det är den enda skyldigheten din chef och dina kollegor har för att lösa din situation.

Alltså, det är lite komiskt hur fort folk drar till med ?särbehandling? så fort man nämner att man vill ha lite balans i livet.

Jag ber inte om att någon annan ska få det sämre, jag ber bara om att alla ska behandlas lika. Och just nu känns det inte så. Vissa får igenom önskemål på löpande band, medan jag blir nekad direkt. Så jo, det finns utrymme för flexibilitet om viljan finns.

Och att säga att det ?är mitt problem?, ja, det är väl klart det är mitt liv och problem, men lite märkligt att man som arbetsgivare inte ens kan försöka underlätta för personalen. Det gynnar ju faktiskt ingen att folk bränner ut sig och börjar säga upp sig till slut.

Att gå ner i tid löser ingenting när man fortfarande jobbar varenda helgkväll och knappt ser sina barn. Men visst, lätt att sitta och säga hur enkelt allt är när man inte står mitt i det själv.

• Anonym (Byt jobb)
    Anonym (Småbarnsmamma) skrev 2025-10-15 14:27:08 följande:

Jo, jag fattar att arbetsgivaren inte kan anpassa sig efter alla, men det är inte som att jag kräver något orimligt. Jag vill bara ha lite balans, inte att schemat ska byggas helt efter mig.

Att byta jobb låter ju enkelt i teorin, men i praktiken är det inte bara att knäppa med fingrarna. Jag trivs ju med själva jobbet, kollegorna och arbetsuppgifterna. Det är tiderna som är problemet, och de har dessutom blivit sämre sen vi fick ny chef. Tidigare gick det faktiskt att prata om lösningar, men nu är det bara tvärnej till allt.

Och att gå ner i tid finns inte på kartan, tyvärr. Dels för att ekonomin inte skulle gå ihop, dels för att det inte är det som är problemet, jag vill jobba, men på ett sätt som inte sliter sönder familjelivet totalt.

Jag tycker faktiskt att det borde gå att visa lite mer förståelse. Vi är människor, inte bara schemarader.

Det enda jag ser i ditt svar är "jag, jag, jag, jag, jag". 

"Jag vill att de har förståelse för min situation"
    "Jag vill att de ska ändra schemat lite utifrån mitt familjeliv"
    "Jag tycker att det borde finnas flexibilitet"

Helt uppenbart håller inte din nya chef med dig om att det finns utrymme för flexibilitet. 
  • Anonym (Sumu)
    Anonym (Småbarnsmamma) skrev 2025-10-15 14:58:10 följande:

Jag förstår hur du menar, och jag är fullt medveten om att skift innebär kvällar och helger, det var jag inställd på redan när jag började. Det jag reagerar på är snarare bristen på flexibilitet just nu. Jag har jobbat skift länge, och tidigare gick det faktiskt att hitta en balans, men nu är det helt låst oavsett hur man försöker.

Jag ber inte om att slippa undan allt obekvämt, bara om lite förståelse och möjlighet att pussla när livet med småbarn kör ihop sig. Jag vet att det inte alltid går, men ibland känns det som att chefen inte ens vill försöka.

Och ja, jag vet att man kan söka sig vidare, men det är inte alltid så lätt som det låter. Det finns inte hur många alternativ som helst, och jag trivs med både kollegor och själva jobbet. Jag vill ju egentligen bara att det ska fungera bättre där jag är.

Rent konkret, hur många fler kvällar och helger än dina kollegor arbetar du i ditt grundschema?
    Ställer du upp och byter obekväma pass med dina kollegor i gengäld också?
  • Anonym (Byt jobb)
    Anonym (Småbarnsmamma) skrev 2025-10-15 14:59:55 följande:

Alltså, det är lite komiskt hur fort folk drar till med ?särbehandling? så fort man nämner att man vill ha lite balans i livet.

Jag ber inte om att någon annan ska få det sämre, jag ber bara om att alla ska behandlas lika. Och just nu känns det inte så. Vissa får igenom önskemål på löpande band, medan jag blir nekad direkt. Så jo, det finns utrymme för flexibilitet om viljan finns.

Och att säga att det ?är mitt problem?, ja, det är väl klart det är mitt liv och problem, men lite märkligt att man som arbetsgivare inte ens kan försöka underlätta för personalen. Det gynnar ju faktiskt ingen att folk bränner ut sig och börjar säga upp sig till slut.

Att gå ner i tid löser ingenting när man fortfarande jobbar varenda helgkväll och knappt ser sina barn. Men visst, lätt att sitta och säga hur enkelt allt är när man inte står mitt i det själv.

Ta fram bevisen för det då, att andra får igenom sina önskemål och ta det både med chefen, chefens chef samt HR att du blir negativt särbehandlad. 
  • EpicF
    Anonym (Småbarnsmamma) skrev 2025-10-15 14:59:55 följande:

Att kollegor byget mellan varandra är inget du kan göra något åt. 

Det du kan göra är att pröva att byta med kollegor, gå ner i arbetstid (då kan det vara lättare att anpassa så att du får mer dagtid) eller byta jobb. Det är de alternativen du har. 

Vad menar du med att jobba varenda helgkväll? Har ni sk delade turer (både kväll och dag)? Annars är det normala att man jobbar antigen eller på helgen. Eller dag på lördag och kväll på söndag (och vise versa). 

Jag har stått i din situation, och då var ensamstående (jag jobbar också inom vården). Jag valde att vidareutbilda mig och byta jobb. 
Svar på tråden Chefen tar inte hänsyn till att jag har småbarn