• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • Goneril
    Tow2Mater skrev 2025-11-19 15:53:26 följande:
    T ex

Hon konfirmerar numret är ett användbart numme, vilket öppnar upp för fler sms med t ex linkar.
    Det öppnar upp att användas i andra scams, eftersom de vet det är ett användbart nummer.
    Exakt så. Detta inledsnde SMS är en kartläggning. Man ska aldrig svara på bluff-SMS, så kallad smishing. Du blir kontaktad igen och blir sen dirigerad till bedrägerisidor. Radera SMS:et. 
  • Goneril
    Anonym (Scam) skrev 2025-11-19 15:39:34 följande:

Det här SMS kan ha skickats till 1000 olika telefoner. 

Av dessa är det 400 som inte har sambo och därför vet att det är ett scam. 400 är män och hetero så de vet också att det är scam. 100 personer vet att deras sambo är arbetslös och vet också att det är ett scam. 50 personer känner inte alls att infon stämmer så det är ett scam. 
    Resterande såsom du verkar se saker som stämmer in på dem och tror därför att det kan stämma, dessa 50 blir nu ett ganska enkelt offer för den som skickar ut detta SMS. 

Det är så de arbetar, de afrikanska "entreprenörerna". TS tycks ju redan ha nappat. Nu har de henne på kroken. I den här tråden finns ett antal skribenter som inte vill tro att det handlar om bluff, illa, numera borde ju alla vara upplysta. Det är så märkligt när information finns en googling bort.
  • Anonym (qwerty)
    Goneril skrev 2025-11-19 16:31:54 följande:
    Det är så de arbetar, de afrikanska "entreprenörerna". TS tycks ju redan ha nappat. Nu har de henne på kroken. I den här tråden finns ett antal skribenter som inte vill tro att det handlar om bluff, illa, numera borde ju alla vara upplysta. Det är så märkligt när information finns en googling bort.
    Jag skickade en länk som tar upp precis detta för typ 15 inlägg sedan, det har TS medvetet hoppat över och fortsätter istället älta och tjaffsa emot.
    Börjar luta åt att TS VILL leta gräl med sin sambo.
  • Just Precis

Orka spekulera om hur älskarinnor brukar agera, det är såklart helt olika, du har ju fått en massa tips om hur du ska ta reda på om det är på riktigt - är det det du vill? Be henne berätta något riktigt personligt om din man då så någon påstår, eller att skicka en bild, du kan speca att den inte ska vara som länk eller vad som helst. Sedan är saken löst, antingen så berättar hon något personligt som bekräftar att de ligger med varandra, eller så är hon vag, då får du be om tydligare bevis, eller så kommer en länk och då är det fishing. Fattar inte vad du gör här. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-19 16:35:49 följande:
    Jag skickade en länk som tar upp precis detta för typ 15 inlägg sedan, det har TS medvetet hoppat över och fortsätter istället älta och tjaffsa emot.
    Du skickar en länk som innehåller rådet att inte trycka på en länk? Du ser inte motsättningen alls i detta?

Men det är inte relevant eftersom ts inte fått någon länk från personen, än mindre klickat på någon.
  • Anonym (Kimchi)

Vi kör lite konspirationsteorier istället. Det är din sambo som skickar meddelandena. Just för att du ska lacka ur och anklaga honom för en massa. Du klarar inte av det hela utan avslutar relationen. Då slapp han göra slut. 

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-11-19 17:06:39 följande:

Vi kör lite konspirationsteorier istället. Det är din sambo som skickar meddelandena. Just för att du ska lacka ur och anklaga honom för en massa. Du klarar inte av det hela utan avslutar relationen. Då slapp han göra slut. 

Inget är omöjligt, allt är tyvärr möjligt idag, scam någon som står nära mig som vill skada mig och hittar på allt, så alla tips välkomnas.. Om han nu vill göra slut varför skyddar han inte oss vid samlag? Jag använder Inte p-piller eller annat skydd, samt att han pratar om barn och familj osv. 
  • Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 15:02:04 följande:
    Jag kör inte motstånd, jag undrar bara varför jag inte fått någon länk så som många andra fått? Utan bara personangrepp, och varning sen blev det tyst, om den vill åt mina pengar och information varför fortsatte den inte skriva?

Om det är en bot, kan den vara programmerat så den reagerar på vissa ord eller ordkombinationer. Du sa du fick uppmaningen att säga till om du vill ha detaljer. Så det kan vara så att något svar som "Ja, jag vill veta detaljer!" triggar responsen.

Dessutom: du skrev att du försökta ringa upp numret men att det inte gick för det är en burnerapp. Jag har inte hört om en burnerapp innan och googlade nu vad det är och hur det fungerar. Tydligen är det ju bara ett telefonnummer som döljer ens riktiga nummer och alla sms och SAMTAL(!) blir vidarebefordrat till ens riktiga nummer. Dvs. du skulle visst kunna ringa upp numret.

• Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 17:42:40 följande:
    Inget är omöjligt, allt är tyvärr möjligt idag, scam någon som står nära mig som vill skada mig och hittar på allt, så alla tips välkomnas.. Om han nu vill göra slut varför skyddar han inte oss vid samlag? Jag använder Inte p-piller eller annat skydd, samt att han pratar om barn och familj osv. 
    Men i smset står det ju att han inte vill ha barn med dig, och enligt dig måste det vara en person som känner dig/er väl, för det personliga som skrivs stämmer ju.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-19 16:35:49 följande:
    Har sett länkarna, säger inte att det INTE kan vara scam, har inte förnekat det till 100%, från ett kvinnligt perspektiv så bored du förstå mig och mitt tankesätt också..
Svar på tråden Borde detta vara en varning?