• Anonym (Anonym1)

Borde detta vara en varning?

Jag har fått sms från ett amerikanskt nummer, skrivet på svenska, där avsändaren påstår att min sambo är otrogen på jobbet. I smset finns även personliga förolämpningar om min vikt, där jag beskrivs som smal, och påståenden om att min sambo inte skulle finna mig attraktiv.

Smsen är mycket hotfulla och skrivna på ett sätt som verkar syfta till att skapa oro och stress. Avsändaren antyder även att det skulle finnas personer på arbetsplatsen som känner till otroheten och kommenterar det negativt, vilket gör meddelandet ännu mer påfrestande. Dessutom skrev avsändaren att jag bara skulle be om detaljer om deras sexuella relation om jag ville veta.

Detta gör mig väldigt orolig och förtvivlad, och jag vet inte riktigt vem jag kan anförtro mig åt eller hur jag ska hantera situationen.

Jag undrar därför: är det vanligt att personer som påstår sig ha en relation med någon annan uttrycker sig så personligt och hotfullt, eller är det oftare ett sätt att manipulera och skrämma mottagaren utan att något av det som påstås är sant?

• Svar på tråden Borde detta vara en varning?
  • Anonym (Anonym1)
    Just Precis skrev 2025-11-19 16:58:46 följande:

Orka spekulera om hur älskarinnor brukar agera, det är såklart helt olika, du har ju fått en massa tips om hur du ska ta reda på om det är på riktigt - är det det du vill? Be henne berätta något riktigt personligt om din man då så någon påstår, eller att skicka en bild, du kan speca att den inte ska vara som länk eller vad som helst. Sedan är saken löst, antingen så berättar hon något personligt som bekräftar att de ligger med varandra, eller så är hon vag, då får du be om tydligare bevis, eller så kommer en länk och då är det fishing. Fattar inte vad du gör här. 

Det ska jag göra också, då det här har påverkat mig så vill jag inte att de ska påverka mitt jobb, tar itu med det på Fredag får jag en länk skickad så vet jag att det är scam.. får jag bevis som stärker otrohet i form av bild namn på kollegor hans arbetsplats uppgifter då får jag ta det därifrån..

• Tecum
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 17:46:07 följande:
    Har sett länkarna, säger inte att det INTE kan vara scam, har inte förnekat det till 100%, från ett kvinnligt perspektiv så bored du förstå mig och mitt tankesätt också..
    Som du beskrev det tror jag inte att det är ett massutskick utan någon som känner dig eller sambon och vill sabba er relation.
  • Anonym (Anonym1)
    Spucks skrev 2025-11-19 17:44:05 följande:

Om det är en bot, kan den vara programmerat så den reagerar på vissa ord eller ordkombinationer. Du sa du fick uppmaningen att säga till om du vill ha detaljer. Så det kan vara så att något svar som "Ja, jag vill veta detaljer!" triggar responsen.

Dessutom: du skrev att du försökta ringa upp numret men att det inte gick för det är en burnerapp. Jag har inte hört om en burnerapp innan och googlade nu vad det är och hur det fungerar. Tydligen är det ju bara ett telefonnummer som döljer ens riktiga nummer och alla sms och SAMTAL(!) blir vidarebefordrat till ens riktiga nummer. Dvs. du skulle visst kunna ringa upp numret.

Är du expert på IT? Delar gärna med mig av numret så kan du försöka klura ut det? Jag har ringt kommer till röstbrevlåda som är amerikansk. Det finns appar där du kan dölja ditt nummer dvs du skriver ditt nummer men när smset skickats så kommer ett utländskt nummer upp.

• Anonym (Anonym1)
    Spucks skrev 2025-11-19 17:45:40 följande:
    Men i smset står det ju att han inte vill ha barn med dig, och enligt dig måste det vara en person som känner dig/er väl, för det personliga som skrivs stämmer ju.

Vad menar du? Det personliga som skrivs stämmer? I smset står det att han inte vill ha familj och barn, men det är inget han sagt till mig! Han har nämnt att han vill att jag ska bli gravid och att han hade blivit lycklig

• Anonym (Anonym1)
    Tecum skrev 2025-11-19 17:50:10 följande:
    Som du beskrev det tror jag inte att det är ett massutskick utan någon som känner dig eller sambon och vill sabba er relation.
    Tror du om så är fallet att det är någon person som står mig nära eller honom? Eller någon som är intresserad av honom?
  • Tow2Mater
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 17:42:40 följande:
    Inget är omöjligt, allt är tyvärr möjligt idag, scam någon som står nära mig som vill skada mig och hittar på allt, så alla tips välkomnas.. Om han nu vill göra slut varför skyddar han inte oss vid samlag? Jag använder Inte p-piller eller annat skydd, samt att han pratar om barn och familj osv. 
    Du tror han är otrogen och ni planerar barn? Du låter mer som ett offer även där med hur du uttrycker dig. Vill du ha barn? Planerar ni aktivt att skaffa barn? Kanske du ska borja med skydd tills ni rett ut alla frågor om ert forhållande.
  • AlterEgon

Låter som fiske. Har fått ungefär liknande några gånger. Min undran är varför din partner inte tar dej och dina känslor på allvar.

Om han då är säker på att det är skräp och nätfiske, varför kan han inte ta dina känslor på allvar i alla fall?

Om han vill ha barn med dej o skapa en familj, kan jag tycka att han borde vara mer mån om din oro.

Sätt honom ner och berätta ordentligt om vad du känner och vad du behöver för att kunna släppa det och känna sej trygg.

Passa även på och kräv att han ska ta dej och dina känslor på allvar i fortsättningen om han vill ha en familj med dej, tycker jag i alla fall.

• Anonym (Anonym1)
    AlterEgon skrev 2025-11-19 17:57:52 följande:

Låter som fiske. Har fått ungefär liknande några gånger. Min undran är varför din partner inte tar dej och dina känslor på allvar.

Om han då är säker på att det är skräp och nätfiske, varför kan han inte ta dina känslor på allvar i alla fall?

Om han vill ha barn med dej o skapa en familj, kan jag tycka att han borde vara mer mån om din oro.

Sätt honom ner och berätta ordentligt om vad du känner och vad du behöver för att kunna släppa det och känna sej trygg.

Passa även på och kräv att han ska ta dej och dina känslor på allvar i fortsättningen om han vill ha en familj med dej, tycker jag i alla fall.

Får jag fråga om du fått det via sms eller mail? Och har du fått länkar skickade eller bara sms (varning) ja hans reaktion har gjort att jag faktiskt tvivlat på situationen.. han tyckte smset var fjantigt och skrattade bort det, sen har jag varit på honom och då har han blivit arg och sagt att jag ska sluta att jag överdriver osv. Tycker ändå att han borde bli arg på det som skrevs, och möta mina känslor HALVVÄGS.. 
  • Anonym (Anonym1)
    Tow2Mater skrev 2025-11-19 17:57:32 följande:
    Du tror han är otrogen och ni planerar barn? Du låter mer som ett offer även där med hur du uttrycker dig. Vill du ha barn? Planerar ni aktivt att skaffa barn? Kanske du ska borja med skydd tills ni rett ut alla frågor om ert forhållande.
    Ja vi planerar att aktivt skaffa barn, men just nu vet jag inte vad jag känner. Vill såklart bilda en familj men jag vill inte vara gravid under stress och oro..
  • Spucks
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-11-19 17:51:03 följande:

Är du expert på IT? Delar gärna med mig av numret så kan du försöka klura ut det? Jag har ringt kommer till röstbrevlåda som är amerikansk. Det finns appar där du kan dölja ditt nummer dvs du skriver ditt nummer men när smset skickats så kommer ett utländskt nummer upp.

Man behöver inte vara i närheten av att vara IT-expert för att komma fram till de mest basala saker. Det räcker med lite vett och förmågan att googla.
Svar på tråden Borde detta vara en varning?