• Anonym (Besviken)

Ogift och utan testamente

Jag är sambo sedan många år. Vi har barn tillsammans. Vi blev tvungna att hasta på med barn, på grund av sjukdom från min sida. Vi var därför inte gifta innan.

Min sambo vägrar konsekvent att gifta sig. Jag har flera gånger tagit upp att jag vill att vi skriver testamente. Först sa han att vi skulle ordna det om jag slutade tjata. Nu säger han att det inte är min ensak och att om han skriver testamente har jag ingen rätt att veta hur det är utformat.

Min sambo är ekonomiskt oberoende. Vi har inga gemensamma tillgångar förutom en bil som står på honom, men som vi betalat lika för. Vi delar också lika på alla utgifter som rör vårt gemensamma hem (som vi hyr), vårt gemensamma liv samt barnen.

Jag är helt ointresserad av hans pengar, förutom vid dödsfall. Jag skriver gärna äktenskapsförord vid äktenskap, men han vägrar det också. Det enda jag önskar, är att jag får en sudd pengar om han dör. Hans tillgångar är så stora att pengarna kommer att förvaltas av en överförmyndare. Det är inte säkert att jag får köpa en bostad till mig och barnen ens, om inte överförmyndaren godkänner detta. Bilen kommer jag att behöva köpa av mina barn.

För mig skapar detta mycket osäkerhet. Och osäkerhet på relationen. Jag känner mig oviktig och bortprioriterad, men framförallt känner jag att han inte prioriterar barnen. Det är framförallt barnen som kommer i kläm om jag behöver försörja dem själv. Jag tjänar bra och får ut en bit över 40' efter skatt, men det är självklart skillnad på det och att ha två inkomster. 

Jag når ingenstans med honom. Han vill inte tala mer om det och blir sur när jag blir berörd. Jag är som sagt helt ointresserad av hans pengar och bär mer än gärna min del i vårt gemensamma liv, men jag oroar mig för framtiden. Flera av hans vänner har dött de senaste åren. Det kan hända och det kommer nära. Jag har självklart erbjudit mig att testamentera mina tillgångar till honom, men det är han inte intresserad av. 

• Svar på tråden Ogift och utan testamente
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (mm) skrev 2026-01-11 00:57:02 följande:
    Ja det vet jag väl. Så kan man också göra men jag menade om den fattigare skyddar sina med äktenskapsförord men den rikare gör inte det, då tjänar inte den rikare på det. Det var någon som påstod att den rikare ALLTID tjänar på äktenskapsförord men så måste det inte alls vara. Det beror på vem av dem som skyddar sitt med äktenskapsförord.
    Ja, så kan man säkert göra rent lagligt, men vilket par skulle göra det - när skulle det bli aktuellt? Den rikare parten skulle ju aldrig gå med på det; varför skulle han skriva på något som gör att han måste lämna över MER av sina tillgångar till sin exfru, än utan förord? För personer som är så dumma att de inte fattar fällan, blir sällan särskilt rika...

Hur som helst skulle TS' sambo aldrig göra det, om de två gifte sig. Han skulle skydda vartenda öre av sin egen förmögehet, om jag känner typen rätt. 
  • Anonym (mm)
    Anonym (M) skrev 2026-01-11 01:56:57 följande:
    Måste jag seriöst upprepa mig?

Alla människor i tråden vet nog vem man skyddar sina tillgångar från. Eller skyddar till. Att du inte vet det är ditt problem. 
    Upprepa? Du har väl aldrig svarat på det. Jo alla vet nog att man skyddar den mot sin partner, som man alltså inte litar på.
  • Anonym (mm)
    Anonym (M) skrev 2026-01-11 02:00:11 följande:
    Ett äktenskapsförord skriva genemsamt att två äkta makar. Det innebär att de pengar, förmögenheter, eventuella framtida arm (om man skriver i det) blir enskilda. 

Både den rika och den fattiga kan tjäna på det. Den rika slipper dela med sig av sina tillgångar oavsett vem som initierar till äktenskapsförord, så jo att säga att den rika alltid tjänar på det blir korrekt. Eller hur tänker du att den rika skulle förlora på ett äktenskapsförord?
    Om den rika inte skyddat sina tillgångar med äktenskapsförord men den fattiga skyddade sina med ett äktenskapsförord. Då förlorar den rika på det.
  • Anonym (mm)
    Anonym (M) skrev 2026-01-11 02:01:36 följande:
    Är man fattig så har man inga tillgångar att skydda. 
    Den fattigare parten, skrev jag. Alltså fattigare än den man gifter sig med. Man kan fortfarande ha tillgångar även om den man gifter sig med har mer.
  • Anonym (mm)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-11 05:08:35 följande:
    Ja, så kan man säkert göra rent lagligt, men vilket par skulle göra det - när skulle det bli aktuellt? Den rikare parten skulle ju aldrig gå med på det; varför skulle han skriva på något som gör att han måste lämna över MER av sina tillgångar till sin exfru, än utan förord? För personer som är så dumma att de inte fattar fällan, blir sällan särskilt rika...

Hur som helst skulle TS' sambo aldrig göra det, om de två gifte sig. Han skulle skydda vartenda öre av sin egen förmögehet, om jag känner typen rätt. 
    Jag vet inte vem men konstigare saker har väl hänt. Finns folk till allt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-11 05:08:35 följande:

Med ett äktenskapsförord behöver ingen av parterna lämna över mer av sina tillgångar. Det är just därför man har äktenskapsförord. 
  • Anonym (M)
    Anonym (mm) skrev 2026-01-11 10:05:26 följande:
    Upprepa? Du har väl aldrig svarat på det. Jo alla vet nog att man skyddar den mot sin partner, som man alltså inte litar på.
    Eller för sina barn, som man litar på. Eller så hsr man äktenskapsförord även om man litar på sin partner. 

Litar min inte på sin parter så ska man överhuvudtaget inte gifta sig eller vara i en relation. 
  • Anonym (M)
    Anonym (mm) skrev 2026-01-11 10:07:25 följande:
    Om den rika inte skyddat sina tillgångar med äktenskapsförord men den fattiga skyddade sina med ett äktenskapsförord. Då förlorar den rika på det.
    Nej. Båda tjänar på det. Äktenskapsförord går åt båda hållen, dvs bådas eventuella fra.tida förmögenheter och nuvarande förmögenheter ingår i ett äktenskapsförord. Det är därför ett sådant skrivs. 
  • Anonym (M)
    Anonym (mm) skrev 2026-01-11 10:09:01 följande:
    Den fattigare parten, skrev jag. Alltså fattigare än den man gifter sig med. Man kan fortfarande ha tillgångar även om den man gifter sig med har mer.
    Självklart kan man det, men då är man inte fattig. 

Oavsett så tjänar båda på att ha äktenskapsförord. 
  • Anonym (mm)
    Anonym (M) skrev 2026-01-11 12:55:35 följande:
    Eller för sina barn, som man litar på. Eller så hsr man äktenskapsförord även om man litar på sin partner. 

Litar min inte på sin parter så ska man överhuvudtaget inte gifta sig eller vara i en relation. 
    Fast det gör ju folk ändå, inget du kan göra något åt att andra skaffar partners som de inte litar på. Totalt irrelevant kommentar.
Svar på tråden Ogift och utan testamente