• Anonym (Besviken)

Ogift och utan testamente

Jag är sambo sedan många år. Vi har barn tillsammans. Vi blev tvungna att hasta på med barn, på grund av sjukdom från min sida. Vi var därför inte gifta innan.

Min sambo vägrar konsekvent att gifta sig. Jag har flera gånger tagit upp att jag vill att vi skriver testamente. Först sa han att vi skulle ordna det om jag slutade tjata. Nu säger han att det inte är min ensak och att om han skriver testamente har jag ingen rätt att veta hur det är utformat.

Min sambo är ekonomiskt oberoende. Vi har inga gemensamma tillgångar förutom en bil som står på honom, men som vi betalat lika för. Vi delar också lika på alla utgifter som rör vårt gemensamma hem (som vi hyr), vårt gemensamma liv samt barnen.

Jag är helt ointresserad av hans pengar, förutom vid dödsfall. Jag skriver gärna äktenskapsförord vid äktenskap, men han vägrar det också. Det enda jag önskar, är att jag får en sudd pengar om han dör. Hans tillgångar är så stora att pengarna kommer att förvaltas av en överförmyndare. Det är inte säkert att jag får köpa en bostad till mig och barnen ens, om inte överförmyndaren godkänner detta. Bilen kommer jag att behöva köpa av mina barn.

För mig skapar detta mycket osäkerhet. Och osäkerhet på relationen. Jag känner mig oviktig och bortprioriterad, men framförallt känner jag att han inte prioriterar barnen. Det är framförallt barnen som kommer i kläm om jag behöver försörja dem själv. Jag tjänar bra och får ut en bit över 40' efter skatt, men det är självklart skillnad på det och att ha två inkomster. 

Jag når ingenstans med honom. Han vill inte tala mer om det och blir sur när jag blir berörd. Jag är som sagt helt ointresserad av hans pengar och bär mer än gärna min del i vårt gemensamma liv, men jag oroar mig för framtiden. Flera av hans vänner har dött de senaste åren. Det kan hända och det kommer nära. Jag har självklart erbjudit mig att testamentera mina tillgångar till honom, men det är han inte intresserad av. 

• Svar på tråden Ogift och utan testamente
  • EpicF
    Anonym (Rosen) skrev 2026-01-12 12:34:02 följande:
    Inlägg 261 rätt långt ner.
    Ja, jag ser att jag skrev våra barn. Men det är också våra barn, även om vi båda har barn sedan innan. Så inget fel i det. 
  • Anonym (Hmmm...)
    EpicF skrev 2026-01-11 22:01:50 följande:
    Testamente, i tillägg till äktenskapsförordet är väldigt viktigt när man inte bara har gemensamma barn. Dock inget man måste ha. 
    Nu bokstavstolkar du igen. Man MÅSTE inte ha det på det sättet att det är lag på det, men man MÅSTE ha det om man vill försäkra sig om utfallet efter ett dödsfall. 
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Alicia) skrev 2026-01-12 09:08:59 följande:

Eh, jo. Om du gifter dig utan egna äktenskapsförord har ju du och din partner kommit överens om att det är just den juridiken ni vill ska gälla kring er relation. Det är inte så krångligt.

Tycker man inte att det är ett bra regelverk och inget man vill ska gälla för just ens egna relation står det en fritt att sätta sig ner med en jurist och skriva förord. 

Absolut och jag kan det här! Det är bara tråkigt att många andra människor inte känner till det, eller inte bryr sig om det just då när det är aktuellt att gifta sig, och man kanske är tokkär. Eller desperat för att de fruktsamma åren håller på att ta slut. Eller för att man tycker att det är bråttom för att få fina bilder, innan man blir rynkig.

Det kanske är dags för en lagändring, helt enkelt? Som är mer anpassad till moderna förhållanden. Jag tror dessutom att en sådan lagändring skulle vara bra för att skrämma bort sol-och-vårare och lycksökerskor, för då vet de att ska de få halva värdet av makens/makans ärvda villa, familjeföretag eller släktgård, så måste de AKTIVT begära att äktenskapsförord ska skrivas. Och då kanske den andra drar öronen åt sig.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Ö) skrev 2026-01-12 10:23:19 följande:
    Fel. Äktenskapsförord gäller vid bodelning, oavsett om det är bodelning pga skilsmässa eller dödsfall. Bara det som är giftorätt delas 50-50 vid dödsfall, enskild egendom hålls utanför. 
    Ja, i det första steget när man gör bodelningen blir det så. Jag uttryckte mig oklart. MEN detta spelar ingen roll om det inte finns särkullsbarn som ska ha ut sitt arv direkt. Om det bara finns gemensamma barn (eller inga barn), så får nämligen den efterlevande maken/makan fri förfoganderätt över den avlidna partens enskilda egendom OCKSÅ.

Äktenskapsförordet har först betydelse när arvet ska fördelas efter att den sist överlevande maken/makan gått bort. Och då också endast om det inte finns gemensamma barn, för finns det det så får de allting som finns kvar. Men om det inte finns gemensamma barn så ärver parets respektive syskon (eller syskonbarn, i de fallen då syskonen redan är avlidna), så kallat "efterarv". Och DÄR, i DET läget, påverkar äktenskapsförordet så, att de två släkterna kommer att ärva olika mycket, beroende på hur mycket som var den ena respektive den andra makans enskilda egendom enligt äktenskapsförordet. 

....men grejen är, att den överevande makan som sagt har fri förfoganderätt över allting under sin livstid, om inget testamente finns. Så det kan mycket väl bli så att det inte finns något kvar av det A. slitit ihop, när det är dags för de gemensamma barnen eller A:s syskon att ärva, för att B har levt upp allting som den glada änkan/glade änkemannen. Det är DÄR ett testamente skyddar - då kan man t.ex. stipulera att de gemensamma barnen eller ens syskon ska ärva ett visst belopp på en gång när man dör, och så får änkan/änkemannen klara sig på resten. 

Läs här:

https://aatos.app/se/aktenskapsforord/artiklar/aktenskapsforord-vid-dodsfall/
  • EpicF
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-12 13:18:03 följande:
    Nu bokstavstolkar du igen. Man MÅSTE inte ha det på det sättet att det är lag på det, men man MÅSTE ha det om man vill försäkra sig om utfallet efter ett dödsfall. 
    Vilket var precis det jag skrev..... 

Jag har både testamente och äktenskapsförord. Det är något jag och min man har valt att ha. Men skrev också att detta inte är något man måate ha. Vilket du tydligen missade. 
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-12 13:36:40 följande:
    Ja, i det första steget när man gör bodelningen blir det så. Jag uttryckte mig oklart. MEN detta spelar ingen roll om det inte finns särkullsbarn som ska ha ut sitt arv direkt. Om det bara finns gemensamma barn (eller inga barn), så får nämligen den efterlevande maken/makan fri förfoganderätt över den avlidna partens enskilda egendom OCKSÅ.

Äktenskapsförordet har först betydelse när arvet ska fördelas efter att den sist överlevande maken/makan gått bort. Och då också endast om det inte finns gemensamma barn, för finns det det så får de allting som finns kvar. Men om det inte finns gemensamma barn så ärver parets respektive syskon (eller syskonbarn, i de fallen då syskonen redan är avlidna), så kallat "efterarv". Och DÄR, i DET läget, påverkar äktenskapsförordet så, att de två släkterna kommer att ärva olika mycket, beroende på hur mycket som var den ena respektive den andra makans enskilda egendom enligt äktenskapsförordet. 

....men grejen är, att den överevande makan som sagt har fri förfoganderätt över allting under sin livstid, om inget testamente finns. Så det kan mycket väl bli så att det inte finns något kvar av det A. slitit ihop, när det är dags för de gemensamma barnen eller A:s syskon att ärva, för att B har levt upp allting som den glada änkan/glade änkemannen. Det är DÄR ett testamente skyddar - då kan man t.ex. stipulera att de gemensamma barnen eller ens syskon ska ärva ett visst belopp på en gång när man dör, och så får änkan/änkemannen klara sig på resten. 

Läs här:

https://aatos.app/se/aktenskapsforord/artiklar/aktenskapsforord-vid-dodsfall/
    Om du nu läst på om detta, vad menade du då med hälftendelning utan testamente? 
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Ö) skrev 2026-01-12 14:37:14 följande:
    Läs ett par inlägg bakåt så förstår du.

Jag läser det som att utgångspunkten kunde vara att det man går in med tar man också med sig. Men OM man vill dela hälften så är det i så fall det man skriver papper på. "Jag går med på att dela 50/50 med dig" typ.

Istället för att som nu där allt ska delas, och önskar man något annat så får man skriva förord.

(Enskild egendom är ju enskild oavsett om man inte väljer att dela den så det tog jag inte ens med ovan).
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Ö) skrev 2026-01-12 14:37:14 följande:
    Det var fel. Förlåt. Slutsatsen blir i alla fall, att om man har mycket större tillgångar än den man gifter sig med - eller kan vänta sådana genom arv lite längre fram - så bör man antingen

1. Säkra upp sin egendom med både äktenskapsförord OCH testamente (både hängslen och livrem för alla eventualiteter), och skriva ut i testamentet hur mycket man vill att ens barn eller eventuellt syskon eller andra personer/organisationer ska ärva efter en PÅ EN GÅNG efter ens dödsfall. Så att inte den efterlevande maken kan slösa bort dessa pengar 

eller, kanske allra säkrast:

2. Helt enkelt inte gifta sig. Då behöver man inte bekymra sig om något annat än att inte flytta till en gemensam bostad tillsammans, för då blir den bostaden samboegendom. Gör man det ändå, måste man skriva samboavtal. Möbler och indredning som skaffas för gemensamt bruk blir också samboegendom, så det kan vara bra att skriva samboavtal om dem också (att de blir enskild egendom) om man köper ovanligt dyra möbler, TV-apparat, surroundljudanläggning...
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-12 13:23:01 följande:
    Absolut och jag kan det här! Det är bara tråkigt att många andra människor inte känner till det, eller inte bryr sig om det just då när det är aktuellt att gifta sig, och man kanske är tokkär. Eller desperat för att de fruktsamma åren håller på att ta slut. Eller för att man tycker att det är bråttom för att få fina bilder, innan man blir rynkig.

Det kanske är dags för en lagändring, helt enkelt? Som är mer anpassad till moderna förhållanden. Jag tror dessutom att en sådan lagändring skulle vara bra för att skrämma bort sol-och-vårare och lycksökerskor, för då vet de att ska de få halva värdet av makens/makans ärvda villa, familjeföretag eller släktgård, så måste de AKTIVT begära att äktenskapsförord ska skrivas. Och då kanske den andra drar öronen åt sig.
    Jag skulle säga att det alternativet redan finns. Vill man inte behöva dela med sig av sina egna tillgångar kan man ju vara sambo. I samhället idag kommer ju absolut ingen titta snett på en om man bor ihop, men inte gift sig. Iom sambolagen finns ju dessutom lite regleringar om man ändå vill dela saker som införskaffas för gemensamt bruk, t.ex boendet, även om man även kan skriva samboavtal.

Generellt sett tycker jag att ursäkten att många kanske inte vet vad som gäller är en dålig anledning till en ev. lagändring. Om jag skulle ta ett bolån utan att sätta mig in i villkoren skulle ingen tycka synd om mig om jag sen börjar gråta om hur dyrt det blev. Vi kan väl liksom komma överens om att vuxna människor bör ta redan på hur stora ekonomiska eller juridiska beslut påverkar dem? Lagar bör inte ändras för att man vill dalta med vuxna människor. Har man stora tillgångar, sentimentala arv eller vad som, som man vill skydda i en eventuell skilsmässa bör det vara ens eget ansvar att få ett äktenskapsförord skrivet.
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Alicia) skrev 2026-01-12 15:12:53 följande:
    Jag skulle säga att det alternativet redan finns. Vill man inte behöva dela med sig av sina egna tillgångar kan man ju vara sambo. I samhället idag kommer ju absolut ingen titta snett på en om man bor ihop, men inte gift sig. Iom sambolagen finns ju dessutom lite regleringar om man ändå vill dela saker som införskaffas för gemensamt bruk, t.ex boendet, även om man även kan skriva samboavtal.

Generellt sett tycker jag att ursäkten att många kanske inte vet vad som gäller är en dålig anledning till en ev. lagändring. Om jag skulle ta ett bolån utan att sätta mig in i villkoren skulle ingen tycka synd om mig om jag sen börjar gråta om hur dyrt det blev. Vi kan väl liksom komma överens om att vuxna människor bör ta redan på hur stora ekonomiska eller juridiska beslut påverkar dem? Lagar bör inte ändras för att man vill dalta med vuxna människor. Har man stora tillgångar, sentimentala arv eller vad som, som man vill skydda i en eventuell skilsmässa bör det vara ens eget ansvar att få ett äktenskapsförord skrivet.
    Möjligen om man inte har barn. Men kommer barn in i bilden behöver man väldigt noga sätta sig in vad som händer om en av föräldrarna går bort. Sambo vs gift.
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Svea) skrev 2026-01-12 15:22:42 följande:
    Möjligen om man inte har barn. Men kommer barn in i bilden behöver man väldigt noga sätta sig in vad som händer om en av föräldrarna går bort. Sambo vs gift.
    Ja, alltså, jag har aldrig sagt att man inte ska sätta sig in i vad som gäller oavsett man vill gifta sig eller vara sambo. Barn eller inte spelar ju egentligen ingen roll, det är viktigt för ALLA att vara medveten om vad man går med på och vad som gäller.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Alicia) skrev 2026-01-12 15:12:53 följande:
    Liknelsen med bolån håller inte riktigt, eftersom bolånet handlar om ekonomi och inget annat än ekonomi. Medan ett äktenskap handlar om så mycket annat - i första hand kärlek, förhoppningsvis, men särskilt för kvinnor brukar också själva bröllopet vara väldigt stort. De tänker på vilken klänning, frisyr, tiara och brudbukett de ska ha, var de ska ha festen och vad det ska vara för dans och musik och vilka de ska bjuda, att det ska tas fina foton o.s.v.. Och i den yran glömmer man kanske bort, att man på samma gång skriver under ett ekonomiskt avtal som kan få fruktansvärda konsekvenser om 10, 15 eller 20 år.

Vi måste prata med våra barn om detta tidigt, och även om sambolagen. Det har jag gjort! Samt skrivit i mitt testamente att allt de ärver av mig, samt det som kommer i dess ställe, ska vara deras enskilda egendom. Då kan ingen partner roffa åt sig någonting! {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Anonym (mm)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-12 16:10:28 följande:
    Liknelsen med bolån håller inte riktigt, eftersom bolånet handlar om ekonomi och inget annat än ekonomi. Medan ett äktenskap handlar om så mycket annat - i första hand kärlek, förhoppningsvis, men särskilt för kvinnor brukar också själva bröllopet vara väldigt stort. De tänker på vilken klänning, frisyr, tiara och brudbukett de ska ha, var de ska ha festen och vad det ska vara för dans och musik och vilka de ska bjuda, att det ska tas fina foton o.s.v.. Och i den yran glömmer man kanske bort, att man på samma gång skriver under ett ekonomiskt avtal som kan få fruktansvärda konsekvenser om 10, 15 eller 20 år.

Vi måste prata med våra barn om detta tidigt, och även om sambolagen. Det har jag gjort! Samt skrivit i mitt testamente att allt de ärver av mig, samt det som kommer i dess ställe, ska vara deras enskilda egendom. Då kan ingen partner roffa åt sig någonting! {#emotions_dlg.djavulsk}
    Tror sånt där är med i grundskolan dock, har för mig vi gick igenom det på hemkunskapen faktiskt.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Svea) skrev 2026-01-12 15:22:42 följande:
    Jag antar att du rekommenderar äktenskap om man har barn? Det som händer då, är att partnern får full förfoganderätt över alla pengar i boet om man dör. Och det kan ju vara bra på ett sätt, för det blir inget problem med att bo kvar i huset o.s.v..

Men å andra sidan måste man verkligen lita på sin partner då, veta hur han handskas med pengar, om han/hon är lättlurad etc., för det KAN bli så illa att han eller hon slösar bort allting, och att barnen inte får så mycket glädje av arvet efter en. Varken under uppväxten eller när det är deras tur att ärva resten, för då finns det inget kvar...
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-12 16:10:28 följande:

Klart liknelsen håller, kontrakt som kontrakt, liksom. Självklart handlar ett äktenskap om kärlek, men kärlek är ju inte exklusivt för äktenskap. De som är gifts älskar ju inte varandra automatiskt mer än de som är sambo eller särbo. Så visst att äktenskap ska ha fokus på kärlek, men det är ju långt ifrån det enda det handlar om. 

Äktenskapet handlar ju dock rätt mycket om juridik, och hur man vill förhållandes ska ses ur en juridisk synpunkt, hur egendom ska delas och ägas etc. Många gifter sig ju inte enbart för att de älskar varandra, utan ofta för att de även värderar den juridik som följer med.

Sen är det rätt så sexistiskt att mena att kvinnor främst fokuserar på att planera ett prinsessbröllop, och därför inte fattar att äktenskap också har juridiska konsekvenser.

Svar på tråden Ogift och utan testamente