• Anonym (Besviken)

Ogift och utan testamente

Jag är sambo sedan många år. Vi har barn tillsammans. Vi blev tvungna att hasta på med barn, på grund av sjukdom från min sida. Vi var därför inte gifta innan.

Min sambo vägrar konsekvent att gifta sig. Jag har flera gånger tagit upp att jag vill att vi skriver testamente. Först sa han att vi skulle ordna det om jag slutade tjata. Nu säger han att det inte är min ensak och att om han skriver testamente har jag ingen rätt att veta hur det är utformat.

Min sambo är ekonomiskt oberoende. Vi har inga gemensamma tillgångar förutom en bil som står på honom, men som vi betalat lika för. Vi delar också lika på alla utgifter som rör vårt gemensamma hem (som vi hyr), vårt gemensamma liv samt barnen.

Jag är helt ointresserad av hans pengar, förutom vid dödsfall. Jag skriver gärna äktenskapsförord vid äktenskap, men han vägrar det också. Det enda jag önskar, är att jag får en sudd pengar om han dör. Hans tillgångar är så stora att pengarna kommer att förvaltas av en överförmyndare. Det är inte säkert att jag får köpa en bostad till mig och barnen ens, om inte överförmyndaren godkänner detta. Bilen kommer jag att behöva köpa av mina barn.

För mig skapar detta mycket osäkerhet. Och osäkerhet på relationen. Jag känner mig oviktig och bortprioriterad, men framförallt känner jag att han inte prioriterar barnen. Det är framförallt barnen som kommer i kläm om jag behöver försörja dem själv. Jag tjänar bra och får ut en bit över 40' efter skatt, men det är självklart skillnad på det och att ha två inkomster. 

Jag når ingenstans med honom. Han vill inte tala mer om det och blir sur när jag blir berörd. Jag är som sagt helt ointresserad av hans pengar och bär mer än gärna min del i vårt gemensamma liv, men jag oroar mig för framtiden. Flera av hans vänner har dött de senaste åren. Det kan hända och det kommer nära. Jag har självklart erbjudit mig att testamentera mina tillgångar till honom, men det är han inte intresserad av. 

• Svar på tråden Ogift och utan testamente
  • Anonym (M)
    Anonym (mm) skrev 2026-01-10 10:10:16 följande:
    Om de skriver äktenskapsförord på tex att TS ska ha sina enskilda egendomar så är väl TS hjälpt av det
    Då måste de gifta sig först och det vill inte ts sambo... 
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (mm) skrev 2026-01-10 10:10:16 följande:
    Om de skriver äktenskapsförord på tex att TS ska ha sina enskilda egendomar så är väl TS hjälpt av det
    Hon äger ju mycket mindre? Så det finns ingen risk för att hon ska behöva lämna över något av sin egendom till sambon, vid en automatisk hälftendelning. Det är alltid den rikare parten som tjänar på samboavtal och äktenskapsförord.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (mm) skrev 2026-01-10 10:10:59 följande:
    Måste alltså inte alls vara den rikare parten som skyddas av ett äktenskapsförord 
    Men snälla, TÄNK lite nu. 

Per äger 1 000 000 kronor.
    Anna äger 100 000 kronor. 
    För enkelhetens skull säger vi att inga skulder finns. 

Vid skilsmässan äger paret alltså  1 100 000 kronor tillsammans, och utan äktenskapsförord får de hälften var: Per får 550 000 kronor och Anna får 550 000 kronor. 

Om de däremot har äktenskapsförord som omfattar samtliga tillgångar, så får Anna gå därifrån med sina 100 000 kronor, och Per behåller sin miljon. Alltså förlorar Anna, som är den fattiga parten, REJÄLT på äktenskapsförordet! 
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym skrev 2026-01-10 12:39:01 följande:
    Samma här.
    Plus att arvet blir enskild egendom, lika bra att ha det skrivet.
    Ja, det är jätteviktigt, om man är förmögen, att skriva i sitt testamente att barnens arv ska vara enskild egendom, och även att "det som kommer i dess ställe" ska vara enskild egendom. "det som kommer i dess ställe" kan t.ex. vara en lägenhet som barnet köper tillsammans med sin maka/make eller sambo. Med den formuleringen får exmaken/exmakan/exsambon inte ut något av värdet, om förhållandet tar slut, och denna/denne måste också mycket snart flytta ut från bostaden.

JÄTTESUPERVIKTIGT!!! Jag fattar inte att inte fler föräldrar tänker på det...
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (M) skrev 2026-01-10 16:23:06 följande:
    Om man gifter sig så litar man på sin partner, a nars hade man knappast gift sig. 

Att skydda sina tillgångar till förmåna för sina barn handlar inte (alltid) om att man inte litar på sin partner. 

Jag litar fullt ut på min man och ville inte ha äktenskapsförord. Det var han som ville det, och hanhae ingen förmögenhet eller släktgård.  

Om en man hade krävt att jag skrev på ett äktenskapsförord före vigseln så hade blivit någon vigseln alls. Äktenskapsförord är något man gemensamt kommer överens om, och inget man kan kräva att någon annan skriver på. 
    Så dumt. Om man tycker att man behöver äktenskapsförord, så litar man inte hundra procent på sin partner, för i så fall skulle det inte behövas. Försök inte skönmåla detta. 

Jag tycker inte heller att det ÄR konstigt att man inte litar hundra procent på varandra, för INGA människor kan lita hundra procent på varandra. Jo möjligen en förälder och hans/hennes barn... fast faktiskt inte HUNDRA procent ens i den relationen. Det har hänt att vuxna barn har dödat sina föräldrar för att få ut arvet fortare. Det har till och med hänt att föräldrar har dödat sina barn för att få ut livförsäkringsbeloppet...

Tyvärr måste vi nog inse att vi lever i en ofullkomlig värld, att ingen är perfekt, att människor förändras, att relationer förändras...  vi är fulla av hormoner som kan tota till det. Den dag då ens man blir kär i den söta unga receptionisten på jobbet, så kan allt se helt annorlunda ut. Och då är det bra att det där äktenskapsförordet finns. Innan karl'n lever upp den förmögenhet man slitit ihop, tillsammans med den söta unga receptionisten och deras lilla kääääärleksbarn. 
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (M) skrev 2026-01-10 16:24:17 följande:
    Äktenskapsförord är något man skriver som gifta. Det kan inte skriva som ogifta. 

Däremot kan man skriva samboavtal och testamente som ogifta. 
    Man måste skriva det och registrera det INNAN vigseln, om det ska vara någon mening med det, för efter vigseln gäller de generella arvslagarna om maken/makan vägrar att skriva på. Det är därför det heter pre-nuptials på engelska. FÖRE bröllopet.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-10 19:55:39 följande:
    Man måste skriva det och registrera det INNAN vigseln, om det ska vara någon mening med det, för efter vigseln gäller de generella arvslagarna om maken/makan vägrar att skriva på. Det är därför det heter pre-nuptials på engelska. FÖRE bröllopet.
    Ja? 

Man kan också skriva och registrera det efter vigseln, och det är lika giltigt. Eller när som helst i äktenskapet. 

Förövrigt heter det Prenuptial agreement. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-10 19:55:39 följande:
    Ja? 

Man kan också skriva och registrera det efter vigseln, och det är lika giltigt. Eller när som helst i äktenskapet. 

Förövrigt heter det Prenuptial agreement.

Du kan läsa mera här:

skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskap/aktenskapsregistret/aktenskapsforord.4.8639d413207905e9480002503.html
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-10 19:41:39 följande:
    Men snälla, TÄNK lite nu. 

Per äger 1 000 000 kronor.
    Anna äger 100 000 kronor. 
    För enkelhetens skull säger vi att inga skulder finns. 

Vid skilsmässan äger paret alltså  1 100 000 kronor tillsammans, och utan äktenskapsförord får de hälften var: Per får 550 000 kronor och Anna får 550 000 kronor. 

Om de däremot har äktenskapsförord som omfattar samtliga tillgångar, så får Anna gå därifrån med sina 100 000 kronor, och Per behåller sin miljon. Alltså förlorar Anna, som är den fattiga parten, REJÄLT på äktenskapsförordet! 
    Man kan också skriva äktenskapsförord för att en av makarna, eller båda kommer att arva en stor summa pengar, fastigheter etc i framtiden. 

Så det är också för att skydda båda makarna inför framtiden. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-10 19:45:41 följande:
    Ja, det är jätteviktigt, om man är förmögen, att skriva i sitt testamente att barnens arv ska vara enskild egendom, och även att "det som kommer i dess ställe" ska vara enskild egendom. "det som kommer i dess ställe" kan t.ex. vara en lägenhet som barnet köper tillsammans med sin maka/make eller sambo. Med den formuleringen får exmaken/exmakan/exsambon inte ut något av värdet, om förhållandet tar slut, och denna/denne måste också mycket snart flytta ut från bostaden.

JÄTTESUPERVIKTIGT!!! Jag fattar inte att inte fler föräldrar tänker på det...
    Nej, om man köper en bostad tillsammans så gäller inte någon enskild egendom då det inte är en enskild egendom utan en gemensam. Oavsett vems pengar den köptes för. 
Svar på tråden Ogift och utan testamente