• Anonym (Besviken)

Ogift och utan testamente

Jag är sambo sedan många år. Vi har barn tillsammans. Vi blev tvungna att hasta på med barn, på grund av sjukdom från min sida. Vi var därför inte gifta innan.

Min sambo vägrar konsekvent att gifta sig. Jag har flera gånger tagit upp att jag vill att vi skriver testamente. Först sa han att vi skulle ordna det om jag slutade tjata. Nu säger han att det inte är min ensak och att om han skriver testamente har jag ingen rätt att veta hur det är utformat.

Min sambo är ekonomiskt oberoende. Vi har inga gemensamma tillgångar förutom en bil som står på honom, men som vi betalat lika för. Vi delar också lika på alla utgifter som rör vårt gemensamma hem (som vi hyr), vårt gemensamma liv samt barnen.

Jag är helt ointresserad av hans pengar, förutom vid dödsfall. Jag skriver gärna äktenskapsförord vid äktenskap, men han vägrar det också. Det enda jag önskar, är att jag får en sudd pengar om han dör. Hans tillgångar är så stora att pengarna kommer att förvaltas av en överförmyndare. Det är inte säkert att jag får köpa en bostad till mig och barnen ens, om inte överförmyndaren godkänner detta. Bilen kommer jag att behöva köpa av mina barn.

För mig skapar detta mycket osäkerhet. Och osäkerhet på relationen. Jag känner mig oviktig och bortprioriterad, men framförallt känner jag att han inte prioriterar barnen. Det är framförallt barnen som kommer i kläm om jag behöver försörja dem själv. Jag tjänar bra och får ut en bit över 40' efter skatt, men det är självklart skillnad på det och att ha två inkomster. 

Jag når ingenstans med honom. Han vill inte tala mer om det och blir sur när jag blir berörd. Jag är som sagt helt ointresserad av hans pengar och bär mer än gärna min del i vårt gemensamma liv, men jag oroar mig för framtiden. Flera av hans vänner har dött de senaste åren. Det kan hända och det kommer nära. Jag har självklart erbjudit mig att testamentera mina tillgångar till honom, men det är han inte intresserad av. 

• Svar på tråden Ogift och utan testamente
  • EpicF
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-11 19:03:48 följande:
    Glömde du ändra till "M"? Tomte Då kan jag berätta för dig, att jag har vetat att "M" var du hela tiden. För det är bara du som dels är så ettrig i en debatt, och dels missuppfattar - bokstavstolkar - så mycket. Så det är ingen idé att du använder anonyma nick! Skrattande
    Nej, jag glömde inte ändra till något M. Varför skulle jag? Jag står för mina åsikter,  till skillnad från många andra. Och ja, innan du kommenterar; det var mitt första inlägg i tråden. I en tråd jag följt ett tag nu. Du vet, man kan läsa trådar utan att skriva. 
  • Anonym (Hmmm...)
    EpicF skrev 2026-01-11 21:48:57 följande:
    Nej, jag glömde inte ändra till något M. Varför skulle jag? Jag står för mina åsikter,  till skillnad från många andra. Och ja, innan du kommenterar; det var mitt första inlägg i tråden. I en tråd jag följt ett tag nu. Du vet, man kan läsa trådar utan att skriva. 
    Men ge dig. Jag jobbar med språk hela dagarna och jag kan känna igen folks stilar, skrivsätt. 
  • EpicF
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-11 19:12:24 följande:
    Men sluta. Om barnen är gemensamma - och du skrev "våra barn" så det är de väl - så får de ärva din förmögenhet och dina fastigheter i sinom tid ändå, även om du dör före din man. Men du litade inte på det, du var rädd att han skulle sälja fastigheterna och leva upp alla pengarna med en ny kvinna, så att det inte skulle finnas något kvar till barnen när han dör - eller hur..? Flört

Dessutom måste jag upplysa dig om, att äktenskapsförordet inte har den effekten. Om du vill att dina barn ska ärva dina tillgångar direkt om du dör först, så måste du skriva ett testamente också. Äktenskapsförordet gäller bara vid skilsmässa. Vid dödsfall hälftendelas det i alla fall, om man inte har testamente. Och i och med att era barn är gemensamma, så får barnen inte ut något på en gång när du dör, utan din man sitter automatiskt i orubbat bo och kan göra vad han vill med alla fastigheterna och pengarna. Det enda han INTE kan göra är att testamentera dem till någon annan än barnen, men under sin livstid kan han till och med ge bort dem. Detta ändrades på 1980-talet.
    Nu har vi dock inte bara gemensamma barn och därför vill jag skydda att min barn (särkullsbarnen) får ut sitt arv med en gång. De måste dock dela med sina syskon, som då är våra gemensamma. Även han vill skydda så att hans barn får ut det har av förmögenheter med en gång. 

Testamente har jag haft sedan jag fick mitt första barn. Det har ändrats endel under årens lopp dock. 

Ja, äktenskapsförordet gäller vid skilsmässa. Därav har iallefall vi, både äktenskapsförordet och testamente. Och innan du kommenterar att jag aldrig har berättat att jag är gift, så gifte jag för några månader sedan. Och vi skrev äktenskapsförordet efter vigseln och registerarse det också efter vigseln. 

Rädd att han (min man?) ska sälja mina fastigheter? Nej  det är inge dugg rädd för. Dessutom är det svårt att sälja något som inte är ens egna. Mina fastigheter är enskild egendom, även utan äktenskapsförord. 

Och för din info, så kan min man inte göra något alls med mina fastigheter om jag skulle dö före. Och nej, varken han eller jag kommer automatiskt sitta i orubbat bo om någon av oss dör. Särkullsbarnen ska ha sitt arv med en gång, om de inte själva vill vänta. Vi har inga testamenten som säger att de godkänner att vänta med sina arv. 

Så mycket fel du hade i ditt inlägg 😂 Men bra försök. 
  • EpicF
    Men sluta. Om barnen är gemensamma - och du skrev "våra barn" så det är de väl - så får de ärva din förmögenhet och dina fastigheter i sinom tid ändå, även om du dör före din man. Men du litade inte på det, du var rädd att han skulle sälja fastigheterna och leva upp alla pengarna med en ny kvinna, så att det inte skulle finnas något kvar till barnen när han dör - eller hur..? Flört

Dessutom måste jag upplysa dig om, att äktenskapsförordet inte har den effekten. Om du vill att dina barn ska ärva dina tillgångar direkt om du dör först, så måste du skriva ett testamente också. Äktenskapsförordet gäller bara vid skilsmässa. Vid dödsfall hälftendelas det i alla fall, om man inte har testamente. Och i och med att era barn är gemensamma, så får barnen inte ut något på en gång när du dör, utan din man sitter automatiskt i orubbat bo och kan göra vad han vill med alla fastigheterna och pengarna. Det enda han INTE kan göra är att testamentera dem till någon annan än barnen, men under sin livstid kan han till och med ge bort dem. Detta ändrades på 1980-talet.
    Testamente, i tillägg till äktenskapsförordet är väldigt viktigt när man inte bara har gemensamma barn. Dock inget man måste ha. 
  • Anonym (Hmmm...)
    EpicF skrev 2026-01-11 21:59:15 följande:
    Nu har vi dock inte bara gemensamma barn och därför vill jag skydda att min barn (särkullsbarnen) får ut sitt arv med en gång. 
    Jaha, men det skrev du inte från början. Du skrev "våra barn". Särkullsbarn är ju ett helt annat moras... Då bör man faktiskt gå till en advokat för att få papperen vattentätt skrivna. 
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-11 18:39:38 följande:
    "kommit överens" och "kommit överens". Det är ju inte paret som gifter sig som har hittat på den lagen, utan den får de på köpet när de väljer att gifta sig av en massa andra anledningar än att dela alla tillgångar.

Lagen härrör från en tid, då de flesta var bönder. Då var det rätt självklart, att om en hustru flyttar till makens gård, och sedan arbetar och sliter för den gården i kanske 30 år... så ska hon inte kunna slängas ut på gatan utan någonting, när mannen bestämt sig för att gifta om sig med den unga pigan. Det skulle ju ha varit DJUPT orättvist.

Men idag ser det ytterst sällan ut på det sättet, utan båda arbetar och har sina löner. Därför kanske default borde vara tvärtom, d.v.s. att var och en får gå med sina egna tillgångar vid skilsmässan, och att man måste skriva förord OM man vill ha hälftendelning vid en eventuell skilsmässa?

Eh, jo. Om du gifter dig utan egna äktenskapsförord har ju du och din partner kommit överens om att det är just den juridiken ni vill ska gälla kring er relation. Det är inte så krångligt.

Tycker man inte att det är ett bra regelverk och inget man vill ska gälla för just ens egna relation står det en fritt att sätta sig ner med en jurist och skriva förord. 

• Anonym (Ö)

Fel. Äktenskapsförord gäller vid bodelning, oavsett om det är bodelning pga skilsmässa eller dödsfall. Bara det som är giftorätt delas 50-50 vid dödsfall, enskild egendom hålls utanför. 
  • EpicF
    Anonym (Hmmm...) skrev 2026-01-11 22:11:56 följande:
    Jaha, men det skrev du inte från början. Du skrev "våra barn". Särkullsbarn är ju ett helt annat moras... Då bör man faktiskt gå till en advokat för att få papperen vattentätt skrivna. 
    Var skrev jag "våra barn"? 

Ja, självklart tar man hjälp av en advokat med testamente och äktenskapsförord. Trodde du att jag skrev dessa själv? 
  • EpicF
    Anonym (Ö) skrev 2026-01-12 10:23:19 följande:
    Fel. Äktenskapsförord gäller vid bodelning, oavsett om det är bodelning pga skilsmässa eller dödsfall. Bara det som är giftorätt delas 50-50 vid dödsfall, enskild egendom hålls utanför. 
    Det visste faktiskt inte jag. Har säkert hört det men inte lagt någon vikt vid det, då jag alltid oavsett har testamente. 
  • Anonym (Rosen)
    EpicF skrev 2026-01-12 12:29:55 följande:
    Var skrev jag "våra barn"? 

Ja, självklart tar man hjälp av en advokat med testamente och äktenskapsförord. Trodde du att jag skrev dessa själv? 
    Inlägg 261 rätt långt ner.
Svar på tråden Ogift och utan testamente